Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisaaaaaaa

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:06

Lielle schreef:
oke, ik cross M en spring L/M *LOL* Wsl begint daar het verschil al. Overigens is er wel een verschil tussen een echte beenhulp en een wat verschuivend been (wat eigenlijk niet hoort).

hihi, dat zag ik al in je profiel! ziet er daar trouwens netjes uit.
ja daar heb je wel gelijk in. maar voor je eigen steun en evenwicht geef je toch wat been.
tenminste zo zie ik het bij de meeste wel, en bij mezelf!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:08

ow daar ging iets fout haha

maar wat ik wilde zeggen, been gaan geven voor meer afdruk , die dingen train je thuis niet in het parcours, een paard moet dit ook zelf gaan doen.
verder als een paard voor de hindernis terug komt en heb je niet een goed grond tempo en te weinig ondersteuning met je been.

als je moet gaan schoppen of flink been gaan geven voor de hindernis omdat je paard te erg terug komt heb je denk ik met een stopper of een zeikzak haha te maken, dit moet je ook thuis zien op te losssen

met jonge paarden die voor het eerst het parcours in gaan hou je een hoger grond tempo aan als normaal, dit omdat ze automatisch terug komen in het parcours, deze ondersteun je dus meer met je been, maar niet nog even in de afzet flink been geven.
Laatst bijgewerkt door previr op 29-05-08 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_claire91_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:11

whaha gaat wel lekker hierzo.. maar ik zou inderdaat ook echt niet elke hingdernis been gaan geven hoor..! maar het is wel zo wat AaronYve zegt als je sommige beginners ziet lope de paarden bijna niet dus dan zou ik wel weer been geven. het enegste wat ik je kan aanraden ga op les Lachen

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 23:28

Lielle schreef:
waarom geven jullie allemaal been voor de hindernis?

Nou, dat was dus ook het eerste wat ik me afvroeg.
Volgens mij is het veel zinvoller je paard zelf naar de hindernis toe te laten lopen, vanuit een vlotte maar wel gecontroleerde galop. Het benen geven geeft naar mijn inziens alleen maar gestress.

De verdeling tussen mij en mn paarden: Ik zit, stuur en geef mee, me paard loopt en springt. Werkt ideaal!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 07:20

Lielle schreef:
Niet te veel gaan doen, lekker aan je pony overlaten. Jij zorgt dat ze lekker vlot galoppeert, en zij springt erover. Die taakverdeling heb ik ook met mijn paarden Knipoog

danyla, wij zijn het wel eens Haha!

sasave

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:02

gewoon rustig aanrijden ,naar een punt aan de overkant kijken ,en rustig blijven,komt het allemaal goed,suc6 met springen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:53

Lielle schreef:
Lisaaaaaaa schreef:
@Lielle.
nee niet bij iedere sprong. maar als het nodig is wel.
maar als je het gevoel hebt dat hij niet uit komt of niet wil, dan geef je toch been. en als hij niet voorwaarts is..

als hij niet uitkomt moet je alleen zorgen voor ritme en zelf zo stil mogelijk zitten. Als hij dreigt te stoppen idd een rotschop, maar als hij gewoon niet voorwaarts is moet je dat al veel eerder oplossen en niet pas in de afzet.

AronYve, helemaal mee eens! Maar ook dan geldt dat je dat al in de basis (is in de dressuur) moet aanpakken en niet pas in de afzet.

Klopt maar aangezien het voor TS de eerste keer wordt, was dit naar mijn mening wel een goeie tip Knipoog
Maar volgens mij zijn we het wel met elkaar eens haha Haha!

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:58

Lielle schreef:
Lielle schreef:
Niet te veel gaan doen, lekker aan je pony overlaten. Jij zorgt dat ze lekker vlot galoppeert, en zij springt erover. Die taakverdeling heb ik ook met mijn paarden Knipoog

danyla, wij zijn het wel eens Haha!

Haha Haha! Nou hè, tenminste nog iemand met wie ik hier kan praten Ja

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 18:22

Joh harstikke bedankt voor deze snelle reacties, super!! Haha! Ik ga ook les nemen bij mijn as. verzorgpony's iedere zaterdag. En ik ben niet bang aangelegd voor springen dat vind ik niet eng Tong uitsteken Alleen haflinger waar ik op ga is niet de snelste dus ja ik denk toch dat ik wat been zou moeten geven.

_claire91_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:24

LoveMii schreef:
Joh harstikke bedankt voor deze snelle reacties, super!! Haha! Ik ga ook les nemen bij mijn as. verzorgpony's iedere zaterdag. En ik ben niet bang aangelegd voor springen dat vind ik niet eng Tong uitsteken Alleen haflinger waar ik op ga is niet de snelste dus ja ik denk toch dat ik wat been zou moeten geven.

whahaha ja zou het inderdaat doen als je pony niet echt doorloopt naar de hindernis..
zien mischien nog wel foto's van je springen

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 18:25

_claire91_ schreef:
LoveMii schreef:

whahaha ja zou het inderdaat doen als je pony niet echt doorloopt naar de hindernis..
zien mischien nog wel foto's van je springen

Ja misschien wel, krijg misschien een camara voor me verjaardag Haha! Ga ik alle manege pony's op de foto zetten Duivel Maar ach volgens mij kom je met alles, dus ook met springen heel ver met enthousiasme en goeie wil en doorzettingsvermogen en ik wil dit echt graag en lees tig boeken.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:31

ik zou gewoon eerst op les gaan!

bia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:17

drijven voor de hindernis en als de pony springt niet meer drijven en dan weer verder sturen

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:23

Ik lees hier echt heel vaak, je moet gewoon je paard laten springen en in verlichte zit gaan zitten.
Dat dacht ik eerst ook, maar zo moet het dus niet Clown

Het makkelijkste is vanuit galop aan te rijden dan kan je makkelijker passen tellen.
Dan de laatste 2 galoppassen tel je mee, het klinkt dom maar gewoon tellen.
Als je merkt dat je paard niet uitkomt dan moet je of langzamer rijden om er 3 passen uit te halen, of aandrijven om de passen ruimer te maken zodat het 2 passen blijven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:41

daar ben ik het helemaal niet mee eens. In het begin moet je je concentreren op ritme en impuls, dan komt de afstand 9 van de 10 keer vanzelf goed. Echt passen tellen komt later wel. Als je dat nu al gaat doen, haal je je paard alleen maar uit zijn ritme. Gewoon lekker vlot galopperen, niet van tempo veranderen voor de sprong, stil zitten, hand eraan, been eraan en paard laten springen.

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:48

Marijke_1995 schreef:
Ik lees hier echt heel vaak, je moet gewoon je paard laten springen en in verlichte zit gaan zitten.
Dat dacht ik eerst ook, maar zo moet het dus niet Clown

Het makkelijkste is vanuit galop aan te rijden dan kan je makkelijker passen tellen.
Dan de laatste 2 galoppassen tel je mee, het klinkt dom maar gewoon tellen.
Als je merkt dat je paard niet uitkomt dan moet je of langzamer rijden om er 3 passen uit te halen, of aandrijven om de passen ruimer te maken zodat het 2 passen blijven.

Hier ben ik het totaal niet mee eens.
Je gaat toch niet 2 passen van te voren van tempo veranderen.
Dàn gaat het dus juist fout.
Rustig ritme/impuls èn het juiste tempo houden.
Elke hindernis vanuit hetzelfde ritme nemen.
In een parcours, mits goed neergezet, kloppen alle afstanden toch wel.

Ik zou, zoals ik al eerder zei, lekker je paard laten lopen en niet te moeilijk doen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:39

danyla, wij zijn het duidelijk eens over hoe je moet spingen Knipoog

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:17

Lielle schreef:
daar ben ik het helemaal niet mee eens. In het begin moet je je concentreren op ritme en impuls, dan komt de afstand 9 van de 10 keer vanzelf goed. Echt passen tellen komt later wel. Als je dat nu al gaat doen, haal je je paard alleen maar uit zijn ritme. Gewoon lekker vlot galopperen, niet van tempo veranderen voor de sprong, stil zitten, hand eraan, been eraan en paard laten springen.

Oke, op het begin hoeft dit allemaal niet daar geef ik je gelijk in Knipoog
Maar als je verder gaat is het niet zo dat je je paard alles moet laten doen. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:25

wat noem jij verder? Ik cross M, spring L en dit is nog steeds veel mogelijk mijn uitgangspunt.

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:56

Marijke_1995 schreef:
Oke, op het begin hoeft dit allemaal niet daar geef ik je gelijk in Knipoog
Maar als je verder gaat is het niet zo dat je je paard alles moet laten doen. Knipoog

Dus?
Wat jij eigenlijk zegt is,
Neem aan: De hindernis is 1.30 (Z niveau, lijkt me toch behoorlijk "verder")
Dat jij, als je paard niet uit komt, DENK JIJ, wat je de laatste 2 passen het tempo nog kan veranderen?
Geloof mij, dit heb ik 1x gedaan.. en ik belandde midden in de hindernis.
Als je een paard zèlf laat lopen, heeft mijn ervaring mij geleerd, komt het paard doorgaans altijd uit. Een balk/weigering oid is 99 van de 100 keer een ruiter fout.

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:57

Lielle schreef:
danyla, wij zijn het duidelijk eens over hoe je moet spingen Knipoog

Gelukkig wel. In de rest van de theorie'en kan ik me nog niet echt vinden. Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:54

Haha!

Als je idd iets wil corrigeren in je afstand doe je dat zo vroeg mogelijk, en niet pas in de laatste meters, dan haal je je paard alleen maar uit zijn ritme. Mocht je daar pas zien dat het niet klopt, kun je alleen nog maar heel stil zitten en been en hand eraan houden.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:36

Wat mij altijd goed helpt is tellen voor de sprong. In nette galop aanrijden (recht voor de hindernis en dan tellen 1,2,3,been). Ik doe dat altijd en het werkt goed, bovendien help je je paard ermee door duidelijk aan te geven dat je "nu" wilt afzetten. Het geeft niet als het iets te ver ervoor is of iets te dicht erop zolang je maar duidelijk bent (ik neem in dit geval aan dat je gewoon iets van 70 cm. gaat springen, wordt het hoger dan luistert het natuurlijk wat nauwer). Je krijgt zo veel gevoel voor de hindernis.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:39

En ook aan jou de vraag waarom jij je paard wil uitleggen dat hij "nu" moet afzetten. Dat kan hij toch ook zelf bedenken?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:43

Pieder schreef:
Wat mij altijd goed helpt is tellen voor de sprong. In nette galop aanrijden (recht voor de hindernis en dan tellen 1,2,3,been). Ik doe dat altijd en het werkt goed, bovendien help je je paard ermee door duidelijk aan te geven dat je "nu" wilt afzetten. Het geeft niet als het iets te ver ervoor is of iets te dicht erop zolang je maar duidelijk bent (ik neem in dit geval aan dat je gewoon iets van 70 cm. gaat springen, wordt het hoger dan luistert het natuurlijk wat nauwer). Je krijgt zo veel gevoel voor de hindernis.

Ik snap dat 1,2,3,been niet helemaal. Geef jij dan elke 3 passen been? Of bedoel je dat 'tie moet afzetten? Dat moet een paard toch zelf doen? En bedenken?