Maika Dressuur(haflinger)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saarie

Re: Maika Dressuur(haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:41

als jij zelf rijtechnisch nog niet zover bent om je pony netjes aan de teugel te rijden, is dat niet erg! iedereen moet dat leren, en nageeflijkheid komt alleen uit ontspanning. als je dat zelf dus nog niet redt, mag je er in mijn opzicht nooit een slof o.i.d. aanhangen om het dan maar zo voor elkaar te krijgen. dat vind ik oneerlijk naar je pony en het is een manier om je pony snel naar de klote te rijden
ik wil je verder echt niet de grond in boren. fouten maken we allemaal. Ach gut ik hoop alleen wel dat je die slof er heel snel afhaalt en lekker met je pony aan de ontspanning gaat werken. misschien is longeren een optie om wat meer voorwaartsneerwaarts te krijgen?
succes!

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 11:55

girlyggirl schreef:
ik rij mijn haf in het m2 en ben idd van mening dat zo goed als iedere haf met de juiste ruiter nageefelijk kan lopen Knipoog ik vind het daarentegen niet erg verstandig om met een slof te rijden om dit te bereiken ik denk dat het een hulpmiddel is wat nog veels te vaak verkeerd word gebruikt en zeker voor de "onervarende ruiter" niet aan te raden. mss kun je eens een thiedemann teugel proberen? dit heeft ook de werking om een paard nageefelijker te laten lopen hier kun je echter weinig fout aan doen en dus een verstandigere keuze denk ik. maar het verstandigste blijft om gewoon een goede instructie te zoeken die je kan leren zonder al die poespas je paard te laten lopen zoals je wilt Bloos succes!

Ja ik krijg ook les van iemand die z2 rijd. Ik heb lang zonder slofteugel gereden toevallig die dag dat ik de foto's ging maken wel.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 12:00

Rana schreef:
Ik ga echt helemaal mee met de rest:
slof weg doen! Ik ben geen tegenstander van een slof, maar je gebruikt hem absoluut niet OK!!

Door wie is hij je geadviseerd eigenlijk? Want als dat je instructrice is geweest mag ze zich wel even goed achter de oren krabben!!!!

Ik vind het verschrikkelijk te zien dat er een probleem op deze manier op gelost wordt terwijl jij,ts, waarschijnlijk alleen maar goed wil doen.... Ieder paard kan uit zichzelf, zonder slof, geruk en gepluk, nagevelijk gereden worden.

Op het moment dat de grondbeginselen van de dressuur niet goed aangeleerd zijn, zowel bij paard als ruiter, DAAR komen de problemen!! Als je paardje niet doet wat jij wil is dat JOUW fout.
Niet die van hem/haar. Probleem ligt 99% bij de ruiter...

Mijn advies? Zoek een instructruce welke je de basis van de dressuur goed uit wil leggen , welke je duidelijk wil vertellen wat nagevelijkheid nou is en die serieus met je aan de gang wilt.
Want ik ben een beetje bang dat het zo enkel erger wordt....

succes

ik kreeg het geadviseerd op mijn vorige pension waar ik stond.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 12:03

Milou90 schreef:
Allereerst; Leuke haflinger heb je.
Maar meisje, haal die slof alsjeblieft weg. Niet onaardig bedoeld, maar je helpt er je pony alleen maar meer naar de kl*te mee en ik denk niet dat dat je bedoeling is Knipoog een slof is niet bedoeld om de ruiter aan de teugel te leren rijden.
Ik vind het persoonlijk een beetje oneerlijk tegenover je pony dat je om die reden zo'n ding gebruikt.

Waarom wil je haar zo per se aan de teugel rijden eigenlijk?

Omdat ik dat fijner vind rijden. Maarja die vrouw waar ik les van krijg die rijd Z2 en die zei het is goed als je 1 keer in de week met slof rijd want dan leer jij het ook onder de knie te krijgen. ik heb het nooit geleerd aan de teugel te leren rijden. en ik heb er een aantal mensen op laten zitten die het wel kunnen maar die lukte het ook niet.. dus ben beetje hopeloos op het moment:P

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:07

dan is je pony er nog niet aantoe, nagevelijkheid komt voort uit ontspanning, ga eerst daar aan werken, dus veel overgangen en schakelen. veel figuren rijden enzovoort, dan komt het vanzelf dat je paardje inbuigt en nagevelijk gaat lopen...

Als mijn instructeur zou zeggen knoop er maar een slof om omdat die niet nagevelijk loopt zou ik opzoek gaan naar een andere

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:08

Nimmy heeft hier een heel goed punt Bloos

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:17

Hee, Sanne
Maika ziet er goed uit, dat met de slof dat snap ik wel, je moet het nog onder de knie krijgen met aan de teugel rijden maar dat komt vanzelf.
Mensen ze laat hier geen foto's zien om afgezeken te worden maar er wat van te leren, en kijk het ook eens van haar zicht .

Manon073

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:20

xXIris schreef:
dat met de slof dat snap ik wel, je moet het nog onder de knie krijgen met aan de teugel rijden maar dat komt vanzelf.
Mensen ze laat hier geen foto's zien om afgezeken te worden maar er wat van te leren, en kijk het ook eens van haar zicht .

Ze wordt toch ook niet afgezeken?
Iedereen geeft tips..
En ik zeg alleen dat ik dit geen goede manier vind van leren...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:23

Ik vind het een rare opmerking van je instructrice dat je paard het zo onder de knie kan krijgen.
Je paard moet dit niet onder de knie krijgen, maar jij...

sofire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:43

Ik vind, om ook eens iets positiefs te zeggen, dat je een mooie houding hebt! Je houdt je rug echt kaarsrecht, heel mooi! En ik vind eigenlijk niet dat je beugels een gaatje langer moeten. Het is gewoon goed zo..

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:44

xXIris schreef:
Hee, Sanne
Maika ziet er goed uit, dat met de slof dat snap ik wel, je moet het nog onder de knie krijgen met aan de teugel rijden maar dat komt vanzelf.

@ xXiris: Ze word helemaal niet af gezeken joh waar haal je dat toch vandaan?! heel dit topic is bezig met uitleggen dat dit gewoon weg niet de oplossing van het probleem is. Dat lijkt me de duidelijk het grootste leer moment wat de ts kan hebben toch?

Nagevelijkheid KAN JE NIET LEREN!!!!!!!!

Dit ontwikkel je SAMEN MET JE PAARD!!!!

Iedereen zegt dit en als je dat gelezen had had je het ook niet aanvallend op gevat, daar bij horen we van de ts helemaal niet dat ze het afzeiken vind! Ze geeft toch normaal antwoord? Pling

Nageven is een ontspanning die voort komt uit een voorwaartse beweging. Voorwaarts neerwaarts.
Neerwaarts komt als je de impuls die je "erin" drijft ligt opvangt. Maar daarom zeggen we allemaal: GEEN SLOF.

Je mist dan het voorwaarts neerwaarts waar alles om draait en trekt het paard gewoonweg lekker lomp met zn koppie naar benden...

En ik snap dat het frustrerend is te lezen dat half bokt (waaronder ik ) het niet eens is met de methode die je instructrice.

Maar misschien is dat dan ook een eye openener??

Jullie zijn een leuke combi, probeer eens een andere instructrice.
eentje die WEL de moeite neemt je uit te leggen was dat hele nageven nou is........

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:57

Beste Maikaatje,

ondanks dat niet iedereen het even gelukkig of subtiel kan brengen, hebben ze wel degelijk een punt.
Ik heb eigenlijk het grootste gedeelte van mijn leven Haflingers gereden.
Mijn vroegere instructrices lieten me er ook van alles aanknopen om dat hoofd naar beneden te trekken....(elastieken, touwtjes, slof) want eigenlijk is dat alles wat je doet, je trekt met een hulpmiddel het hoofd naar beneden, maar daardoor trek je het alleen maar in een houding die gewenst is voor 'het oog', maar waar je feitelijk niks aan hebt (en je paard al helemaal niet).
Wanneer jouw instructrice Z2 rijdt, weet ze ook dat een jury niemand door laat gaan naar dat niveau wanneer je een 'correcte houding' afdwingt.
Ik zou juist alles meer 'losgooien', pony op eigen benen laten lopen, lekker voorwaarts rijden, laten ontspannen en wanneer ze dan haar rug lekker gaat gebruiken en durft te zakken kun je langzaam oppakken.
Wanneer je zelf niet goed weet hoe je dat moet doen of aanvoelen, zou je ook 1x id wk les kunnen nemen op een paard dat al iets verder is, voor 'het gevoel'. Zelf heb ik dat destijds ook gedaan. En flink wat zitlessen genomen, want met een stabiele ontspannen zit kan je pony pas ontspannen.
Iedere keer wanneer jij nl naar je paard kijkt, naar beneden dus: verplaats je 8 kilo naar de voorhand. Stel je nu eens voor hoe jouw onbalans er sowieso voor zorgt dat je paard telkens zijn balans weer moet zoeken doordat jij hem daaruit haalt. Die wetenschap was voor mij heel leerzaam.
Wanneer je voor je uit kijkt, en dan naar beneden kijkt... kun je eigenlijk al een verandering zien en voelen bij je paard, hij corrigeert dan het verschil in balans... soms door ineens weer met het koppie omhoog te gaan. Het gaat om zulke kleine dingen wanneer je je pony echt wil leren ontspannen. Wanneer je dat door hebt, werk je dus eerst aan jezelf en daarna aan je paard.
Die slof maakt hem alleen maar sterker, drammeriger, en soms tegen de hand....

Ik zou lekker iemand zoeken die met jou terug wil naar de basis, jou kan scholen zonder dat het paard in een gewenst houding getrokken wordt waar jij en hij nog niet aan toe zijn.
Een Haf is moeilijker nageeflijk te rijden, maar accepteer dat... en neem de tijd... ook al duurt het een jaar!!!

Succes!!!!

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:29

Ik ben met die van mij zeker 3 jaar bezig geweest om hem constant nagefelijk te laten lopen.

van 3 tot 4 inrijden.. nog niks nagefelijk gevraagt.
Alleen maar van achter naar voren gereden.
zo ook tot het vijfde jaar. toen een beetje bezig geweest met binnen achterbeen onderplaatsen in de voltes. Veel overgangen rijden zodat het achter been er goed onder komt en de ruiter wordt opgevangen op het achterbeen en de voorhand en de hals vrij komen en meer ontspanning daarin.
Vervolgens ben ik bezig gegaan.. om zoveel mogelijk op de buiten teugel te laten lopen en de binnen teugel ontspannen te hebben. Zodat ze recht wordt en niet over de buitenschouder gaan wegvallen.
Toen heb ik zeker wel een jaar gehad, dat ze op eigen terrein aan de teugel liep, maar ergens ander ho maar.
Ik baalde hiervan en kon mijn instructise niet laten zien hoe het ging en zij kon mij niet verder helpen. Dan alleen op houding en zit, wanneer die met zn hoofd omhoog liep (terwijl die toen al anders kon)
Zij raadde mij toen slof aan zodat ze mij verder kon helpen en een beter beeld had van hoe het thuis ging.
Door de slof verloor ik soepelheid in mijn pony thuis, ik merkte dat ze stijver werd. Ik kon niet meer op een volte galopperen, daar trok ze zich uit, of sprong constant aan in de verkeerde galop. ze zat vast en het deed haar waarschijnlijk pijn. Ik wist dat ze het kon en dacht dat ze in een "puber" periode zat. Strafde haar af, veel stress, als ik door ging zitten voor de galop spande ze haar rug al aan en zette mij over de buiten schouder weg. Geen beginnen meer aan. Gad ik wel de goede galop, dan trok ze zich van de volte af en ging keihard recht uit. Ben een keer door de houte bakrand heen geknald. Dat was voor mij het teken dat ze het niet deed om mij te pesten of dwars te liggen. Een paard rent niet om de ruiter bang te maken door een hek, met kans zich zelf te beschadigen. Een paard denkt sowieso niet zo complex als vele van ons wel eens denken. Een paard reageert op wat hem op dat moment overkomt en in mijn geval haar dus pijn deed.
Al mijn lichte hulpen waren daarna verdwenen.
Ik heb misschien een maand met slof in de les gereden (dus een keer of 5/6)
Daar ben ik toen mee gestopt, ik heb ander bitje gekocht (dubbelgebroken, koperen mondstuk. Ze krijgt nu altijd, lekker verwend, een snoepje als ze het hoofdstel op krijgt) ik heb geprobeerd haar het plezier in rijden weer terug te geven, door veel met losse teugel te rijden en te springen.
Door het springen werdt ze volgens mij weer losser in de rug en ik kon haar steeds scherper door een parcour rijden, met steeds lichtere hulpen. Vanuit daar heb ik dressuur weer opgepakt.
En dit jaar (haffie 7 jaar oud). Lekker los, pakt het wijken goed op. Loopt constant aan de teugel. Bij aanspringen in galop komt ze iets omhoog, maar zonder enig druk, laat ze zich daarna weer zakken.
Ik ben zeer tevreden ik voel dat ze soms nog enig spanning heeft bij het aangelopperen. Dat als ze het verkeerd doet ze door mij achterna gezeten wordt.
Echter sinds die tijd heb ik dat nooit meer gedaan en ik ben een drie kwart jaar later nog steeds die schade aan het inhalen.

We hebben er beide van geleerd, ik doe haar dit nooit meer aan.
Wees trots op wat je bereikt en bereik je iets niet dan ligt dit heel vaak aan de ruiter.

Ik ben dit seizoen wedstrijden gestart in de B. we hebben twee wedstrijden gelopen, leuke complimentjes gehad en ze vindt het heerlijk om met me mee te gaan. Met de oren naar voren in de trailer en met de oren naar voren rijdt ze het losrij terein op.

Ik ben echt blij dat ik de band weer heb kunnen herstellen en dat ze weer langzaam steeds meer vertrouwen krijgt.
Met bosritten, heuvel training doe ik haar ook veel plezier. dan loopt ze te snuiven en te proesten. (samen met andere haf)
En ondertussen traint ze haar achterhand, buik en bil spieren, waar ik tijdens dressuur training weer mijn voordeel uit haal.

Hoe meer op de kont, een zittende oefening, hoe meer de voorhand kan ontspannen en letterlijk in de krul valt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:32

Goed om te lezen ni3ki3, je hebt het allemaal geleerd met vallen en opstaan... maar te gek dat je net als ik hebt besloten de tijd te nemen.
Als het goed is kun je nog jaaaaaaaren vooruit, waarom zou je nu haasten?
Veel plezier!!

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 14:47

ni3ki3 schreef:
Ik ben met die van mij zeker 3 jaar bezig geweest om hem constant nagefelijk te laten lopen.

zo ook tot het vijfde jaar. toen een beetje bezig geweest met binnen achterbeen onderplaatsen in de voltes. Veel overgangen rijden zodat het achter been er goed onder komt en de ruiter wordt opgevangen op het achterbeen en de voorhand en de hals vrij komen en meer ontspanning daarin.
Vervolgens ben ik bezig gegaan.. om zoveel mogelijk op de buiten teugel te laten lopen en de binnen teugel ontspannen te hebben. Zodat ze recht wordt en niet over de buitenschouder gaan wegvallen.
Toen heb ik zeker wel een jaar gehad, dat ze op eigen terrein aan de teugel liep, maar ergens ander ho maar.
Ik baalde hiervan en kon mijn instructise niet laten zien hoe het ging en zij kon mij niet verder helpen. Dan alleen op houding en zit, wanneer die met zn hoofd omhoog liep (terwijl die toen al anders kon)
Zij raadde mij toen slof aan zodat ze mij verder kon helpen en een beter beeld had van hoe het thuis ging.
Door de slof verloor ik soepelheid in mijn pony thuis, ik merkte dat ze stijver werd. Ik kon niet meer op een volte galopperen, daar trok ze zich uit, of sprong constant aan in de verkeerde galop. ze zat vast en het deed haar waarschijnlijk pijn. Ik wist dat ze het kon en dacht dat ze in een "puber" periode zat. Strafde haar af, veel stress, als ik door ging zitten voor de galop spande ze haar rug al aan en zette mij over de buiten schouder weg. Geen beginnen meer aan. Gad ik wel de goede galop, dan trok ze zich van de volte af en ging keihard recht uit. Ben een keer door de houte bakrand heen geknald. Dat was voor mij het teken dat ze het niet deed om mij te pesten of dwars te liggen. Een paard rent niet om de ruiter bang te maken door een hek, met kans zich zelf te beschadigen. Een paard denkt sowieso niet zo complex als vele van ons wel eens denken. Een paard reageert op wat hem op dat moment overkomt en in mijn geval haar dus pijn deed.
Daar ben ik toen mee gestopt, ik heb ander bitje gekocht (dubbelgebroken, koperen mondstuk. Ze krijgt nu altijd, lekker verwend, een snoepje als ze het hoofdstel op krijgt) ik heb geprobeerd haar het plezier in rijden weer terug te geven, door veel met losse teugel te rijden en te springen.
Door het springen werdt ze volgens mij weer losser in de rug en ik kon haar steeds scherper door een parcour rijden, met steeds lichtere hulpen. Vanuit daar heb ik dressuur weer opgepakt.
En dit jaar (haffie 7 jaar oud). Lekker los, pakt het wijken goed op. Loopt constant aan de teugel. Bij aanspringen in galop komt ze iets omhoog, maar zonder enig druk, laat ze zich daarna weer zakken.
Ik ben zeer tevreden ik voel dat ze soms nog enig spanning heeft bij het aangelopperen. Dat als ze het verkeerd doet ze door mij achterna gezeten wordt.
Echter sinds die tijd heb ik dat nooit meer gedaan en ik ben een drie kwart jaar later nog steeds die schade aan het inhalen.

Wees trots op wat je bereikt en bereik je iets niet dan ligt dit heel vaak aan de ruiter.

Ik ben dit seizoen wedstrijden gestart in de B. we hebben twee wedstrijden gelopen, leuke complimentjes gehad en ze vindt het heerlijk om met me mee te gaan. Met de oren naar voren in de trailer en met de oren naar voren rijdt ze het losrij terein op.

Ik ben echt blij dat ik de band weer heb kunnen herstellen en dat ze weer langzaam steeds meer vertrouwen krijgt.
Met bosritten, heuvel training doe ik haar ook veel plezier. dan loopt ze te snuiven en te proesten. (samen met andere haf)
En ondertussen traint ze haar achterhand, buik en bil spieren, waar ik tijdens dressuur training weer mijn voordeel uit haal.

Hoe meer op de kont, een zittende oefening, hoe meer de voorhand kan ontspannen en letterlijk in de krul valt.

Nou, nou. heel verhaal zeker wel leerzaam. Ik ervaar wel een beetje hetzelfde.
Mijn maika is op haar 5e ingereden ze heeft dan alleen basisdingen geleerd. En toen heeft die oude eigenares een tijdje gereden. Ze viel er vanaf met een hersenschudding en gekneusde ribben. Ze was zo bang voor haar geworden. Dat ze er niet meer op durfde te rijden. Ze heeft 9 maanden stilgestaan. En toen had ik haar gekocht. Het was eigenlijk weer helemaal opnieuw beginnen met de basisdingen. Ze reageert ook verkeerd op mijn benen. Als ik bijvoorbeel wil dat ze naar binnen gaat kijken, en ik duw mijn linkerbeen aan en mijn linker hand iets van de hals af snapt ze dat niet helemaal dan gaat ze alleen maar sneller lopen. zo is dat bijvoorbeeld ook met wijken. nee ze gaat niet opzij maar hard rechtdoor. Bloed zweet en tranen. zo kan ik mijn jaar wel beschrijven. Ik werd ook altijd geirriteerd als ze neit luisterde dus ik reageerde dat op haar af. sindsdien ben ik met mp3 gaan rijden. dat hielp best goed. later kreeg ik les en werd ik door die vrouw gekalmeerd. zo van rustig aan. en even overnieuw enzo. dat vond ik prettig. En nu zit ik een beetje in de knoop met mijn pony. ik wil te veel maar ik ben dan ook erg ongeduldig. wat niet erg handig is. Het is dus ook een verandering voor mij. Ik heb dan bijvoorbeeld op de manege niet geleerd om aan de teugel te rijden, die pony's konden dat dan ook nooit. en naar binnen laten kijken ook niet. maarja dat was mijn verhaal wel zo'n beetje.
xx Sanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:53

Ik ga ook met de rest mee als een instructrice je uitlegt wat nageven is zul je inzien dat dat niet te leren is zoals bijv. lichtrijden als jij je paard goed ontspannen van achter naar voren rijd zal ze vanzelf gaan nageven Knipoog met een slof trek je alleen de hals in de krl wat niks te maken heeft met nageven, nageven is meer dat de hals rond éérst de achterhand eronder dan wordt vanzelf de hals ronder succes Knipoog

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:59

Maikaatje schreef:
ni3ki3 schreef:

Nou, nou. heel verhaal zeker wel leerzaam. Ik ervaar wel een beetje hetzelfde.
Mijn maika is op haar 5e ingereden ze heeft dan alleen basisdingen geleerd. En toen heeft die oude eigenares een tijdje gereden. Ze viel er vanaf met een hersenschudding en gekneusde ribben. Ze was zo bang voor haar geworden. Dat ze er niet meer op durfde te rijden. Ze heeft 9 maanden stilgestaan. En toen had ik haar gekocht. Het was eigenlijk weer helemaal opnieuw beginnen met de basisdingen. Ze reageert ook verkeerd op mijn benen. Als ik bijvoorbeel wil dat ze naar binnen gaat kijken, en ik duw mijn linkerbeen aan en mijn linker hand iets van de hals af snapt ze dat niet helemaal dan gaat ze alleen maar sneller lopen. zo is dat bijvoorbeeld ook met wijken. nee ze gaat niet opzij maar hard rechtdoor. Bloed zweet en tranen. zo kan ik mijn jaar wel beschrijven. Ik werd ook altijd geirriteerd als ze neit luisterde dus ik reageerde dat op haar af. sindsdien ben ik met mp3 gaan rijden. dat hielp best goed. later kreeg ik les en werd ik door die vrouw gekalmeerd. zo van rustig aan. en even overnieuw enzo. dat vond ik prettig. En nu zit ik een beetje in de knoop met mijn pony. ik wil te veel maar ik ben dan ook erg ongeduldig. wat niet erg handig is. Het is dus ook een verandering voor mij. Ik heb dan bijvoorbeeld op de manege niet geleerd om aan de teugel te rijden, die pony's konden dat dan ook nooit. en naar binnen laten kijken ook niet. maarja dat was mijn verhaal wel zo'n beetje.
xx Sanne

Je moet niet te snel en teveel willen anders gaat je pony het nooit begrijpen. Daarnaast kan elke pony (mits lichamelijk beperking) netjes "aan de teugel" lopen maar daar gaat wel tijd in zitten. Probeer eerst de basis helemaal voor elkaar te hebben, voorwaarts, ontspanning, op twee teugels rijden e.d. Dan komt het vanzelf wel, gun jezelf en haar tijd.

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:31

@Rana, nou ja dan word ze dat niet, laten we ermaar overophouden, maar ik kan het niet hebben al ze zo over vrienden willen praten en dat Sanne het alleen maar goed wil doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:34

maar misschien ziet ze dan nu dat dit niet de juiste manier is Knipoog

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:41

ze geeft in mijn verhaal ook al aan:
Nou, nou. heel verhaal zeker wel leerzaam. Ik ervaar wel een beetje hetzelfde".

Wat ieder er mee doet is per persoon verschillend.

Ik merk dat mensen de stap, voorwaards, neerwaards, paard recht maken aan de buiten teugel. vaak overslaan of niet kennen. Of wel van gehoord hebben en denken dat ze ermee bezig zijn, maar het lukt ze niet goed of ze doen het niet juist.
Als een paard de ruiter niet draagt op zijn achterbeen (door die juist onder te plaatsen, zowel recht uit als in volte) kan die nooit optimaal ontspannen zijn in de voorhand en hals en deze laten zakken.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:06

Zoals verwacht een echt reltopic. Slapen

Ik ga er geen commentaar op geven. Leuke Haflinger is het wel Lachen *LOL* Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:11

reltopic?helemaal niet,moet er dan altijd maar positief commentaar gegeven worden?
ik zie nergens dat de TS de grond in word getrapt.

ik denk dat er goede tips voorbij zijn gekomen,veel succes ermee TS!

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:15

Hai! Wat een mooie Haf!!

Ik vind het knap dat je het aandurft om met slof te rijden, ik kan er absoluut niet mee overweg! :p
Ik heb er een keer mee gereden omdat het moest van de instructrice, maar volgens mij werkte ik het paard ontzetend tegen! :s Ik ga dat ding niet nog eens gebruiken totdat ik meer ervaring heb!

Heel veel succes!!:D

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:45

heb zelf ook niet het gevoel dat het een reltopic is.
volgens mij is er vooral de laatste pagina veel feedback gegeven waar de ts wat aan heeft.
en dit geeft ze zelf ook gaan. Geen discussie vorm meer hier, naar mijn gevoel.
Jammer dat Ezmee dat zo bevooroordeeld

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:48

Ziet er goed uit Haha! Als je denkt dat het makkelijker gaat met de slof zie ik geen probleem. hij zit ook niet te strak enzo... Maar je moet wel een x stoppen. Als je denkt dat het beter gaat moet je hem wel eraf halen (geef ik als tip) Haha!