Mijn paard wil niet langs een bepaald punt lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Mijn paard wil niet langs een bepaald punt lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 00:09

robinelma schreef:
Wat vervelend!
Misschien speelt hij wel een spelletje met je?
Knabbelen aan gras is toch niet egt een teken van angst!
Misschien kun je er eens van de andere kant op aan rijden? Snap je wta ik bedoel? dat hij het niet aan ziet komen, en dan weer afstappen, en dan toch maar ff iets hardere hand erin.. Want hij weet nu dat hij wint, dus gaat hij het eeecht niet doen als het niet hoeft.. Of anders een ander paard mee!
Niet opgeven in ieder geval, Hij moet een keer van jou verliezen anders blijft hij dit doen!

Een paard speelt geen spel, en grazen kan op dat moment ook oversprong gedrag zijn.
Bij een paard gaat het niet om winnen of verliezen , maar om vertrouwen en respect.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 00:14

FonsR1150GS schreef:
Ben het deze avond weer gaan proberen. Ongeveer op het zelfde punt wou Willem weer niet verder, toen hij na aandrijven van mij echt niet verder ging ben ik afgestapt. Toen zijn we te voet zeker 25 meter verder gekomen, en wou hij weer niet verder. Ik dacht nou dan blijf hier maar een poosje staan, ik kan hem moeilijk heel het bit uit zijn mond gaan sleuren.
Een poosje gestaan, wat tegen hem gepraat en gezongen en gerustgesteld, dat had als resultaat dat meneer aan een plukje gras begon te knabbelen, maar het nog steeds vertikte om verder te gaan.
Toen hij het echt niet wou ben ik opgestapt met zijn hoofd wel in de richting die hij niet op wou, en zijn we in stap weer terug gegaan.
Het was nu wel allemaal wat rustiger wat minder gestrest maar het is mij nog niet gelukt.
Wordt vervolgd.

Groeten Fons

Wat je ook kan doen eens gewoon echt gaan wandelen de komende tijd, dus zadel thuis laten een lekker aan de wandel, wat gekke dingen opzoeken.
Denk dat het vertrouwen een beetje het probleem is bij jullie twee, ga er voor zorgen dat Willem je gaat vertrouwen, bouw eens een schrikparcours in de bak en kijk hoe dat gaat.
Gaat je vast lukken, neem er een paar jaar de tijd voor Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:32

FonsR1150GS schreef:
Ben het deze avond weer gaan proberen. Ongeveer op het zelfde punt wou Willem weer niet verder, toen hij na aandrijven van mij echt niet verder ging ben ik afgestapt. Toen zijn we te voet zeker 25 meter verder gekomen, en wou hij weer niet verder. Ik dacht nou dan blijf hier maar een poosje staan, ik kan hem moeilijk heel het bit uit zijn mond gaan sleuren.
Een poosje gestaan, wat tegen hem gepraat en gezongen en gerustgesteld, dat had als resultaat dat meneer aan een plukje gras begon te knabbelen, maar het nog steeds vertikte om verder te gaan.
Toen hij het echt niet wou ben ik opgestapt met zijn hoofd wel in de richting die hij niet op wou, en zijn we in stap weer terug gegaan.
Het was nu wel allemaal wat rustiger wat minder gestrest maar het is mij nog niet gelukt.
Wordt vervolgd.

Groeten Fons

ik heb even in je andere topics gekeken en volgens mij probeerd meneer je gewoon uit Knipoog

Citaat:
Voor de kar heeft hij een hoofdstel met oogkleppen, en als we onder het zadel rijden natuurlijk niet. Hij ziet werkelijk alles en schrikt dan, staat stokstijf stil of wil omdraaien, en een keer is hij er al in dolle galop uit gepeerd. Maar het gaat steeds beter. Ik doe hem maar met zachte drang en daarna belonen weer bewegen om verder te gaan.

met welk hoofdstel rijd je?
als je met het hoofdstel met oogkleppen rijd is het dan beter?
neem eens een ander paard mee.hoe gaat het dan?

wat doet willem nu dan?
hij blijft gewoon staan?
bokt/steigerd hij ook,loopt hij achteruit kijkt hij ergens heel bang naar of staat hij gewoon zo ineens hup stil?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:49

Tja, ik denk toch ook echt dat dit uitproberen is..

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:51

midgie schreef:
robinelma schreef:
Wat vervelend!
Misschien speelt hij wel een spelletje met je?
Knabbelen aan gras is toch niet egt een teken van angst!
Misschien kun je er eens van de andere kant op aan rijden? Snap je wta ik bedoel? dat hij het niet aan ziet komen, en dan weer afstappen, en dan toch maar ff iets hardere hand erin.. Want hij weet nu dat hij wint, dus gaat hij het eeecht niet doen als het niet hoeft.. Of anders een ander paard mee!
Niet opgeven in ieder geval, Hij moet een keer van jou verliezen anders blijft hij dit doen!

Een paard speelt geen spel, en grazen kan op dat moment ook oversprong gedrag zijn.
Bij een paard gaat het niet om winnen of verliezen , maar om vertrouwen en respect.

Kan wel wezen, zit zeker waarheid in.. Maar toch weten we allemaal, dat wanneer een paard eenmaal gewonnen heeft, en zeker als t paard een aantal x gewonnen heeft, Hij slim genoeg is om te bedenken dat het toch niet hoeft, en dus een loopje met je neemt.. Lachen

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 08:52

robinelma schreef:
Tja, ik denk toch ook echt dat dit uitproberen is..

Ik maak een rit van anderhalf uur met hem en dit doet hij alleen maar op die bepaalde plaats?
Groeten Fons

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:54

ja omdat hij op die plaats weet dat hij dan omdraait en weer terug gaat naar huis Knipoog
als hij bang was dan was hij er wel langs gegaan als je hem aan de hand had meegenomen.

maar wat doet hij nou precies dan?
is hij echt bang?
kijkt hij ergens naar,bokken steigeren...wat doet hij precies voor gedrag?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:56

Ja begrijp me niet verkeerd hoor, ik wil helemaal niet bneweren dat hij niet bang is, Hij zal vast bang zijn voor iets dat daar is..
Maar je bent afgestapt, heb hem gerustgesteld, en hij doet t nog niet en gaat staan eten..
Ik geloof echt wel in de band tussen mens en paard, en tuurlijk kan het zijn dat hij je nog niet genoeg vertrouwd, en je zou best eens uit kunnen proberen een stuk met hem te gaan wandelen..
Maarals ik lees hoe het gebeurd is.. Denk ik wel dat je er rekening mee moet houden dat Willem nu weet dat hij telkens van je aan het winnen is...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:56

Hij heeft dus weer gewonnen...

Je bent het alleen maar ereger aan het maken op deze manier. Je paard is niet echt bang, hij neemt een loopje met jou. je zal dit probleem bijven tegenkomen als je hem nu niet op zn plaats zet. De volgende keer stap je af, neem een zweepje mee en laat hem er gewoon langs gaan. desnoods met een 2de persoon om bij te drijven. En laat hem dan dat schrikdraad maar eens raken. Is zijn eigen schuld.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:57

Wat ellepel zegt Knipoog en Klara :p

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 08:58

Hallo @ Ellepel
Ik vond Willem gisteren met het rijden toch al schrikachtiger als normaal. Hij is twee keer van iets onbenullig opzij gesprongen, dat het niet veel scheelde of ik lag er af.

Ik rij met hem met een hoofdstel zonder oogkleppen, heb nog niet geprobeerd met het hoofdstel met oogkleppen te rijden
Ik rij ook wel met andere paarden maar die zijn van de manege, en dan rij ik in een groep. Met Willem rij ik altijd alleen.
Als hij op dat punt niet verder wil en ik zit er nog op, probeert hij van alles, achteruit lopen bokken, omdraaien.
Maar het toppunt was gisteren te voet verder gegaan weer stoppen en dan aan een graspol gaan happen.
Langs dat pad staat iets verder een boerenschuur, ik heb het idee dat die schuur de oorzaak is.

Ps wat is oversprong gedrag
"kan op dat moment ook oversprong gedrag zijn"

Groeten Fons

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:01

FonsR1150GS schreef:
Hallo @ Ellepel
Ik vond Willem gisteren met het rijden toch al schrikachtiger als normaal. Hij is twee keer van iets onbenullig opzij gesprongen, dat het niet veel scheelde of ik lag er af.

Ik rij met hem met een hoofdstel zonder oogkleppen, heb nog niet geprobeerd met het hoofdstel met oogkleppen te rijden
Ik rij ook wel met andere paarden maar die zijn van de manege, en dan rij ik in een groep. Met Willem rij ik altijd alleen.
Als hij op dat punt niet verder wil en ik zit er nog op, probeert hij van alles, achteruit lopen bokken, omdraaien.
Maar het toppunt was gisteren te voet verder gegaan weer stoppen [b]en dan aan een graspol gaan happen.[/b]
Langs dat pad staat iets verder een boerenschuur, ik heb het idee dat die schuur de oorzaak is.

Ps wat is oversprong gedrag
"kan op dat moment ook oversprong gedrag zijn"

Groeten Fons

En daaraan merk je dus dat dit geen angst is, maar uitproberen. Pak hem streng aan en je zal zien dat de schuur ineens niet meer eng is Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:03

oversprong gedrag is als een paard iets doet wat op dat moment niet echt bij de situatie past.
bijvoorbeeld als je staat te poetsen en dat je paard uitgebreid gaat staan gapen....
hij gaapt dan niet omdat hij moe is,maar omdat hij niet goed weet wat er gaat gebeuren na het poetsen...

zoiets,beetje moeilijk uitleggen Haha!

je rijd altijd alleen met willem?
neem een paar keer iemand anders mee zodat willem lekker doorloopt en ziet dat die schuur bijvoorbeeld niet eng is.
is denk ik makkelijker dan alleen dit uit te gaan vechten met hem?

als je dan een paar keer overal bent langsgeweest kun je het alleen proberen.kan best heel goed zijn dat willem je niet zo goed vertrouwd en daarom zo blijft staan.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:06

Waar staat willem ergens?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:10

[quote="ellepel"]oversprong gedrag is als een paard iets doet wat op dat moment niet echt bij de situatie past.
bijvoorbeeld als je staat te poetsen en dat je paard uitgebreid gaat staan gapen....
hij gaapt dan niet omdat hij moe is,maar omdat hij niet goed weet wat er gaat gebeuren na het poetsen...

quote]

Kan idd ook oversprong gedrag zijn, maar ook ontspanning, een paard wat gaat rollen in een vreemde omgeving vertoont vaak ook oversprong gedrag.

Manon073

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:11

Als ik met m'n pony buiten ga rijden en we komen bij een bepaalde boerderij wil ze ook niet verder, ben hier heel lang mee bezig geweest om erachter te komen wat het probleem was.
Nu na tijden zijn we erachter gekomen dat daar een bepaalde nare geur in de lucht hangt, heel vreemd want zelf ruik je het niet maar schijnbaar is het een soort van 'dood' geur heel vreemd. Ben daarna veel gaan wandelen en ook met andere paarden erbij. Sommige hadden echter dezelfde ervaring hier en wilden ook niet verder. Nu na veel oefenen oefenen en oefenen gaat dit al stukken beter soms kan ik er probleemloos voorbij en andere keren stopt ze weer en sjeest er dan ineens als een gek voorbij maar ze gaat er iig wel langs en dat is wat telt! Haha!

Veel succes met Willem nog Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:15

Klara16 schreef:
Hij heeft dus weer gewonnen...

Je bent het alleen maar ereger aan het maken op deze manier. Je paard is niet echt bang, hij neemt een loopje met jou. je zal dit probleem bijven tegenkomen als je hem nu niet op zn plaats zet. De volgende keer stap je af, neem een zweepje mee en laat hem er gewoon langs gaan. desnoods met een 2de persoon om bij te drijven. En laat hem dan dat schrikdraad maar eens raken. Is zijn eigen schuld.

Een paard neemt geen loopje met je , hij denkt niet als een mens,
Een paard neemt de leiding over als hij geen juiste leiding krijgt, maar sommige paarden zijn geen leiders en helaas ook heel veel ruiters niet dus ja dan krijg je deze dingen.
Dan word het opgelost met de zweep omdat de ruiter zelf de leiding niet kan geven, erg eerlijk, in mijn beleving ga je niet zo met dieren om,
Stel dat jijk bang ben en je druft ergens niet langs, dan word je er toch ook niet langs getikt, maar dan ga je een oplossing zoeken hoe je er langs moet komen toch?

Manon073

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:18

De zweep is zeker geen juiste oplossing!
Wat gebeurt er als je je route andersom rijdt als je dus vanaf de andere kant komt? Stopt ie dan ook op dat punt?

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 09:19

robinelma schreef:

In Son en Breugel.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:19

Hij denkt niet als een mens, Maar als jij ergens bang voor bent wordt je er ook niet langs getikt.. Beetje tegenstrijdig verhaal Tong uitsteken
Je hoeft het niet met de zweep op te lossen nee, Maar als dit al de zoveelste keer is, en je weet dat je het ander niet kan winnen, Mag je een paard best een tikkie geven

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:20

FonsR1150GS schreef:
robinelma schreef:

In Son en Breugel.

Geen idee waar dat is :p
Klinkt ver weg..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:21

ik heb wel een voorbeeld:

mijn pony is 16, bomproof en nergens bang voor....als we in een groep lopen Knipoog

maar gaan we alleen op buitenrit dan staan we zo nu en dan ook wel es stil..
meestal met het hele circus erbij, scheef kijken,snuiven,staart omhoog,achteruit lopen....
en dat kan een snoeppapiertje zijn, laatst kwamen we een dooie kat tegen in de berm of kan een stuk hout zijn wat ergens ligt..

zou ik hem dan slaan met de zweep dan word ik er geheid afgebokt en terecht ook,dus ik rijd niet met zweep.
hard schoppen met de benen?
zelfde verhaal..

dus dan blijven we gewoon staan Haha!

ik vind dat niet raar, ik spreek hem dan wel toe van "goh durf je er niet langs, je bent toch een grote vent, toe maar hoor".
kan 2 minuten duren,kan er ook tien duren,maar we gaan niet terug en ik stap ook niet af...

en lukt altijd....

maar daarom,ga eerst es met andere paarden rijden dan leer je ondertussen wel of willem echt ergens bang voor is of dat hij zich een beetje aansteld....

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:22

Midgie: hij gaat staan grazen op die 'enge' plek waar hij niet langs durft! Is dat het gedrag van een zeer angstig paard? Ik dacht het niet.

En ik weet heel zeker dat veel paarden schrikgedrag gebruiken als truukje om onder hun werk uit te komen. Ik heb er zelf ook zo een. Pak hem even door en de enge plek wordt op magische wijze genegeerd. Ga erin mee door 'ssst en ho en klopjes te geven en je kan geen rondje meer rijden omdat hij in elke hoek schrikt. Paarden zijn wel degelijk slim en creatief in manieren om onder hun werk uit te komen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:24

Amen, Klara..
Elma doet t ook hoor! oehh een put op straat dat is eng! Ogg als ik haar elke keer moest laten winnen als zij iets 'eng' vind.. En nee Ik ga niet met mn zweep op dr inslaan, ik probeer er eerst af te stappen, Maar erlangs gaat ze hoor!
En DAN beloon ik haar, dan prijs ik haar de hemel in zelfs! Maar ze heeft niet gewonnen!

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 09:25

Manon073 schreef:
Wat gebeurt er als je je route andersom rijdt als je dus vanaf de andere kant komt? Stopt ie dan ook op dat punt?

Als ik die pad afloop kom ik op de Sonniusweg dit is een asfalt weg, die moet ik dan een ½ km. volgen. Heb dit van de andere kant ook nog niet geprobeerd, ben niet zo kapot van die weg i.v.m. het verkeer wat er over komt. Misschien voelt hij dit ook wel van mij.
Groeten Fons