Bij het springen achterover vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

Re: Bij het springen achterover vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 19:05

Hi ariele_

Leuke foto's die je heb geplaats. Knap dat je dat zo kan.

Voor mij is dit hopelijk toekomst muziek.

Heb overigens wel eens toen je begon met een teugel om zijn hals gereden om zo je balans te bewaren? Wat vindt jij van dit idee.

Heeft toevallig ook nog iemand anders dit wel eens geprobeerd? En wat zijn dan je ervaringen hiermee?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:12

als je nog niet zo'n goede balans hebt kan je je waarschijnlijk beter aan de hals vast houden dan aan het bit, lijkt me prettiger voor het paard.
(@ariele_ heel knap dat zonder teugels springen, jij moet wel een hele goede houding hebben)

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 19:19

hi Liedjes89,

Mijn probleem is nu dat ik teveel aan het bit trek als hij springt omdat ik naar achteren valt. Het paard springt dan niet vooruit maar omhoog omdat ik hem niet laat strekken met zijn hals.Mijn balans is nog niet goed

Ik ga de volgende keer springen met een teugels om zijn hals heen. Ik hou deze teugel vast als ik spring. Ik kan ook zijn manen beethouden als ik spring maar dat vindt ik niks.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:46

liedje89 schreef:
als je nog niet zo'n goede balans hebt kan je je waarschijnlijk beter aan de hals vast houden dan aan het bit, lijkt me prettiger voor het paard.
(@ariele_ heel knap dat zonder teugels springen, jij moet wel een hele goede houding hebben)

Dat valt echt wel mee, alleen zonder teugels springen heeft me er wel meer mee geholpen Knipoog

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 20:00

Hi,

Ben nog steeds benieuwd of iemand ervaring heeft met een teugel om de hals van het paard tijdens het springen.

Hoop dat iemand met mij zijn ervaring kan delen. Ik val steeds achterover als ik spring.

bedankt alvast.

gr.

Fralex

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:27

Sowieso je beugels goed kort doen, en ook met normaal rijden, lekker verlichte zit gaan oefenen, gewoon rondjes blijven galloperen en maar verlichte zit, je zult er spierpijn van krijgen, maar het zal zeker helpen Lachen

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 20:30

Hi Arrielle_,

Zat nog naar je foto te kijken zonder handen rijden. Ik hoop dit ook in de toekomst te bereiken,

Krijg morgen mijn nieuwe zadel. Zal zeker je advies opvolgen.

Bedankt.

gr

Fralex

eline_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:18

Met lage sprongetjes beginnen.
Als je dat heel goed onder de knie hebt, kan je hoger.
Het is dom dat jou leraar zegt dat je 80 moet springen als je er nog niet klaar voor bent.
En als jij denkt dat je 80 niet kan, moet je het tegen je leraar zeggen. Als die het er niet mee eens is, neem je gewoon een andere leraar die wel luistert naar wat jij kan! Knipoog Haha!

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 21:45

Hi eline_love,

Je heb gelijk. Toevallig vandaag al besproken.

Heb jij ervaring met en halsriem om de nek van het paard bij het springen?

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:46

ik ben zelf sinds een week bezig met springen maar no way dat ik 80 cm ga springen!
laat mij maar eerst 20-40 cm springen en zo mn zit goed oefenen.
En galopeer ook eens wat vaker in verlichte zit, ook als je niet aan springen doet.
schop die leraar van je maar over de hindernis heen en zoek een goeie! Vork

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:37

een paar losse opmerkingen.
- Zolang jij nog moeite hebt met je balans op een hindernis moet je je absoluut niet bezig houden met afstanden, galopsprongen tellen etc.
- het vasthouden van een teugel om de hals (of een martingaalriem Knipoog ) kan werken maar ik vind het zelf erg storend tijdens het aanrijden omdat het mijn voorbereiding verstoort. Probeer liever om het gevoel te hebben dat je paard je meeneemt over de sprong.
- als je naar de sprong rijdt, gewicht in je beugels houden, klein beetje naar voren zitten en vooral stil zitten. Niet te veel willen doen zelf.
- begin eens met galopperen in verlichte zit, en vooral met overgangen in verlichte zit. Als je dan in balans kunt blijven, gaat het met springen ook makkelijker.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:30

ik had eerst ook hetzelfde probleem waardoor ik er ook wel eens naast lag Clown ik kreeg toen het advies om naar boven te kijken als je springt, het hielp bij mij wel. het probleem is bij mij gewoon geweest dat ik naar de hindernis beneden mij keek. daarna ben ik er niet meer afgevallen. succes ermee, ik hoop dat je er wat aan gehad hebt.

lievepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:09

ik heb ook een paar tips Knipoog

- knieën goed aandrukken (dat geeft je steun)
- heel veel de verlichte zit oefenen
- na het oefenen met lage sprongen beginnen
- naar voren kijken (naar de volgende sprong)

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 21:48

Beste Viviane-ve en lieve paarden.

bedankt voor jullie tips.

zal het de volgende keer proberen.

gr.

fralex

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 16:52

Hi,

In een ander topic wist iemand te vertellen indien je springt, moet je zelf richting de oren springen van het paard.

Kan iemand mij hier iets over vertellen of is dit onjuist?

Gr. en bedankt alvast voor je reactie

Fralex

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:06

francescalex schreef:
Ik ga de volgende keer springen met een teugels om zijn hals heen. Ik hou deze teugel vast als ik spring. Ik kan ook zijn manen beethouden als ik spring maar dat vindt ik niks.

Denk je dat je een betere balans gaat krijgen als je je als het ware gaat 'vasthouden' aan een extra teugel? Die extra teugel zorgt ervoor dat je niet naar achter valt, maar zorgt niet voor balans.

Waarom vind je dat zonder teugels springen een toekomstbeeld? Juist daar ligt de basis, juist daar moet je beginnen.

DUS, mijn advies:
Begin met héél veel verlichte zit te rijden. Zowel in draf, als in galop, als in overgangen,... zorgt ervoor dat je contact hebt op je teugels, maar een héél licht contact. Je kracht moet op je benen komen, niet op je handen.
Dan kan je balkjes beginnen draven. Eerst met handen, dan zonder handen (gewoon in de rechte lijn aanrijden, vanaf de eerste balk je teugels loslaten, met eventueel een knoop erin. Je handen/armen ofwel achter je rug, ofwel volledig horizontaal.). Oefen daarop totdat je zelf het gevoel hebt dat je daar al balans gevonden hebt. Dan zet je gewoon aan het einde van het lijntje balkjes een klein kruisje, dat je weer zonder handen springt.

Pas als daar je balans goed zit (en je dus zonder handen die lijnen en kruisjes kan springen), kan je teruggaan naar je 80cm!

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 17:12

hi Tantjeuh,

Je heb gelijk , de basis is het belangrijkste. Nogmaals mijn leraar wil alles veel te snel.

In drag heb ik minder problemen met springen dan met galop.

bedankt voor je tips

gr.

fralex