Universe en ik @ 2e les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurenzo

Re: Universe en ik @ 2e les

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:55

Leuk paardje daar kom je zeker wel verder mee! Die M /Z die komt er wel!

Voor je houding heb ik de tip:

Beugels gat langer (zeker wel hoor! is even lastig in het begin maar zorgt er voor dat je beter kunt gaan zitten)
Onderbenen verder naar achteren zodat ze in een rechte lijn onder je lichaam komen zal ik maar zeggen.
Meer in het diepte punt van je zadel gaan zitten en schouders naar achteren.

Als je ik zo naar de foto's kijk lijkt het mij een paardje wat het moeilijk vind om onder je te blijven lopen in een constant tempo. Dit verklaard ook wel ene beetje waarom je dan wat krom gaat zitten maar juist door dat krom zitten krijg je geen constant tempo. Waardoor je dus ook wat met je handen gaat zitten rommelen. Gewoon heel goed opletten dat je eerst netjes zit dan kun je pas verder in je rijden. Want als jij niet netjes zit en geen nette hulp daardoor kan geven kun je ook niet verwachten dat je paardje de overgangen etc. lekker loopt.

Wat ik mij alleen afvraag is waarom je graag wil dat je in het halthouden je teugels los kan laten en je been eraan kan houden met een drijvende hulp? Ik wil juist dat mijn paard ook in het halthouden een voorwaartse drang heeft. Dit betekend wel netjes stilstaan en wachten maar wel in de aanleuning dus met een constante verbinding met de mond. En juist als ik mijn been aanleg moet die weg willen voor mijn hulp.

Misschien heb jij hier eem hele goede theorie achter wat mij een nieuw inzicht opleverd! Ik ben benieuwd!

Veel plezier nog met je paardje! Komt helemaal in orde want jullie zijn een leuke combi!

iMandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:56

Knap paardje!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:58

leuk stel zijn jullie Lachen

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 18:04

Dankjullie,

joycie17, vandaag dacht ik er te laat aan mijn beugels langer te doen. Wat je zegt klopt helemaal.
Ik had mijn been met het halthouden er niet echt "drijvend" aan, maar ze wilde bij elke aanraking of wat alweer lopen, wat dus té snel was. Bij elke ontspanning/beetje loslaten/meegeven van de teugel wil ze ook weer net een stapje zetten, al is het er maar 1. Daarom was ik blij met de foto dat ik mijn been er gewoon aan kon houden, en mijn teugels even meegeven. (dit deed ik niet te lang, maar puur om te kijken wat ze zou doen, want ik had haar nog niet gezegd dat ze mocht lopen Lachen )

Je hebt helemaal gelijk verder hoor, maar zodra dit goed gaat, gaan we weer verder met aanleuning etc (denk ik) met halthouden. We zijn nu dus echt weer bezig met de basis en het luisteren naar mijn stemhulpen. (*Daar komt ook het stukje met het niet-constante tempo bij kijken)
Vandaag is het me ook gelukt om met "hoo" terug naar stap en zelfs halt te gaan. Het komt er dus zeker aan, en ik neem aan dat we er in de les nog genoeg aandacht aan gaan besteden!! Ja

Bedankt weer voor jullie tips en het meedenken!!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:54

Wie is de vader van dit paardje? Wij hebben precies zo'n merrie op stal gehad. Zij was van de hengst Universel, was ook NRPS. Weet niet meer hoe oud die merrie was. Ze heeft ook veulens gehad hier.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 18:55

Ik weet het niet om eerlijk te zijn, ik zal het eens navragen Lachen

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:00

Ik vind je houding erg meevallen. Heb wel eens vele malen erger voorbij zien komen hier op bokt Haha! . Leuk paardje!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:06

Karin_88 schreef:
Dankjullie,

joycie17, vandaag dacht ik er te laat aan mijn beugels langer te doen. Wat je zegt klopt helemaal.
Ik had mijn been met het halthouden er niet echt "drijvend" aan, maar ze wilde bij elke aanraking of wat alweer lopen, wat dus té snel was. Bij elke ontspanning/beetje loslaten/meegeven van de teugel wil ze ook weer net een stapje zetten, al is het er maar 1. Daarom was ik blij met de foto dat ik mijn been er gewoon aan kon houden, en mijn teugels even meegeven. (dit deed ik niet te lang, maar puur om te kijken wat ze zou doen, want ik had haar nog niet gezegd dat ze mocht lopen Lachen )

Ik rijd ook wel eens op een paard dat dat doet, stiekum een pasje terwijl hij dat nog helemaal niet mag. De theorie is dat hij pas echt stilstaat als hij zucht Clown Daarna kun je dan de teugels laten vieren. Inmiddels gaat het stukken beter, wie weet heeft Universe ook iets waarmee ze aangeeft dat ze heeft besloten om te blijven staan tot ze weer mag lopen?

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 19:20

@Loez, dat ben ik zeker met je eens. Ik vind het alleen zo vervelend dat ik van mezelf weet dat ik mijn rug mooi recht kan (kon) houden zonder problemen, en nu niet meer.. Ach, we krijgen het er wel uit, ik zal vaker topics openen, dan kunnen jullie ook de vooruitgang (*die er dan hopelijk is *LOL* ) zien..

@Pauline, dat klopt inderdaad, soms zucht Uni ook wel, maar stil is wel stil, en niet toch nog even een pasje anders doen. Mijn instructrice kan daar heel slecht tegen, en ik kan haar ook geen ongelijk geven Lachen