Dat is toch weer iets heel anders dan iemand ernaast.
Die van mij (4 jaar inmiddels) schrikt ook nog regelmatig en de eerste keer dat hij extreem schrok (van een paar opvliegende eenden uit de sloot naast de bak) en begon te rennen, was het ook een rodeo partij. Tja, hij was niet gewend met een gewicht op zijn rug te galopperen
. Ik lag er vrij snel naast en ben er gewoon weer opgegaan. Ik merkte heel duidelijk dat het geen kwade wil was/is. Het is gewoon angst en ik vind dat je dat zelf op moet lossen. Als mijn paard nu schrikt, bokt hij niet meer gelukkig, maar hij springt nog wel eens plotseling opzij en dat kan best hard gaan, als hij erg schrikt. Tja, het zij zo, het is een jong, onervaren dier, dus ik doe heel rustig aan met het inrijden en merk dat hij steeds meer gaat vertrouwen op mij op zijn rug. Liever ietsje langer hierover doen, dan te snel en er 'probleemgedrag' bij krijgen. En als je zelf angstig bent, breng je het ook over op je paard, he.
Weet niet of dat het geval is, hoor, maar ik zeg het toch even....
Overigens doe ik heel fanatiek aan grondwerk e.d. en dat scheelt toch ook een hele hoop in de africhting op de rug.
Om zoals sommigen in dit topic nou meteen te gaan roepen over 'verkopen' of 'veel te gevaarlijk', tja, dan moet je niet aan een jong dier beginnen als je zo denkt. Het zijn geen machines, ze moeten de kans krijgen het te leren en het ene paard pakt het sneller op dan het andere paard, net als bij mensen.
leuke hobby

. En ga ik ook niet doen. Mijn jonge paard bokt nauwelijks en als het gebeurt heeft het absoluut een reden en bij pech lig ik er naast. So what?