Bij schrikken; enorm bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Bij schrikken; enorm bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:23

Als een paard zo reageert, denk ik dat het paard overvraagd wordt. Een paard moet wel de kans krijgen om zelfvertrouwen op te bouwen met een ruiter op zijn rug. Knipoog
Dat is toch weer iets heel anders dan iemand ernaast.

Die van mij (4 jaar inmiddels) schrikt ook nog regelmatig en de eerste keer dat hij extreem schrok (van een paar opvliegende eenden uit de sloot naast de bak) en begon te rennen, was het ook een rodeo partij. Tja, hij was niet gewend met een gewicht op zijn rug te galopperen Haha! . Ik lag er vrij snel naast en ben er gewoon weer opgegaan. Ik merkte heel duidelijk dat het geen kwade wil was/is. Het is gewoon angst en ik vind dat je dat zelf op moet lossen. Als mijn paard nu schrikt, bokt hij niet meer gelukkig, maar hij springt nog wel eens plotseling opzij en dat kan best hard gaan, als hij erg schrikt. Tja, het zij zo, het is een jong, onervaren dier, dus ik doe heel rustig aan met het inrijden en merk dat hij steeds meer gaat vertrouwen op mij op zijn rug. Liever ietsje langer hierover doen, dan te snel en er 'probleemgedrag' bij krijgen. En als je zelf angstig bent, breng je het ook over op je paard, he. Knipoog
Weet niet of dat het geval is, hoor, maar ik zeg het toch even....
Overigens doe ik heel fanatiek aan grondwerk e.d. en dat scheelt toch ook een hele hoop in de africhting op de rug.

Om zoals sommigen in dit topic nou meteen te gaan roepen over 'verkopen' of 'veel te gevaarlijk', tja, dan moet je niet aan een jong dier beginnen als je zo denkt. Het zijn geen machines, ze moeten de kans krijgen het te leren en het ene paard pakt het sneller op dan het andere paard, net als bij mensen. Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:26

Voorwaarts rijden (niet slaan ofzo, stem en beenhulp, stem omdat het een jong paard is en ik aanneem dat dat de eerste aangeleerde hulp is, zo doe ik dat iig. Beenhulp alleen als dat niet goed bevestigt is kan tot nieuwe schrik leiden), afleiden van het enge. Niet aan de teugels gaan trekken, hou je zit stevig in het zadel. (staan in de beugels op een bokkend paard :| pfff ik ben mijn leven nog niet zat) En beloon uitbundig op het moment dat hij weer normaal loopt.

Marusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:39

Ik heb met mijn jonge paard ook precies het zelfde gehad. Alleen maar bokken tot ik er naast lag. Ik ben toen heel veel met haar over de weg gegaan. Ik erop en iemand anders ernaast die haar vast houdt. Vaak namen we dan ook haar stalmaatje mee want die is super verkeersmak en dat heeft bij mij geweldig geholpen. Ze is nu veel zelfverzekerder en schrikt bijna nergens meer van. Ik kan alleen met haar over de weg als het moet! Succes!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:41

Ik zou niet gauw met een paard wat bokt tot je eraf ligt over de weg gaan, of iemand hem nou vast heeft of niet. Dan zou ik misschien een stap terug doen in de bak en aan de longe rijden bijvoorbeeld, of nog meer stappen terug.
Maar goed, dat zou ík doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 07:40

Yommie schreef:
en als een paard gaat bokken en je breek je nek? leuk paard Clown leuke hobby Clown
Dan koop ik liever een paard die braaf is Haha!

Ik neem aan dat jij geen paard hebt wat je zelf inrijdt, want dan moet je gewoon rekening houden dat je er wel eens naast kan liggen. Knipoog
Hoeft niet, maar het gebeurt wel. Knipoog

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:52

Yommie schreef:
Citaat:
Alleen maar omdat hij schrikt?:O Dan ben ik benieuwd hoe jij met kinderen om ozu gaan als je die hebt ! Als ze dus niet lief zijn maar weg? Je werkt met levende beesten!!!

ik ga een paard niet vergelijken met een kind Cool
en als een paard gaat bokken en je breek je nek? leuk paard Clown leuke hobby Clown
Dan koop ik liever een paard die braaf is Haha!

Van elk paard kan je vallen. En elk paard kan zomaar bokken of schrikken. Als je 100% veilig wil blijven kan je beter op schaken gaan.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:55

juudje84 schreef:
hoofdomhoog houden en vooruit houden dan kan ie niet meer bokken, vooruit houden altijd de oplossing, en zelf terug gaan zitten.

bij iedere bok krijg je een klap in je rug das nu eenmaal zo, loopt niet voor niet bij een osteopaat haha,

Als mijn paard een bok geeft kan ik een week neit lopen. OP de manege hadden ze mij aangeraden te gana staan. En als ik dat nu doe voel ik er niks meer van:). (nu rijd ik niet meer op een manegee;))

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:04

Als ik me niet vergis ben je toch op de parelli manier met haar bezig?
En je vroeg hier volgens mij al een keer advies over.
Ik zou zeker willen weten of ze niets tegen het zadel heeft. Dus goed al die pre flight checks uitvoeren, en als ze weg wil van het zadel, eerst daar aan werken.
Als ze zadelen en rijden echt okee vindt en verder gewoon lekker Left Brain is, maar bij een schrikreactie dus RB wordt en doorslaat, dan zou ik het zelf niet goed weten. Meer vertrouwen geven met game chasing the tiger.
Maar ik weet niet hoever je bent met parelli en hoever je er vanaf wilt wijken. Probeer anders eens contact op te nemen met Eddy Modde, die parelli instructeur van NL. Misschien kan hij jullie op weg helpen?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:14

roxxxiejjj schreef:
Als mijn paard een bok geeft kan ik een week neit lopen. OP de manege hadden ze mij aangeraden te gana staan. En als ik dat nu doe voel ik er niks meer van:). (nu rijd ik niet meer op een manegee;))

Ligt een beetje aan het kaliber van de bokken of je verlicht kan gaan staan Clown

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 22:00

Citaat:
gewoon doorrijden en doen alsof je neus bloedt. Benen erbij en voorwaarts blijven gaan. Bok opvangen, de ene bok is de andere niet. Staan in de beugels kan soms helpen.

Zoals ik al schreef is het niet iets wat je uit kunt zitten, een rodeocowboy zou er een kluif aan hebben... Lachen

Citaat:
Doet ie het alleen onder het zadel of ook in andere situaties?

Nee ook met grond werk. het ligt niet aan het zadel of aan het feit dat er een ruiter opzit.

Citaat:
Als een paard zo reageert, denk ik dat het paard overvraagd wordt. Een paard moet wel de kans krijgen om zelfvertrouwen op te bouwen met een ruiter op zijn rug

Hard over nagedacht maar van een kwartiertje tot een half uurtje zeer langzaamaan grondwerk en dat 3 dagen in de week, zonder zweep, zadel of bit..... verder lekker in de wei....

Citaat:
Als ik me niet vergis ben je toch op de parelli manier met haar bezig?
En je vroeg hier volgens mij al een keer advies over.
Ik zou zeker willen weten of ze niets tegen het zadel heeft. Dus goed al die pre flight checks uitvoeren, en als ze weg wil van het zadel, eerst daar aan werken.

Klopt Lachen Ik was alleen benieuwd hoe men er hier tegenaan keek om misschien een goede visie te horen. Ik hou er van om dingen op veel manieen tegen het licht te houden...

Het ligt zeker niet aan het zadel, dat maakt haar niks uit. Ook een ruiter op haar rug boeit haar niet. Het zit em echt in haar RB gedrag wat pijlsnel de kop op steekt.
We zijn nu een stuk in level 2 beland wat heel goed gaat. En vandaag heb ik een stoel naast haar gezet en ben op haar blote rug gaan zitten met het Parellihalster en de 12 ft line tot teugel geknoopt.
Zo hebben we vijf minuten staan kijken en daarna heb ik twee achtjes om de stoel gelopen Haha! en ben de bak uit gereden naar de stal en afgestapt Go jij! Go jij!

Op haar blote rug kan ik tenminste er zo vanaf glijden. Met een zadel is dit toch een stuk moelijker!

_joy_c_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:19

.
Laatst bijgewerkt door _joy_c_ op 06-11-22 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 10:36

Kelly_ann schreef:
roxxxiejjj schreef:

Ligt een beetje aan het kaliber van de bokken of je verlicht kan gaan staan Clown

Ik kan 9van de 10 keer verlicht gaan staan;).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 10:47

roxxxiejjj schreef:
Ik kan 9van de 10 keer verlicht gaan staan;).

Dat heb ik nou nog nooit gedaan en het lijkt mij ook niet zo goed plan Nagelbijten / Gniffelen . En ga ik ook niet doen. Mijn jonge paard bokt nauwelijks en als het gebeurt heeft het absoluut een reden en bij pech lig ik er naast. So what? Haha!

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:59

Vaak gaat het zo: Het paard schrikt, de ruiter trekt uit reactie meteen aan de teugels. Direct, dat is gewoon reactie. Doordat het paard dan niet naar voren kan/durft (doordat hij wordt tegengehouden) zal ie op een andere manier weg moeten, en dat is omhoog komen met vier benen tegelijk en eventueel een bok erachteraan geven.
Ik weet niet hoe hij bokt, bokt hij gewoon een beetje of komt ie echt helemaal omhoog?
Wat je eraan kan doen is proberen als hij schrikt hem te laten schrikken en daarna terug te nemen, schrikken is immers niet verboden he, hij moet kunnen schrikken, het is en blijft een vluchtdier en hij zal willen ontsnappen aan iets engs.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 14:58

_Question schreef:
Vaak gaat het zo: Het paard schrikt, de ruiter trekt uit reactie meteen aan de teugels. Direct, dat is gewoon reactie.

A) Ik rij niet met bit maar met een halster
B) Ze doet het ook als we longeren
Lachen

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:16

eehm... heb je wel eens aan schriktraining gedacht ?? eerst aan de hand, laten zien en dan daarna er op.. en dat met veel dingen zodat alles wat minder eng voor der word

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:09

ik vind gewoon als je hier een vraag over heb wat je moet doen als je paard bokt,dan heb ik zoiets van "meisje verkoopt dat paard dan ,want het feit dat je dat hier vraagt zegt al genoeg"
ik heb zelfs 3 paarden Cool en ik rij al jareeeeen gewoon val vrij Clown
plus dat ik schaken niks aan vind Cool

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 21:30

Liefje, ik ben 42, heb paarden sinds mijn zesde die ik bijna allemaal zelf heb ingereden.
Een hooggevoelig paard als deze heb ik nog niet mee gemaakt en ik heb het niet over een beetje bokken.
Aangezien ik gewoon nieuwsgierig ben hoe anderen hier tegenaan kijken heb ik deze vraag geplaatst.
Ik dacht dat daar Bokt ook voor bedoeld was: om ervaringen te delen.
Aan opmerkingen als `verkoop haar` heb ik helemaal niks.

En de ruiter die nooit meer vragen heeft is de ruiter die niets meer leert.
Niets leren is stilstand en achteruitgang.....

Graag constructieve opmerkingen en anders liever niets schrijven want daar heb ik helemaal niets aan.

IloveSjimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:38

Longeer je ook met zadel en doet ze het dan ook?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:52

Er zijn hierboven al goede tips gegeven dus herhaal ik die zeker niet.

Wat ik me wel afvraag. Bokt/schrikt jou paard alleen in het begin van het werk? Ik begrijp dat je nog niet zolang rijd per keer, dus misschien moeilijk te bepalen nog.

Ik vraag het omdat mijn dondersteen van 10 jaar, als hij te fris is ook heerlijke spookhindernissen ziet en 9 van de 10 keer de ruitertjes weet te wippen.
Mijn advies naar hun is in de longeercircel ff "moe" draaien. Dus hij kan dan veilig even uitleven, bokken ed. Dit scheelt een hoop spookhindernissen, bakkabouters of gewoon wegrenspurten met rot bok als ze gaan rijden.

Kijk eens als je het paard ff lekker zijn benen heb laten strekken (met of zonder tuigage) of die schrik/bok reacties nog steeds zo heftig zijn.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 11:47

Ik rij eigenlijk helemaal niet nog omdat ik eerst dit wil oplossen. Het probleem is ook een beetje dat ze een pees blessure heeft gehad en daarom niet echt lekker stoom af magg blazen
Maar ze kan met grondwerk (parelli) een kwartier heel lief en rustig zijn en dan inees van iets in de verte schrikken.
Maar ik moet zeggen dat het de afgelopen dagen heel goed gaat en ik er nu twee keer zonder zadel en met een halstertje op heb gezeten, beetje rondgestapt en weer afgestapt. Go jij! Go jij!
Dus we boeken vooruitgang Knipoog

Schriktraining is misschien een oplossing alleen schrikt ze niet van over een zeiltje lopen of een paraplu of andere gekke dingen. Het is juist een vogeltje uit de bosjes of zoiets stoms waardoor ze ineens een vuurpijl wordt.

R_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:53

elk paard heeft weer een andere uitdrukking als hij of zij schrikt.

sommige staan stil en die van jou bokt. Erg vervelend voor de ruiter. Ik zou het eerst eens proberen te negeren. Als het bokken makkelijk uit tezitten is, en verder geen angstige situatie voor jou oplevert kun je het het beste negeren. gewoon doorijden en verder gaan met de oefeningen waar je meebezig was.

afstraffen heeft vaak een averechts effect. Je paard maakt een probleem, als jij er dan geen probleem van maakt kan het gauw minder worden.

succes

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:59

Iedereen heeft het tot nu toe wel gehad over hoofd omhoog etc., maar is het niet beter het probleem bij de wortel aan te pakken?
Probeer uit te zoeken waar je paard vaak van schrikt, en probeer dan via grondtraining eerst wat meer vertrouwen in het paard te brengen. Ik weet niet wat jullie tot nu toe hebben gedaan, maar het lijkt me dat, als je paard meer vertrouwen in zichzelf en in jou heeft, het al een beetje 'gedesensibiliseerd' is. Vaak is het zo dat paarden dan evengoed nog een schrikreactie geven op iets nieuws, maar niet meer zo hevig.

Vaak is het zo dat bokkende paarden (bij schrik) denken dat jij 1 van de gevaren bent. Als je dat eruit kunt krijgen (dmv vertrouwen), zou je al een heel eind zijn. Natuurlijk weet ik helemaal niet hoe of wat wat betreft jouw paard, dat kun je niet opmaken uit een forum post, maar het is gewoon in veel gevallen zo Knipoog

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:57

Vera schreef:
Liefje, ik ben 42, heb paarden sinds mijn zesde die ik bijna allemaal zelf heb ingereden.
Een hooggevoelig paard als deze heb ik nog niet mee gemaakt en ik heb het niet over een beetje bokken.
Aangezien ik gewoon nieuwsgierig ben hoe anderen hier tegenaan kijken heb ik deze vraag geplaatst.
Ik dacht dat daar Bokt ook voor bedoeld was: om ervaringen te delen.
Aan opmerkingen als `verkoop haar` heb ik helemaal niks.

En de ruiter die nooit meer vragen heeft is de ruiter die niets meer leert.
Niets leren is stilstand en achteruitgang.....

Graag constructieve opmerkingen en anders liever niets schrijven want daar heb ik helemaal niets aan.

schatje,al was je 50 Sigaar
Je heb gelijk om eens uit te vinden wat andere mensen hier mee doen ,of kunnen..
maar je kunt beter iemand uit de buurt raad vragen,en daar samen mee aan de slag gaan Haha!
En ik heb denk al te veel meegemaakt ,en gezien met paarden ,om op een paard te moeten zitten die bokt! Cool
Dus dan is het bij mij snel exit Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:01

Yommie, je zou ook je best kunnen doen om het bokken op te lossen i.p.v. zo'n paard in de handel te gooien (en de meeste van dit soort verkopers liegen er ook nog wel eens rustig op los om zo'n dier te kunnen lozen bij een nietsvermoedende nieuwe eigenaar Knipoog ).