Een paard nageflijk rijden of beter een natuurlijke houding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Een paard nageflijk rijden of beter een natuurlijke houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:38

Nou, die van mij niet. En waarom niet? Omdat ze een dwarse drammer is Knipoog

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:40

Heb wel een hele andere visie op paardengedrag gekregen toen ik bij haar ging lessen en nieuwe verzorgpaarden kreeg... Ik vind echter wel dat zij als een paard niet aan wil draven ofzo heel gauw afschuift op dat je je teugels te strak heb terwijl ik gewoon losjes contact heb. Maaar voor de rest ben ik supertevreden met haar!

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:41

Heb je wel goed les dan Lachen ?
Iedereen zegt altijd van mijn pony ze is niet de makkelijkste maar ook niet de moeilijkste met les trailerladen enz.. En haar rijd ik nu ook stukken helemaal met de achterhand eronder Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:43

Jahoor, heel goed les, maar ze is gewoon niet makkelijk nageeflijk te rijden. Ze geeft niet bij maar gaat overal tegenin. We werken eraan.

Maar om nou te stellen dat het alleen maar een kwestie is van achteren naar voren rijden... als het zo simpel was, was er ook geen algemeen 'aan de teugel topic' denk ik Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:45

Maanling schreef:
Wendy schreef:
Constante druk is ook bij dressuur niet nodig. Contact wel. Maar ook in de dressuur is het nog altijd het uitgangspunt om met zo min mogelijk druk te rijden.
Als je je paard goed van achteren naar voren rijdt, dan zakt dat hoofd vanzelf. Druk of geen druk.

Tjaaaaaaa was het maar zo simpel, maar helaas gaat dat niet voor alle paarden op Knipoog

Niet alle paarden, maar vaak als dat niet werkt is er iets anders aan de hand.
Medisch of rijtechnisch.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:46

Maanling schreef:
Maar om nou te stellen dat het alleen maar een kwestie is van achteren naar voren rijden... als het zo simpel was, was er ook geen algemeen 'aan de teugel topic' denk ik Lachen

Ik denk dat dat een andere oorzaak heeft... de slechte instructie van tegenwoordig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:49

Maanling, het is ook keihard werken, hoor, dat 'van achter naar voren rijden'. Heel wat anders dan het zagen wat ik om me heen zie.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:51

Maar hoeveel mensen kunnen er werkelijk een paard van achter naar voren rijden? Rechtrichten, snel aan de hulpen, verkeerde bespiering, verkeer les enz enz enz. zijn allemaal factoren waardoor het paard uberhaupt nog niet in de juiste ontwikkeling is om van achter naar voren te lopen. Maar mensen willen wel aan de teugel en gaan dus helemaal tegen het niveau van het dier op dat moment in.

Mijn mening, paarden zijn niet dwars om te klieren. Die zijn dwars omdat het moeilijk is. Prijs je gelukkig dat de jouwe aangeeft dat ze het (nog) niet kan. Veel paarden zijn te hard voor zichzelf en die lopen zichzelf een blessure omdat ze van de eigenaar wel in de perfecte houding moeten lopen.
Niet elk paard loopt op de zelfde manier nagevelijk. Maar ze kunnen allemaal van achter naar voren lopen, allemaal het gewicht op achter zetten. Ga maar eens naar het strand en vertrek in galop. Durf te wedden dat je dan zeker vanuit achter kan rijden. Dat moet je opbouwen, je paard kan niet opeens vanuit op de voorhand lopen naar verzameld op de achterhand. En jij kan dat rijtechnisch ook niet opeens perfect. Maar het kan wel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:53

RianneH, helemaal met je eens. Ja
Het is een aardig lange weg......

Maaartss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:55

silfie35 schreef:
Is helemaal niet slecht om buiten te rijden met een los teugeltje... Je paard kan dan ook leren ontspannen en lekker om zich heen kijken.. Alleen als je echt aan het dresuuren bent ben ik van mening dat je wel gewoon contact mag hebben. Ik ben wel tegen dat heel diep rijden.

Maar als je hem tocg heel diep inrijd. is dat dn juist niet goed voor ze spieren?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:55

Je moet je gelukkig prijzen Nadya, je kan het jouw paardje vanaf het begin goed leren Tong uitsteken . En jezelf natuurlijk. Dat is echt perfect, zal je ook sneller resultaat krijgen.
Mensen die een bereden paard kopen zitten idd met overgangsperiode. Afhankelijk van de africhting daarvoor natuurlijk Knipoog

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:59

Een paard rij je nagevelijk, omdat er een ruiter op zijn rug zit..
In de natuur (natuurlijke houding) Zit er geen ruiter op de rug.

Als je een paard in zijn natuurlijke houding laat aan zwabberen, worden de rugspieren niet gebruikt, ja wel gebruikt maar gaan je paard zijn rug meeren deels weg drukken, dat levert vaak problemen op..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:03

Ja, Rianne, heb je gelijk in. Gelukkig heb ik een superfijne instructrice, dus we gaan er voor, als is het alsnog keihard werken. Knipoog

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:10

Nageefelijkheid is een natuurlijke houding voor een paard.
Danwel niet uren achter elkaar,en niet recht op de loodlijn zoals wij dat willen,maar nageeflijkheid is niks nieuws.Paarden in de kudde gebruiken het zelf ook (vooral hengsten).

Ik vind het belangrijk om een paard nageeflijk te rijden,maar er is een verschil tussen
Nageeflijk
Aan de teugel
In de krul

Nageeflijk vind ik belangrijk; ontspannen,neus richting de grond,rug ontspannen en achterhand goed gebruiken.
Die prachtige boog in zijn hals? Zie ik het nut niet van.
Kin op de borst? Daar doe je meer schade mee aan,en natuurlijk lijk je heel stoer Scheve mond

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:27

Maaartss schreef:
silfie35 schreef:
Is helemaal niet slecht om buiten te rijden met een los teugeltje... Je paard kan dan ook leren ontspannen en lekker om zich heen kijken.. Alleen als je echt aan het dresuuren bent ben ik van mening dat je wel gewoon contact mag hebben. Ik ben wel tegen dat heel diep rijden.

Maar als je hem tocg heel diep inrijd. is dat dn juist niet goed voor ze spieren?

Ik geloof dat als je een paard met zn neus tussen zn benen laat lopen dit niet goed voor zn spieren is. Dit is geen fijne houding voor het paard. Echter als je een paard lekker met de neus laat zakken en lang laat in zijn hals is dit wel goed. Ik doe dit met Hinde heel veel na het draven omdat ze dan redelijk opgewonden is en dan weer helemaal gaat ontspannen. Ze volgt de hand goed en het gaat heel ontspannen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:28

Helaas zie ik hier op bokt heel veel paarden die zo laag en diep ingereden en gelongeerd worden. Ik vind het niet om aan te zien.
En de vele enthousiaste reacties van andere bokkers, daar word ik dan ook niet zo vrolijk van. Verdrietig

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:30

als je je paard goed hebt lopen krijg je zo een mooie hoofdhalshouding kado , maar voordat een paard goed rechtgericht is en zijn gewicht netjes van achteren draagt is een lange opleiding nodig en niet constant tegen de hand aan drijven.( wat ik persoonlijk veel zie)
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 20-05-08 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:31

[
Maaartss schreef:
silfie35 schreef:

Ik geloof dat als je een paard met zn neus tussen zn benen laat lopen dit niet goed voor zn spieren is. Dit is geen fijne houding voor het paard. Echter als je een paard lekker met de neus laat zakken en lang laat in zijn hals is dit wel goed. Ik doe dit met Hinde heel veel na het draven omdat ze dan redelijk opgewonden is en dan weer helemaal gaat ontspannen. Ze volgt de hand goed en het gaat heel ontspannen.[/quote]

je bedoeld hiermee toch gewoon voorwaarts neerwaarts???

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:34

Nadya schreef:
Helaas zie ik hier op bokt heel veel paarden die zo laag en diep ingereden en gelongeerd worden. Ik vind het niet om aan te zien.
En de vele enthousiaste reacties van andere bokkers, daar word ik dan ook niet zo vrolijk van. Verdrietig

Voor t geval dat je mij bedoelt Tong uitsteken Ik rijd helemaal niet diep maar ik laat m vaak halsstrekkken als ie wat opgewonden is waardoor ze weer helemaal rustig word. Ik vind het ook belangrijk dat ze goed mn hand volgt en dat ik ook een beetje met mn lichaam kan sturen. Rijd trouwens ook bitloos en geloof dat ik het niet eens voor mekaar krijg om haar met de kin op de borst te rijden... Gelukkig maar Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:35

silfie35 schreef:
Nadya schreef:

Voor t geval dat je mij bedoelt Tong uitsteken Ik rijd helemaal niet diep maar ik laat m vaak halsstrekkken als ie wat opgewonden is waardoor ze weer helemaal rustig word. Ik vind het ook belangrijk dat ze goed mn hand volgt en dat ik ook een beetje met mn lichaam kan sturen. Rijd trouwens ook bitloos en geloof dat ik het niet eens voor mekaar krijg om haar met de kin op de borst te rijden... Gelukkig maar Tong uitsteken

Nee hoor, ik bedoel jou niet (volgens mij). Knipoog
Gewoon in het algemeen, zeg maar. Ik kijk liever niet meer in dat soort topics, want ik word er niet vrolijk van. Clown

ireikaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:15

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:24

ireikaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:39

@turbotinker: dat zei je inderdaad al, omgeveer toch want je zei erbij: paarden in de kudde (en vooral hengsten) ... dit is echter een merrie en ze is helemaal alleen in de piste (op mij na, maar op dat moment beschouwde ze mij niét als leider of deel van de kudde)

wat ik ook belangerijk vind wat heel duidelijk is op deze foto is dat neus aan de grond en een dragende achterhand eigenlijk niet kunnen samengaan. Het hoofd is als het ware de hefboom van het gewicht van het paard, als dat laag is kan de achterhand niet echt dragen, volgens mij moet het doel dus wel blijven om uiteindelijk naar oprichting toe te werken, om overbelasting van de voorhand te vermijden. (dit is toch wat ik ervan begrepen heb, corrigeer me als ik het fout heb!)

Maaartss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:19

liberty22 schreef:
[
Maaartss"]
[quote="silfie35 schreef:

Ik geloof dat als je een paard met zn neus tussen zn benen laat lopen dit niet goed voor zn spieren is. Dit is geen fijne houding voor het paard. Echter als je een paard lekker met de neus laat zakken en lang laat in zijn hals is dit wel goed. Ik doe dit met Hinde heel veel na het draven omdat ze dan redelijk opgewonden is en dan weer helemaal gaat ontspannen. Ze volgt de hand goed en het gaat heel ontspannen.[/quote]

je bedoeld hiermee toch gewoon voorwaarts neerwaarts???[/quote]

Ja ik bedoel ook gewoon met een lange teugel. ik moet mijn paard juist lager laten lopen omdat zij haar rug dan goed gaat gebruiken. en als ik wedstrijd heb dan richt ik haar weer op. en ook niet met der kin op de borst want dat vind ik Afgrijselyk om te zien. het toont wel mooi. maar onnatuurlyk. dat bedoel ik met diep rijden