Ronddraaien tijdens zadelen en weglopen tijdens opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milly_

Re: Ronddraaien tijdens zadelen en weglopen tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:46

marloes1987 schreef:
Milly_ schreef:
ik snap niet dat je uberhapt nog probeert op te stappen zonder ECHT uit te sluiten dat ze pijn heeft...
En een op maat gemaakt zadel is geen garantie, hoeveel paarden krijgen rugproblemen omdat blijkt dat het zadel slecht aangepast is, scheef is, of gewoonweg te groot/klein is...
Goede zadelmakers zijn zeldzaam, en daarbij kan zelf een goede zadelmaker het wel eens mis hebben

Dit was de tweede keer dat ik erop ging met een zadel. De eerste keer was een bosrit waarbij ze geen tekenen van onrust of pijn vertoonde. Daarom was er voor mij geen reden om te twijfelen om erop te klimmen. Nu doe ik dat dus niet meer, ze loopt nu alleen aan de longe.

ow oke, sorry

marloes1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 09:49

En nog even voor de mensen die over het zadel/rugplobleem vallen ... ze is onderzocht door een osteopaath en die heeft rugproblemen uitgesloten. Diezelfde man heeft aangegeven dat het zadel niet knelt, maar niet goed ligt omdat ze een te dikke buik heeft op het moment. Dat zadel gebruik ik dus niet meer. Maar ook met een longeersingel doet ze moeilijk. Dat ga ik nu rustig trainen, maar het probleem is dat ik niet weet waardoor ze het doet.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:55

Merries hebben vaak singel problemen en als het zadel dan ook nog eens niet lekker ligt dan wordt het alleen maar erger. Dus nu vind ze de longeer singel ook niet meer leuk. Zeker als ze hengstig zijn vinden ze het niet prettig.

Probeer het met een dekje er onder en stap voor stap aansingelen. Stukje lopen en dan weer een gaatje.

En dan toch denk ik voor een ander zadel kijken of je paardje op dieet zetten. Want anders blijf je dit houden als je paardje altijd buiten staat blijft hij dik en zal je zadel niet passen. En dan heb je straks wel rug problemen of ze wil straks het zadel helemaal niet meer op. Knipoog

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:11

ik zal zeker het zadel na laten kijken. of eentje nemen die wat ruimer ligt. Bij mij is het zo dat ze ook met zadelen rondjes gaat lopen. toen deed ik het hoofdstel in en kon daarna het zadel opleggen en haar tegen houden. of ik zet haar vast, dan blijft ze helemaal staan. Wat ik altijd doe is eerst met een hand over de rug heen wrijven en dan rustig het zadel erop. singel heel los aansingelen en laat ik haar zo staan, zonder hoofdstel in hoor.
ik singel der ook altijd pas aan als ik buiten ben uit de stallen en dan blijft ze ook niet echt staan maar ik houd haar echt tegen zodat ze niet kan weg lopen. voordat ik erop ga doe ik altijd nog haar benen naar voren halen tegen drukkingen en een paar passen lopen. Dit is namelijk beter voor je paard. doe je dit niet kan je paard omhoog komen en achterover klappen. Het word gewoon veel trainen. oefenen oefenen en je komt heel ver. Als het zadel maar goed ligt. succes