Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
marie08 schreef:mijn paard is kneiterscheef gereden door de vorige amazone die haar heeft gereden maar ze loopt echt wel aan de teugel.
je hoeft alleen maar de teugel op te pakken dus dat een scheef paard niet aan de teugel kan is dikke onzin.
mnOnniiej schreef:Zal longeren met bijzet niet wat zijn?
Je moet dr niet dwingen aan de teugel te lopen.
Waarschijnlijk als je dr dan met slof gaat rijden, luisterd ze heel goed, maar zonder slof krijg je het alleen maar moeilijker. Geloof me, ik heb ook met slof gereden, dat had wel meer redenen, ook omdat hij te sterk voor me was anders, maar we zijn heel erg achteruit gegaan, nu doe ik af en toe nog met slof rijden om hem toch nog net dat ietsjes opgerichtere aan te laten wennen. Maar een slof is niet bedoeld om een paard in de krul te trekken.
Trouwens, een martingaal is voor paarden die het hoofd heel erg omhoog gooien of aanleiding geven naar steigeren (dus ook het hoofd omhoog) en helpt wel een paard zn hoofd niet in de lucht te krijgen, maar niet om hem aan de teugel te laten lopen.
Als ik jou was, zal ik gewoon geduld hebben.
Longeren met bijzet kan helpen om je paard te latyen voelen hoe het is om naar beneden te lopen.
Als je je paard goed aan je been rijd, en lekker ontspannen hebt lopen, gaat die hoogstwaarschijnlijk ook op zoek naar je hand. Met een goede instructeur word je dan geleerd hoe je dat op kan vangen en dus je paard aan de teugel te rijden.
Succes.
_Sigrid_ schreef:marie08 schreef:mijn paard is kneiterscheef gereden door de vorige amazone die haar heeft gereden maar ze loopt echt wel aan de teugel.
je hoeft alleen maar de teugel op te pakken dus dat een scheef paard niet aan de teugel kan is dikke onzin.
Jouw paard loopt dan waarschijnlijk in de krul en niet lekker nagevelijk over de rug. Dat is een groot verschil. Ga je eens verdiepen in rechterichten (bijv http://www.paardenbegrijpen.nl of http://www.paardenrecht.nl of de site van Antoine de Bodt), dan zul je lezen dan een paard dat scheef is nooit nagevelijk kan zijn. De balans en het evenwicht ontbreken en daardoor de ontspanning. Hoe wil je een paar aan de teugel rijden zonder ontspanning.
Of misschien is jouw paard helemaal niet scheef, dat kan ook. Ze worden overigens niet scheef gereden, maar scheef geboren. Verkeerd rijden kan dit wel verergeren.
larrylurex schreef:Jeetje die adviezen daar schrik ik van zeg...!![]()
Hulpteugels zijn niet om problemen op te lossen, je forceert een houding bij je paard op die manier.
Mijn paard heeft dankzij hulpteugels lichte atrose in zijn achterste halswervels en schouders.![]()
Hij mag nooit meer worden bereden met hulpteugels, zelfs geen martingaal.
Laat het niet zover komen en haal er hulp bij, bijvoorbeeld een kraker, fysio of osteopaat. Die kan je pony echt helpen.
Als hij zich goed voelt in zijn lichaam gaan hij vanzelf ontspannen en komt hij naar beneden, echt waar!!![]()
Ik spreek uit ervaring.
zorg er voor dat je pony er plezier in houdt en jij ook! (bijv. balkjes draven, in het bos wandelen)
xQuinta schreef:Ik heb mijn pony al 5 jaar en ik ben er ook al 5 jaar mee bezig. Ik wou weten of er misschien iets anders is om haar een beetje naar beneden te rijden.