Slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou ik moeten gebruiken?

Matingaal
7 (3%)
Slofteugel
27 (15%)
Iets anders (stuur me even wat)
12 (6%)
Niets
132 (74%)

Totaal aantal stemmen: 178

marie08

Re: Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:17

mijn paard is kneiterscheef gereden door de vorige amazone die haar heeft gereden maar ze loopt echt wel aan de teugel.
je hoeft alleen maar de teugel op te pakken dus dat een scheef paard niet aan de teugel kan is dikke onzin.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:27

marie08 schreef:
mijn paard is kneiterscheef gereden door de vorige amazone die haar heeft gereden maar ze loopt echt wel aan de teugel.
je hoeft alleen maar de teugel op te pakken dus dat een scheef paard niet aan de teugel kan is dikke onzin.

Jouw paard loopt dan waarschijnlijk in de krul en niet lekker nagevelijk over de rug. Dat is een groot verschil. Ga je eens verdiepen in rechterichten (bijv www.paardenbegrijpen.nl of www.paardenrecht.nl of de site van Antoine de Bodt), dan zul je lezen dan een paard dat scheef is nooit nagevelijk kan zijn. De balans en het evenwicht ontbreken en daardoor de ontspanning. Hoe wil je een paar aan de teugel rijden zonder ontspanning.

Of misschien is jouw paard helemaal niet scheef, dat kan ook. Ze worden overigens niet scheef gereden, maar scheef geboren. Verkeerd rijden kan dit wel verergeren.

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:32

mijn paard is zeker wel ontspannen en ze loopt lekker over haar rug weg. toch is ze erg scheef en dat komt echt wel door het rijden van de vorige ruiter, de hele spieropbouw is ongelijk en voor zover ik weet komt dat toch door de manier waarop een paard wordt gereden.

maar nu on topic: hulpteugels worden in mijn ogen niet voor niks HULP teugels genoemd

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 15:34

mnOnniiej schreef:
Zal longeren met bijzet niet wat zijn?
Je moet dr niet dwingen aan de teugel te lopen.
Waarschijnlijk als je dr dan met slof gaat rijden, luisterd ze heel goed, maar zonder slof krijg je het alleen maar moeilijker. Geloof me, ik heb ook met slof gereden, dat had wel meer redenen, ook omdat hij te sterk voor me was anders, maar we zijn heel erg achteruit gegaan, nu doe ik af en toe nog met slof rijden om hem toch nog net dat ietsjes opgerichtere aan te laten wennen. Maar een slof is niet bedoeld om een paard in de krul te trekken.
Trouwens, een martingaal is voor paarden die het hoofd heel erg omhoog gooien of aanleiding geven naar steigeren (dus ook het hoofd omhoog) en helpt wel een paard zn hoofd niet in de lucht te krijgen, maar niet om hem aan de teugel te laten lopen.

Als ik jou was, zal ik gewoon geduld hebben.

Longeren met bijzet kan helpen om je paard te latyen voelen hoe het is om naar beneden te lopen.
Als je je paard goed aan je been rijd, en lekker ontspannen hebt lopen, gaat die hoogstwaarschijnlijk ook op zoek naar je hand. Met een goede instructeur word je dan geleerd hoe je dat op kan vangen en dus je paard aan de teugel te rijden.
Succes.

Idd. dat was precies myn doel... Knipoog

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 15:37

_Sigrid_ schreef:
marie08 schreef:

Jouw paard loopt dan waarschijnlijk in de krul en niet lekker nagevelijk over de rug. Dat is een groot verschil. Ga je eens verdiepen in rechterichten (bijv http://www.paardenbegrijpen.nl of http://www.paardenrecht.nl of de site van Antoine de Bodt), dan zul je lezen dan een paard dat scheef is nooit nagevelijk kan zijn. De balans en het evenwicht ontbreken en daardoor de ontspanning. Hoe wil je een paar aan de teugel rijden zonder ontspanning.

Of misschien is jouw paard helemaal niet scheef, dat kan ook. Ze worden overigens niet scheef gereden, maar scheef geboren. Verkeerd rijden kan dit wel verergeren.

De vorige eigenaar heeft myn pony verkeerd gereden heel erg scheef.
De vorige eigenaar had totaal geen ervaring met paarden. Zelfs met mennen was ze scheef gereden.
Het eerste waar ik mee begon was na het kennismaken met de pony het rechtgericht rijden. Het leek nergens op. Ze liep door m'n binnenbeen heen en keek alle kanten op behalve waar ze moest kijken.

straatwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:51

Miss eens een andere instructrice voor een frisse blik op jouw rijden? Hulpteugels zijn echt je laatste redmiddel maar soms kan het advies van een 3e persoon al heel veel helpen

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:12

Jeetje die adviezen daar schrik ik van zeg...! Boos!
Hulpteugels zijn niet om problemen op te lossen, je forceert een houding bij je paard op die manier.

Mijn paard heeft dankzij hulpteugels lichte atrose in zijn achterste halswervels en schouders. Huilen
Hij mag nooit meer worden bereden met hulpteugels, zelfs geen martingaal.

Laat het niet zover komen en haal er hulp bij, bijvoorbeeld een kraker, fysio of osteopaat. Die kan je pony echt helpen.
Als hij zich goed voelt in zijn lichaam gaan hij vanzelf ontspannen en komt hij naar beneden, echt waar!! Pling
Ik spreek uit ervaring.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:34

ik zou misschien met bijzetteugels aan de longe eerst proberen (eerst heel lang uiteraard) en stilletjes aan tot de juiste maat laten zetten
wel gewoon blijven rijden ook
dit afbouwen en hopen dat het werkt...

_Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:34

Een slofteugel zou ik niet gebruiken, iemand die bij ons op een pony reed heeft hem ook gebruikt (aangeraden door iemand van wie ze les kreeg) maar de pony heeft er haar hele rug vast door gekregen, we hebben veel problemen met haar gehad doordat ze de rug vast heeft gehad, uiteindelijk is het wel weer goed gekomen maar ik raad het je absoluut niet aan!

Een matigaal werkt als ik het goed heb allen zodat een pony zijn hoofd niet helemaal naar achteren gooit en zijn hoofd stil houdt.

Ik zou een elastiek gebruiken, zet hem niet te strak maar ontspannen en ontspan zelf ook. Een elastiek werkt ontspannend en dwingt niet hij is wel meer ontspannend als je pony naar beneden loopt, dus vindt hij vanzelf waar hij moet lopen: naar beneden.

Succes. Knipoog

_Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:35

larrylurex schreef:
Jeetje die adviezen daar schrik ik van zeg...! Boos!
Hulpteugels zijn niet om problemen op te lossen, je forceert een houding bij je paard op die manier.

Mijn paard heeft dankzij hulpteugels lichte atrose in zijn achterste halswervels en schouders. Huilen
Hij mag nooit meer worden bereden met hulpteugels, zelfs geen martingaal.

Laat het niet zover komen en haal er hulp bij, bijvoorbeeld een kraker, fysio of osteopaat. Die kan je pony echt helpen.
Als hij zich goed voelt in zijn lichaam gaan hij vanzelf ontspannen en komt hij naar beneden, echt waar!! Pling
Ik spreek uit ervaring.

Mee eens, maar sommige hulpteugels kun je wel gebruiken maar gebruik nooit een hulpteugel waarbij je paard/pony echt gedwongen wordt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:47

Zoek een andere instuctrice..!

Iemand die op z niveau heeft gereden hoeft geen goeie instuctrice te zijn!!
Een goeie instuctrice werkt aan de basis, en niet aan het in de krul lopen. Bovendien kan een goeie instuctrice zien, of het dier last heeft van zijn lijf, en welke spieren hij vast houdt (al dan niet door een oorzaak).
Gevoeligheid in de mond is een kwestie van zeer gedoseerde hulpen geven..

Uiteraard kan je je paardje eens na laten kijken door een osteopaat.. die kunnen zien of er ergens een blokkade zit, en dat verhelpen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:04

Ik heb ook een arabier x haflinger, alleen dan meer arabier dan haf;) ik heb precies hetzelfde probleem.
Ik rijd altijd ontspannen, en focus me niet op het aan de teugel rijden.
Ze komt tijden het rijden wel omlaag met haar hoofd, maar aan de teugel kan ik het niet noemen.
Ik snap precies wat je bedoelt, want ik ben er ook niet de hele tijd mee bezig tijdens het rijden.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:11

als je eenmaal met een hulpteugel rijdt, dan is het heel moeilijk om ook weer zonder te rijden, je raakt als het ware een beetje 'verslaafd'......

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:39

Jij hebt het telkens over Overijssels kampioen, Nederlands Kampioen, Z dressuur... dit hoeft niet te betekenen dat ze jou op dit moment de goede kant op kunnen helpen!

Allereerst, geen hulpteugels gaan gebruiken met rijden. Hiermee lijkt het probleem misschien even opgelost en lijkt het goed te gaan, maar zoals hierboven gezegd is wordt deze houding afgedwongen. Als een paard correct op 2 teugels loopt, actief op het achterbeen wordt gereden en zo dus rechtgesteld is, zal deze afbuigen en dus nageven.
Aan de teugel lopen betekend niet zijn koppie in de krul, maar al deze factoren die ik net noemde samen zullen er voor zorgen dat je pony aan de teugel gaat lopen, op een correcte manier

Ga eerst eens dit proberen: in de bak zet je ongeveer 1/3 van de bak af met lint en wat hindernispalen (zo blijft je pony binnen bereik). Je laat je pony hier los inlopen en gaat in het midden staan. Neem een longeerzweep mee en loop zonder aarzeling richting de achterhand van de pony totdat deze een voorwaarts gaat, je mag best de achterhand met de zweep kort aanraken om de boodschap duidelijk te maken!
Belonen met je stem als je pony langs de omheining blijft lopen en zorg dat je er een beetje schuin achterblijft zodat je hem weer voorwaarts kan drijven als hij stil gaat staan. Ga je pony niet slaan want hij moet er plezier in hebben, zo haal je het beste resultaat.
Dit is de basis, je pony reageert op jou actie richting achterhand (na een tijdje kan een kleine beweging van je arm genoeg zijn) en zo leert hij dat het heel makkelijk is om rondjes te lopen.
Laat gewoon een lintje in de bak tijdens het longeren want zo kan jij je concentreren op het lopen van je pony en hoef je niet op te letten dat hij uitbreekt of iets dergelijks.

Zodra je dit in stap, draf en galop onder controle hebt ga je pas een hoofdstel, longeersingel longeerlijn en passoa gebruiken. Ik zou kiezen voor een passoa omdat dit een hulpteugel is die consequent en duidelijk meer ondertreding en actie van het achterbeen vraagt als je pony zijn hoofd omhoog doet. Zorg dat je hierbij professionele hulp hebt anders verknal je meer dan je denkt.

Ga hier eerst mee aan het werk en zorg dat dit bevestigd is, daarna gaat het beter en zal het rijden (onder professionele begeleiding) waarschijnlijk geen probleem meer zijn! Lachen zorg er voor dat je pony er plezier in houdt en jij ook! (bijv. balkjes draven, in het bos wandelen)

Succes ermee!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:07

Ik ben zelf tegen hulpteugels.
Als je het zelf rijtechnisch niet kan oplossen dan moet je iemand zoeken die je daarbij kan helpen.
Anders eens een check bij je paardje laten doen want er kan ook iets in de rug vastzitten waardoor ze niet haar rug wilt gebruiken.

Als je paardje helemaal goed is... dan moet nageeflijk lopen geen probleem zijn.

Longeren zou ik toch maar eens gaan oppakken. Alles kan je leren en je paardje ook. Die van mij wist ook niet wat het was en her gewoon rustig oppakken dan moet dat gaan werken en idd.. laat je opa eens dubbele longe doen... of aan de lange lijnen werken .. of mss eens werken aan de hand kan ook een hoop schelen.

En anders gewoon goede profesionele hulp erbij zoeken. Kost wel wat geld maar je komt er ver mee en je paardje wordt weer blij...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:38

Ik zou inderdaad ook geen hulpteugels gebruiken. Slofteugel 'mag' je eigenlijk alleen gebruiken als je er veel ervaring mee hebt, anders kan het alleen maar veel schade toebrengen. Dat je paard niet 'kan longeren' slaat idd nergens op. Dat ie het niet helemaal snapt allé, maar dat moet je je afvragen waarom ie 't niet snapt. Zijn je hulpen wel duidelijk? En anders doe je het eerst zonder touw en drijf je 'm gewoon van je af met een longeerzweep (niet ermee slaan!) en laat je 'm met rust als ie het goed doet (een longeerkraal is dan wel het handigste).

Een meisje die ik ken rijdt ook met slofteugel maar doet dit alleen maar omdat ze gewoon d'r paard niet aankan, stom toch? Volgens mij kun je er inderdaad alleen maar meer tegenwind van krijgen als je daarna weer zonder gaat rijden....

Mja uiteindelijk moet je doen wat je zelf goeddunkt... Knipoog

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:29

Probeer de hulpteugel "de Goque" eens!
Deze helpt je bij de aanleuning en ontspanning, wordt veel gebruikt bij de africhting van jonge paarden.
Heb hem zelf ook gebruikt bij mijn paard en heb hem maar 2 a 3 weken hoeven gebruiken, en toen was het opgelost.
Ik kan haar nu zonder probleem verder rijden (vroeger was een B-proefje een probleem, nu kan ze makkelijk L lopen)
Maar vergeet niet waarom het hulpteugel heet.
Het helpt je alleen maar verder, het is niet de bedoeling dat je nooit meer zonder kan rijden!
Heel veel succes in ieder geval!

Snap alleen niet helemaal waarom de meeste mensen tegen hulpteugels zijn, die dingen zijn er toch om te helpen?

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:19

Ik ben niet tegen hulpteugels, maar ik ben tegen hulpteugels die verkeerd gebruikt worden, wat in vele gevallen wel zo is. Knipoog

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:38

Mijn paard heeft ook moeite met op de circel blijven bij longeren, en sinds kort zet ik een soort kraal uit in de bak met een touw en wat stokken. Sindsdien gaat het longeren veel beter, ze komt niet meer naar binnen op bepaalde punten en kan ook niet meer uit de cirkel breken. Als er op je stal een kraal is maak daar dan ook gebruik van, die dingen zijn er niet voor niets. Ik longeer haar ongeveer 1 keer per week en sinds kort met touwtjes. Met rijden is ze sindsdien ook ontspannener en dus nageeflijker. En ik heb een koppige Fjord.

Voor het lessen zou ik toch een andere instructeur zoeken. Fris bloed met frisse ideeen en inzichten kan nooit kwaad. Ik blijf nooit langer dan een jaar bij een instructeur en leer steeds weer andere dingen.

Verder ben ik van mening dat hulpteugels (vrijwel) altijd liggen aan een verkeerde ruiter. Heb ze nooit gebruikt en ben het ook niet van plan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:47

ik zou in dit geval geen slof gebruiken,een slof gebruik je uitsluitend als begrenser en niet om het hoofd naar beneden te trekken.
Wel appart dat je instructrice haar ook niet naar ontspanning weet toe te werken,zou het wat zeggen over de instructrice of over de pony?Dan zou ik een filmpje moeten zien....er zijn overgens zat z ruiters die niet instaat zijn een paard naar ontspanning toe te rijden,dus het nivo z zegt mij niet zo heel veel....hoofd laag wil niet zeggen dat het paard ontspannen en over de rug loopt.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:04

Een slof moet je niet gebruiken in dit geval. Daarmee vergroot je je kracht en trek je je paard in de krul. Wanneer je dit vaak doet zou het (als ik logisch nadenk) slecht zijn voor de rug.
Een paard moet van achter naar voor lopen en zijn rug goed gebruiken wil die een buiging geven. Als jij hem in de krul trekt heeft je paard geen keuze en loopt die misschien wel *door zijn rug heen*
Een slof is dus niet uit vrije wil, en je zult er niet veel aan hebben wil je in de L2 starten.. hulpteugels zijn niet toegestaan op wedstrijden.

Een matingaal is naar mijn weten alleen voor als je paard zijn hoofd in de lucht gooit om op die manier sterk te worden. Uit jouw verhaal blijkt niet dat die sterk word. Als je paard gewoon ontspannen loopt met zijn hoofd dan komt die matingaal ook niet in werking als het goed is. Deze heeft dus echt geen enkele zin.

Laat is een andere instructrice kijken. Ik bedoel dit niet om te zeggen dat je instructrice slecht is maar iemand anders zou er misschien weer heel anders tegenaan kijken en zo andere dingen opmerken.

Ik weet er verder niet zo heel veel van, maar kan het niet zijn dat er iets in zn rug ook niet helemaal lekker zit? Strekt die zn hals goed onder het rijden met wat langere teugel?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:03

ik vind ene slofteugel een goede hulpteugel,zolang je het goed gebruikt en weer los laat als nodig is,ik gebruik het in het begin een beetje om mijn paard er meer door te krijgen,is hij er door heb ik hem niet meer nodig,en hangt die echt heel losjes of haal hem eraf..gr emaartje

MaxLieftBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:54

Hee, ik wil bijzetteugels gaan gebruiken bij het longeren en rijden. Niet om zijn hoofd in de krul te trekken. Als we rijden is zijn nek altijd zo stijf, ik wil bijzetteugels gaan gebruiken om zijn hoofd wat lager te krijgen. maar als ik alles lees, dan heb ik gewoon het idee dat iedereen zegt dat je gewoon niks moet gebruiken maar sommige mensen doen het gewoon wel. Geef me een paar reden waarom ik het niet zou moeten doen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:08

met longeren is bijzetten niet slecht,maar niet te strak,het probleem met dit paard is dat hij z'n hoofd niet laat zakken door ontspanning begrijp ik.
Als je dan een slof gebruikt dwing je het paard z'n hoofd te laten zakken,dit gebeurt dus niet door ontspanning maar omdat hij niet anders kan....
Ik ben absoluut niet tegen het gebruik van een slof als begrenser,maar zo word hij hier niet gebruikt....dus geen slof.
Waarom probeer je niet eens een thiedemann teugel,die is over het algemeen vriendelijker dan een slof....

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:16

xQuinta schreef:
Ik heb mijn pony al 5 jaar en ik ben er ook al 5 jaar mee bezig. Ik wou weten of er misschien iets anders is om haar een beetje naar beneden te rijden.

Als ik dit lees, denk ik persoonlijk dat je tóch verkeerd bezig bent, als jij je er al 5 jaar mee bezighoudt en je pony wil het nog niet, is er dan misschien niet iets waar hij last van heeft?

Anders toch eens een andere instructeur proberen. Jouw instructrice kan ontzettend goed zijn, maar als je eens les hebt van een ander kun je daar ook heel veel van opsteken, en een andere instructeur kan misschien hetzelfde zeggen maar in andere woorden, zodat je het misschien wel beter begrijpt.
Als jij een lesje wil proberen van een andere instructeur dan heeft jouw instructrice daar vast wel begrip voor hoor. Bovendien hoef je toch niet meteen naar een ander over te stappen? afwisseling kan juist de oplossing zijn!