Probleem met stang en trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Probleem met stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:09

en wat is je oplossing midgie?
dáár draait het om....

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 23:01

Ja idd daar draait het nu eenmaal om! Ik weet nu wel dat het niet fijn voor mijn paard is, daarom vraag ik ook aan jullie een oplossing. Als jij denkt dat je er veel verstand van hebt mag je rustig een keer komen kijken, hoe het eruit ziet. En doet bedoel ik niet aanvallend!! Want ik weet ook niet wat ik hier mee moet!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:02

Waarom wil je perse met stang en trens rijden als je merkt dat je paard zijn tong paars word??
Ik zou idd een Myler bitje met tong vrijheid proberen , om te kijken hoe hij daar op reageert,, maar dat lijkt me een oplossing die je zelf ook zou hebben kunnen verzinnen toen het probleem zich ging ontwikkelen, hoe lang precies hij al dit probleem heeft weet je denk ik niet precies, want vaak word er pas wat aan gedaan als het als best lang speelt is mijn ervaring.
Ik zou met alle leifde en plezier langs komen, maar je woont wel erg ver weg en er zullen in jou omgeving ook wel mensen zijn die kunnen zien hoe of wat toch?
Ga dingen proberen rij eens bitloos, als hij zo goed kan lopen dan kan hij dat zonder ook en zorg dat te tong vrij komt, dat lijkt me het aller belangrijkst nu, dus geen S+T meer in die mond zou mijn eerste ingeving zijn , want lijkt me echt niet fijn een paarse tong en als jij je paard al 8 jaar hebt en door en door kent , moet je ook de oplossing weten, je paard geeft met een paarse tong aan dat er iets niet klopt, dus ja wat doe je dan???
Eruit die handel en in de prullebak gooien toch, je gaat toch voor je paard en het moet leuk blijven ook voor je paard en als de enigste de optie dan bitloos zou zijn , waarom dan niet????

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:22

Ik zou ook denken dat zijn mond wat klein is en dat hij daardoor geen plaats meer heeft voor zijn tong. Probeer eens het dunste onderlegtrensje en de dunste stang met zo min mogelijk tongvrijheid. Des te meer plaats hij heeft voor zijn tong.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:04

Aangezien je paard eerder geen last van het bit had (stang en trens) denk ik niet dat je de oplossing moet zoeken in een ander bit. Echter denk ik dat het toch met de spanning te maken heeft. Misschien zou een ander bit (of bitloos) ook wel kunnen helpen om bepaalde foutjes goed te kunnen ontdekken en kunnen oplossen. Misschien dat hij nog scherper op je zit te rijden valt en daardoor een stukje spanning weet weg te halen.

Ik denk (ook) dat je paard z'n tong tegen het bit duwt en niet omdat hij te weinig ruimte heeft, maar vanwege spanning.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:19

Okee, maar waarom duwt een paard zijn tong tegen het bit??
En hoe komt hij zo paars, vaak heeft dat ook echt met de ruiterhand te maken lijkt me, het paard kan niets anders doen en probeert die druk weg te krijgen, we hebben de TS niet zien rijden natuurlijk, denk dat de fout grotendeels eigenlijk ook daar kan liggen, veel mensen willen dat niet horen, maar vaak is het toch echt de oplossing om naar je eigen rijtechniek te kijken en aan te passen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:24

midgie schreef:
Okee, maar waarom duwt een paard zijn tong tegen het bit??
En hoe komt hij zo paars, vaak heeft dat ook echt met de ruiterhand te maken lijkt me, het paard kan niets anders doen en probeert die druk weg te krijgen, we hebben de TS niet zien rijden natuurlijk, denk dat de fout grotendeels eigenlijk ook daar kan liggen, veel mensen willen dat niet horen, maar vaak is het toch echt de oplossing om naar je eigen rijtechniek te kijken en aan te passen.

Hoeft niet de ruiterhand te zijn. Kan ook een lichamelijk ongemak zijn. Kan zelfs een lichamelijk ongemak vanuit het verleden zijn, waardoor de gewoonte ingeslepen is. Dus....ongemak is allang weg...gewoonte van tong duwen is er nog wel...zoals ik in een eerdere reactie van mij beschreef.

Maar....ik zit ineens aan iets heel anders te denken. TS: is alleen de tong blauw/paard, of zijn de andere slijmvliezen dat ook?
Indien dat zo is, kan het paard bijv. zuurstoftekort in het bloed hebben tijdens het werk. dan hoeft het dus niet eens iets met het bit te maken hebben, maar is er iets anders aan de hand. Verminderde longfunctie bijv. of iets met het hart.... Ik zou daar eens serieus naar kijken...naar de kleur van de andere slijmvliezen na het werk. En ook eens voor het werk kijken of je iets bijzonders ziet....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:46

polly2 schreef:
Hoeft niet de ruiterhand te zijn. Kan ook een lichamelijk ongemak zijn. Kan zelfs een lichamelijk ongemak vanuit het verleden zijn, waardoor de gewoonte ingeslepen is. Dus....ongemak is allang weg...gewoonte van tong duwen is er nog wel...zoals ik in een eerdere reactie van mij beschreef..

idd.

Meestal is het juist niet de ruiterhand, omdat je met stang en trens juist extra let op je teugeldruk. áls je dan ziet dat de tong blauw/paars wordt is het eerste wat je doet ->de teugels nog minder gebruiken.

Daarbij lijkt mij de Z2 plus 60 in haar onderschrift ook wel wat zeggen...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:59

Z2 + 60 zegt mij niet zo heel veel.
Juist een Z2 ruiter moet weten dat je bij een paarse tong er iets niets juist en zou ook de oorzaak moeten kunnen vinden en niet de oplossing op bokt zoeken.

Er zijn heel veel Z ruiters die wel met veel druk rijden, dus ja dat kunnen we vanuit hier niet beoordelen.

@Polly , te weining zuurstof kan ook vanaf de ruiterhand komen , maar je hebt een goed punt van die zuurstof, maar dat moet je ook horen rn zien met rijden , te grote neusgaten enz

DE TS heeft het paard al 8 jaar en kent het zegt ze door en door, dus kan het geen fout uit het verlden zijn en als dat wel zo is dan moet het al 8 jaar fout gaan toch??

En heolang heeft dit paard het al , dat is niet duidelijk, misschien al veel langer maar nu pas opgemerkt, want je kijkt niet altijd in d epaarden mond na het rijden toch??

Maar het komt in elk geval door iets, je tong word niet zomaar paars, of te veel druk, of te weinig zuurstof, dan zou de optie bitloos wel eens een uitdaging kunnen zijn, om te kijken of je paard dan ook paars aanloopt??
Ik ben ook maar aan het meedenken hoe of wat,maar dat het niet fijn voor het paard is moet duidelijk zijn, en ik zou niet meer rijden met S&T voor ik de oorzaak gevonden heb, want denk dat het geen fijn gevoel is voor je paard.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:08

midgie schreef:
Juist een Z2 ruiter moet weten dat je bij een paarse tong er iets niets juist en zou ook de oorzaak moeten kunnen vinden en niet de oplossing op bokt zoeken.

Er zijn heel veel Z ruiters die wel met veel druk rijden, dus ja dat kunnen we vanuit hier niet beoordelen.

@Polly , te weining zuurstof kan ook vanaf de ruiterhand komen , maar je hebt een goed punt van die zuurstof, maar dat moet je ook horen rn zien met rijden , te grote neusgaten enz
DE TS heeft het paard al 8 jaar en kent het zegt ze door en door, dus kan het geen fout uit het verlden zijn en als dat wel zo is dan moet het al 8 jaar fout gaan toch??

En heolang heeft dit paard het al , dat is niet duidelijk, misschien al veel langer maar nu pas opgemerkt, want je kijkt niet altijd in d epaarden mond na het rijden toch??

Maar het komt in elk geval door iets, je tong word niet zomaar paars, of te veel druk, of te weinig zuurstof, dan zou de optie bitloos wel eens een uitdaging kunnen zijn, om te kijken of je paard dan ook paars aanloopt??
Ik ben ook maar aan het meedenken hoe of wat,maar dat het niet fijn voor het paard is moet duidelijk zijn, en ik zou niet meer rijden met S&T voor ik de oorzaak gevonden heb, want denk dat het geen fijn gevoel is voor je paard.

Dat hoeft dus niet te merken te zijn met rijden. Dat bedoel ik nu juist. het hoeft namelijk niet gepaard te gaan met grote neusgaten. Problemen met zuurstofopname hoeven niet altijd ademhalingsproblemen te zijn.
Het kan ook te maken hebben met de opname van zuurstof vanuit de longen naar het bloed. Daar merk je weinig van. Soms gaan dieren daarvan hijgen...maar soms ook niet. Daarnaast kan het te maken hebben met een hartklep die niet goed (meer) werkt. Daardoor kun je ook blauwe slijmvliezen krijgen. En ook dan heb je geen wijde neusgaten of andere ademhalingsmoeilijkheden...want het zit 'm dan niet in de ademhaling. Het paard heeft het dan een soort van "intern" benauwd, zeg maar. Ik weet niet goed hoe ik dat anders moet omschrijven.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 12:17

Polly: Het is gewoon echt alleen dat zijn tong paars is, verder niks.
Midgie: Ik weet echt helemaal niks van het bitloos rijden, ma volgens mij moet je daar wel speciale dingen voor aanschaffen toch?
Ik wil het rustig een keer proberen, maar hoop hier niet alles mee te verpesten! Maar ben niet van plan zo'n duur hoofdstel of andere dingen te gaan aanschaffen. (want zoveel geld heb ik ook alweer niet;) )

Maar waarom vind jij dat ik dit probleem niet op bokt moet zetten? Daar is bokt toch ook voor???
Het probleem zal vast niet liggen aan de teugeldruk, ik les bij verschillende personen en die letten allemaal heel goed op wat er met met de teugeldruk gebeurd.
Ik rij op dit moment alleen nog maar met een gewoon trensje, S&T heeft er alleen afgelopen zaterdag in gehangen omdat ik wedstrijd had.
Ik begrijp je heel goed wat je wilt zeggen! maar toch denk ik niet dat het met bitloos rijden is opgelost! Zal ik dit dan voor altijd moeten doen? Of kan ik na die tijd wel weer gewoon met S&T rijden? Het gaat me niet zo zeer dat ik met S&T WIL rijden maar ik heb mijn eerste ZZ-L wedstrijd nu gehad en wil daar graag mee in verder! Dus zal ik wel met S&T moeten rijden.
Ik ga van de week even langs de ruitersportzaak hier en bel even met mijn tandarts om met hem te overleggen of hij misschien een keer kan komen kijken of hij nog een oplossing weet.

Als het me trouwens niks deed had ik gewoon doorgereden en had ik hier op bokt niks gezet. Het is nu een half jaar bezig ongeveer. En heb gelijk vanaf het begin gelijk geprobeerd het probleem opte lossen. Dus ik ben er idd wel mee bezig! Ik wil ook niks liever hebben dat mijn paard plezier heeft in zijn werk en dat er geen problemen zijn.

Het zou miss een probleem kunnen zijn uit het verleden, heb er een paar keer een fysio en osteopath bij gehad, omdat mijn paard halve tuiger is en hij dus heel gespannen kan zijn heeft hij nog wel eens problemen in zijn rug en heup, hier word hij 2 keer in het jaar voor behandeld! Moet wel zeggen dat hem dit heel goed doet.
Wat ik ook wat vergeten te zeggen is dat ik ook grondwerk doe met hem! Dus naast hem lopen en daarin oefeningen doe. Deze oefeningen heb ik meegekregen van de Fysio.

Ik wou eigenlijk nog veel meer vertellen maar kan er op dit moment niet opkomen, miss straks nog wel Lachen

Ik wil jullie wel bedanken igv voor het meedenken van dit probleem, ik hoop wel dat ik binnen een korte tijd het probleem zal vinden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:10

Je hoeft niks te weten van bitloos rijden en ook geen duur hoofdstel te kopen , heb je gen freestyle halstertje liggen of kun je die niet lenen, je paard is als hij z2 is als het goed is heel goed aan je hulpen en kun je hem dus idd zonder druk rijden, dus ja dan heb je ook geen bitje nodig toch??
Kijk gewoon eens wat hij doer en wat zijn tong doet, denk dat dei niet paars aanloopt lijkt me, dus als dat het geval is , dan heeft hij wel degelijk moeite met het bit of jou hand ook al denk je dat je er niets mee doet , wat je ook zou kunnen proberen is te rijden zonder alle directe teugel hulp, maar probeer zoveel mogelijk met indirechte teugel hulp te rijden, dus gewoon echt helemaal uit die mond blijven, kun ej ook b.v in plaats van een onderleg trans even een kaptoomje onder het hoofdstel doen en dan op de neus rijden, je hebt vast wel een kaptoom liggen , daar kun je trouwen sook heel goed bitloos mee rijden.
Gewoon gaan vogelen en idd al sde tandarts nog niet is geweest even laten kijken, maar als het probleem al een half jaar is dan heb je dat misschien al wel gedaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:14

midgie schreef:

hmm sorry midge, maar steeds "proef" ik een oordeel in jouw berichten, terwijl jij zelf óók nog niet alle ervaringen heb. Vind dat een beetje kort door de bocht. Misschien kun je meer leren als je er meer open voor staat.

Ik snap niet waarom het verkeerd zou zijn om op bokt een vraag neer te zetten, ér zijn immers veel mensen met veel ervaringen die je kunt uitwisselen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:14

En hij doet niet zijn tong tussen de stang en de trens door?? Dat hij dan klem komt te zitten? Je merkt geen verzet met rijden?
Anders zou je de stang wat lager kunnen doen of de trens wat hoger? Of juist dichter bij elkaar hangen... dat kan ik zo niet beoordelen...

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 13:23

Suzanne: Hij drukt gewoon zijn tong tegen het bit aan, heb al geprobeerd het hoofdstel op verschillende manier te verschuifen maar niks helpt echt! Toch denk ik gewoon dat zo'n mylerbit met extra tongvrijheid wel kan helpen! Als ik nu ook nog eens iemand kan vinden die zo'n bit heeft?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:30

Als je bitloos wilt gaan rijden hoef je niet persé dure dingen aan te schaffen. Zie: http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina19.html En de imitatie DR. Cookachtige hoofdstellen zijn niet erg duur. Of een kleine Hackemore...die heb je al vanaf 30 euro. En die kun je gewoon aan een hoofdstel bevestigen dat je al hebt.
Bovendien...als je paard goed aan je been en je hulpen staat, zul je daar zeker niks mee verpesten. Want dan maakt het namelijk geen biet uit...wel of geen bit....voor het rijden van je paard dan (wel voor zijn tong wellicht).
Ik vind het altijd zo overtrokken....dan het wonderbaarlijk is om je paard bitloos, of zelfs optomingsloos te kunnen rijden. Iedereen die echt "paardrijdt" en zijn paard netjes op been en zit heeft afgericht...heeft feitelijk dat bit niet nodig. Alleen als je op wedstrijden rijdt, zul je het moeten.
En het is ook niet zo...dat iedereen die bitloos rijdt zo superpaardvriendelijk bezig is. Ook dan kun je je paard in de krul trekken. Maar ook als je helemaal niks vraagt en je paard met het hoofd omhoog van je been af laat lopen, is het vragen om rugproblemen bij je paard.

Kortom...met bit...of zonder bit...je zult moeten "paardrijden" voor een happy athleet.... Jij zult wel begrijpen wat ik bedoel.
Ik heb in mijn allereerste reactie ook al gezegd dat het proberen zonder bit te rijden, best goed kan werken, als je paard vastgeroest zit in een gewoonte. Lees mijn eerste reactie nog maar eens na, voor uitleg van een ervaring die ik daar mee heb en hoe ik het bedoel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:54

superwoman schreef:
midgie schreef:

hmm sorry midge, maar steeds "proef" ik een oordeel in jouw berichten, terwijl jij zelf óók nog niet alle ervaringen heb. Vind dat een beetje kort door de bocht. Misschien kun je meer leren als je er meer open voor staat.

Ik snap niet waarom het verkeerd zou zijn om op bokt een vraag neer te zetten, ér zijn immers veel mensen met veel ervaringen die je kunt uitwisselen.

Ik veroordeel niemand, maar zeg dat het mij niet veel zegt als je Z2 rijd, maar verwacht toch wel een beetje van iemand op dat niveau dat ze een beetje weet in welke hoek ze het moet zoeken.
Je kan dingen op 2 manieren lezen Knipoog
Of ik wel of niet kan rijden doet er ook niet toe en welke ervaring ik heb ook niet , ik leer juist nog steeds en ik sta voor heel veel dingen open.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 14:14

Dus midgie jij wil zeggen dat ik het probleem allang had moeten oplossen?? Nu doe je net alsof ik er nog niks aan heb gedaan. Ik heb er juist alles aangedaan om het op te lossen, alleen zonder resultaat! En geloof mij niet iedereen is ervan bewust dat een paard dit probleem kan hebben! Dus niet iedereen weet een oplossing hiervoor! En ik dus ook niet! Dit is mijn eerste paard wat ik in het Z rij en heb daarvoor meerdere jonge paarden gereden, maar dus nog niet met S&T dus ik kan niet weten hoe het kan komen. Ik heb meerdere dingen geprobeerd om het op te lossen alleen gewoon nog nooit gedacht aan bitloos rijden.

Ik ga morgen de tandarts bellen en vragen of hij nog een keer wil langs komen, denk dat we nu een andere tandarts laten komen! Mijn paard moet voor de vakantie nog onder het mes dus wil ik met hem ook even naar de fysio!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:03

Ik zeg dat je wel enig idee zou moeten hebben in welke hoek je het zou moeten zoeken, het probleem is de S&T toch??
Je hebt ook geen ervaring met S&T, dus misschien is het toch jou hand die er nog niet aan toe is??
Kan allemaal toch??
En een half jaar met een paarse tong vind ik best lang,
Misschien past het gewoon niet in de mond van het paard en is idd een bit met tongvrijheid de oplossing.
Ik val je verder niet aan, maar je zegt dat je de nodige ervaring hebt dan zou je je er ook bewust van moeten zijn dat een paard dit probleem kan hebben.
Een paarden mond is zo super gevoelig daar moet je echt over na denken en een half jaar met paarse tong is een half jaar te lang toch??

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:25

midgie schreef:
Je hebt ook geen ervaring met S&T, dus misschien is het toch jou hand die er nog niet aan toe is??
Kan allemaal toch??

Het rijden met stang en trens is wat anders, maar niet zo anders! Op foto's zie ik dat betrokkene een correct stanggebruik heeft. Als ze er normaal zo mee rijdt moet dat niet voor problemen zorgen. Dan rijdt je namelijk bijna geheel op trens.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:19

midgie schreef:
Ik veroordeel niemand, maar zeg dat het mij niet veel zegt als je Z2 rijd, maar [knip].

Het ging mij niet alleen om die reactie, maar ook om die ervoor.... o.a waar ik op reageerde -of je ook een oplossing had Knipoog

midgie schreef:
Ik zeg dat je wel enig idee zou moeten hebben in welke hoek je het zou moeten zoeken, het probleem is de S&T toch??

en dat is juist de vraag...
Waar een probleem zich uit, hoeft het niet altijd te zitten...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:23

ladyenpippi schreef:
Ik ga morgen de tandarts bellen en vragen of hij nog een keer wil langs komen, denk dat we nu een andere tandarts laten komen! Mijn paard moet voor de vakantie nog onder het mes dus wil ik met hem ook even naar de fysio!

verstandig, je weet maar nooit.

Verder lijkt mij met bitloos aanklooien ook geen oplossing. Zoek dan op z'n minst iemand met zo'n (goed) hoofdstel en ervaring die jouw even kan helpen. Misschien dat je toch iets tegen komt en andsers heb je dat iig geprobeerd Knipoog

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 16:51

Superwoman: Bedankt voor je reactie! Tja daar heb je wel gelijk in! Bitloos begin je natuurlijk niet zomaar mee!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:24

ladyenpippi schreef:
Superwoman: Bedankt voor je reactie! Tja daar heb je wel gelijk in! Bitloos begin je natuurlijk niet zomaar mee!

En met bit begin je wel zomaar??
Je kan zonder bit gewoon rijden als je met bit zou doen.
Je rijd tenslotte toch op je teugels en zit en niet op je bit toch??

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:40

superwoman schreef:
ladyenpippi schreef:

verstandig, je weet maar nooit.

Verder lijkt mij met bitloos aanklooien ook geen oplossing. Zoek dan op z'n minst iemand met zo'n (goed) hoofdstel en ervaring die jouw even kan helpen. Misschien dat je toch iets tegen komt en andsers heb je dat iig geprobeerd Knipoog

Sorry...maar ik vind dat jij het bitloos rijden nu verheft tot iets ingewikkelds, wat het helemaal niet is. Zeker als iemand Z2 rijdt....
Je hebt je paard als het goed is dan goed op de hulpen en nageeflijk op je been gereden (zo niet...dan is het ook met bit niet goed gedaan). Je kunt dan als het goed is paardrijden met je handen in je broekzakken.
Ik spreek hier nu echt vanuit eigen ervaring (als ruiter en als instructrice). Diegene die zijn paard goed voor elkaar heeft, rijdt zo zonder bit weg. Geen verschil...want je paard loopt op je been en zit en niet op je hand. Bitloos rijden is helemaal niet zo magisch als sommigen willen doen voorkomen. Het is gewoon paardrijden....
Ik verwacht van iemand als de TS, die op dit niveau rijdt geen geklooi...niet met bit...en niet zonder bit. Ik verwacht dat ze zo wegrijdt zonder bit. En dat het mogelijk een oplossing kan zijn om bij het paard een gewoonte te doorbreken. Mogelijk is het ook niet de oplossing...maar het is zeker het proberen waard.