Malenka & Nilay @ work (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Re: Malenka & Nilay @ work (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:58

Leuk dat je een Vaquera zadel hebt, ben zelf ook helemaal weg van Iberische zadels Schijnheilig maar weet ook uit ervaring dat ze niet voor alle paarden geschikt zijn. Vaak zijn ze te lang, te zwaar, te recht, te rond.

Hier vind ik het zadel (op de foto!) niet geweldig bij het paardje passen. Het ligt erg ver op de rug zelf, en het ligt of op de laatste rib, of voorbij de laatste rib. Met dit laatste is het vaak oppassen geblazen. Je zit dan letterlijk op het randje.
Ik vind, of ik denk (ik probeer het voorzichtig te formuleren want ik wil je niet tegenhet hoofd stoten) dat het zadel te ver naar achteren ligt, waardoor jij te ver naar achteren zit, waardoor er een andere drukverdeling ontstaat op de rug. Je zit niet achter de schouders, maar echt midden op de rug; kan heel goed verklaren waarom hij zo omhoog loopt en zijn rug wegdrukt.

het is natuurlijk waar dat een Spaans zadel iets verder naar achteren ligt dan een gemiddeld engels dressuurzadel, maar ik vind dit weer iets te veel van het goede. Ik vind het er niet lekker uitzien zo. Het zadel is te groot voor zijn rug, wat niet echt optimaal is.
De paarden waar dit soort zadels voor gemaakt hebben, hebben vaak een kortere, en krachtigere rug, dan de gemiddelde warmbloed met hun langerekte ruggen. Vaak hebben warmbloed paarden ook meer een ingezakte rug, waardoor vaak een brug tussen schouder en lendenen ontstaat, liggen de kussens hier mooi tegen zijn rug aan?

Ik kan het fout hebben, natuurlijk, sorry voor mijn lange relaas maar wilde het toch even neerzetten Bloos hier krijg ik een beetje een wee gevoel van in m'n maag als ik dit zadel zo zie. Het is een beetje zadel-waar-ga-je-met-dat-paard-naartoe?

http://www.encantado.nl/Fotos%20van%20d ... 3_08_s.jpg
http://www.andalusians-for-you.com/imag ... n-dvs2.jpg

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:58

als hij telkens weer versneld als je hem losser laat, loopt hij op de voorhand. dat los je niet op met teugelcontact en al helemaal niet met een bit

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:19

kynshiri schreef:
als hij telkens weer versneld als je hem losser laat, loopt hij op de voorhand. dat los je niet op met teugelcontact en al helemaal niet met een bit

Dat ben ik helemaal met je eens!:)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:24

Roane schreef:
Hier vind ik het zadel (op de foto!) niet geweldig bij het paardje passen. Het ligt erg ver op de rug zelf, en het ligt of op de laatste rib, of voorbij de laatste rib. Met dit laatste is het vaak oppassen geblazen. Je zit dan letterlijk op het randje.

Hij is inderdaad wat aan de lange kant. het andere zadel was iets korter, maar paste achter niet lekker waardoor er te veel druk ontstont aan de onder-achterpunt. Dit zadel volgt wel mooi zijn rondingen. Het ligt alleen inderdaad net op de laatste rib. Niet er over dus. maar het zou mooier zijn als het korter is. ik kijk ook nog rond voor een ander zadel. Een engels zadel is niet geschikt voor mij, een boomloos zadel ook niet en een westernzadel is ook niet echt wat ik wil.

Citaat:
Ik vind, of ik denk (ik probeer het voorzichtig te formuleren want ik wil je niet tegenhet hoofd stoten) dat het zadel te ver naar achteren ligt, waardoor jij te ver naar achteren zit, waardoor er een andere drukverdeling ontstaat op de rug. Je zit niet achter de schouders, maar echt midden op de rug; kan heel goed verklaren waarom hij zo omhoog loopt en zijn rug wegdrukt.

Het zadel meer naar voren leggen resuleerd echter in het (gedeeltelijk) op de schouder leggen.

Citaat:
het is natuurlijk waar dat een Spaans zadel iets verder naar achteren ligt dan een gemiddeld engels dressuurzadel, maar ik vind dit weer iets te veel van het goede. Ik vind het er niet lekker uitzien zo. Het zadel is te groot voor zijn rug, wat niet echt optimaal is.
De paarden waar dit soort zadels voor gemaakt hebben, hebben vaak een kortere, en krachtigere rug, dan de gemiddelde warmbloed met hun langerekte ruggen. Vaak hebben warmbloed paarden ook meer een ingezakte rug, waardoor vaak een brug tussen schouder en lendenen ontstaat, liggen de kussens hier mooi tegen zijn rug aan?

Ja, dat ligt het.

Citaat:
Ik kan het fout hebben, natuurlijk, sorry voor mijn lange relaas maar wilde het toch even neerzetten Bloos hier krijg ik een beetje een wee gevoel van in m'n maag als ik dit zadel zo zie. Het is een beetje zadel-waar-ga-je-met-dat-paard-naartoe?

http://www.encantado.nl/Fotos%20van%20d ... 3_08_s.jpg
http://www.andalusians-for-you.com/imag ... n-dvs2.jpg

Juist heel erg bedankt!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:27

roxxxiejjj schreef:
kynshiri schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens!:)

Dat klopt, maar hij is jong, ongetraind en overbouwd. Ik wil het bit proberen omdat hij het hooft omhoog brengt. Hij heeft een hekel aan de druk op zijn neus. Ik hoop dat ik door de druk van zijn neus af te halen (en naar de tong en lagen te verplaatsen) hem makkelijker omlaag kan krijgen. ik heb het bit niet nodig om hem bij e te houden oid.
Ik weet dat hij achter meer moet dragen, ik weet ook welke oefeningen ik daar voor kan doen, maar daar moet hij eerst voor ontspannen.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:28

Malenka schreef:
Arabian_Girl,
Hij moet het echter ook leuk blijven vinden... en stappen vind hij zeker niet leuk. Geloof me als ik zeg dat we normaal meer stap werk doen.
Ik hoop dat de volgende foto's op een goede in plaats van slechte dag genomen zullen worden. Dan kunnen jullie ook de andere kant zien.

Met begrenzen in dit geval (zoasl jij het uit legt)bedoel je dus vechten? Want teugels blokkeren als hij omhoog gaat resulteerd in een groot gevecht met hem. Hij duwt zijn hoofd verder de lucht in, raakt gestrest, gaat stijgeren en bokken enz. Dat is niet de bedoeling en ik ben ook niet bereid hier 'doorheen' te gaan.

Als je alles moet doen wat ze alleen maar leuk vinden lukt het wss toch niet hoor...
En begrenzen bedoel ik niet vechten/trekken gewoon druk houden en dan zakt hij echt wel.Waarom wilde je anders een martingaal proberen? Die begrenst dus ook daar en is precies het zelfde effect dan Knipoog

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:29

Citaat:
Citaat:

Het zadel meer naar voren leggen resuleerd echter in het (gedeeltelijk) op de schouder leggen.

Tja, dan is het simpel en past dit zadel niet. Lachen
Ik zou er ook niet mee doorrijden, maar zeker een andere zoeken. Ja

Niet alle Spaanse zadels zijn zo lang, ik heb zelf een kortere kunnen vinden, maar volgens mij zoek je het niet specifiek in de Iberische richting?

x_Lana_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:35

Omdat hij zijn hoofd erg hoog draagd drukt hij automatis zijn rug heel stijf. misshcien moet je wat meer over de rug werken zeg maar. zo komt hij lekker los in zijn lijf en is hij gemakkelijker aan de teugel te rijden.
Jou boven lichaam zit op veel foto's iets naar voren, vooral op foto 2 kun ja dat goed zien. maar dat komt denk ik ook omdat jou paard stijf in zijn rug liep waardoor jij wat gespannen word, en automatisch meer naar voren gaat zitten. Tegen dat probleem loop ik soms ook op, als ik mijn paard niet lekker aan de loop krijg.

verder ziet het er goed uit.
wat een appart zadel heb je ook, en je paard heeft ook een leuke kleur.

succes nog!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:38

Ik heb ook een kortere liggen, maar die past achter niet.
Ik denk dat het wel een iberisch zadel moet worden. Ik zou het anders echt niet weten... En de vaquera is het zadel dat mij het meeste bevalt. Er is echter niet zo veel keus in (tweedehands). dat houd niet in dat ik met een niet geheel passend zadel wil blijven rijden. Ik heb niet voor niks al na een maand weer een ander zadel. Echter schijnen er maar weinig mensen te zijn die er iets van weten.

x_Lana_x,
Ik weet dat de rug weg drukken een gevolg is van de hoge hoofdhouding. Bij meer over de rugrijden; welke oefening had je in gedachten toen je dit schreef?

x_Lana_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:32

Malenka schreef:
Ik heb ook een kortere liggen, maar die past achter niet.
Ik denk dat het wel een iberisch zadel moet worden. Ik zou het anders echt niet weten... En de vaquera is het zadel dat mij het meeste bevalt. Er is echter niet zo veel keus in (tweedehands). dat houd niet in dat ik met een niet geheel passend zadel wil blijven rijden. Ik heb niet voor niks al na een maand weer een ander zadel. Echter schijnen er maar weinig mensen te zijn die er iets van weten.

x_Lana_x,
Ik weet dat de rug weg drukken een gevolg is van de hoge hoofdhouding. Bij meer over de rugrijden; welke oefening had je in gedachten toen je dit schreef?

nou ik rijd zelf altijd heel veel over de rug van mijn paard.

zoals : volte maken en dan met het hoofd naar buiten gebogen, maar niet aan de teugel omtrekken, meer met je buiten been het hoofd omkrijgen zeg maar.

veel voltes, daarbij het hoofd overdreven naar binnen buigen, ook hier weer niet met de teugel naar binnen buigen maar met je voeten naar binnen duwen.

een kleine acht, je maakt een kleine acht bij H je buigt daar zijn hoofd naar buiten(met je voeten) in de hoek van H-C naar binnen bij C afwenden daar de het paard recht laten lopen, Naar lings wenden met het hoofd overdreven naar binnen weer op de hoefslag het hoofd overdreven naar buiten en dan tussen M-C het hoofd naar binnen, en weer afslaan en zo doe je dat een paar keer achter elkaar.

4 balken op de grond in een ster leggen en dan voltes over de balken blijven rijden, dan word jou paard het zo kots zat dat hij zijn hoofd naar onder gaat dragen. Wel stelling vragen, dan naar binnen, effe recht laten lopen en dan naar buiten stelling vragen weer even recht laten lopen en dan weer binnen stelling vragen ect.

ik weet dat het vervelende oefeningen zijn, die heb ik in het begin heeeeeeeel veel moeten doen van mijn les gevers, en een lesgever is internationaal jury lid. Hij weet echt wel hoe je een paard mooi krijgt lopen. En nu doe ik die oefeningen nog soms, mijn paard loopt nu über geweldig! ik hoef alleen de teugels op te pakken en ze loopt al aan de teugel, toen ik haar kreeg, en nog niet die oefeningen had geoefent kreeg ik haar met geen mogelijk mooi aan het lopen!

ongeveer z'n oefeningen moet je gewoon heel veel doen. als je hem heel veel met de teugel stuurt, en wijnig over zijn rug werkt krijg je nooit mooi de achterhand erbij.

succes!
als er vragen zijn hoor ik het wel!

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:39

Vind het geen fijn beeld om naar te kijken. Je paard drukt dus wel zijn rug weg, Waarom wil je hem geen oefeningen laten doen en alleen wat hij wil? Zo kom je er dan niet hoor, Zijn goede tips gegeven.
En ga voor een ander zadel zou ik zeggen, Ga daarmee ook met de rest mee Lachen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:51

virgin_lady schreef:
Vind het geen fijn beeld om naar te kijken. Je paard drukt dus wel zijn rug weg, Waarom wil je hem geen oefeningen laten doen en alleen wat hij wil? Zo kom je er dan niet hoor, Zijn goede tips gegeven.
En ga voor een ander zadel zou ik zeggen, Ga daarmee ook met de rest mee Lachen

Ik doe wel oefeningen die hij niet wil. Maar ik ga niet alleen stapwerk doen terwijl hij dat echt niet leuk vind. Ik wissel het wel af met dingen die hij wel leuk vind. Hij moet ook plezier hebben in wat we doen. anders kan ik het helemaal wel vergeten.

Ik kijk ook echt wel rond voor een ander zadel... (was dat nog niet duidelijk?) maar zo makkelijk is dat niet. Zo veel tips zijn er trouwens niet gegeven hoor.het is meer commentaar zonder tips.

x_Lana_x,
dank je voor je uitgebreide reactie. Jij beschrijft allemaal oefeningen voor de (lengte)buiging. Dus oefeningen om de rug soepel te maken. Deze oefeningen voeren we al uit. Al moeten we nog veel verbeteren,maar dat gaat niet in 1 keer.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:12

Vind het jammer voor je dat het niet allemaal zo wil als dat jij graag zou willen Ach gut .
Goedbedoeld advies Knipoog : Ten eerste zou ik voor de zekerheid naar je paard zijn rug en zadel laten kijken. Als er door professionele mensen gezegd wordt dat dit in orde is, dan kun je er bijna wel vanuit gaan dat het ook zo is. Dan is dat tenminste al uitgesloten. Zelf zou ik wel voor een andere optoming kiezen voor zijn hoofd. Met een gewoon stalhalster heb je zowieso minder in te brengen, dus als je bitloos wilt blijven rijden ivm wisselen tanden, dan zijn er nog zat andere opties. Hoef je ook niet gelijk aan te schaffen, kun je eerst uitproberen als je lid wordt van de vereniging voor bitloos.
Begrijp dus dat het nog een relatief jong paard is? Die hebben namelijk ook gewoon een puberteit Knipoog . Als ze wat meer kennen/kunnen gaan ze kijken of jij ook wel meent wat je vraagt. Het kan zijn dat hij ook zo'n periode heeft. Dat betekent dus consequent zijn, als je serieus wilt rijden, gaan jullie dat doen, is het lol, dan dat. Maar blijf daar dan in zo'n periode ook bij.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij zich verveelt, dan moet je hem gewoon meer uitdagingen gaan geven. Weet niet wat je doelen zijn, maar lessen is altijd goed!
Jij zegt dat hij al voorwaarts is, zoals ik dat op de foto's zie, is hij zeker snel Haha! . Denk dat mensen het hier een beetje door elkaar gebruikt hebben, waardoor er misverstanden ontstaan. Hij is namelijk niet actief Pling , maar loopt gewoon onder je vandaan. Ik ga er dus vanuit dat het niks lichamelijks is of een zadelkwestie Knipoog . Weet ook niet wat voor type je paard is qua karakter, maar zelf reed ik er ook zo een die snel ging, maar niet actief. Wat bij mij hielp was haar onder d'r tempo rijden, dus met d'r lichaam onder me houden, zo hou je controle en leert hij wachten op jou. En in het begin zal dit ook niet actief zijn, maar dit gaat stapje voor stapje. Eerst moet hij op je gaan letten, want jij zit erbovenop en wilt met hem aan het werk gaan. Als hij hierin luistert kun je hem actiever gaan maken. Maar hij moet echt wachten op jouw (als je snapt wat ik bedoel). Als hij dus in een training netjes terug gaat, kun je hem weer wat naar voren rijden, rent hij weer onder je vandaan, hup weer terug. Jij moet over het versnellingsknopje gaan Haha! .
Hij neemt het contact ook niet aan, maar als je andere optoming zou gaan gebruiken, wordt dit denk ik al beter. Dan kun je ook even duidelijk zijn, is hij braaf, krijgt hij hierin ook zijn beloning. Nu heeft hij de kans op gewoon een loopje met je te nemen ( er dus van uitgaande dat er niks is, voordat ik hier weer commentaar op krijg). Heb je contact dan is het dus ook makkelijker om hem wat lager in te stellen en dus meer kans dat hij zijn rug gaat gebruiken. Las dat je hem soms wel wat lager krijgt met ruggebruik. Maar dat hij daarna weer zijn hoofd omhood deed en het ruggebruik ook verloren gaat. Maar dit is wel iets wat je tot vervelens toe (voor jou) vol moet houden. Dus dmv contact hem laten zakken, zodat je meer kans hebt dat hij zijn rug gaat gebruiken. Zakt hij, dan belonen! Dus handen ontspannen! Komt hij weer omhoog en drukt hij zijn rug weer weg, gewoon overnieuw. Op een gegeven moment snapt hij het echt wel hoor en weet hij wat fijner is. Wel stoppen als hij braaf is! Maar ga alsjeblieft niet je handen breed doen of andere rare fratsen uithalen. Alles proberen vanuit de ontspanning, dan pakt hij die ontspanning ook makkelijker over.

Veel succes! Ben benieuwd hoe het verder verloopt. Hoop dat jullie er samen weer een beetje plezier in krijgen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:25

Dank je voor je opbouwende bericht. Ik hoop ook dat we er samen weer plezier in krijgen. Ik ga in ieder geval mijn best doen. Over een tijdje zal ik weer een topic posten. Ik hoop dat ik jullie dan een hoop verbetering kan laten zien. Ik ben het in ieder geval helemaal eens met wat je zegt. Het wisselen is overigens juist net voorbij hoor. Hij is over een paar dagen 5 jaar! daarom laat ik ook een tandarts langs komen om zijn gebit te controleren... en denk ik er over met bit te gaan rijden omdat hij dan geen druk meer op zijn neus heeft met rijden.
De vereniging voor bitloos? Kun je me daar meer oververtellen?

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:52

Nederlandse vereniging bitloos paardrijden: www.bitloos.nl

Aanrader als je hier dus in geinteresseerd bent. Lid worden kost dacht ik E20, maar dan kun je dus wel verschillende optomingen uitproberen. Hoef je het dus niet aan te schaffen, scheelt weer haha. Maar neem er gewoon een kijkje, staat veel info op.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:02

Zo, gisteren gereden op een wel hele saaie manier. Maar dat was ook precies de bedoeling.
Ik heb eerst zo'n kwartier met hem gestapt. Eerst aan een lange teugel laten strekken. Toen teugel iets op gepakt, stelling gaan vragen naar beide kanten. Elke keer als hij in verzet kwam gingen we extra langzaam lopen en zakken voor. Als hij weer lekker laag liep zette ik hem in normaal tempo net zo lang tot hij ook daar ontspannen bleef lopen. keertje stil gezet, beide kanten op laten buigen en weer voorwaarts. Toen dit allemaal lekker ging heb ik hem laten draven. Ik hield hem echter op de hoefslag en binnen hoefslag (dus in eerste instantie geen wendingen) en heel erg langzaam. Ook weer tot hij ging zakken. Als hij daar netjes een tijdje liep gingen we richting normaal tempo tot hij zijn hoofd te hoog ging houden. Dan gingen we terug naar stap en over nieuw. het langste achter elkaar in normaa tempo draven was twee rondjes. Maar die deed hij dan ook met koppie omlaag (af en toe dacht hj dat hij stofzuiger was Bloos ). We werken nu dus alleen aan ontspanning en meer niet.

Ik ben dit weekeind weg, maar volgende week gaan we hier eens echt mee verder en zal ik beginnen met het opbouwen van de training. Ik zat te denken aan elke dag 20 minuten bewegen... of dit nou rijden of longeren (als mijn rug iet goed voelt) is.

Nog even omdat ik het nu pas echt las...

Arabian_Girl
Citaat:
Als je alles moet doen wat ze alleen maar leuk vinden lukt het wss toch niet hoor...
En begrenzen bedoel ik niet vechten/trekken gewoon druk houden en dan zakt hij echt wel.Waarom wilde je anders een martingaal proberen? Die begrenst dus ook daar en is precies het zelfde effect dan

Zoals ik al uit leg in een post hier boven doe ik niet alleen wat hij leuk vind. Maar ik kan toch moeilijk de hele tijd dingen doen die hij niet leuk vind.
Ik weet wel dat je niet echt trekken bedoeld. Maar echt waar. teugels op druk houden heb ik al lang geprobeerd. Hij gaat er dan tegen in en het wordt uiteindelijk wel een gevecht dat hij alleen maar kan winnen.
Een martingaal heeft toch net een ander effect. Kijk maar eens waar de weerstand dan vandaan komt... niet bij mijn handen vandaan. Maar bij een punt lager en veel dichter bij het hoofd (de ringen om de teugel). Dit geeft wel en ander effect en zorgt er (als het goed is want daar is het ding voor)voor dat het minder moeite kost om tegen druk te blijven geven tot hij zakt (waarbij de druk vanzelf weg gaat). Bovendien is het slechts een kleine begrenzing. Maar misschien net genoeg om hem over te halen.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:12

Hoi, Hij drukt idd zijn rug weg en hij is redelijk gespannen. Maar ik zie die foto's in je onderschrift en daar loopt hij wel degelijk over de rug. Als hij last van zijn rug zou hebben dan zou hij zeker niet zo lopen als op die foto's. Mijn arabje liep eerst ook behoorlijk sterren te kijken en helemaal als ik de teugels op wilde nemen. Ik heb nu les van een dame en we gaan met sprongen vooruit. Kijk maar eens op www.paardintraining.nl. Als ik jou was zou ik gewoon een goede juf gaan zoeken, sommige dingen kun je gewoon niet zelf oplossen.
En het kan best wel door het zadel komen, dat dat hem niet lekker zit en daardoor zo zijn rug spant.
Mijn arabier kon niet eens normaal een volte draaien, hij was zo stijf als een plank en viel enorm over zijn binnenschouder. Nu weet ik wat ik moet doen en gaat het echt zoveel beter.

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:38

Nou uhmm begrenzen = begrenzen hoor.En met je eigen hand heb je dus mee keuze om zachter te zijn dan met een hulpteugel Knipoog
Je maakt ze juist los door VEEL figuren te rijden en veel wendingen Lachen

20 minuten lijkt me ook wat weinig hoor.dat betekent dat je zowat alleen maar kan stappen Knipoog of tel je dat zeker niet mee?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:10

Ik tel het op adem stappen aan het eind niet mee. (ofwel het uitstappen niet)
En ik kan een ongetraind paard toch niet zomaar elke dag 45 tot 60 minuten aan het werk zetten?

Ik ben niet van mening dat begrenzen van achter het hoofd hetzelfde effect heeft al begrenzen vanaf de onderkant... maar oke, kan aan mij liggen. En ook ik ben niet gek van een hulpteugel, vandaar dat ik er ook over twijfel Knipoog

Ik weet dat je door veel figuren te rijden het paard soepel in het lichaam maakt, maar hij moet eerst ontspannen anders kan hij ook niet gaan buigen. In de stap werken we dus aan ontspanning en soepelheid en in de draf eerst even aleen aan de ontspanning omdat we even niet verder kunnen. Stapje voor stapje want ik wil er eigenlijk alleen maar vlot doorheen. Ik verwacht al snel veel te veel van hem. Maar hij gaat gewoon een heel stuk langzamer vooruit dan ik gewend ben van andere paarden. Hij spant niet voor niks zo snel. We doen het rustig aan.

lori1kenobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:27

Hallo malenka,

Ik herken jouw rijhouding (het naar voren leunen) wel in mezelf. Ook ik heb rugklachten en de angst dat het fout gaat blijft altijd. Door wat voorover te zitten (onbewust ) ontlast je hem voor je gevoel toch iets meer. Je geeft aan dat je op zoek bent naar een ander zadel. Heb je al een idee naar wat voor een zadel je kijkt, ik ben zelf n.l. ook zoekende maar ik heb geen idee wat goed is voor je rug. Zelf heb ik een fjord, wie weet heb je wel een tip voor mij. Succes verder met het rijden.

primagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:39

Tjah, hij zou nog wat nageeflijker mogen lopen en de amazone zou nog stukken rechterop kunnen gaan zitten, verder is het een leuke combi Ja

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:44

lori1kenobi,
Ik ben nu aan het kijken voor endurance zadels. Morgen komt er iemand langs om een continental equiflex zadel te passen. Ik hoop dat het wat wordt. Zowel voor hem als voor mij.

primagirl,
bedankt. En je hebt gelijk hoor. We moeten een heleboel vebeteren.

Ik heb eergisteren en gisteren ook een tijdje met alleen een touw om de hals gereden. Hij ontspant dan veel sneller maar is wel in te buigen(been) en voorwaarts en terug te rijden. Met het achterwaarts gaan laat hij zelfs zijn hoofd helemaal naar de grond zakken (super voor zijn rug en achterhand!) het ging om eerlijk te zijn vele malen lekkerder op deze manier. Dit is natuurlijk een mooie basis om naar zit, been en neckreining toe te gaan. Ik blijf dit dus zeker geregeld herhalen. De ontspanning begint te komen zoals ik nu bezig ben met hem. Wie weet hoe snel we de volgende stap kunnen zetten? Ik heb er in ieder geval weer lol in.

Willen jullie trouwens nog even specifiek commentaar leveren op foto nummer 11?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:23

Ja, het zadel past!
Ik zal snel nieuwe foto's posten.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:17

Op foto nummer 11 zie je dat hij daar even een moment heeft van redelijke ondspannning. Zijn kont zakt er wat meer onder en zijn rug is net evenwat minder gespannen. Maar jij bent piano aan het spelen en komt teveel uit het zadel... Daarbij kan het dus ook zijn dat hij zo snel loopt. Verder heb ik ook hetiedee dat je daar net even wat meer contact hebt dan bij de andere foto's.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:28

Alsof ik naar mijn IJslander zit te kijken.....exact hetzelfde verhaal. En maar onder je vandaan rennen. En stel je voor dat je een been aanlegt, of ietsje druk van voren geeft --------ZOEFF, en weg is ie weer. Zo gevoelig...

Het is heel lastig te rijden maar het is een kwestie van geduld, geduld, geduld. Ik ben er ook nog lang niet maar bij mij werkt veel longeren heel goed. Daar leert hij een ontspannen houding van aannemen en met rijden legt hij af en toe toch de link.

Ik denk wel dat het heel veel tijd kan gaan kosten, zie je dat nog zitten?