Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Tijgertje86 schreef:Ik vind het paard erg leuk, een dier met leuke bewegingen en een mooie bouw.
Helaas vind ik het geheel minder mooi. Ik heb het idee dat de amazone haar paard erg in de weg zit. De manieren waarop, zijn al duidelijk in dit topic beschreven. Waar ik mij met name aan stoor, is de instructeur/ de persoon die ervoor door moet gaan. De combinatie wordt door deze man niet verbeterd, maar eerder verslechterd. Als ik het goed lees heeft de Ts dat niet door, jammer, want ik zie een paard dat totaal niet happy is met hetgeen op zijn rug gebeurt. Ts, leer mee te gaan in de bewegingen, minder hand te gebruiken en meer je been erbij. Je rijdt je paard van achter naar voren met je kuit. Je paard zal nageven op je kuit. Nu gebeurt dat op je hand en zit. Anders lees eens een praktisch paardenboek of raadpleeg de Wiki, dan kun je goede beschrijvingen vinden. Ik hoop echt dat iemand anders jou gaat helpen, hiermee schiet je weinig op en ik vind het oneerlijk naar je paard toe.
lindahurby schreef:Tijgertje86 schreef:Ik vind het paard erg leuk, een dier met leuke bewegingen en een mooie bouw.
Helaas vind ik het geheel minder mooi. Ik heb het idee dat de amazone haar paard erg in de weg zit. De manieren waarop, zijn al duidelijk in dit topic beschreven. Waar ik mij met name aan stoor, is de instructeur/ de persoon die ervoor door moet gaan. De combinatie wordt door deze man niet verbeterd, maar eerder verslechterd. Als ik het goed lees heeft de Ts dat niet door, jammer, want ik zie een paard dat totaal niet happy is met hetgeen op zijn rug gebeurt. Ts, leer mee te gaan in de bewegingen, minder hand te gebruiken en meer je been erbij. Je rijdt je paard van achter naar voren met je kuit. Je paard zal nageven op je kuit. Nu gebeurt dat op je hand en zit. Anders lees eens een praktisch paardenboek of raadpleeg de Wiki, dan kun je goede beschrijvingen vinden. Ik hoop echt dat iemand anders jou gaat helpen, hiermee schiet je weinig op en ik vind het oneerlijk naar je paard toe.
net als wat ik al eerder heb gezegt hier... dit zijn kleine stukjes wat aan het einde van de les is gefilmt....ik leer heel veel van deze man mijn paard is verder erg happy en aangezien hier een heleboel mensen erg bot kunnen reageren plaats ik geen nieuwe HAW

Sopje schreef:Ik vind dat er wel meer botte reactie hebben gegeven. ze heeft gevraagd om opbouwende critiek en niet anders. Bot vind ik wel heel gemeen. je kan het toch ook op een andere manier brnegen allemaal. Het hoeft niet allemaal van het ziet er niet uit of je bent slecht voor je paard het kan toch ook anders. je kan toch ook zeggen/ vragen waarom doe je het zo bijvoorbeeld.
Sopje schreef:Ik vind dat er wel meer botte reactie hebben gegeven. ze heeft gevraagd om opbouwende critiek en niet anders. Bot vind ik wel heel gemeen. je kan het toch ook op een andere manier brnegen allemaal. Het hoeft niet allemaal van het ziet er niet uit of je bent slecht voor je paard het kan toch ook anders. je kan toch ook zeggen/ vragen waarom doe je het zo bijvoorbeeld.
lindahurby schreef:net als wat ik al eerder heb gezegt hier... dit zijn kleine stukjes wat aan het einde van de les is gefilmt....ik leer heel veel van deze man mijn paard is verder erg happy en aangezien hier een heleboel mensen erg bot kunnen reageren plaats ik geen nieuwe HAW
. Voorwaarts rijden is niet alleen een oefening die je rijd om je paard los te maken, maar is ook een oefening die je paard verbeterd! En juist in dit tempo moet je blijven schakelen en juist aan het einde van de les kan je dit (schakelen) goed van je paard vragen omdat hij al lekker warm gedraaid is.
. Je kan dit verbeteren door juist in het lage tempo veel overgangen te rijden (streng voorwaarts en streng terug), pas dan gaat je paard zijn achterhand gebruiken
.
Oefening baart kunst! eline_sjordy schreef:he linda, ik heb je topic even bekeken, leuk dat je die aangemaakt hebt,
ik ga verder geen commentaar geven op je rijkunsten want dat gaat gewoon steeds beter, en iedereen heeft wel eens iets waar die moeite mee heeft, of angst voor heeft, of gewoon eens een dagje dat het minder gaat.ik vind het er in elk geval goed uitzien.
wat ik wel een beetje jammer vind is dat de mensen hier op bokt altijd wel hun praatje klaar hebben, terwijl ze niet eens weten wat er vooraf gebeurd is met een paard of een ruiter. misschien eerst eens vragen wat er gebeurd is met zon paard, en vragen waar je allemaal al op getraind hebt om het te verbeteren.
commentaar geven op wat ze wel niet allemaal fout doen of juist niet is heel makkelijk maar verder zal het iedereen een worst zijn, en dan als de ts het uitlegt zijn het allemaal smoesjes.
en als je instructeur je niet erop wijst dat je op het verkeerde been lichtrijd dan ben je direct een slechte instructeur?
ik ben degene met de fjord die op de filmpjes staan, en sinds ik van jan les heb, zijn wij al heel erg vooruit gegaan, mijn paardje gaat meer op de achterhand lopen, en ik zelf ga beter zitten, maar nee deze man kan niet lesgeven, gelukkig weten linda en ik beter.
mijn paard is ook een periode gereden door een bijrijder, en hierdoor kon ik weer van voor af aan gaan trainen, en ik ben blij dat ik les van deze man krijg.
zal wel weer flink wat berichten op volgen, maar wij weten gelukkig precies hoe de vork wel in de steel zit met alles.
succes linda