voor het eerst op bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sopje

Re: voor het eerst op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:25

Door zulke nergatieve commentaar kun je mensen alleen maar meer in onzekerheid brengen. Erg jammer.
Maar goed er zijn gelukkig ook wel mensen die eerst wel nadenken voor dat ze commentaar geven.

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:06

Als deze vent in mijn bak stond te schreeuwen stapte ik meteen van mijn paard af. Hij spreekt zichzelf een aantal keren flink tegen. Is hij gediplomeerd?

lindahurby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 13:30

waarin spreek hij zich tegen???

Sopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:42

ze durven neit meer lin

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:52

Ik vind het paard erg leuk, een dier met leuke bewegingen en een mooie bouw.

Helaas vind ik het geheel minder mooi. Ik heb het idee dat de amazone haar paard erg in de weg zit. De manieren waarop, zijn al duidelijk in dit topic beschreven. Waar ik mij met name aan stoor, is de instructeur/ de persoon die ervoor door moet gaan. De combinatie wordt door deze man niet verbeterd, maar eerder verslechterd. Als ik het goed lees heeft de Ts dat niet door, jammer, want ik zie een paard dat totaal niet happy is met hetgeen op zijn rug gebeurt. Ts, leer mee te gaan in de bewegingen, minder hand te gebruiken en meer je been erbij. Je rijdt je paard van achter naar voren met je kuit. Je paard zal nageven op je kuit. Nu gebeurt dat op je hand en zit. Anders lees eens een praktisch paardenboek of raadpleeg de Wiki, dan kun je goede beschrijvingen vinden. Ik hoop echt dat iemand anders jou gaat helpen, hiermee schiet je weinig op en ik vind het oneerlijk naar je paard toe.

lindahurby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 12:06

Tijgertje86 schreef:

Helaas vind ik het geheel minder mooi. Ik heb het idee dat de amazone haar paard erg in de weg zit. De manieren waarop, zijn al duidelijk in dit topic beschreven. Waar ik mij met name aan stoor, is de instructeur/ de persoon die ervoor door moet gaan. De combinatie wordt door deze man niet verbeterd, maar eerder verslechterd. Als ik het goed lees heeft de Ts dat niet door, jammer, want ik zie een paard dat totaal niet happy is met hetgeen op zijn rug gebeurt. Ts, leer mee te gaan in de bewegingen, minder hand te gebruiken en meer je been erbij. Je rijdt je paard van achter naar voren met je kuit. Je paard zal nageven op je kuit. Nu gebeurt dat op je hand en zit. Anders lees eens een praktisch paardenboek of raadpleeg de Wiki, dan kun je goede beschrijvingen vinden. Ik hoop echt dat iemand anders jou gaat helpen, hiermee schiet je weinig op en ik vind het oneerlijk naar je paard toe.

net als wat ik al eerder heb gezegt hier... dit zijn kleine stukjes wat aan het einde van de les is gefilmt....ik leer heel veel van deze man mijn paard is verder erg happy en aangezien hier een heleboel mensen erg bot kunnen reageren plaats ik geen nieuwe HAW

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:14

lindahurby schreef:
Tijgertje86 schreef:

net als wat ik al eerder heb gezegt hier... dit zijn kleine stukjes wat aan het einde van de les is gefilmt....ik leer heel veel van deze man mijn paard is verder erg happy en aangezien hier een heleboel mensen erg bot kunnen reageren plaats ik geen nieuwe HAW

Het zijn inderdaad kleine stukjes, maar wel de stukjes die jij plaatst en waar jij commentaar op wilt krijgen. Knipoog
Jammer, dat je zelf niet inziet dat de meneer in de bak niet heel kundig is. Als je zelf het fimpje bekijkt, denk ik dat je zelf ook wel inziet, dat een 'happy' paard niet zo beweegt. Helaas voor je paard....hij wordt de dupe. De man in de bak leert jou weinig (voor zover ik het zie), althans niets positiefs. Ik zou toch eens naar een andere instructeur kijken.

Over dat bot reageren: Als je geen negatief commentaar wilt ontvangen, moet je geen topic plaatsen. Ik vind dat één persoon bot heeft gereageerd, voor de rest zijn het goed bedoelde adviezen. Knipoog

Sopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:21

Ik vind dat er wel meer botte reactie hebben gegeven. ze heeft gevraagd om opbouwende critiek en niet anders. Bot vind ik wel heel gemeen. je kan het toch ook op een andere manier brnegen allemaal. Het hoeft niet allemaal van het ziet er niet uit of je bent slecht voor je paard het kan toch ook anders. je kan toch ook zeggen/ vragen waarom doe je het zo bijvoorbeeld.

Sopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:25

Ik denk dat hier beter een slotje op kan. Want anders gaat het hier misschien uit de hand lopen.want mensen irriteren zich toch aan bepaalde dingen van elkaar.

lindahurby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 12:29

Sopje schreef:
Ik vind dat er wel meer botte reactie hebben gegeven. ze heeft gevraagd om opbouwende critiek en niet anders. Bot vind ik wel heel gemeen. je kan het toch ook op een andere manier brnegen allemaal. Het hoeft niet allemaal van het ziet er niet uit of je bent slecht voor je paard het kan toch ook anders. je kan toch ook zeggen/ vragen waarom doe je het zo bijvoorbeeld.

daar ik het helemaal mee eens
en net wat ik al zei dit zijn hooguit 7 minuutjes van een heel uur
en deze les voelde voor mij goed en ze worden nog veel beter maar afentoe zal er ook een les zijn waar het helemaal niet gaat...jammer dan...we hebben allemaal onderaan de ladder gestaan

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:29

Sopje schreef:

Wat jij nu zegt, kan ik niet vinden hoor. Iedereen geeft op zijn eigen manier commentaar en verder zijn er de bekende Bokt regels. Feit is gewoon dat 3/4 deel (zelfs meer) van de Bokkers in dit topic, het geheel niet fijn vindt ogen. Daar wordt commentaar op gegeven. That's it. Jammer dat jullie het zelf niet zien/ willen zien. De mensen hier zijn echt niet uit op ruzie, het is puur als advies bedoelt.

Slotje? Waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:03

Dat doorzitten zou ik even laten zitten, als jouw paard moeilijk loslaat en daardoor dus niet voorwaarts blijft en op de voorhand duikelt, is het zeker niet handig om door te gaan zitten.
blijf lekker lichtrijden en werk je paard goed los. tik hem achter bij en rijd hem vooral voorwaarts! Dan zul je zien dat hij los gaat laten en veel soepeler word. Die verzamling komt later pas, als je hem goed voor mekaar hebt.

edit: Slotje vind ik ook niet nodig.. mits er nu normaal commentaar word geleverd. Ik denk dat iedereen wel snapt dat het geen zin heeft als je alleen maar zegt: " het ziet er niet uit" (bijvoorbeeld)
Ik bedoel; wat moet je nou met zulk commentaar?
Dan geef je bokt/paardenmensen precies het imago waar we tegen vechten, en dat is dat we allemaal krengen zijn die altijd jaloers zijn en elkaar alleen kunnen afzeiken.
Misschien heb jij wel een kans gehad (dmv goed les van een dure instructeur, of misschien super veel talent in je genen) die de TS niet heeft gehad. Dan heb jij gewoon geluk en dat betekent niet dat je dan onaardig commentaar mag geven of dat jij beter bent.

lindahurby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 18:15

vivalavida : dank je ...alleen kan ik hem niet bij tikken aangezien hij heeel erg bang voor de zweep is...mijn instructeur had dat ook al gezegt en we hebben het ook al eens geprobeert allen hij wordt helemaal panisch ...we zijn nu met hem bezig om hem te laten wennen aan een zweep...en dan niet om te slaan maar te corrigeren

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:28

ik ben het helemaal met tijgetje eens dit is een drama om te zien en je weet het nu doe er aub wat aan.Neem aub andere instructie daar ligt het aan waarschijnlijk niet eens zozeer aan jezelf je doet gewoon wat die man zegt en het mond uit in een dramatisch beeld.

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:31

waarom komen jullie niet allemaal eens naar deze super instructeur kijken?? dan zien jullie zelf dat hij goed kan lesgeven? het probleem met de meesten van bokt is dat ze alleen zien wat ze willen zien.

sommigen van jullie hebben echt maar een stel bekrompen hersens... gewoon echt misselijk hoe jullie iemand de grond instampen. is dit nu een normale manier van commentaar geven?als jullie dan ook echt denken dat de ts hier wat aan heeft is het echt erg. gelukkig hebben we een goede instructeur die wel goede adviezen kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:28

Moderatoropmerking:
Een slotje lijkt me niet nodig. Gewoon normaal en vriendelijk reageren over en weer, en als je dat niet kan. Dan reageer je simpelweg niet, ook niet met een flauwe opmerking. Als je je stoort aan iemands wijze van reageren en tips geven dan kun je dat via de TEM-knop aangeven.

Verder hebben we nu inderdaad sinds kort een stel nieuwe regels waar nog meer de nadruk ligt op het onderbouwd en bruikbaar rijtechnisch commentaar geven. Ik stel voor dat de posts vanaf hier geplaatst daar ook aan voldoen. En dat we niet meer praten over hoe iemand post. Dat onderwerp is nu afgehandeld.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:50

ik heb geen geluid op deze pc dus ik heb de instructeur niet kunnen horen helaas.

Wel vind ik dat je meer tempo in je paard moet rijden wil je hem lekker actief houden van achteren. tempo lager is niet erg, maar dan moet het paard een erg krachtige achterhand hebben wil hij nog kunnen 'dansen'. Dat is gewoon erg zwaar voor een paard en dat kan niet zomaar, zeker niet als hij altijd op de voorhand heeft gelopen.
Als hij de bovenlijn zo vasthoudt is het belangrijk die eerst ontspannen te krijgen. Actief voorwaarts rijden met veel overgangen en véél wisselen van stelling zorgt ervoor dat hij los komt door zijn lijf en zijn achterhand goed gaat gebruiken.
Als hij dan eenmaal goed ondertreedt en hij helemaal los is, kan je gaan beginnen met op gaan richten.
maar oprichten is niet zozeer het tempo verlagen, maar vooral meer kracht in elke pas stoppen en het paard bij elkaar rijden.

tevens vind ik al dat gemiep over dat bokt zo hard is grote onzin.
het commentaar is overwegend goed opbouwend en als je geen commentaar wilt moet je niet posten.
opmerking als: 'ik ben sowiezo tegen sporen' zijn ongegrond en vind ik ook nergens op slaan. als de ruiter een stille beenhouding heeft is een spoor prima omdat de ruiter het gebruikt als verfijning en het paard er geen pijn aan ondervindt.
Of je rijdt met lange of korte sporen heeft alles te maken met hoe jouw voetstand is ( zo heb ik mij door een expert laten uitleggen, jaja). de lengte hangt dus af van hoe recht jouw voeten staan.
heb je je voeten netjes naar voren en stil is het handig om een langere spoor te gebruiken dan dat je kapstokken hebt. (maar dan vind ik ook sowiezo dat je nog niet aan sporen toebent.)

succes samen!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:48

lindahurby schreef:

Aan het einde van een les hoort het ook goed te zijn Ja. Voorwaarts rijden is niet alleen een oefening die je rijd om je paard los te maken, maar is ook een oefening die je paard verbeterd! En juist in dit tempo moet je blijven schakelen en juist aan het einde van de les kan je dit (schakelen) goed van je paard vragen omdat hij al lekker warm gedraaid is.

Wat ik kan begrijpen van de les is dat je je paard wat actiever van achter wilt hebben en van de voorhand af? Dan kan je wel langzamer rijden, mits het paard actief is.. en dat actieve van achter mis ik een beetje bij jou rijden! Geeft niet, kan je verbeteren Ja. Je kan dit verbeteren door juist in het lage tempo veel overgangen te rijden (streng voorwaarts en streng terug), pas dan gaat je paard zijn achterhand gebruiken Ja.

Rijd je je paard wel eens in de lage lijn?

Overigens ben ik het niet geheel eens met het commentaar dat je heel erg voorwaarst moet gaan rijden. Je paard moet voorwaartse drang hebben, maar dat is iets anders dan voorwaarts rijden. Voorwaarste drang betekent dat je paard op elk gewenst moment naar voren wil en kan gaan. Ik vind wel dat je in dit stadium een tantje harder moet rijden, maar niet overdrijven. Rijd je te hard dan jaag je zo'n paard op de voorhand en juist van het achterbeen af! Een tantje harder en daar activeren! Overgangen rijden en dan kom je uiteindelijk in zo'n tempo terecht waarin veel meer achterbeengebruik te voelen valt. Je zal dit merken, ook aan de voorkant Ja

Je paard heeft wel een hele fijne galop, ofniet? In de overgang van draf naar galop zie je ook dat je paard wat te traag is in de draf. Je paard drukt zich eruit. Het kan helpen om net wat actiever te rijden, terug nemen en dan aanspringen!

Ik vind dat je een pracht van een paard heb! Let er zelf nog op dat je net wat makkelijker meebeweegt. Je handen en zit rommelen wat teveel mee. Handen+zit stil en lekker aan het rijden gaan Ja Oefening baart kunst!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:18

eline_sjordy schreef:
he linda, ik heb je topic even bekeken, leuk dat je die aangemaakt hebt,
ik ga verder geen commentaar geven op je rijkunsten want dat gaat gewoon steeds beter, en iedereen heeft wel eens iets waar die moeite mee heeft, of angst voor heeft, of gewoon eens een dagje dat het minder gaat.ik vind het er in elk geval goed uitzien.

wat ik wel een beetje jammer vind is dat de mensen hier op bokt altijd wel hun praatje klaar hebben, terwijl ze niet eens weten wat er vooraf gebeurd is met een paard of een ruiter. misschien eerst eens vragen wat er gebeurd is met zon paard, en vragen waar je allemaal al op getraind hebt om het te verbeteren.
commentaar geven op wat ze wel niet allemaal fout doen of juist niet is heel makkelijk maar verder zal het iedereen een worst zijn, en dan als de ts het uitlegt zijn het allemaal smoesjes.
en als je instructeur je niet erop wijst dat je op het verkeerde been lichtrijd dan ben je direct een slechte instructeur?

ik ben degene met de fjord die op de filmpjes staan, en sinds ik van jan les heb, zijn wij al heel erg vooruit gegaan, mijn paardje gaat meer op de achterhand lopen, en ik zelf ga beter zitten, maar nee deze man kan niet lesgeven, gelukkig weten linda en ik beter.
mijn paard is ook een periode gereden door een bijrijder, en hierdoor kon ik weer van voor af aan gaan trainen, en ik ben blij dat ik les van deze man krijg.

zal wel weer flink wat berichten op volgen, maar wij weten gelukkig precies hoe de vork wel in de steel zit met alles.

succes linda Haha!

Als er niet alles word verteld word er uitgegaan wat wij als plaatje zien Lachen