Hengst Tor @ springwork ["Verbetering"] + filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minkie

Re: Hengst Tor @ springwork ["Verbetering"] + filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:03

heiditjj schreef:
Foto 8 ziet er inderdaad wel goed uit! Zet 'em op!

mag ik vragen waarom jij foto 8 goed vind?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:07

sorry maar dat je die foto's plaats.. schaam schaam
je maakt wel vaak noodsprongen hey,
je afstanden kloppen gewoon steeds niet, als je oog niet getraint is blijf dat oefenen op grondbalkjes want zo gebeuren er nog een keer ongelukken en als je paard een keer verkeerd op die balken komt maak je er ook nog een stopper van

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:11

minkie schreef:
heiditjj schreef:
Foto 8 ziet er inderdaad wel goed uit! Zet 'em op!

mag ik vragen waarom jij foto 8 goed vind?

Hij is een beetje vaag en uit een rare hoek, maar ik vindt dat je op die foto een redelijke vooruitgang ten opzichte van het vorige topic kan zien.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:12

- je komt niet uit bij de sprong , je moet hindernissen dus beter uitstippelen en galops sprongen tellen
- het plezier straalt er niet echt vanaf bij je pony en hij springt er ook niet echt overtuigend en energiek overheen
- jou houding is daarintegen wel echt goed vergeleken met de vorige keer
- vindt nogsteeds dat je pony enge iele achterbeentjes heeft als ik eerlijk mag zeggen (geen sterke pezen) als je het zo bekijkt met een sprong en vergelijkt met een andere pony die op het zelfde niveau springt hoe die zijn achterhand gebruikt
- ik zou zeggen: neem goed springles en kijk erg uit met hoefijzers zonder kalkoenen (toch ? ) op het gras, heb ik iig mindere ervaringen mee gehad..

zelf zou ik niet te veel met deze pony springen maarja dat is eige keuze

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:14

ik ga voledig met het al genoemde commetaar mee.
het lijkt bij dat in-uitje wel alsof hij de balk er expres afgooit.
ook vind ik die dikke boomstam niet zo leuk gezicht. misschien maar beter ook een gewoon balkje voor nemen.
Het ziet er ook niet uit dat hij het leuk vind. ik zou misschien meer aan de hand doen. samen balkjes lopen, samen over laag kruisje springen, enz.
dit doe ik wels eens vaker met mijn paarden. is voor je zelf ook erg leuk.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 18:00

MariekeS_ schreef:
Waarschijnlijk heb je gewoon een super lief dier onder je kont Knipoog niet elk paard is zo 'zelfverzekerd' dat hij/zij durft te weigeren. Er zijn zat paardjes die stomweg alles doen wat van ze gevraagd wordt omdat ze een hartstikke lief karakter hebben. Misschien minder vaak springen, heel af en toe als afwisseling, maar gewoon dingen doen die hij beter kan/leuker vind en waar hij zich met meer enthousiasme op stort....

Hij heeeft wel al geweigerd hoor Haha! ik spring over het algemeen sowiesow niet vaak,, ik spring op de wei en die ligt niet altijd goed,, maar sowiesow rij ik 'm meer buiten, en ook nog af en toe dressuur (al dressuur ik af en toe ook wel buiten Tong uitsteken). hij wordt trouwens ook niet elke dag bereden (zo'n 3x/week)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:01

je geeft hem een heel stuk meer ruimte........ en dan zie je gelijk dat hij het meer op eigen benen moet doen Haha!

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:47

haallooo...Pling
ik ga verder geen ander commentaar geven want ik denk dat als het 30 keer gezegt is je het wel begrijpt,, Knipoog
maar wel vertel ik er even bij dat al een paar keer is gezegt dat de afstanden verkeerd zijn ,, maar gewoon niemand die der ffies bij zegt wat dan wél de goede afstanden zijn !!
dus bij deze mocht je het niet weten de goede afstanden zijn :
stap: 80 - 100 cm
draf: 130 - 150 cm
galop: 300 - 350 cm
ik heb al meer topics van jullie gezien en wil nu toch even vermelden dat ik helemaal verliefd op hem ben Vork Pling .. zoals hij eruit ziet prachtig Vingers aflikken

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:54

Lord_Ik schreef:
MariekeS_ schreef:
Waarschijnlijk heb je gewoon een super lief dier onder je kont Knipoog niet elk paard is zo 'zelfverzekerd' dat hij/zij durft te weigeren. Er zijn zat paardjes die stomweg alles doen wat van ze gevraagd wordt omdat ze een hartstikke lief karakter hebben. Misschien minder vaak springen, heel af en toe als afwisseling, maar gewoon dingen doen die hij beter kan/leuker vind en waar hij zich met meer enthousiasme op stort....

Hij heeeft wel al geweigerd hoor Haha! ik spring over het algemeen sowiesow niet vaak,, ik spring op de wei en die ligt niet altijd goed,, maar sowiesow rij ik 'm meer buiten, en ook nog af en toe dressuur (al dressuur ik af en toe ook wel buiten Tong uitsteken). hij wordt trouwens ook niet elke dag bereden (zo'n 3x/week)

ik zou niet zon big smile hebben met een weigering zou meer dit doen Bloos Verdrietig en tegen mezelf Stoom uit je oren

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:12

juudje84 schreef:
Lord_Ik schreef:

ik zou niet zon big smile hebben met een weigering zou meer dit doen Bloos Verdrietig en tegen mezelf Stoom uit je oren

ik snap wel dat ze dat met een smile zegt.. want niet dat het is dat zij helemaal niets kan en alleen maar gered word door der pony... Haha!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:40

God dit is weer typisch bokt. Eén iemand schreeuwd moord en brand omdat het 'zo slecht' is, vervolgens doet de rest mee. Ik geef toe: dit is niet hoe het moet en er kan veel verbetering in gebracht worden. Maar zo verschrikkelijk slecht is dit toch niet? Ik zie hier een meisje dat niet heel goed weet waar ze mee bezig is, maar wel probeert om verbetering te krijgen.. Is dat niet wat telt? Niet iedereen is topspringruiter van dag één, niet iedereen heeft de mogelijkheid om lessen te nemen.

Maargoed, er zitten wel nog heel wat werkpuntjes aan. In eerste plaats zou ik al zeggen: zet die hindernissen eventjes aan de kant. Je geeft zelf aan dat je moeilijkheden hebt hebt met het regelen en inschatten van afstanden. Ga daar dan ook eerst op oefenen, ZONDER sprongen. Je begint in eerste instantie gewoon met je dressuur, terugrijden in die galop, verruimen in die galop en dan weer terugrijden. Je moet controle hebben in je galop voordat je gaat springen, anders blijf je kl*ten met die afstanden en daar doe je je pony geen plezier mee.
Als die controle er min of meer in zit begin je te oefenen met één balk, waar je in galop naartoe rijdt. Als het goed is, zou je pony een gewone galopsprong moeten nemen over de balk. Op die balk blijf je oefenen, want op die balk leer je je afstand in te schatten. Zolang je op een afstand van 4/5 meter niet weet ofdat je basistempo, verruimt of verzameld moet galoperen op juist te komen op je balk moet je NIET beginnen met een echte sprong.
Dan kan je beginnen met twee balken, waarin je van afstand kan varieeren. Als je nu bijvoorbeeld met een normale galopsprong drie galoppassen neemt tussen de balkjes, dan ga je eens verzameld naar die eerste balk rijden en proberen om er vier galopsprongen tussen te nemen. Volgende keer ga je verruimen en ga je proberen om die balken in twee galopsprongen te rijden. Als je daarmee bezigbent tel je de hele tijd mee het aantal sprongen dat je neemt, desnoods hardop: één, twee, drie, spring. Op die manier leer je ook je passen te tellen en leer je weer wat beter in te schatten.

Het kan zijn dat je met die algemene basis lang bezig bent, zelfs de beste ruiters zouden daar nog elke training mee moeten bezig zijn. Het is echt een gevoel dat je te pakken moet krijgen, en dat lukt alleen door héél veel te oefenen. Maar als je die basis hebt, sta je wel meteen een hele stap vooruit en zal je je pony ook een groot plezier doen. Als die basis er wat inzit, kan je van de tweede galopbalk een klein kruisje maken en zo weer gaan oefenen met het aantal galopsprongen.

Als je je dat allemaal gedaan hebt, en je kan terug écht beginnen springen moet je op je houding gaan letten. Kijk eens naar je ellebogen, die hangen aan je lichaam geplakt. Jou handen kunnen nu enkel naar voor meegeven als jij je lichaam meer naar voren brengt. Je moet niet je lichaam naar voren brengen om mee te geven, je moet je handen naar voren brengen. En dat doe je door je ellebogen naar voren te brengen.
Voorbeeldje (van mezelf, toen ik het lef nog had om te springen): http://www.mijnalbum.nl/Foto-TVWHUGOY.jpg Mijn houding is ook niet perfect, maar hier zie je wel wat ik bedoel met HANDEN NAAR VOOR, door je elleboog van je lichaam los te laten. Zet die voorbeeldfoto maar eens naast jou foto, en vergelijk eens..

Voor goed te zijn heb je wel een lesgever nodig, want zeker die basis is niet makkelijk. Iemand met ervaring en gevoel voor het springen ernaast kan je enorm helpen. In zake je houding heb je vooral iemand nodig die je elke sprong kan toeroepen: "HANDEN VOORUIT"

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:46

imo is het ook beter de hindernissen even aan de kant je bent er niet klaar voor , en zoals ik al zei over dan wat met balkjes over de grond zodat je daar met de juiste afstand bijkomt en daar tussenin kunt schakelen
maar ik denk ook dat de pony er niet klaar of is
het lijkt als of er geen kracht of puf voor heeft als ik jou foto;s bekijk bv deze
Afbeelding
het lijkt als ie zo bovenop die balk gaat vallen,
spaar de pony en rij even lekker dressuurmatig en bouw het hierin op met balken

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 20:50

@KELLY: Ik vind ook dat hij niet echt sterke pezen heeft maar ik weet niet wat ik er aan kan doen. Hij wordt regelmatig op de baan bereden dus daar verbeterd het blijkbaar niet veel mee. Hij lijkt er wel geen last van te hebben.

@miss_Lizje: als hij echt niet uitkomt maar ook niet meer kan stoppen loopt hij er wel eens gewoon door, of hij probeert maar zonder veel moeite. Zowat elke keer als ik hem uit de wei haal laat ik hem wel eens springen aan de hand (1 hndernis blijft altijd staan), dus dat doet hij ook wel regelmatig.

@heiditjj: zeker van dat je je niet misteld hebt? op foto 8 gaat zowat alles mis ... Hij springt scheef, veel te dicht onder de hindernis en mijn houding is bugger...

@KIWIKo: in welke betekenis ? XD dat hij slechter uitkomt als ik hem meer ruimte geef of dat hij veel beter springt als ik hem meer ruimte geef? Tong uitsteken (Ik gok het tweede maar je weet maar nooit Tong uitsteken)

@wonderworst post hierboven: laat ik er ook aan toevoegen dat ik trots ben dat hij voor mij wil springen,, ook al maak ik zoveel fouten. Zeg nog eens dat hengsten lastige heethoofden zijn Clown.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:54

Hoi,mooie pony zeg ! Knipoog

Ik vind dat je niet zo fel naar voren moet met je bovenlichaam,en soms is het of je niet genoeg meegeeft,dat het lijkt of je wat te fel in z'n mond 'hangt' Knipoog

Het zou verstandig zijn om les te krijgen,hoeft niet per sé met de pony te zijn,van manegelessen kan je ook veel leren ! (dat vind ik tenminste Knipoog)

Ow ja,ik heb je profiel bekeken,en bij deze pony staat dat het een arabische hengst is ? Is dit een raséchte arabier ? Want ik twijfel er nogal over als ik 'm zo bekijk Lachen

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:58

hier wonderworst :S sorry maar het is goed bedoeld, fijn voor je dat de pony voor je wil springen maar die wil is ook een keer op en draait om naar angst en dit moet je voor zijn
als het een voorzichtige pony is kun je niet constand zo bij de sprongen komen en je door je pony laten redden.
nou en zo lastige hengst lijkt t me niet, heb meerdere hengsten gereden en vele aan de hand gehad en die tonen zich iets anders.
als ik met die paarden en geld ook voor andere paarden op die manier ze steeds bij de sprong zou brengen zouden ze zich ook een keer gaan bedanken en dat is hun goed recht.

als je geen commentaar wil meot je geen topics openen, sommige mensen proberen je goed bedoelde adviezen te geven voor jou en je pony, als je dat niet accepteerd meot je het zelf weten maar kom niet dan aanzeuren als er iets gebeurd is
ik wens je veel succes met je pony en hoop dat het over een tijdje allemaal super gaat maar meid doe iets met advies je wordt er alleen maar beter van Knipoog

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 21:02

@tantjeuh: bedankt voor de tips!! ik ga ze zeker proberen. Controle in de galop heb ik al (anders zou ik op sommige baantjes buiten waar ik nu galoppeer nooit van men leven durven galopperen Bloos,, hij vloog op 1 baantje al 3x uit de bocht.),, nu hard gaan oefenen op het afstanden inschatten Tong uitsteken.
Wow Bloos als ik mijn handen zo ver naar voor doe als jij zit ik aan z'n oren Haha!. Zoals je ziet hangen mijn teugels bij deze foto's al best vaak door dus ik denk dat ik qua meegeven bij deze fotoreeks redelijk goed zit.

@Zarcotje: neej,, hij is halfarabier (staat dat niet in m'n profiel dan?) Tong uitsteken heeft wel een arabisch hoofdje, hoofdhouding en arabische benen maar dat is het dan ook Tong uitsteken niks van de lange hals of rug. Ik heb vroeger zo'n 6 jaar lang manegelessen gereden maar daar zie je niet veel van, toch? Tong uitsteken

@juudje: ik zeg toch helemaal niet dat ik geen commentaar wil? Lachen Het is allemaal terecht,, het is verre van geweldig maar ik kan ook niet in 1x alles en ik heb nu eenmaal een (verzorg)paard (jaja 1m51 Tong uitsteken) dat het niet erg vindt.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:06

juudje84 schreef:
hier wonderworst :S

hihi okee deze snap ik niet helemaal Tong uitsteken *is weer blond besig* Clown
wrm staat mijn naam daar ?? ik snap uhm niet helemaal Tong uitsteken
ik bedoel ook niet van je moet hoe dan ook door gaan met springen als het zo blijft gaan...
maar ze ziet er uit alsof ze niet veel ervaring heeft met springen, en daarom mijn eerste reactie..
gewoon idd goed bedoelt advies..
nou zou ik eigenlijk nog een keer een topic willen zien van hoe het daarna gaat als ze het advies op volgt.. en kijk is er dan nog geen verbetering,, ja dan seg ik ook gaa zo niet door.. maar stop of neem hele goede lessen ..Tong uitsteken....

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:06

Lord_Ik schreef:
@Zarcotje: neej,, hij is halfarabier (staat dat niet in m'n profiel dan?) Tong uitsteken heeft wel een arabisch hoofdje, hoofdhouding en arabische benen maar dat is het dan ook Tong uitsteken niks van de lange hals of rug. Ik heb vroeger zo'n 6 jaar lang manegelessen gereden maar daar zie je niet veel van, toch? Tong uitsteken

Neej,in je profiel staat : Arabische hengst
Ja,ik had zo m'n twijfels,aangezien hij een hele andere lichaamsbouw heeft dan een echte arabier Bloos
Aan het hoofdje merk je het wel een beetje Knipoog

Kreeg je bij die manegelessen dan ook springlessen ?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:11

Lord_Ik schreef:
@tantjeuh:
Wow Bloos als ik mijn handen zo ver naar voor doe als jij zit ik aan z'n oren Haha!. Zoals je ziet hangen mijn teugels bij deze foto's al best vaak door dus ik denk dat ik qua meegeven bij deze fotoreeks redelijk goed zit.

Nee hoor, je zit nog niet goed met het meegeven Lachen. Waarom niet? Omdat je houding nog niet oke is. Handen naar voren brengen heeft niets te maken met loshangende teugels, zie op mijn voorbeeld: geen loshangende teugels.

Deze foto is kwa houding trouwens al een héél stuk netter, en daar geef je wél ruimte met je hand (zonder dat er teugels loshangen). Werk terug naar die houding toe zou ik zeggen..
Afbeelding

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 21:20

Ik heb het even aangepast Tong uitsteken
Ja ik kreeg springlessen,, in het begin niet natuurlijk maar ik heb toch zeker 3 jaar praktisch alleen springlessen gevolgd. Niet dat we zoveel sprongen ofzo,, de piste stond overvol als er 5 hindernissen stonden en dat is dan gerekend zonder ook maar 1 paard. Gemiddeld hdden we dan nog les met een stuk of 7 personen, stopten we te vroeg en reden we heel lang los.

@tantjeuh: nee klopt,, maar als ik mijn handen nóg meer naar voor geef heb ik straks waslijnen tot op de grond Verward.
Die foto was ook een van de uitzonderingen hoor, maar daarnaast sprong ik toen een stuk hoger en lette ik een pak minder op mijn houding (je ziet dus ook mijn benen een stuk naar achteren steken en mijn knieën achter de wrongen.) Tor sprong toen naar mijn gevoel ook anders en deze foto is ook iets later gemaakt dan de meeste foto's uit dit topic (zijn achterhoeven zijn al van de grond). Ik had mij teugels ook wat korter, en als ik kijk naar veel van de foto's uit dit topic (het vorige was idd wat anders Bloos) geef ik volgens mij op net dezelfde manier mee,, alleen meestal minder omdat mijn teugels langer zijn.
Weer omhoog moet ik dus niet echt he Clown die hindernis terug zetten misschien wel,, daar had ik meer ruimte om aan te rijden en ik had 10 meter tevoren ook 3 drafbalken liggen ofzoiets (toen sprong K. vaker met hem en had hij gemerkt dat als hij ging rennen hij er evengoed naast kon, ik had die drafbalken er gelegd om z'n tempo gecontroleerd en hem geconcentreerd te houden).
Ik snap wat je bedoeld en op het vorige topic en op sommige foto's uit dit topic is het nog steeds toepasselijk, maar op het merendeel van de foto's uit dit topic vind ik dat ik voldoende of zelfs teveel meegeef Verward.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:35

Lord_Ik schreef:
@KELLY: Ik vind ook dat hij niet echt sterke pezen heeft maar ik weet niet wat ik er aan kan doen. Hij wordt regelmatig op de baan bereden dus daar verbeterd het blijkbaar niet veel mee. Hij lijkt er wel geen last van te hebben.

@miss_Lizje: als hij echt niet uitkomt maar ook niet meer kan stoppen loopt hij er wel eens gewoon door, of hij probeert maar zonder veel moeite. Zowat elke keer als ik hem uit de wei haal laat ik hem wel eens springen aan de hand (1 hndernis blijft altijd staan), dus dat doet hij ook wel regelmatig.

@heiditjj: zeker van dat je je niet misteld hebt? op foto 8 gaat zowat alles mis ... Hij springt scheef, veel te dicht onder de hindernis en mijn houding is bugger...

@KIWIKo: in welke betekenis ? XD dat hij slechter uitkomt als ik hem meer ruimte geef of dat hij veel beter springt als ik hem meer ruimte geef? Tong uitsteken (Ik gok het tweede maar je weet maar nooit Tong uitsteken)

@wonderworst post hierboven: laat ik er ook aan toevoegen dat ik trots ben dat hij voor mij wil springen,, ook al maak ik zoveel fouten. Zeg nog eens dat hengsten lastige heethoofden zijn Clown.

Hoe oud is de pony ? ik kan het namenlijk wel vergelijken met mijn oude pony en dr geweldige stramme sprongtechniek.. ik heb springen daarom ook maar achterwegen gelaten , heb geen zin in straks in een pony met een peesblessure en helemaal af, wil toch nog wel zo lang mogelijk van haar kunnen genieten ,
en vind je springen echt zo leuk dat je het door wilt zetten ?
anders zou ik lekker blijven buiten rijden en dressuurmatig rijden.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:23

Je moet goed aan je houding werken, probeer ook meer meetegeven met je handen, andere commentaar geeft de rest al, wel een leuk paardje! Knipoog

BBMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:43

Ga anders eerst een tijd gewoon kruisjes springen vanuit de draf en een keer uit de galop zo kan je even goed aan je houding enzo werken maak er daarna een stijltje van, zo kun je het allemaal rustig opbouwen en is je houding ook goed en je timing van de sprong Knipoog (het is maar een tip hoor) Tong uitsteken

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 11:14

@KELLY: errm hij is 7 Tong uitsteken hij heeft wel eerder gekke dingen gedaan en al best veel hoger gesprongen zonder ook maar enige peesblessure, dus ik denk dat hij dit wel aankan maar ik ga er idd rekening mee moeten houden als zijn pezen niet sterker worden. Het is ook niet zo erg dat hij echt daardoor stram springt, want hij kan wel vlot springen. Sowiesow moet hij geen springpaard ofzo worden hoor Lachen als er al ooit een springwedstrijd met 'm wordt gestart zal het een amateuristisch parcoursje van 50 cm ofzo zijn Tong uitsteken. Daarnaast vind ik hem zelf ook beter uitkomen in de dressuur Tong uitsteken maar dat vindt hij zelf meestal nogal saai Tong uitsteken (vandaar ook dat ik hem meestal dressuurmatig rij op buitenritten en niet op de wei).

@BenteBoris: de timing ga ik daar idd op gaan oefenen, en met draf/galopbalken enzo maar mijn houding kan ik igg beter oefenen op iets hogere sprongen,, heb ik meer tijd om me te corrigeren.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:42

wonderworst_ schreef:
juudje84 schreef:
hier wonderworst :S

hihi okee deze snap ik niet helemaal Tong uitsteken *is weer blond besig* Clown
wrm staat mijn naam daar ?? ik snap uhm niet helemaal Tong uitsteken
ik bedoel ook niet van je moet hoe dan ook door gaan met springen als het zo blijft gaan...
maar ze ziet er uit alsof ze niet veel ervaring heeft met springen, en daarom mijn eerste reactie..
gewoon idd goed bedoelt advies..
nou zou ik eigenlijk nog een keer een topic willen zien van hoe het daarna gaat als ze het advies op volgt.. en kijk is er dan nog geen verbetering,, ja dan seg ik ook gaa zo niet door.. maar stop of neem hele goede lessen ..Tong uitsteken....

haha heyz sorry, TS schreef ergens voor wonderworst in de post hier boven ( en dat was ik) dus ik dacht dat ze t tegen mij had als "scheldnaam" zeg maar haha, wistn iet dat iemand zon naam had..... oepsi sorry Bloos