Springprobleem(en)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Re: Springprobleem(en)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:10

Het zadel ligt veeeeel tever naar voren! Je paard kan zijn voorbenen amper bewegen, vindt het niet gek dat ie niet springt

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 14:25

Dat is op díe foto, Bloos

Normaal ligt het niet zo ver, weet ook niet waarom het op díe foto zo ver zit, op de andere namelijk niet.
Maar anders kan ik meestal de singel ook niet vast krijgen, dus daarom ligt het soms ook wat naar voren, maar nooit té ver. Knipoog

^Komt ook doordat het zadel dus te groot is. Verdrietig

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:19

Misschien is het een goed idee om eerst te kijken waar je probleem ligt, of dat het inderdaad het zadel is waardoor het komt.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je nu gaat springen het bij voorbaat al niet lukt omdat het voor jullie beiden een hoop spanning met zich meebrengt.
Gewoon fris opnieuw beginnen.

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 15:57

Jullie zullen dit niet geloven maar hij heeft gesprongen!! *LOL*

Niet normaal gewoon! Haha!

In plaats van dat ie er niet voor te krijgen was, kon ik hem nu bijna niet inhouden! Bloos
Echt gewéldig, ben zo trots op me manneke! Lovers

En we hadden even een in-uitje gedaan, maar hij pakte het als een breedtesprong! =O

Jihaa Cool

Ik weet echt niet wat ie ineens had, in een keer deed ie het gewoon. Ook niks veranderd ofzo. Geen een keer geweigerd of uit gebroken.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:39

Gefeliciteerd! Nu even afwachten of zijn enthousiasme blijft.
Kijk in ieder geval toch wel naar een ander zadel samen met iemand die daar wat van af weet.!

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 08:06

Ik heb eens zitten nadenken, maar ik heb wél een ding veranderd Haha!

Ik heb het gelpat eronder weggehaald, waarschijnlijk zat hem dat niet helemaal lekker. Bloos

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:25

Te vroeg gejuicht... Verdrietig

Omdat ik 2 weken niet heb kunnen rijden vanwege blessure, heb ik vandaag pas weer gesprongen.

Echt waardeloos wat het Huilen

Maar ik kan me herinnere dat ik toen ik niet alleen het gelpat eronder weg heb gehaald, ik heb ook het andere sjabrakje gebruikt.
Die is dikker, dus misschien voelt hij dat minder ofzo. Aan de longe wil hij met dat sjabrak dat ik vandaag had, niet springen. Zonder
zadel en sjabrakje wél. Naja, voortaan maar dat andere sjabrakje erop Bloos Misschien kan het ook aan mij liggen. Ik ga er heel verzekerd opaf, maar echt vák voor de sprong twijfel ik echt een seconde, en dan springt hij weg. Ik kan het niet helpen, het gebeurt gewoon. Hoe goed ik me ook concentreer. Ik zal vragen of iemand hem wil longeren en dat ik dan ga springen. Want ik ben het vertrouwen kwijtgeraakt omdat hij zo vaak wegspringt. Aan de longe is dat voor hem wat moeilijker. Dus dat zal ik wel eens gaan vragen! Bloos

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:36

als ie niet springt komt echt niet door een shabrak of zo en zadel, als je pony wil springen springt ie ook met een niet zo goed passend zadel, alleen zal hij zijn sprong niet altijd makkelijk kunnen afmaken of met een weggedrukte rug springen
je hebt hier eerder met een ontzag probleem te maken hoor

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:48

^

Als het zadel hem pijn doet bij het springen, en hij dat weet.
Dan zal hij niet snel gaan springen, omdat het hem dan irriteert/zeer doet. Knipoog

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:55

juudje84 schreef:
als ie niet springt komt echt niet door een shabrak of zo en zadel, als je pony wil springen springt ie ook met een niet zo goed passend zadel, alleen zal hij zijn sprong niet altijd makkelijk kunnen afmaken of met een weggedrukte rug springen
je hebt hier eerder met een ontzag probleem te maken hoor

Nou eht paard dat ik rij heeft een rugprobleem gehad door een niet passend zadel! Paard KON alleen nog maar stilstaan en galloperen. Het is onzin dat je zegt dat het paard wel springt ook met een niet goed passend zadel! Als jij vergaat van de pijn dan ga jij dus ook gewoon door? Nee toch zeker! Ga niet lopen klooien met dekjes, laat een goede zadelmaker kijken naar je zadel!

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 17:49

Het zadel is best heb ik te horen gekregen, heeft hij altijd al mee gereden Ja

Het eene sjabrakje is ong maar 0.5 cm dun ong, die andere 2 cm dun ong, dus daar zit wel duidelijk verschil in. Bloos

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 10:01

Het ging gister 50-50. Haha!

Ik had 3 balken neer gelegd, de middelste ong 10 cm van de grond, hij kon erdus overheen draven, en in galop een mini-sprongetje.
Dat ging allemaal zo goed, dat ik de hindernis op ong. het 4e gaatje heb gedaan.

En hij wou absoluut níet springen. Hij pakte telkens het bit vast en ging naar ze maatje crossen die naast de bak staat.
Er zat echt totaal geen stuur meer op Huilen .

En ik heb toen met dat dunne sjabrakje 'gesprongen', ging gewoon hartstikke goed, dus daar ligt het niet aan. Bloos

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:22

Ik denk dat jij een heeeel intiligente pony hebt Haha! , nu moet jij alleen even iets slimmer zijn Knipoog Vergeet met het springen niet te rijden. Probeer eerst eens in galop over één enkele balk te galoperen. Zorg ervoor dat je goed uitkomt voor de balk. Je moet eigelijk niet zien dat hij over een balk galopeert, gewoon in het zelfde tempo door galloperen. Kijk bij het aanrijden ruim optijd naar de balk, dan tel je in gedacht (of hardop) de galopsprong, 1,2,3,4, 1,2,3,4 1,2,3,4. Hou dat tempo aan. Pas wanneer je vloeiend, zonder verschil in tempo en zonder tussen pasjes, de balk kunt galloperen, leg je twee balken neer. Dan herhaal je hetzelfde ritueel. Als dat goed gaat zet je er twee hindernispalen naast. Je herhaalt weer hetzelfde rideltje. Als dat goed gaat, leg je 1 balk op een lepel op het eerste gaatje, herhaal hetzelfde rideltje. En zo bouw je heel langzaam stapje voor stapje verder naar een inimini kruisje. Dat kruisje trek je steeds heeeeeel ietsje op. En vergeet niet, ga pas verder met de volgende stap als je het tempo gelijkmatig hebt zonder tussen pasjes, 1,2,3,4 1,2,3,4 niet vergeten te tellen he Knipoog . Rijd met lef, rijd je pony tussen teugel en been (been er aan en geen boogjes in je teugels) voorwaarts, maar niet jagen, in hetzelfde gelijkmatige tempo. Moet lukken. Denk eraan niet te grote stappen, en stopppen wanneer het goed gaat. Hetgeen ik hier heb beschreven kun je meerdere weken over doen, succes OK dan!

Beauty1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:25

eerst gewoon dressuur rijden tussen de sprongen en dan na 5 X rijden een keer 2 staanders uit elkaar zetten en daar tussendoor rijden dat een stuk of 3X met rijden doen en dan een keer een balkje zonder staanders. enz. gewoon heel langzaam opbouwen

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:52

marquez1 schreef:
Ik denk dat jij een heeeel intiligente pony hebt Haha! , nu moet jij alleen even iets slimmer zijn Knipoog Vergeet met het springen niet te rijden. Probeer eerst eens in galop over één enkele balk te galoperen. Zorg ervoor dat je goed uitkomt voor de balk. Je moet eigelijk niet zien dat hij over een balk galopeert, gewoon in het zelfde tempo door galloperen. Kijk bij het aanrijden ruim optijd naar de balk, dan tel je in gedacht (of hardop) de galopsprong, 1,2,3,4, 1,2,3,4 1,2,3,4. Hou dat tempo aan. Pas wanneer je vloeiend, zonder verschil in tempo en zonder tussen pasjes, de balk kunt galloperen, leg je twee balken neer. Dan herhaal je hetzelfde ritueel. Als dat goed gaat zet je er twee hindernispalen naast. Je herhaalt weer hetzelfde rideltje. Als dat goed gaat, leg je 1 balk op een lepel op het eerste gaatje, herhaal hetzelfde rideltje. En zo bouw je heel langzaam stapje voor stapje verder naar een inimini kruisje. Dat kruisje trek je steeds heeeeeel ietsje op. En vergeet niet, ga pas verder met de volgende stap als je het tempo gelijkmatig hebt zonder tussen pasjes, 1,2,3,4 1,2,3,4 niet vergeten te tellen he Knipoog . Rijd met lef, rijd je pony tussen teugel en been (been er aan en geen boogjes in je teugels) voorwaarts, maar niet jagen, in hetzelfde gelijkmatige tempo. Moet lukken. Denk eraan niet te grote stappen, en stopppen wanneer het goed gaat. Hetgeen ik hier heb beschreven kun je meerdere weken over doen, succes OK dan!

Hele goed tip! Knipoog
Tenminste, als het niet aan je zadel ligt.
Ik denk in eerste instantie toch echt dat het aan het zadel ligt, maar als ze soms wel springt, soms niet, dan hoeft het ook niet persé!
Ik denk dat dit wel eens heel goed kan helpen!
Succes ermee! Het gaat je wel lukken!

Emma_Marto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:40

Ik denk inderdaad dat je pony een beetje superintelligent is, maar dat is alleen maar fijn (tenminste dat kan...)!
Ga eens gewoon in een superrustige draf (of stap) op een mini-hindernisje afgaan en blijf rustig met je benen (dus gewoon druk houden, maar niet schoppen, trappen enz.). Probeer er voor te zorgen dat hij er nóóit meer langs schiet, want paarden zijn geneigd om de 'slechte' dingen te onthouden (zoals; langs de hindernis laten lopen, steigeren enz...) Als hij weigert, laat hem voor de hindernis staan, en drijf (rustig!!) hem er overheen (vandaar dat mini-hindernisje, daar kan hij dan gewoon vanuit stilstand overheen.)
Voor de rest ook niet in de verlichte zit gaan zitten als je bij de hindernis bent aangekomen, hou gewoon de eerste (twee?) keer je kont in het zadel, terwijl je hem met je zit over de hindernis probeert te krijgen.

Het is niet veel, en een beetje chaotisch, maar ik hoop dat het helpt!

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 18:45

Oké, bedankt allemaal voor de tips. Haha!

In het begin ging hij er altijd voor langs, maar nu heeft de slimmerd zn oude gewoonte weer; Het bit vastpakken en hoofd omhoog. Verdrietig

Zaterdag gewoon maar weer proberen, leg ik zoiezo een balk aan de zijkant Haha!

Joyciiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 23:25

ik denk dat jullie elkaar wat beter moeten vertrouwen,, begin met balkjes draven,,
als dat goed gaat , staanders er naast zetten
veel belonen,,, dan een klein sprongetje opbouwen,, en eerst zorgen dat ze der normaal naar toe rijdt,,
dus eerst een grote volte er voor,, dan de volte steeds kleiner maken,, en blijven belonen met je stem,,
als je merkt dat ze normaal langs gaat,, zou je het weer kunnen proberen, en blijven belonen,,
ze moet het wel leuk gaan vinden,, hopen dat je er wat aan hebt!

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 19:34

Nog iemand wat tips?

Ik ga er morgen trouwens weer heen... Gewoon wat dresuuren en vandeweek maar weer eens springen Bloos

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:10

Je bonkt in het zadel, zit in z'n mond en geeft hem een rotschop als de pony heel duidelijk aangeeft dat er iets is. Neem les. Tot die tijd ga je ook niet meer springen.

Heb net je andere topic over het zadel gelezen, op een fotootje kunnen wij niet zien of het past. Waarom heeft hij nu dit zadel? Is het zadel er zomaar op gesmeten? Heeft er een zadelmaker naar gekeken?

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 18:56

Ik bonk niet in het zadel, alleen als hij een noodsprong neemt.
Ik heb hem alleen toen een schopjé gegeven omdat hij er van mij echt (ookal was het maar een keer) erover moest.
Normaal schop ik hem niet omdat hij heel gevoelig is. Bloos
Ik zit niet in zn mond, soms gooit hij zn hoofd wel omhoog en racet als een gek rond, maar dan rij ik hem ALTIJD terug op mn zit.
En ik krijg les, en volgende week ga ik met hem voor het eerst op club Ja

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:13

jenkaXrambo schreef:
Ik bonk niet in het zadel, alleen als hij een noodsprong neemt.

Ook als het een noodsprong is zal hij onthouden dat je bonkt, hoef je maar 1 keer te doen wil hij het onthouden.

jenkaXrambo schreef:
Ik heb hem alleen toen een schopjé gegeven omdat hij er van mij echt (ookal was het maar een keer) erover moest.

Een schopje waarvan hij 5 rondjes rent lijkt me eerder een rotschop. Waarom MOET hij erover als je zelf al denkt dat het aan het zadel ligt dat hij niet springt? Vind ik een beetje unfair naar het paard.

Jammer dat je zo in de verdediging schiet, als je om raad vraagt kun je toch verwachten dat je het krijgt?

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 22:34

Op dat moment had hij het 'goed'sjabrak om, dus ik dacht dat hij wel normaal zou springen...

Ik wou hem er minstens 1 keer overheen krijgen, omdat hij wel vaker spelletjes uitoefent om te kijken wie de baas is. Ja

En ik schiet in de verdedeging omdat anders iedereen denkt dat ik alleen maar kan rijden door schoppen,zweep,sporen en trekken, wat absoluut NIET zo is. Dat zou ik Rambo nooit aandoen. Ik rij zoiezo nooit met zweepje en sporen. Soms moet hij even aangepakt worden, en mijn instuctrice heeft gezegt dat ik hem als het écht niet wil hem wel eens een duidelijke schop mag geven. Hij is nou eenmaal een klier, die nooit echt makelijk te bereiden is. En hij rent al die rondjes omdat hij het moeilijk vindt, als hij iets moeilijk vindt, gaat hij dwars doen en probeert dan te 'ontvluchten'. Wat toen ook het geval was.

Maar nu ga ik maar eens slapen, morge ga ik er weer heen en zal nog een keer een sprongetje proberen te maken. Dromen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:42

Een sjabrak kan een slecht zittend zadel niet passend maken
Waarom zou je niet met een zweepje rijden, als het paard niet reageert als je been geeft kun je beter even een tikje geven dan een schop, als je 'm steeds een beuk verkoopt zal hij nou niet echt aan het been zijn/blijven/worden. Overige rijkunstige problemen zou ik met een goede instructeur gaan oplossen en ik zou als ik jou was zeker niet gaan springen zolang je de basis niet voor elkaar hebt. Maar goed, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten.

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 10:47

Dat sjabrak is ong. 3 à 4 cm dik, die andere 0.5, dus daar kán wel wat verschil in zitten Knipoog