Ik weet niet of ik haar moet verkopen.. (lang verhaal)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Ik weet niet of ik haar moet verkopen.. (lang verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:50

Waarom leg je het hier dan uit als voorbeeld?
Als er nou niet op in was gegaan en niemand had gezegd dat het fout was had de TS dit misschien ook wel willen gaan doen. Lijkt mij niet helemaal de bedoeling, zeker niet als je weet hoe het moet en de wat de consequenties kunnen zijn (zeker ook de negatieve). Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:50

Laten we het weer over TS hebben?

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:52

En TS is? En ik heb haar neit geholpen ik plaats enkel maar hier mijn verhala neer ik zeg enit dat ze het meot gaan proberen en ik denk dat ze toch voor de meerderheid gaat een ervaren behulpzame ruiter vinden

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:53

Of zoek een goede ruiter die haar goed kan rijden
Of luister naar je instructice mischien is ze wel streng maar daarvan leer je.
Het moet wel veilig blijven natuurlijk maar aan een instructice die in paniek raakt alls je paard bokt of die niet streng genoeg is heb je heelemaal niks.
Het is aan jou de keuze denk je dat je het aankan bijt dan door denk je van niet zoek een goede ruiter voor haar.
Maar verkopen is geen optie je weet nooit waar een paard terecht komt en zekker niet met zulk gedrag.
Ik wil niet zeggen dat je niet genoeg ervaring hebt voor je paard want ik ken jou niet.
Maar alls je angstig bent advisier ik je een goede ruiter die haar eerst kan rijden en daarna met jou langzaam het vertrouwen opbouwen om weer te rijden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:54

Verkopen is altijd een optie.

Het is alleen de vraag of je er gebruik van moet maken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:55

suleilitha schreef:
Daar gaan we weer.
Bij dit soort gedrag is lang niet altijd een medische oorzaak aanwezig. Niet ieder paard heeft een slecht passend zadel of lichamelijke problemen. Er bestaat ook nog iets als paarden die gewoon aangepakt moeten worden.

Of heel misschien een amazone die het paard niet op de juiste manier rijd waardoor de pony lastig wordt omdat hij bepaalde dingen totaal niet meer begrijpt?
Een instructeur (trice) ziet een leerling meestal maar een uurtje per week en wat er de rest van de week gebeurd laat zich dan raden natuurlijk.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:56

Tja.. als je het echt goed wilt doen moet je idd niet maar 1x per week les/begeleiding zoeken, maar meerdere keren.

Dat is absoluut waar.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:05

suleilitha schreef:
Daar gaan we weer.
Bij dit soort gedrag is lang niet altijd een medische oorzaak aanwezig. Niet ieder paard heeft een slecht passend zadel of lichamelijke problemen. Er bestaat ook nog iets als paarden die gewoon aangepakt moeten worden.

Mmm, als ik dat "gewoon aanpakken" zou toepassen Knipoog, lag ik er bij mijn merries als 10x vanaf!
Zolang ik mijn merries vriendelijk uitnodig tot werk/actie/medewerking doen ze alles voor me. Zodra ik er druk opzet, vind dat ze zich niet moeten aanstellen, ze min of meer dwing.... dan zijn ze alle vijf werkelijk onmogelijk en gevaarlijk onder het zadel.
Indien ik bang ben, denken ze trouwens ook "Ja, doei... hoepel op jij bange ruiter"!
Ze willen graag voor en met me werken, ze weigeren onder dwang/angst te presteren.

Ik denk dat TS een goede begeleiding nodig heeft en zichzelf dient te verbeteren. Want 99,9% van alle probleempaarden, ligt de oorzaak bij de ruiter Lachen... Haha, heb ik na 25 jaren wel mogen ervaren.

Succes met je paardje!

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:51

heej, misschien domme vraag, maar wat is nou een join-up???
Ik zie het heel vaak staan hier, maar er wordt niet echt duidelijk uitgelegd wat het nu exact is!
Zou iemand mij dat kunnen vertellen???

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:51

Ik ben het helemaal eens met scoxxx

Zoek goede begeleiding en dan kan het goedkomen. Soms moet je eerst even een paar gevechten aangaan maar als je het overwonnen hebt dan ben je trots op jezelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 23:38

Maritdegroot schreef:
heej, misschien domme vraag, maar wat is nou een join-up???
Ik zie het heel vaak staan hier, maar er wordt niet echt duidelijk uitgelegd wat het nu exact is!
Zou iemand mij dat kunnen vertellen???

Ga dan maar even een workshop bij Annemarie van der Toorn volgen, want als je dat via internet aan wilt leren ben je gevaarlijk bezig, dunkt mij. En denk maar niet dat een join-up de oplossing is voor dit soort problemen.
Om een paard te kunnen rijden moet je ook nog altijd in de eerste plaats ruiter zijn en geen grondwerker. (die hebben ze al genoeg in de sleuven bij de nutsbedrijven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 23:40

Citaat:
Mmm, als ik dat "gewoon aanpakken" zou toepassen Knipoog, lag ik er bij mijn merries als 10x vanaf!
Zolang ik mijn merries vriendelijk uitnodig tot werk/actie/medewerking doen ze alles voor me. Zodra ik er druk opzet, vind dat ze zich niet moeten aanstellen, ze min of meer dwing.... dan zijn ze alle vijf werkelijk onmogelijk en gevaarlijk onder het zadel.
Indien ik bang ben, denken ze trouwens ook "Ja, doei... hoepel op jij bange ruiter"!
Ze willen graag voor en met me werken, ze weigeren onder dwang/angst te presteren.

Ik denk dat TS een goede begeleiding nodig heeft en zichzelf dient te verbeteren. Want 99,9% van alle probleempaarden, ligt de oorzaak bij de ruiter Lachen... Haha, heb ik na 25 jaren wel mogen ervaren.

zoals jij het schetst, dat valt bij mij ook in de categorie aanpakken. Clown Aanpakken was dus iets breder bedoeld dan het was overgekomen.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:46

suleilitha schreef:
Ga dan maar even een workshop bij Annemarie van der Toorn volgen, want als je dat via internet aan wilt leren ben je gevaarlijk bezig, dunkt mij. En denk maar niet dat een join-up de oplossing is voor dit soort problemen.
Om een paard te kunnen rijden moet je ook nog altijd in de eerste plaats ruiter zijn en geen grondwerker. (die hebben ze al genoeg in de sleuven bij de nutsbedrijven)

Waarom reageer je nu zo? Ze vraagt toch alleen wat het inhoudt, betekend toch niet direct dat ze het uit wil gaan proberen? Lijkt mij dat je meer bereikt door het rustig uit te leggen én erbij te vermelden dat het niet verstandig is uit te proberen zonder workshop o.i.d.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:49

Nou, hier dan het 'politiek correcte' antwoord op de 'wat is een join up' vraag: check de zoekfunctie eens.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:42

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:27

Ik wil je toch aanraden nog eens goed naar het zadel te kijken.
Ik had op een gegeven moment een nieuw dressuurzadel voor mijn KWPN-er gekocht, via een hele goede zadelmaker en uitgebreid gepast en uitgeprobeerd.
Omdat ik wat meer met hem aan het werk ging en hem ook meer aan de teugel ging rijden veranderde zijn bespiering en natuurlijk ook de bolling van zijn rug tijdens het rijden. Hij begon te 'trutten' dus de zadelmaker er weer bij. Na kort voorrijden heeft deze het zadel meegenomen en aangepast. Het trutten hield helaas niet op.Op een gegeven moment was mijn instructrice het tijdens de les zo zat, ze heeft DIRECT het zadel er af getrokken en toen voelden we een kleine vochtophoping achter zijn schouders. Tijdens het uitstappen en zo slinkt dit waarschijnlijk weer.
Om een lang verhaal kort te maken, zadelmaker er weer bij, die erkende dat hij binnen 1 jaar onder het zadel uitgegroeid was!
Hij heeft me een goede inruil geboden, want er moest echt een ander zadel op.
Nu was mijn paard op dat moment 6,5 dus nog niet uitgegroeid, maar ik kan me voorstellen dat dit met een ander paard ook kan gebeuren. Op het eerste oog ligt het zadel dan goed, maar als je het paard meer bij elkaar rijdt, gaat het ergens wringen.
Daar kan dat bokken ed ook vandaan komen. Of doet ze dat direct, zonder dat er nog echt met haar gewerkt is?

shenna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:14

messchien uns een idee om je lesgeefster erop laten rijden,
omdat die tog weten wat ze moeten doan Bloos
en probeer eens een ander zafel of andere dingen zoals longeren
kijken hoe hij dan doet
succes

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:39

Dit is bijna hetzelfde verhaal wat met mijn paardje is gebeurd. Ik had een braaf paard toen ik haar kocht. Maar na een een jaar had ik had weinig tijd, paard werd daardoor nogal jolig. En zocht daarom ook een bijrijder. Mijn paardje kon door haar joligheid nogal flink bokken, en dit werd steeds erger. Mijn bijrijder werd er regelmatig afgesmeten, heel erg sneu. (filmpje is te zien op you tube... marloes valt van paard).
Ik kreeg door dit alles ook de nodige angsten, gevolg was nog minder beweging en nog minder bruikbaar paard Haha!

Sinds drie maanden heb ik een instructrice die de eerste maanden mijn paard heeft gereden en er toen flink afgevallen is. Maar nu gaat alles beter. Dus misschien toch een instructrice die haar rijdt?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:19

shenna1 schreef:
messchien uns een idee om je lesgeefster erop laten rijden,
omdat die tog weten wat ze moeten doan Bloos
en probeer eens een ander zafel of andere dingen zoals longeren
kijken hoe hij dan doet
succes

Ja inderdaad, en als zij zo'n grote mond heeft dat jij eens moet nadenken of je nog wel wilt rijden, en zij er af valt? Denk niet dat ze dan nog zo'n grote mond heeft Tong uitsteken

Laatmemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:05

Ik heb zelf ook zo'n poney.
Ginger vond het ook een tijdje plezant om me eraf te smijten.
Ik wou uiteindelijk ook niet meer op haar rijden,
Van men zus moest ik grondoefeningen met Ginger doen (zodat ze toch werkte), het is ook een manier om de band ietsjes aan te sterken.
Dat deed ik een maand intensief met haar en dan ben ik beginnen haar te longeren, heb ik een week gedaan en dan ben ik er met het zweepje opgekropen (wat ik normaal nooit deed op haar), iedere keer als ze dan nog probeerde te bokken tot ik er zou afliggen motte ik op haar achterhand met de zweep (nee dit is geen mishandeling), zo is ze het uiteindelijk afgeleerd en nu is het een echte droomponey Lachen

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:16

Verward dit vat ik niet helemaal!
Laatst bijgewerkt door Maritdegroot op 06-06-08 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:19

suleilitha, doe eens ff rustig, ik vraag alleen maar om inhoud, ik heb hier nog nooit gebruik van gemaakt en ben dit ook niet van plan!
Ik heb er alleen nog nooit eerder van gehoord en vraag gewoon om uitleg, niet om het uit te proberen hoor! Maar ja, best vaag om zo te reageren!;)
Jose22 dank je wel hè, wat is het hier toch gezellig als je ergens nog nooit van gehoord hebt en je vraagt het, haha;)

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:30

Weet niet of het al gezegt is, maar misschien even longeren voor het rijden?

En, het zadel en haar rug laten checken.

intral

Weet niet of het al gezegt is, maar misschien even longeren voor het rijden?

En, het zadel en haar rug laten checken.

intral

oeps, dubbelpost.