meerdere mensen in 1 bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Re: meerdere mensen in 1 bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:59

Als je met 2 of 3 rijdt is het niet zo'n probleem vind ik, maar anders wordt het wel irritant. Maar dat ligt natuurlijk ook aan de grootte van de rijbak.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:59

lindake schreef:
Met meerdere in de bak rijden vind ik helemaal geen probleem. In het begin vond ik het niet eenvoudig maar als je paard goed aan de hulpen is, is het echt niet zo moeilijk.

Samen om de kwartier van hand wisselen vind ik geen goed idee. Want dan kan ik mijn paard niet meer fatsoenlijk trainen... Ik wissel graag regelmatig van hand, rij graag verschillende oefeningen om het afwisselend te houden...

helemaal mee eens. ALs je bakregels kent hoeft het geen probleem te geven. Wat doe je dan als je op wedstrijd bent en je moet losrijden. Dan heb je toch ook niet de bak voor je alleen?

Jenny00

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:01

Idd gewoon de regels volgen, goed opletten.. Dan moet het goedkomen toch? en idd zoals mhollander zegt, op concour ben je ook niet alleen in de bak!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:03

Ik zoek momenteel altijd rustige tijden uit, als ik ga rijden (en we hebben twee bakken en in de grote mogen de huurklanten niet Tong uitsteken ). Ik rij geen wedstrijden, maar ben mijn paard aan het inrijden en dan zit je niet te wachten op teveel onrust en gedoe om je heen. Tong uitsteken
Daarbij vind ik het heerlijk om helemaal alleen of eventueel met mijn vriendinnetje (haar paard staat in dezelfde kudde als die van mij) bezig te zijn. Vele ruiters bij ons zijn zo onrustig bezig (je kunt bij ons paarden huren), daar zit ik niet op te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:04

Het is een kwestie van opletten en iedereen moet dat doen. Ik rijd ook wel eens voor mezelf, vaak rijden we dan met 2 a 3. Dan rijden we tussen heel goede mensen die voor wedstrijden oefenen en vaak ook tussen mensen met hengsten. Dat is wel erg opletten maar ik vind het niet erg, ik kijk gewoon goed uit en blijf wel bij de hengsten uit de buurt voor de zekerheid. Alleen geef ik wel de voorkeur aan alleen rijden, het is toch wat fijner als je de hele bak voor jezelf hebt. Nouja, je kan niet alles hebben he? Vork

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:05

Bij ons op stal komt het af en toe ook wel eens voor dat je met z'n 4en in de bak rijd. Ik kan me dan niet genoeg op mijn paard concentreren dus ga dan meestal buitenrijden.
Maar voor de rest kan het makkelijk hoor, snelste gang heeft voorrang en zijgangen ook.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:43

mhollander schreef:
lindake schreef:
Met meerdere in de bak rijden vind ik helemaal geen probleem. In het begin vond ik het niet eenvoudig maar als je paard goed aan de hulpen is, is het echt niet zo moeilijk.

Samen om de kwartier van hand wisselen vind ik geen goed idee. Want dan kan ik mijn paard niet meer fatsoenlijk trainen... Ik wissel graag regelmatig van hand, rij graag verschillende oefeningen om het afwisselend te houden...

helemaal mee eens. ALs je bakregels kent hoeft het geen probleem te geven. Wat doe je dan als je op wedstrijd bent en je moet losrijden. Dan heb je toch ook niet de bak voor je alleen?

Sorry.. Ik zei dat je met meerdere om kwartier ofzo van hand kon veranderen maar dit is dus fout Knipoog Ken hier niet zoveel van want rijd in groepslessen met zo'n 12 - 16 personen dus ik ben het gewoon

CKC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:05

aan het begin toen ik een eigen pony kreeg moest ik er ook aan wennen maar als iedereen zich aan de regels houd word het een stuk makkelijker

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:19

Hier sta ik op een stal met ruim 15 paarden, en nog 3 andere mensen en wat stalhulpen. Het komt dan ook wel eens voor dat er 4/5 paarden tegelijk getraind worden. En daar heb ik totaal geen problemen mee. Er is ruimte genoeg, en je hoort uit te kijken.
Als de ander vind dat hij meer ruimte nodig heeft, en jou dus zowat omver beukt..Vind ik dat je eens wat beter moet overleggen en praten met die personen, zodat jullie wél leuk met elkaar om kunnen gaan en samen kunnen rijden. Lachen

Iedereen hoort respect voor elkaar te hebben, en uit te kijken voor elkaar. Dus ik vind dan ook niet dat iemand ook maar in zijn hoofd moet halen, om te doen alsof hij beter en mooier is, en dus 'meer ruimte nodig heeft'.

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:22

Ik vind het niet moeilijk om met meerdere mensen in een bak te rijden, soms gewoon even extra uitkijken, maar als je je gewoon aan de bakregels (ofzo?) houd dan kijken ze ook uit voor jou en als het goed is kan je dan gewoon met meerdere mensen in een bak rijden.
Ik vind het wel moeilijk als er iemand in de bak rijd die les heeft, want die heeft overal voorrang en dan moet je extra goed opletten, maar dan ga ik meestal gewoon in de andere bak rijden! Lachen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:25

Lisaa_ schreef:
maar als je je gewoon aan de bakregels (ofzo?)

Volgens mij weet de helft van alle ruiters die niet hoor. Nagelbijten / Gniffelen
Ik ken alleen de regel dat 1 van de kanten voorrang heeft, en dat je in stap gewoon op de binnenhoefslag moet lopen. Dat was het zonbeetje.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:31

Ik vind het niet zo'n probleem om met meerderen in de bak te rijden, zolang iedereen maar probeert zich aan de bakregels te houden.

En mocht het een keertje misgaan (kan immers altijd), dan zegt hier iedereen eigenlijk altijd meteen sorry.

Op mijn vorige manege gebeurde het ook wel dat er twee stonden te longeren in de bak, terwijl je aan het rijden was. Er was daar nl. geen aparte longeerbak.
Heel lastig als je lekker wil oefenen, maar je wordt er wel heel flexibel van met rijden!

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:33

Ik heb er soms ook moeite mee, wil dan voor iedereen uitwijken maar dan botst ik juist bijna tegen iedereen op. Maar gewoon goed voor je blijven kijken, en als je een volte wil maken en dat komt niet uit, maak er dan een ander figuurtje van. Als je netjes voor je uit blijft kijken komt het wel goed, en anderen mensen moeten ook op letten..
Maar als het erg druk is in de bak kan ik zelf ook niet fijn rijden hoor.. maar leer je wel goed van sturen(zeker met een jong paard/pony Clown )

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:35

daNiielle_ schreef:
Lisaa_ schreef:
maar als je je gewoon aan de bakregels (ofzo?)

Volgens mij weet de helft van alle ruiters die niet hoor. Nagelbijten / Gniffelen
Ik ken alleen de regel dat 1 van de kanten voorrang heeft, en dat je in stap gewoon op de binnenhoefslag moet lopen. Dat was het zonbeetje.

Ja dat is ook zo ongeveer het enige dat ik weet! Clown
maar daar kom je opzich al een heel eind mee!

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:45

Ik vind het ook vervelend als er nog iemand in de bak rijdt ,
Gewoon omdat ik die bakregels wel eens te laat doorheb en de ander voor mij aan de kant moet gaan ,
En ik haat het op iemand anders dan mezelf te letten als ik paardrij ,
Want mijn paard voelt het , en profiteert daat graag van !

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:13

geen problemen vind alleen rijden niet zo leuk dus rij liever met meerdere personen maar het liefst langs de weg.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 06:55

ach, als je goed voor je uitkijkt, dan valt er meestal wel te voorkomen dat je de bakregels uberhapt toe moet passen. En als je paard beetje aan je hulpen staat, dan komt de rest ook wel goed. Tenminste, heb al paar noodstoppen moeten maken omdat ik iemand netjes voorrang gaf, en die persoon mij ook voorang wou geven (wat ik niet had) tja, en dan krijg je een bijna botsing, hihi.

Wat ik wel heel lastig vind, is als ik echt geconcentreert bezig ben, dan vergeet ik nog wellus om omhoog te kijken, en ik haal links en rechts vaak doormekaar. En als ik dan bezig ben, en dus snel moet beslissen of ik iemand nou voorrang moet geven of niet, tja, dan gaat het wellus mis, en moet ik ff heel hard "SORRY!" roepen.
Maargoed, iedereen weet dat ik links en rechts doormekaar haal, we hebben een grote bak, dus komt alsnog wel goed.

Met meer dan 3-4 man in de bak vind ik wel vervelend worden, omdat er dan vaak wel íemand bij is die niet oplet of de regels gewoon echt niet kent, en je dan voor iedereen blijft uitwijken en dus niet aan je eigen ding toe komt.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:23

Borg schreef:
Er zijn toch gewoon algemene regels voor het samen in de bak rijden? Zoals linksom heeft voorrang om de hoefslag op rechtsom en zijgangen hebben ook weer voorrang. Het is een kwestie van wennen en vooruitkijken. Toen ik m'n eigen paard kocht moest ik hier ook aan wennen.
Het is een mooie oefening voor auotrijden later, dan moet je ook anticiperen, haha.

Inderdaad .. Ja

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:30

Ik vind het over het algemeen niet erg om met anderen te rijden, maar met bepaalde mensen wel. Er is bijv een iemand bij ons op stal. Die kijkt gewoon niet uit en gaat steeds vlak voor of achter je rijden, knalt dwars door je figuren of gaat vlak voor je ineens terug naar stap ofzo. En dan nog pissig worden op jou en zeggen kijk je even uit!
Maar over het algemeen is het max bij ons in de bak 3 mensen, maar met meer kun je ook niet lekker meer rijden binnen. Want we hebben een kleine bak.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:33

Het is idd een goede oefening voor het autorijden Ja
Maar ik vind het vervelend. Maar dit komt denk ik meer omdat ik een evenwichtsstoornis heb, waardoor ik angst heb ontwikkeld. Als ik dan nog eens een keer rijd, ben ik zo bezig met me paard, en om rustig ontspannen te blijven zitten, dat ik het nog moeilijker vind om op andere te letten.
Als ik wel eens samen in de bak reed met een vriendin, dan keek zij vaak voor 2 uit, zodat ik lekker me eigen ding kon doen.
Enkel als zij ging galoperen, ging ik even stappen, zodat ze er makkelijk langs kon.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:35

Als ik gewoon voor mezelf rij in een bak met meerdere mensen vind ik dat wel een beetje vervelend, in mijn concentrastie vergeet ik namelijk nog wel is te vergeten dat er meerdere mensen in de bak rijden. Nou ben ik het ook eigenlijk niet gewend, maar ik kan me voorstellen dat je als je iedere dag met meerdere mensen in de bak rijd er gewoon aan gewend raakt. Maar tijdens clublessen vind ik het geen probleem.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:36

Ik zie het probleem niet.
Alls iedereen gewoon oplet en zich sociaal gedraagd moet het prima gaan.
Alls dit niet zo is is het natuurlijk een ander verhaal.
Maar dan kun je het er rustig met die mensen over hebben

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:38

Ik heb er opzich geen moeite mee wanneer ze allemaal dressuur (of iets in die richting) rijden en zelf ook rekening met mij houden.

Maar wanneer ze western gaan rijden (en dus slidingstops maken) vind ik het wel hinderlijk.. Met slidingstops hebben ze namelijk voorang. En wanneer ik dan braaf voor ze stop en er alleen een chagie blik vanaf kan denk ik soms wel eens van eh... ik zal nog eens rekening met je houden. Ook met het ''gewone'' werk weet ik niet altijd wat ze doen.. de ene keer de hoefslag op en de andere keen de binnen hoefslag. Wanneer we de zelfde gang rijden geen probleem, maar wanneer ik braaf op de binnenhoefslag stap en de ander in galop zit weet ik het ook niet meer. Dan is er gewoon geen rekening mee te houden..

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:39

Opzich voor een keertje vind ik het geen probleem, maar van elke keer word ik wel helemaal gek. Ik wil me in de bak goed kunnen concentreren en gewoon kunnen doen wat ik mij op dat moment bedenk.

Maar misschien kun je een ander tijdstip gaan rijden?

Celien_Alex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:33

Als iedereen in de bak de regels kent en zich daaraan houd, dan heb k er niet zo veel problemen mee Bloos