Focussed schreef:Alexiisx schreef:Die hangt niet te laag, zit net onder het been, als ik hem hoger doe gaat hij schuren. Ik heb hem al laten controleren door mijn instructrische en hij zat goed zo. De sperriem knijpt haar neus zéker niet dicht, integendeel, er moeten nog wat gaatjes bij omdat hij omdraait.
Neusriem zit wel te laag
Handig dat Arabieren zo'n mooi droog hoofd hebben, daardoor is de botstructuur goed te zien.
Even een voorbeeldje met Kyara:
Van boven naar beneden:
De rode dunne streep is het einde van het jukbeen. Een gecombineerde neusriem moet hier 2 vingers onderliggen. Heb de afstand van jouw vingers genomen en daar nog iets bij opgedaan omdat je vingers op de foto verderweg zitten dan het jukbeen. Dan krijg je waar de neusriem hoort te zitten, dit is de dikke rode streep. (Jouw neusriem is in het echt wat dikker dan deze streep maar bij wijze van..)
De dunne daar weer onder is de sperriem. Deze hoort, mits de neusriem zelf correct is bevestigd, een vinger of 4 boven de neusvleugel te zitten. (Verschilt per paardenhoofd) Op het bewerkte plaatje zou hij dus via de rode lijnen correct zitten. hij loopt niet helemaal tot de rode dikke lijn, maar omdat in het echt jouw neusriem dikker is zou hij dan wel netjes uitkomen.
Omdat jouw sperriem te laag zit is hij te groot, daardoor gaat hij draaien. Als je neusriem echt schuurt als hij op goede hoogte zit zou ik misschien nadenken over een neusriem van een ander merk of andere dikte. Zacht of niet onderlegd wil ook nog wel eens schelen. Als dat niet helpt zou je nog een lage neusriem kunnen overwegen.
Heb er verder nog nooit reactie over gehad. Rijd al een paar dikke maanden zo. Heb ook nooit ondervonden dat Kyara er last van had. Als ik hem één gaatje korter doe zit hij volgens mij wel op het been. Er zit nogal redelijk veel plek tussen de gaatjes, oftewel moet ik er een gaatje tussen proppen.
Zal volgende x bij het rijden eens wat aan het hoofdstel frutsen, heb deze trouwens nog niet zo lang.
Voordien had ik deze:

en

Hier zat hij precies toch wat hoger.


.
.