Jong paard, probleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wishmee

Re: Jong paard, probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:04

uhm zit misschien het probleem in het voer dat je er in de les wel goed gaat en dan een extra kilo voer geeft als beloning dat ze daar druk van wordt

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:06

Als ze hard wil, dan wil jij nog harder!!!
Ik heb exact zon zelfde paard die vooral hard wil en trekt.
Teken dat ze nog onvoldoende balans hebben, rij der eerst flink voorwaarts en hou het tempo zelf onder controle. Als zij de rem erop zou gooien, dan wil jij nog harder! Vooral niet terugtrekken en gewoon vasthouden alsof jij niks in de gaten hebt. Ga niet terug trekken en doen. En anders, slofje eraan en vooral voorwaarts oplossen!

Zanora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 10:27

Ik denk ook inderdaad wel dat het probleem bij mij ligt.. Omdat ik thuis er niet relax opzit.. dit komt omdat ze toen ik er net had een paar x is geschrokken achter in de bak bokkend naar voren rende en ik viel.. Daarna is ze een periode verschrikkelijk geweest, ik kon er helemaal niks mee.. toen ehb ik haar naar de tandarts laten gaan en die heeft haar helemaal negekeken en gevijld etc.. Rug en zadel zijn nagekeken..
Verder krijgt ze elke dag hetzelfde voer, dat zijn gewoon basisbrokken dus geen sportbrok. Ik denk ook inderdaad dat het wel aan mij ligt hoor, alleen het probleem is dat als ik ontspannen zit en aandraaf ik meteen zoiets heb van oh oliebol daar gaat ze weer, en tsja dan gaat ze..
Maar inderdaad les nemen die echt verstand heeft van jonge paarden is wel een heel goed idee.
Ik hoop niet dat jullie denken dat ik mijn paard de schuld geef, want ik dacht dat ze ergens last van heeft, en heb haar helemaal na laten kijken.

Zanora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 10:39

Paard is nu 6 maanden onder het zadel

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:43

misschien dat het helpt als je lesgeefster een keertje naar jouw huis kom.. als jij zeg da ze het alleen thuis doet en op wedstrijd? misschien een optie

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:44

gaat ze wel echt hard?
mischien is het alleen je gevoel,hoor je vaak.
en anders mischien ff een slof of martingaaltje er om heen todat ze weer weet hoe het moet.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:45

Heel langzaam gaan lichtrijden! werkt bijna altijd!:) Mijn pony kan soms ook keihard gaan rennen buiten dat hij neit meer reageerd op mijn teugels en achterover hangen hefet dna ook een zin. Ik probeer eerst langzaam te gaan lichtrijden en als dat niet werkt en hij MOET echt stoppen laat ik mezelf flink hard in het zadel knallen.Party!! HIj stopt dan wel:), Heb dat 2 keer moeten doen omdat we een weg over moesten. In de bak doet hij dat vrijwel nooit zo erg dat ik hem niet met langzaam lichtrijden kan terugrijden. en ophoudingen werken beter dan in de teugels gaan hangen;).

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:52

amber_steph schreef:
misschien dat het helpt als je lesgeefster een keertje naar jouw huis kom.. als jij zeg da ze het alleen thuis doet en op wedstrijd? misschien een optie

Goed plan.

Ik neem aan dat je het probleem wel met de instructie hebt besproken, wat zegt die ervan?
Om zelf mee te beginnen kun je gaan letten op je ademhaling.
Mensen die wat angstig of gespannen zijn stoppen vaak met ademhalen.
Je paard merkt dit en gaat (in dit geval) vluchtgedrag vertonen.
In stap dus al beginnen met rustig door je buik ademhalen. en dit in draf ook proberen.
desnoods neurie je een liedje, dit wil ook wel eens helpen. (voor je ademaling)

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:07

nog een tip die ik laatst kreeg tijdens de les, iedere keer als ze niet luistert stil zetten en dan weer gewoon doorgaan.
Ik kan ook wel eens bang zijn voor het gedrag, dan voel ik me altijd beter op een volte, door deze te vergroten en verkleinen word ik ook meer afgeleid en word mijn paardje rustiger.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:01

mijn vos doet dit altijd op concours, komt t hete en de plezier naar boven,
ik merk als ik tussen de paarden kom en ga losrijden ze niet meer wil stappen en het liefst ook niet draven maar gelijk in galop.
nu ga ik voortaan gewoon galopperen in verlichte zit en probeer haar daarin los te rijden met proberen haar wat langer te laten op een gegeven moment , daarna kan ik gaan draven.
de heeft van die gezonde spanning gewoon plezier, want als ik dan bij het losspringen kom en er springt naast haar een paard over een hindernis vspringt ze door de lucht en wil weer in galop, ga ik gewoon weer in verlichte zit galopperen en dan wordt de druk weer minder.
beetje uitvogelen wat bij je paard het beste past he.
misschien kun je hier dus wat mee, proberen kan altijd
succes

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:07

roxxxiejjj schreef:
Heel langzaam gaan lichtrijden! werkt bijna altijd!:) Mijn pony kan soms ook keihard gaan rennen buiten dat hij neit meer reageerd op mijn teugels en achterover hangen hefet dna ook een zin. Ik probeer eerst langzaam te gaan lichtrijden en als dat niet werkt en hij MOET echt stoppen laat ik mezelf flink hard in het zadel knallen.Party!! HIj stopt dan wel:), Heb dat 2 keer moeten doen omdat we een weg over moesten. In de bak doet hij dat vrijwel nooit zo erg dat ik hem niet met langzaam lichtrijden kan terugrijden. en ophoudingen werken beter dan in de teugels gaan hangen;).

nou dit advies zou ik gelijk aan de wilgen hangen..... Bloos

hoe reageert het paard op stemhulp met longeren???

Cyn_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:13

Heb een draver gereden, en die kon ook heel snel Bloos . Maar wat helpt is langzaam lichtrijden daarbij voor je zelf tellen zodat je niet opeens weer sneller gaat. Op kleine volte zetten en als ze rustiger draaft de volte groter maken, gaat ze dan weer heel snel dan weer de volte klein maken.
Veel suc6 Lachen

Edit: oja en je paard bezig blijven houden, steeds weer een figuur ofzo rijden zodat ze zich daarop moet concentreren en niet meer denkt aan snel gaan Tong uitsteken

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:24

zo te lezen is het echt jouw spanning.

in les is er iemand bij, dus als er wat gebeurd, dan kan ze jouw gelijk helpen.dit steld jouw gerust en daardoor is het paard rustiger.

het is een jong paard, en ze voelt dat jij onzeker bent. ze weet niet wat dat betekend.. een paard is een vluchtdier dus vlucht ze.

vraag of je instructrice of ze een keer thuis wil komen. of vraag of gewoon iemand wil kijken (je vader of zo) dat als er wat gebeurd er iemand bij is. misschien maakt dat jou rustiger.

en dat ze op wedstrijden doet is dan ook wel logisch. dat is ook reuze spannend. jij misschien wat meer zenuwen en ja dat voelt zioj gewoon.

zo te zien is het gewoon een gevoelige merrie.
alle tips die hier zijn gegeven zijn altijd handig. maar de spanning moet er gewoon uit.

en ik vind trouwens dat je je paard niet de schuld ergens van geeft, dat lees ik nergens. je zoekt het probleem bij je zelf. of jullie samen. dat is super..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:25

En wat gebeurt er als je op dat moment de teugels helemaal loslaat en puur op je zit gaat rijden ?
Ik heb in het begin toen mijn merrie net een paar weken onder het zadel had dit ook een paar keer meegemaakt. Omdat de bak afgesloten was kon ik de teugels loslaten (anders echt niet doen). Ik laat dan zelf de teugels los en ga mezelf heel bewust ontspannen en zwaar maken met lichtrijden. Op het moment dat ze ging in het tempo dat ik wou pak ik niet meteen de teugels op maar heel rustig weer op maat maken (ook al doe je er 3 rondjes over). Bij mijn merrie was het probleem een vluchtreactie op het bit omdat ze bitloos is ingereden, en daarna wat moeite had met het accepteren.
Ik heb nu een heerlijk ontspannen paard wat hierdoor fantastisch op je zit te rijden is. De teugels gebruik ik eigenlijk alleen nog als begrenzing en als ze een keer wilt uitproberen (het blijft een puberpaard).
Misschien nog een tip. Ga de komende tijd geen wedstrijden rijden het paard is superjong dus het hoeft nog niet te presteren. Wedstrijden rijden kan je met je paard nog tot dat hij een jaar of 16 is dus doe het lekker rustig aan.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:22

de wedstrijden heb ik puur voor de oefening gereden, zodat ze went aan ander terrein,, zodat niet als ze oud is ze dat helemaal niet gewend is.. Ze hoeft ook niet te presteren op wedstrijd, het gaat puur om de oefening, en bovendien ik ga niet vaak! af en toe een keertje

edit: Ik ben het trouwens zanora, zat even op mjay der account haha had 't niet door.

Skymaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:38

Ik zou ook rustiger gaan lichtrijden, verder op de volte rijden en als ze het goed doet als beloning weer groter maken. verder ook veel overgangen rijden. Ik heb ook een arabiertje gereden die dit ook deed: Met haar reed ik toen heel veel stap en kleine stukjes draven totdat ze steeds rustiger werd. Veel geduld hebben! Hele veel succes

tessapesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:35

Ik heb dit nog nooit meegemaakt.
Maar wat gek dat ze het tijdens de les niet doet en thuis en bij wedstrijden wel... Ach gut

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:36

kwestie van thuis je lesgever horen praten........ dit ligt echt aan jou, niet aan het paard Lachen

Alexiisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:05

Ik heb er ook zo eentje staan thuis.
Ook nog niet erg lang onder het zadel, en érg drammerig.
Ik ben gewoon terug begonnen bij het begin.
Longeren dus (met pessoa).
Alle stemhulpen opnieuw even opgefrist.

Als ze dit goed onder de knie heeft, kun je weer opstappen.
Lekker lang teugeltje en gewoon een beetje stappen.
Volgende keer ga je korte stukjes draven. Ook met een lang teugeltje én puur op je zit. Die stukjes maak je op den duur langer, en na een hele poos kan je zelfs al galop proberen.
Als dit allemaal goed gaat en je hebt haar onder controle kun je de teugels oppakken, wees niet te hard met je hand, heeft meestal een omgekeerde werking. Probeer ten alle tijde met je zit af te remmen.

'k Las dat je zelf ook gespannen was. Probeer gewoon rustig in-en uit te ademen. Denk niet steeds aan wat er gebeuren kan, maar focus op hetgeen waarmee je bezig bent. Zing desnoods een liedje in jezelf ofzo.

Het is echt een karweitje van lange duur.
Kwestie van consequent te blijven en door te zetten.
Wens je alvast veel succes!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:36

Je hebt al veel goede tips gekregen zie ik!

Probeer je buitenteugel er heel goed bij te houden en je paard met een ophouding buiten goed op te vangen voordat ze wil gaan versnellen. Niet trekken, maar een korte ophouding. Mijn vierjarige is soms ook te enthousiast en als hij dan echt niet reageert is het gewoon 'ophouding-zit-ho'. Heel consequent zijn. Jij bepaalt het tempo, dat begint al in stap. Veel succes!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:48

doet hij dit ook met grondwerk ?
Probeer veel overgangen te rijden met je paard.
Heb je verder nog iets om een martingaal ofzo ?
Mijn paard deed dit ook heel erg heb er nu een borsttuig aan gezet moet zeggen dat ik hem nu beter onder controle heb. Probeer ook veel voltes te rijden dit zorgt ook dat het paard zich daar mee bezig houd en gaat ontspannen, hierdoor werd die van mij ook rustiger. Dit heeft bij mij wel geholpen

horsefreak1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:50

blijf consequent en als zij sneller wil. laat haar dan nog sneller lopen.
je kan ook eventueel een martingaal omdoen.
als dat niet werkt gooi dan de teugels los(als alles dich kan) zoals InekeH87 al zei. is ook wat goed werkt. heb ik ook bij mijn vorige paard gedaan en werd ze wel rustiger.
veel succes ermee

carisback

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:06

moet je gewoon op de volte zetten ... en goed je binnen been eraan houden !!!
letten op je stelling en buiging

jeweetzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:24

Let vooral op jezelf!
Niet je hand vastzetten niet vasthouden, als die nageeft gelijk openen je hand.
En optijd corrigeren buiten teugel eraan je buiten teugel is je tempo teugel.
Maar vooral niet vast houden, want dan heeft hij ook weer ergens aan vast te houden. aan joun hand dus en dan krijg je een gevecht.
Overgangen rijden, gaat ie te snel gelijk terug !
Succes!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:38

zoals hier boven ook, zeker niet je hand vastzetten of gaan trekken want daardoor gaat ie zeker nog harder dus verzet, los teugeltje en anders even zoals ik al zei in galop gaan, verlichte zit en daarin alleen beetje contact houden, zo is de spanning ook na een tijdje weg