Shetlander × Welsh @ dressuur work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babblesas

Re: Shetlander × Welsh @ dressuur work

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:35

maar kan dat kwaad dan?
ik schommel zelf kwa gewicht meestal tussen de 45 en de 50 kilo..
maar als ik op Sansy rij dan is dat gewoon een rustig ritje door het bos, en ze lijkt nergens last van te hebben?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:45

Babblesas - te groot/ te zwaar kan wel degelijk kwaad omdat je voor overbelasting zorgt. Bij jouw gewicht moet je ook nog je kleding en zadel tellen (zonder zadel met meer dan maximum gewicht moet je eigenlijk al helemaal niet doen omdat je dan geen drukverdeling hebt)

maar goed, dit is off-topic (excuses aan de TS) dus ik wil je graag naar hier verwijzen voor meer info [SH] Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Vitj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:49

Wat een schatje ! Loopt ook leuk.

Babblesas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:54

k had gekeken, maar dat topic is gesloten Knipoog
k maak er zelf wel even eentje Haha!

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 19:59

Heel erg bedankt voor alle reacties.

Ik ben van mening dat als de pony er plezier in heeft, het nog kan. Er is geen regel die vast staat dat elke shet (of ander ras) een bepaald aantal kilo aankan. Dat verschilt per pony. Jullie moeten er ook een beetje rekening mee houden dat dit een kruising is tussen een shetlander en een welsh en dit dus niet helemaal kunnen vergelijken met een volle shetlander.
maar dit is mijn mening erover

Ik denk dat ik overmorgen maar eens Libero en mijzelf op ga meten, zodat jullie een idee hebben van hoe groot we zijn en het gewicht van mij.

Voor de rest is het idd moeilijk om hem minder opgekropt te rijden aangezien zijn hals niet super lang is, maar ik ga eraan werken!

Ik hoop dat jullie mij begrijpen en hoe ik erover denk. Natuurlijk zijn reacties altijd nog welkom! Haha!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:01

Dit is toch gewoon een shet Nagelbijten / Gniffelen

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 20:02

Kijk maar naar de titel Clown Het lijkt idd veel op een shetlander maar toch zit er wel degelijk verschil in.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:10

Ik vind dat je erg stijf op je paard zit. Je drukt je borst opvallend naar voren waardoor je ook meer een holle rug krijgt, en daarom zijn ook je armen stijf en druk je je hakken niet goed uit. Probeer wat losser op je paard te zitten, ga voor je gevoel iets meer onderuit gezakt zitten. Als jij ontspannen bent, ontspant je paard ook makkelijker en het ziet er veel prettiger uit. Verder ben ik het eens met je eigen commentaar en met wat de anderen al zeggen : Je past er nog maar net op. Nu kan het nog, maar als jij groter wordt gaat het echt niet meer. Maar dat besef je zelf vast ook wel. Iig wel een hele leuke pony !! Pling

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 20:30

Maxielover schreef:
Ik vind dat je erg stijf op je paard zit. Je drukt je borst opvallend naar voren waardoor je ook meer een holle rug krijgt, en daarom zijn ook je armen stijf en druk je je hakken niet goed uit. Probeer wat losser op je paard te zitten, ga voor je gevoel iets meer onderuit gezakt zitten. Als jij ontspannen bent, ontspant je paard ook makkelijker en het ziet er veel prettiger uit. Verder ben ik het eens met je eigen commentaar en met wat de anderen al zeggen : Je past er nog maar net op. Nu kan het nog, maar als jij groter wordt gaat het echt niet meer. Maar dat besef je zelf vast ook wel. Iig wel een hele leuke pony !! Pling

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt over mijn houding, ik ga eraan werken! Ik heb nog nooit les gehad op Libero, dus dit is eigenlijk de eerste echte keer dat ik weet hoe anderen erover denken.
Danku!

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:34

leuke kruising alleen lijkt hij wel veel meer op een shet! Het ziet er netjes uit vooral voor zo kleintje!! alleen op sommige foto's zijn je voeten erg ver naar buiten

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:35

Er is nog iemand op Bokt met een shet(ukkiepuk( die er ook te groot voor is, maar in haar topics hoor ik niemand over de lengte??>> Ik zie het verschil tusen deze twee combinaties niet zo, dus dat vind ik echt vreemd...

Verder ben je goed op weg met je pony. Idd, lengte geven is belangrijk, maar je zei al dat je dat doet. En de pony vindt ik ook echt superleuk!

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:36

Ziet er leuk uit.
Je rijd hem mooi!

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 20:40

dankjulliewel voor de leuke reacties Haha! Mijn benen leven af en toe een eigen leven maar ik ga er hard aan werken.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:41

ILoveMyHorse schreef:
Heel erg bedankt voor alle reacties.

Ik ben van mening dat als de pony er plezier in heeft, het nog kan. Er is geen regel die vast staat dat elke shet (of ander ras) een bepaald aantal kilo aankan. Dat verschilt per pony. Jullie moeten er ook een beetje rekening mee houden dat dit een kruising is tussen een shetlander en een welsh en dit dus niet helemaal kunnen vergelijken met een volle shetlander.
maar dit is mijn mening erover

Ik denk dat ik overmorgen maar eens Libero en mijzelf op ga meten, zodat jullie een idee hebben van hoe groot we zijn en het gewicht van mij.

Voor de rest is het idd moeilijk om hem minder opgekropt te rijden aangezien zijn hals niet super lang is, maar ik ga eraan werken!

Ik hoop dat jullie mij begrijpen en hoe ik erover denk. Natuurlijk zijn reacties altijd nog welkom! Haha!

Allereerst wil ik zeggen dat ik vind dat je heel netjes reageert! Persoonlijk denk ik alleen dat de kruising met Welsh de pony eerder minder draagkracht zou geven dan meer. (volle) Shetlanders horen relatief gezien tot de sterkere rassen en een kleine Welsh is toch net wat ieler en slanker van bouw (een stuk minder "compact"). Natuurlijk heb je gelijk als je schrijft dat draagkracht voor elke pony anders is, maar ergens zal toch een maximum moeten zijn en 20% van het eigen optimum gewicht aanhouden is toch behoorlijk wat al!

Ik denk trouwens ook dat het rijden op zo'n kleine pony je houding niet ten goede komt, zag je in één van je andere topics op een grotere pony en in mijn ogen zag dat er veel beter uit!

Natuurlijk is dit mijn mening, maar misschien kun je er eens over nadenken en wat meer over lezen (op bokt bijvoorbeeld Lachen )

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:51

sorry, vind het er verschrikkelijk uitzien...krijg spontaan rugpijn als ik aan je pony denk

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:52

Milly_ schreef:
sorry, vind het er verschrikkelijk uitzien...krijg spontaan rugpijn als ik aan je pony denk

Als zij minder dan 50 weegt kan hij haar makkelijk dragen een shet kan veel dragen hoor!

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 21:04

Ik ga mij zo snel mogenlijk wegen zodra ik een weegschaal heb gevonden en dan laat ik het jullie weten.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:06

mAnDyXX schreef:
Milly_ schreef:

Als zij minder dan 50 weegt kan hij haar makkelijk dragen een shet kan veel dragen hoor!

Het is geen shet! het is een kruising met een welsh, een ras wat toch iets minder sterk is dan een ouderwets typpe shet.
Dat maakt dus al een heeel groot verschil.

Daarbij is gewicht niet het enige van belang, lengte is minstens even belangerijk. Hoe langer je bent hoe makkelijker je je paard/pony uit balans trekt, pony moet dan veel moeite doen de ruiter in balans te houden en zal moeilijker gaan dragen dus last aan de rug krijgen.

Neem eens een *bij manier van spreken* een klein dik kind op je rug en een lang mager kind, en kom me dan vertellen wat het verschil is Knipoog

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:07

Te groot, te zwaar. Zonde. Leuk klein bijrijdertje?

20%.....iemand die 50 kg weegt.....word een heele zware shetlander. Als die shetlander dan al 250 + weegt zeult ie nog een berg overgewicht mee ook wat niet optimaal is.

Zie het niet als een persoonlijke aanval maar heb eerder gezegd: wanneer laten grote meiden die shetjes nu een met rust.

Feit dat het een halve shet is maakt het des te erger

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:10

Denk dat je ook even naar het zadel zult moeten kijken. Het ligt erg ver naar voren dus misschien te wijd voor de pony? Helaas lijkt het er ook op dat je er niet zo goed meer in past maar het is een beetje moeilijk te zien op de foto's!

Goed van je dat je serieus op de tips ingaat hoor! Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:13

leuke pony, en zo te zien zorg je erg goed voor hem.
netjes onder een eczeem deken, en met een vliegenkapje op,
en een staartriem om verschuiven te voorkomen.

wat je lengte betreft, ik ga het nu eens niet over het belang van de pony hebben, maar over jezelf.
want ik denk dat het voor jou moeilijker is op deze pony een goede houding te hebben, de hulpen op de juiste manier te geven, enz.
je hebt je beugels best kort, en langer kan niet omdat je dan misschien de pony hinderd bij zijn benen.
dus qua lengte denk ik dat je beter af bent op een grotere pony.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 21:13

bedankt, ik wil er gewoon het beste van maken desondanks ik volgens bijna iedereen hier te groot/zwaar enz ben.

Alexandraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:14

Ik vind je netjes rijden!
zoals hier al word gezegt over je handen
ben ik het mee eens maar ik vind het niet
storend ofzo. toch vind ik je idd wat te groot

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:16

mltex schreef:
Te groot, te zwaar. Zonde. Leuk klein bijrijdertje?

20%.....iemand die 50 kg weegt.....word een heele zware shetlander. Als die shetlander dan al 250 + weegt zeult ie nog een berg overgewicht mee ook wat niet optimaal is.

Zie het niet als een persoonlijke aanval maar heb eerder gezegd: wanneer laten grote meiden die shetjes nu een met rust.

Feit dat het een halve shet is maakt het des te erger

beetje off-topic aangezien dit geen shetlander is maar onze shetlanders zeulen geen berg overgewicht mee en gaan echt richting de 250 kilo aangezien zij ook 1m10 groot zijn Knipoog. "Grote meiden" hoeven van mij trouwens shetlanders ook niet met rust te laten, zolang ze de andere (ontzettend leuke dingen) met ze doen dan rijden!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:17

Ach, eczeem Ach gut
Ik vind het er wel netjes uit zien, maar je bent idd wel wat aan de grote kant.
hoevaak rijd je op je pony?