meerdere paarden rijden noodzakelijk om echt goed te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: meerdere paarden rijden noodzakelijk om echt goed te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:22

Sonja schreef:
Het grappige is dat een goede ruiter imo dus wél zo op een onbeleerd paard wegrijdt*. Een onbeleerd paard zit nog niet in die stomme hokjes die dressuur, western, freestyle of weet ik wat genoemd worden. En is dus gewoon puur. Dat maakt het werken met jonge paarden nou juist zo fantastisch om te doen!
*oké geen Z-proef Haha! maar harder/zachter/links/rechts wel.

Ja daar kan ik me heel erg in herkennen!
Bijv. wijken, dat vind ik makkelijker gaan op een natuurlijke manier (dus paard voelt links druk, dus dan gaan we wat meer naar rechts) dan wanneer er een "knopje" op zit.

Mocht ik ooit een eigen paard krijgen, dan word het zeker een jong paard, wat dat natuurlijke nog heeft. Dat een oefening geen kunstje is, maar gewoon goed luisteren.

(Wel minstens zadelmak, want daar ga ik me niet aan wagen.)

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:24

Ik heb meerdere paarden per dag gereden en je werk wel degelijk verschil. maar dat voordeel heb ik gehad met een handelstal.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 14:21

MysticTinker schreef:
Daar kun je dan beter 'goede engelse ruiter' van maken, ik rijd zelf freestyle, en zou in principe elk freestyle gereden paard kunnen rijden. En westernruiters kunnen ook goede ruiters zijn, maar zullen op een engels gereden paard niet vooruit komen Knipoog

Dat is dus niet waar. Ik ben toevallig een poosje geleden voor de eerste keer gaan westernrijden en het ging zodanig goed dat ik al direct moeilijkere oefeningen kon doen zoals een redelijke slidingstop uitvoeren en ook het spinnen ging steeds beter. Ik vond het onwijs leuk. De instructeur was ook superenthousiast en er kwamen allemaal mensen bij de bak kijken omdat ze niet hadden verwacht dat een engelse ruiter zo makkelijk met een western paard zou wegrijden. Ik vond er niet echt verschil tussen zitten alleen dan dat ik minder stelling in de bochten moest nemen dan ik gewend was. Dressuur rij ik ook met signaal hulpen dus ik vond het verschil eigenlijk wel meevallen.

Sommige oefeningen uit de les gebruik ik nu ook bij mijn engels gereden paarden zoals een grotere volte in een verruimde galop en dan een kleine volte op x in een verzamelde galop. Had ik eigenlijk nooit aan gedacht maar is een hele leuke oefening.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 14:32

Ik heb ook de mazzel dat ik altijd heel veel paarden tot mijn beschikking heb gehad en dat ik de tijd had om veel te rijden. Dat zal binnenkort wel veranderen omdat ik klaar ben met studeren helaas.

Ik ben klein maar met in verhouding lange benen dus ik rij zo'n beetje alles tussen de 1.20m en 1.80 in alle mogelijke karakters. Ik vind dat onwijs leuk. Het allerleukste vind ik het dat je tijdens een uurtje rijden merkt dat een paard er plezier in heeft en dat je er echt contact mee krijgt en dat ze ontzettend hun best voor je doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:15

Ik heb al van alles gereden sonja, maar nog nooit een western beleerd paard...dus geen idee of dat gaat lukken Lachen
Maar als ik dan eens lees hoe imo een fijne western ruiter hun paard rijden zie ik niet zoveel heel grote verschillen met dressuur Lachen Tenminste als je geen dresuur bedoeld met voor kilo's gewciht omdat men meent dat zo een paard naar beneden moet Verdrietig

Ik denk wel dat het voorbeeld dat hier nu voorbij komt een hele mooie is.
Op je eigen paard kun je idd leren de puntjes op de i te zetten, fijn afwerking.
Maar eigenlijk hoor je zo op bijna elk paard weg te kunnen rijden. Dan zul je niet de fijn afwerking hebben, maar wel gewoon netjes rond.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:36

hoe meer paarden je rijdtt hoe handiger en makkelijker je in dingen wordt
ook is ieder paard anders dus je kunt je gevoel uitgebreidt ontwikkelen
met springen het zelfde hoe meer verschillende paarden je het parcours in rijdt hoe beter je je gevoel en zicht op
afstanden gaat ontwikkelen

KLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:59

Ik denk het wel,
als je verschillende paarden rijdt, krijg je inderdaad meer gevoel, en weet je beter hoe te reageren als je paard eens iets doet wat niet van zijn gewoonte is.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:00

MysticTinker schreef:
Daar kun je dan beter 'goede engelse ruiter' van maken, ik rijd zelf freestyle, en zou in principe elk freestyle gereden paard kunnen rijden. En westernruiters kunnen ook goede ruiters zijn, maar zullen op een engels gereden paard niet vooruit komen Knipoog

Maar ik neem aan dat het de TS erom gaat of ze een betere engelse ruiter wordt door op 1 paard te rijden of op meerdere paarden. Het topic van de TS heeft niets met andere takken van de paardensport te maken. Het gaat erom of ze haar technieken kan verbeteren door op hetzelfde paard of op verschillende paarden te rijden, niet of ze ook western/dressuur/etc. kan rijden

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:44

dan rijd mijn paardje ook het beste als er meer in de buurt zijn Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:42

Ik vind van wel ja. Je leert jezelf en je paard zoveel dingen aan (maar ook andersom) waardoor je goede, maar ook slechte dingen (aan)leert. Ook voor het paard is het wel eens fijn dat er een ander op rijd vind ik. Veel afwisselen, doen wij ook regelmatig, merk wel dat dat beter gaat. En het is nog super leuk ook!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:05

Horse_djura schreef:
dan rijd mijn paardje ook het beste als er meer in de buurt zijn Lachen

Huilen van het lachen

Ik heb jaren alleen mijn eigen paard gereden, en daarna 1 bijrijdpaard erbij gehad. Maar in Canada en IJsland heb ik in totaal zo'n 60 verschillende paarden gereden in een jaar tijd (en dan niet 1x op zitten maar beleren, corrigeren of doorrijden). In canada zo'n 8 tot 10 per dag en op IJsland soms wel 15 per dag. Ik heb veel beter geleert om een paard aan te voelen, weet mijn hulpen beter te doseren op verschillende paarden en problemen in het gangenwerk beter op te lossen (ijslanders). Ik heb echt het idee dat ik in die tijd meer heb geleert dan al die jaren ervoor. Je leert ontzettend veel van verschillende paarden. ieder paard is anders en dus leer je heel creatief te zijn met oplossingen. 2 paarden met hetzelfde probleem, maar wat bij de 1 goed werkt als oplossing kan bij de ander totaal verkeerd uitpakken. Bijvoorbeeld 2 veel te laterale paarden (schweinepassers/piggypacers) de 1 deed het uit luiheid en moest je in de bak aan het werkt zetten, lekker veel voltes rijden en los en actief maken, dan ging hij super lopen! De ander met het zelfde probleem werd daar zo gestressed van dat het alleen maar erger werd, die ging veel beter op een ontspannen buitenrit, lekker zonder druk en dan kwam de zuivere 4 takt vanzelf als ze alle druk eraf was. Van dit soort dingen heb ik echt veel geleert Haha! (af en toe op een pijnlijke manier Huilen van het lachen )

Ik vind dus van wel. Je kan heel goed zijn met 1 paard, maar je leert echt rijden van verschillende paarden.
Laatst bijgewerkt door Thokkadisje op 12-05-08 19:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:21

En dat ben ik helemaal met Thokkadisje eens. Van verschillende paarden wordt je handig en flexibel, op je eigen paard roest je vast in een bepaalde techniek die werkt voor dat paard, en daarnaast herken je ook de fouten van je eigen paard niet meer.

Sonja, ik ben ervan overtuigd dat je zo op mijn paarden weg rijdt Ja net als kawa trouwens.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:34

Ik ben het met ongeveer iedereen eens hier Haha! Ik heb een hoop ruiters (vaak vrij snel zonder veel ervaring een eigen paard gekocht) op hun paard zien rijden, maanden aan een stuk, en dan ineens door omstandigheden op een ander paard: dat trok vaak echt op niks. Als ik die mensen op mijn paard zou zetten, zou het beestje totaal blokkeren en dat weet ik 100% zeker.

Ik noem mezelf geen "goede ruiter", maar ik streef daar wel naar, ik wil zo goed mogelijk zijn/worden. Sinds een jaar rijdt ik nu op mijn eigen paard en daarvoor reed ik op verschillende maneges. Toen heb ik op paarden gereden: jonge paarden, oude paarden, paarden van 1000 euro, paarden van 40000 euro, grote paarden, kleine paarden... En ja, daar leer je enorm veel van. Ervaring is imo het grote toverwoord in de paardensport. Door die ervaring kan ik nu mijn eigen paard veel leren en leer ik nog steeds bij van hem. Zo wil ik dat houden.

Ik streef er ook naar om zoveel mogelijk disciplines met hem uit te proberen. We hebben (zeer licht) gesprongen, nu doen we een poging tot dressuur en vanaf volgend jaar zou ik endurance met hem willen doen. En wie weet ooit western? We kunnen er alleen maar uit leren.

Dus ja: zoveel mogelijk paarden rijden om goed te kunnen rijden.

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:41

Ik denk dat het wel heel goed als je meerdere paarden rijdt (of het echt noodzakelijk is zal ik niet zeggen). Sinds mijn verzorgpony verkocht heb ik in ruim een jaar tijd al heel veel paarden en pony's mogen rijden, pony's zadelmak gemaakt, jonge paarden/pony's gereden, oudere/ervaren paarden/pony's gereden (ook die al hoger in dressuur lopen) en ik moet zeggen dat ik daar erg veel van leer. En het is voor mij nu ook makkelijker als ik op een ander paard stap, want dan merk ik van oh die moet ik ong. zoals die rijden.
Als je altijd op hetzelfde paard/pony rijdt weet je precies hoe hij overal op reageert.. maar dan kun je ook minder makkelijk omschakelen en je eigen fouten verbeteren. Ieder paard/pony heeft sterke en zwakke kanten, net als de ruiter. En andere paarden hebben weer anderen sterke en zwakke kanten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:32

Ik merk wel dat nu ik 2 paarden rij (en tussendoor soms nog wat andere voor een enkele keer) dat ik veel meer 'trucjes' begin te krijgen. Wat ik van het ene paard leer gebruik ik weer bij het andere paard en hierdoor ga ik handiger rijden. Lachen
Ik stap nu ook gemakkelijker op verschillende paarden, niet dat ik dat niet deed toen ik nog alleen mijn pony reed maar ik stap er zekerder op en rij makkelijker weg.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:59

juudje84 schreef:
hoe meer paarden je rijdt hoe handiger en makkelijker je in dingen wordt
ook is ieder paard anders dus je kunt je gevoel uitgebreidt ontwikkelen

Precies, ik rij er ook meerdere, vooral jonge paarden. Ik merk nog steeds dat ik telkens makkelijker en handiger wordt met nieuwe paarden, ik rij er steeds makkelijker op weg. Mezelf aanpassen aan elk paard wat ik rij!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:05

Absoluut!

Ik weet niet of iemand van jullie wel eens dit gevoel heeft gehad, maar ik heb met paarden die ik een langere tijd (lees: meerdere jaren) heb gereden op gegeven moment bij sommige het gevoel gehad dat ik maar iets hoefde te denken (bijv. 'ik wil aangaloperen') en het paard deed het al (hij sprong dus al aan).

Je raakt op gegeven moment erg op elkaar ingespeeld, wat natuurlijk een super gevoel is. Maar alles wordt vanzelfsprekend. Het is dan goed weer eens een paard onder je kont te krijgen waar je weer echt bikkelhard aan het werk mee moet om zo maar te zeggen.

Bovendien heeft elk paard naast een eigen karakter andere variabele zaken als gevoeligheid in de mond en voor de hulpen, de gangen etc. etc. Van elk paard kun je weer leren...!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:08

Ik heb laatst de tip van mn instructrice gekregen om eens wat vaker op andere paarden te stappen... zodat ik niet vast zou roesten aan mn eigen paard, omdat je minder gaat 'voelen' en meer gaat verwachten van je eigen paard omdat je hem/haar door en door kent... Maar je kan eigenlijk niets verwachten zonder je paard te voelen.

Als jij op een ander paard stapt is het eerste wat je doet... voelen hoe dat paard is, je gaat je aanpassen... als je vervolgens weer op je eigen paard stapt ga je eerst weer voelen, hoe hij/zij is...

Dus ja ik denk wel dat het goed is om zo nu en dan andere paarden te rijden

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:15

Elk paard heeft een ander karakter en werklust, dus hoe meer verschillende paarden je rijdt hoe meer je ZELF leert!

horsefreak1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:19

volgens mij is het inderdaat beter om verschillende paaden te rijden. voor je zelf is het goed je past zich makkelijker aan.
minder moeite als het een keer moet.
en je leert er veel meer van.
hierbij test je zelf ook gelijk mee.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:25

Je leert écht rijden op verschillende paarden. Ik heb in de periode 1995 - 2004 op meer dan 100 paarden gereden (van manege- tot sportpaarden). De laatste vier jaar eigenlijk alleen op mijn eigen paard. Als ik nu op een 'vreemd' paard stap, dan mis ik mijn eigen flexibiliteit van vier jaar geleden. Ik moet echt switchen en het nieuwe paard even aanvoelen. Doordat ik 'eerder' zoveel paarden reed, had ik dat veel minder. Ik sprong erop en reed er zo mee weg. Om echt goed te kunnen rijden zul je over het algemeen flexibel moeten zijn en je snel moeten kunnen aanpassen. Het rijden op verschillende paarden is hiervoor een pré.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:29

Ik merk wel wanneer ik op andere paarden rijd ik ook beter de foutjes van mij en mijn eigen pony kan relativeren. Elk paard reageert anders, wat goed voor je is omdat je zo kan anticiperen op verschillende momenten en gebeurtenissen, die je met je eigen paard misschien helemaal nooit zou meemaken.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:29

Sorry, heb het topic niet gelezen, want ik zeg volmondig JA.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:40

Inderdaad waar Ja
Al vind ik het wel prettig om een vaste factor te hebben.... Rijd veel verschillende paarden voor mensen die (tijdelijk) zelf niet kunnen. Het is toch fijn dat ik een paard heb waarmee ik een vaste combinatie vorm en steeds meer kan verfijnen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:42

Lielle schreef:
En dat ben ik helemaal met Thokkadisje eens. Van verschillende paarden wordt je handig en flexibel, op je eigen paard roest je vast in een bepaalde techniek die werkt voor dat paard, en daarnaast herken je ook de fouten van je eigen paard niet meer.

Sonja, ik ben ervan overtuigd dat je zo op mijn paarden weg rijdt Ja net als kawa trouwens.

Das een goeie
óf meer nog: je eigen fouten die je eigen paard accepteerd