Voor het eerst op de rug van Pecco (fries)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jobbeltje

Re: Voor het eerst op de rug van Pecco (fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:00

Zit er geen paspoort bij? Er moeten toch ergens entingen in vermeld staan?

Anders stamboek bellen en duplicaat aanvragen adhv chipnummer? Zeggen dat je papieren en paspoort kwijt bent geraakt en nooit overgeschreven hebt??? 't is een gokje waard denk ik?

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 21:45

Zou wa zijn.. Maar hij staat ingeschreven bij de KNHS.
Bij het friesche stamboek mag ie niet in vanwege het wit Boos!

En hij heeft wel een paspoort! Met entingen enz. Maar die is aangemaakt bij de oom van mijn vriend en niet bij de fokker..

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 00:03

ginger1985 schreef:
Citaat:
Met korte beugels kun je makkelijker gaan staan in je beugels als ze beginnen te bokken. Op die manier bokken ze "onder je door" zeg maar.
Het allerslechtste wat je op een jong paard kunt doen is je benen "vastklemmen", hoe leer je hem dan ooit de beenhulpen, als je al geen afhankelijke zit hebt?
Bovendien worden de meeste paarden daar benauwd van en beginnen dan juist te bokken of te rennen....
Dus beter met een springzadel, dan kun je mooi eerst van die rug afblijven Knipoog

Onafhankelijke zit bedoel je denk ik? Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik bedoel met vastklemmen niet met mijn hakken in de zij van het paard prikken, maar vastklemmen met mijn bovenbenen en mijn bekken. Beenhulpen doe ik met mijn kuiten en verder gebruik ik natuurlijk gewichtshulpen. Ik heb denk ik een hele stevige zit. Ik rijd mijn hele leven al paard en dat heb ik altijd zo geleerd. Ik heb ook geen moeite om in galop in het zadel te blijven zitten. En ook zonder zadel rijden gaat heel makkelijk. Dan blijf ik zitten zonder het paard te hinderen met gebonk op zijn rug. Maar je hebt denk ik wel gelijk dat veel paarden daar zenuwachtig van worden als ze het niet gewend zijn. Ik rijd heel veel op haflingers (jonge paarden, dekhengsten) en die worden daar niet anders van. Maar mijn kwpn ruin is veel en veel gevoeliger, dus misschien inderdaad wel iets om rekening mee te houden bij het inrijden. Wel denk ik dat hij er later best aan kan wennen.

Haha oeps ja ik bedoelde onafhankelijke zit, foutje...

Toch vind ik vastklemmen geen goed idee, ook niet met je bovenbeen en bekken. Met je bekken moet je juist kunnen "meebewegen" om de bewegingen te volgen. Ik leg mijn bovenbeen aan om langzamer te gaan (in combinatie met andere hulpen) dus als ik daarmee zou vastklemmen kom ik nooit vooruit! Ik vind dat je juist door ontspanning goed kunt zitten.

Ik rijd ook mijn hele leven al, allerlei soorten paarden en idd vooral jonge paarden en hengsten. Ik heb er in verhouding weinig naastgelegen, en heb een stevige zit, maar ik hoef me niet vast te klemmen. Zolang je zelf ontspannen zit kun je de meeste fratsen wel aan voelen komen en er tijdig op reageren.
Ik weet uit ervaring dat haflingers niet erg goed kunnen bokken dus zal makkelijker zijn om te blijven zitten (vergleken bij de meeste KWPNers...)

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 00:15

Zo leuk! Echt ziet er super uit, en dat ie zo braaf was! Haha! Dekje zit we scheef? Komt denk door het zadel, maar dat maakt nu nog niet echt uit denk ik.. Als je toch een nieuw zadel gaat kopen Knipoog
Succes en veel plezier verder nog met hem! Lachen
Enne.. Nog gefeliciteerd Tong uitsteken

ginger1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:49

Citaat:
Haha oeps ja ik bedoelde onafhankelijke zit, foutje...

Toch vind ik vastklemmen geen goed idee, ook niet met je bovenbeen en bekken. Met je bekken moet je juist kunnen "meebewegen" om de bewegingen te volgen. Ik leg mijn bovenbeen aan om langzamer te gaan (in combinatie met andere hulpen) dus als ik daarmee zou vastklemmen kom ik nooit vooruit! Ik vind dat je juist door ontspanning goed kunt zitten.

Ik rijd ook mijn hele leven al, allerlei soorten paarden en idd vooral jonge paarden en hengsten. Ik heb er in verhouding weinig naastgelegen, en heb een stevige zit, maar ik hoef me niet vast te klemmen. Zolang je zelf ontspannen zit kun je de meeste fratsen wel aan voelen komen en er tijdig op reageren.
Ik weet uit ervaring dat haflingers niet erg goed kunnen bokken dus zal makkelijker zijn om te blijven zitten (vergleken bij de meeste KWPNers...)

Haha dan heb jij op de verkeerde haflingers gezeten Knipoog Wij hebben modern gebouwde haflingers van in de 1.50 die aardig kunnen bokken als ze willen. Ik rijd op een hengst die door het stamboek gemeten is op 1.53, maar we hebben hem zelf op 1.55 gemeten... Maargoed, het maakt niet uit verder, we verschillen hier dan in van mening. Ik denk dat het beide zijn voor- en nadelen heeft.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:51

Heerlijk zo'n braaf paard! Leuk friesje heb je! WAt is het er voor eentje (sorry als het al gezegt is, heb niet alles gelezen..)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:44

Mooid iertje hij pakt het goed op Ja Is hetd e bedoeling om hem nu even in te rijden en dan weer stil te zetten? Want anders vind ik het echt veel en veel te jong (longeren op 2j vind ik echt erg vroeg).

Wees er zuinig op, je hebt alle tijd toch? Lachen

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 23:08

@ poes: Ik doe heel rustig aan maar meneer is er zeker weten al aan toe..
Van de zomer dacht ik ik wacht nog even maar hij is in 1x zo volwassen geworden. Hij stond eerst nog altijd bij pony's in de kudde maar sinds kort bij de paarden en dat heeft hem zo op laten bloeien.
En zodra ik voel dat het te veel word is het zo weer afgelopen Lachen

@ Romyv: Ik mag zijn ouders niet weten vanwege zijn witte voetje Boos!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:18

Dat hij toe is aan werk denken mensen snel... het kopje is soms ook veel sneller volwassen dan het lijf... met 7 a 8 is een paard volgroeid, nou er rekening mee Ja Je kunt ze op genoeg maniern 'aan het werk' zetten Ja Met even nu doorrijden en gewend maken heb ik niet zoveel problemen, maar ik hoop dat je hem straks nog rust gunt.

panter1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 07:06

Ik vindt dat dekje er niet echt mooi onder liggen, maar misschien zou dat wel zo horen met die dekjes Haha!
Verder veel succes met inrijden Haha!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 07:19

Leuk beestej , inderdaad te gek voor woorden vanwege een wit voetje
Weg ermee..... Doe het lekker rustig aan, hij is lijkt mij erg makkelijk.
Lekker in de wei laten en daarna weer opppakken zou ik zeggen....
(als ik zo vrij mag zijn om te zeggen....) Veel plezier met hem......

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:44

Dat mag ik jammer genoeg niet weten vanwege zijn voetje Boos!

Het waren hoogstwaarschijnlijk ster ouders en als er naar buiten komt dat die wit door fokken koopt niemand daar meer een fries.. Ik ben nog wel steeds opzoek maar niemand wil wat los laten Boos!

Echt bizar :S Want hij doet t super en loopt echt geweldig! Het word zeker weten een echte vent Knipoog haha
[/quote]

Is ie gechipt? Zo ja, chipreader er eens overheen halen Haha!

Verder leuk paardje! succes ermee Lachen[/quote]

Ja hij is gechipt maar ze mogen niks vrij geven over zen ouders Boos!
En weet eerljk gezegd geen manier hoe ze dit wel zullen doen..[/quote]

ik heb zelf ook een fries en het wordt idd steeds strenger maar vindt het idd wel banketstaaf dat je niks over zijn ouders mag weten. want het hoeft niet te betekenen dat bij ieder veulen wat ze fokken daar iets wit mee bij komt. maar goed zo zijn de regels nou een maar :S

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:49

Vanwege 1 wit voetje!? Volgens mij mogen ze een bepaald persentage wit hebben hoor!! Dus hij moet wel een vuelenboekpapier hebben.. ga het eens navragen hier thuis, mn pap is keurmeester voor het stamboek!

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 14:17

Nee ze mogen alleen een wit kolletje hebben van max 3 min. ofzo en dan ook nog is boven de oog grens.. Heel ingewikkeld maar verder mogen ze geen wit hebben. En een wit voetje is al helemaal uit den boze! Jammer genoeg Boos!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:20

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 17:04

Jammer dat je het niet zelf kan doen.. Leuk ding dat wel!

Ik wilde het percee zelf doen, bij men oudste fries ook gedaan en ging ook altijd super met haar Haha!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:47

ja ik heb het verder nooit gedaan en heb verder alleen op oude paardjes gereden dus dit zal een hele verandering zijn vandaar dat ik het eerst even wil afkijken haahh dankjewel