Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

ginger1985 schreef:Citaat:Met korte beugels kun je makkelijker gaan staan in je beugels als ze beginnen te bokken. Op die manier bokken ze "onder je door" zeg maar.
Het allerslechtste wat je op een jong paard kunt doen is je benen "vastklemmen", hoe leer je hem dan ooit de beenhulpen, als je al geen afhankelijke zit hebt?
Bovendien worden de meeste paarden daar benauwd van en beginnen dan juist te bokken of te rennen....
Dus beter met een springzadel, dan kun je mooi eerst van die rug afblijven
Onafhankelijke zit bedoel je denk ik? Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik bedoel met vastklemmen niet met mijn hakken in de zij van het paard prikken, maar vastklemmen met mijn bovenbenen en mijn bekken. Beenhulpen doe ik met mijn kuiten en verder gebruik ik natuurlijk gewichtshulpen. Ik heb denk ik een hele stevige zit. Ik rijd mijn hele leven al paard en dat heb ik altijd zo geleerd. Ik heb ook geen moeite om in galop in het zadel te blijven zitten. En ook zonder zadel rijden gaat heel makkelijk. Dan blijf ik zitten zonder het paard te hinderen met gebonk op zijn rug. Maar je hebt denk ik wel gelijk dat veel paarden daar zenuwachtig van worden als ze het niet gewend zijn. Ik rijd heel veel op haflingers (jonge paarden, dekhengsten) en die worden daar niet anders van. Maar mijn kwpn ruin is veel en veel gevoeliger, dus misschien inderdaad wel iets om rekening mee te houden bij het inrijden. Wel denk ik dat hij er later best aan kan wennen.
Dekje zit we scheef? Komt denk door het zadel, maar dat maakt nu nog niet echt uit denk ik.. Als je toch een nieuw zadel gaat kopen 

Citaat:Haha oeps ja ik bedoelde onafhankelijke zit, foutje...
Toch vind ik vastklemmen geen goed idee, ook niet met je bovenbeen en bekken. Met je bekken moet je juist kunnen "meebewegen" om de bewegingen te volgen. Ik leg mijn bovenbeen aan om langzamer te gaan (in combinatie met andere hulpen) dus als ik daarmee zou vastklemmen kom ik nooit vooruit! Ik vind dat je juist door ontspanning goed kunt zitten.
Ik rijd ook mijn hele leven al, allerlei soorten paarden en idd vooral jonge paarden en hengsten. Ik heb er in verhouding weinig naastgelegen, en heb een stevige zit, maar ik hoef me niet vast te klemmen. Zolang je zelf ontspannen zit kun je de meeste fratsen wel aan voelen komen en er tijdig op reageren.
Ik weet uit ervaring dat haflingers niet erg goed kunnen bokken dus zal makkelijker zijn om te blijven zitten (vergleken bij de meeste KWPNers...)
Wij hebben modern gebouwde haflingers van in de 1.50 die aardig kunnen bokken als ze willen. Ik rijd op een hengst die door het stamboek gemeten is op 1.53, maar we hebben hem zelf op 1.55 gemeten... Maargoed, het maakt niet uit verder, we verschillen hier dan in van mening. Ik denk dat het beide zijn voor- en nadelen heeft.
Is hetd e bedoeling om hem nu even in te rijden en dan weer stil te zetten? Want anders vind ik het echt veel en veel te jong (longeren op 2j vind ik echt erg vroeg).

Je kunt ze op genoeg maniern 'aan het werk' zetten
Met even nu doorrijden en gewend maken heb ik niet zoveel problemen, maar ik hoop dat je hem straks nog rust gunt. 

haha
[/quote]