Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

en idd zorgen voor een goed passend zadel en z'n rug laten doen. succes Lieke schreef:Je zegt dat het zadel niet goed ligt en het bit erg dik is. Ik zou even aan de tandarts vragen als die er is of het bit wel geschikt is voor jouw pony. Zulke grote monden hebben ze namelijk niet.
Verder zou ik even wachten met rijden tot je een goed passend zadel hebt. Met een slecht passend zadel creeer je een paard wat gaat staken, pijn heeft en je kunt er ook flinke schade mee aanrichten aan de rug.
Volgende stap is les nemen, maar dat ga je al doen zag ik. Ik denk dat je pony ergens last van heeft, jouw leiderschap nog niet accepteert of gewoon altijd zo gereden is. Met goede les moet dat goedkomen.
In de tussentijd zou ik veel aan de hand met hem werken. Leer hem op kleine commando's te reageren. Stoppen als jij wilt dat hij stopt, lopen als jij wilt dat hij loopt. pasje zijwaart, pasje achterwaarts. En allemaal zonder te trekken.
Ik vind longeren (zonder bijzet oid) altijd een fijne manier om goed te communiceren met mijn pony. Als ik het goed doe reageert hij op kleine verschillen in houding.
Maar dit is natuurlijk ook een kwestie van je pony leren kennen. Als jij hem wat beter kent als je ernaast staat, zal het ook een stuk beter gaan als je gaat rijden.
ze wist dat ik haar nu wel in de hand had omdat het bit scherper is. Ik zie er ook geen probleem in, want een scherper bit dat ik niet gebruik is niet erg, een 'zacht' bitje kan heel pijnlijk worden als je eraan moet hangen of rukken geven ofzo. Ze loopt daar gewoon veel fijner op. Natuurlijk gaan we nog les nemen, maar teruggaan op zo'n zacht bitje doen we alleen als ze er even goed op reageert.