Springen met een drie jarige ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

Re: Springen met een drie jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:08

3 jarige zijn nog niet helemaal ontwikkeld maar inderdaat bij elk paard verschild dat. Maar 3jaar vind ik echt nog te jong.
Ik vind wel dat een laag sprongentje (50 cm of zo) wel kan maar niet te hoog/ te veel Knipoog

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:10

Persoonlijk vind ik dat 3 jaar te vroeg om te gaan springen. Ik vind het zelfs erg om sommige paarden te zien vrij springen. Dan denk ik arm lichaampje.
Vind het erg dat mensen altijd zo snel willen gaan altijd...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:16

lindake schreef:
Persoonlijk vind ik dat 3 jaar te vroeg om te gaan springen. Ik vind het zelfs erg om sommige paarden te zien vrij springen. Dan denk ik arm lichaampje. Vind het erg dat mensen altijd zo snel willen gaan...

Het lijken vaak al hele echte paarden maar in feite is het 3x niets, een onvolgroeid lichaam met slappe weke delen zonder balans dat nog amper is staat is een ruiter te dragen, laat staan staan er mee rondlopen en te springen.

Dat had ik in september vooral bij de filmpjes van de te veilen paarden op Zangersheide. Ik kon bij een aantal paarden werkelijk niet geloven wat ik zag. Ik heb mij oprecht staan afvragen welke conclusies mensen durven te trekken uit die beelden en vooral hoe lang ze bezig zijn geweest om die paar sprongetjes te krijgen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:07

hoe lang denk je dan dat ze bezig zijn geweest? en waaruit bestond die training dan Daniella?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:37

KiWiKo schreef:
hoe lang denk je dan dat ze bezig zijn geweest? en waaruit bestond die training dan Daniella?

ik wilde net zeggen...
mijn 3 jarige vind vrijspringen helemaal het einde Haha! oortjes naar voren en er over heen sjeezen! en training? gewoon een kwestie van een keer een sprongetje opzetten en em losgooien. ze kwam zelf op het idee om er over heen te springen Clown

_Susanne_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:48

Ik vind dat je met een paard kan springen als hij 4 a 5 jaar is. Het is afhankelijk van het paard, maar ik zou nooit een jong paard van 3 laten springen omdat het medisch niet verantwoord is. Het paard is nog in de groei en het loopt meer risico's om hierdoor beschadigd te raken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:00

wat een onzin.......... laten we alle veulens maar op stal houden, want in dat land maken ze veel raardere sprongen Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:02

Ik wil eerste ven heel duidelijk stellen dat ik niet perse tegen springen van jonge paarden ben, vooral correct begeleid vrijspringen is een goede oefening en een beproefde methode om veulens te selecteren op karakter en voor de opfok cq fokkerij. Laten we veulens alsjeblieft niet binnen zetten, dan is de kans dat ze een blessure of lichamelijke beperkingen oplopen nog veel groter.

De beelden waren van paarden die voor de veiling waren geselecteerd in de leeftijd van 5 maanden tot ongeveer 3/4 jaar. Er was volgens mij geen sprake van training, er moesten beelden worden geschoten voor potentiele kopers en andere belangstellenden. Een aantal van deze paarden sprongen duidelijk zo opgejaagd (zichtbaar op de beelden dat er soms 4 man achteraan liepen met een zweep) en knijpend, dat het niets meer met springen te maken had maar gewoon noodsprongen werden gecreeerd die blijkbaar commercieel heel aantrekkelijk zijn om te laten zien. Je zag bij een aantal paarden duidelijk dat er een compilatie was gemaakt van de beelden, dat zag je oa aan het verschil in springen en aan het aantal mensen in de baan. Een uiterst correct springende merrie (ik meen een merrie van de Laarseheide) werd op nog geen 10 mille afgeslagen terwijl die paniekerig springende beesten voor gigantische bedragen werden verkocht. Vandaar dat ik mij e.e.a. afvraag.

Rubi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:17

Ik vind dat je wel af en toe een heel klein sprongetje kunt maken,
maar echt fanatiek springen en hoge hindernissen niet
er is toch niet voor niets een regel dat je pas met je paard mag springen
vanaf z'n 4e ?
het lijkt me niet goed om dat zo vroeg al heel intensief te doen

(en ik bedoel dan met dat je erop zit, gewoon vrijspringen kan wel, maar ook niet te vaak)
Laatst bijgewerkt door Rubi_ op 15-05-08 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Melanie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:18

Vrijspringen moet geen probleem zijn vindt ik, maar echt springen daar vindt ik een 3 jarige toch echt nog wat te jong voor!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:38

Hier ben ik het indd ook mee eens, maar wel eerst het liefst zonder ruiter en met vier jaar met ruiter.
En dan ook maar afentoe één keer in de maand of twee maanden.

Balkjes lopen is wel goed om te doen zowel erop als met longeren hier wordt de achterhand en de rug sterker van.
en aan de longe een sprongetje is ook leuk heel af en toe.
Knipoog
KiWiKo schreef:
een keer een sprongetje maken is gewoonweg ook leuk voor een 3 jarige...........

elke dag een parcours springen is niet leuk voor een 3 jarige Lachen

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:28

Ik vind eik te vroeg want alles is nog nie eens helemaal goed gegroeid enzo

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:56

Het fanatiek springen met een drie jarigen is volgens mij heel simpel gezegt het verpesten van je drie jarige..
wel denk ik dat het goed is voor een jong paard om veel af te wisselen. dus ga lekker balkjes lopen met hem, laten hem af en toe vrij over een kruisje springen. kijk eens hoe hij wil springen onder het zadel. maar puur en alleen voor de afwisseling en de ervaring. 1x in de maand vind ik meer dan zat! en dan zeker niet hoger dan 50 cm..

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:33

Ik vind het niet kunnen.
- nu vind ik balkjes stappen aan de hand wat anders, dat voor de duidelijkheid.
En bovendien denk ik dat je zowieso wel wat anders te doen hebt als je paard pas kort onder het zadel is.

Ik zie het altijd maar zo: zonder zijwieltjes rijden is goed voor je evenwicht. Maar je moet het eerst met proberen wil je niet omvallen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:34

KiWiKo schreef:
wat een onzin.......... laten we alle veulens maar op stal houden, want in dat land maken ze veel raardere sprongen Lachen

helemaal mijn gedachte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:38

Unique_ schreef:
N.a.v een discussie die er net ontstond in een Huiskamer topic, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de mening van de bokkers hier.

"Hoe denken jullie over springen met een drie jarige ?"

Edit: Naar mijn mening, is springen met een drie jarige not done.
Ik bedoel met springen dan niet misschien 1x in de zoveel tijd een klein sprongetje doen, maar echt fanatiek rijden en dan ook flinke sprongen maken onder het zadel.
Ik vind sowieso het fanatiek rijden op een drie jarige, al niet verstandig, laat staan er mee te gaan springen.

Ik ben het met je eens. Af en toe een balkje of klein sprongetje (bij een goed ontwikkelde 3-jarige) dat kan, fanatiek rijden en flinke sprongen absoluut niet. Als een 3 jarige om de dag onder het zadel komt is het al meer dan genoeg, laat staan dat hij dan al hard aan het werk is.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:17

KiWiKo schreef:
een keer een sprongetje maken is gewoonweg ook leuk voor een 3 jarige...........

elke dag een parcours springen is niet leuk voor een 3 jarige Lachen

Ook niet voor een tienjarige.

En er wordt telkens gezegd: een laag sprongetje is akkoord. Maar wat is laag? Ik vind een sprong van een meter redelijk laag terwijl anderen dat als een onnemelijke hindernis zien.
Een ander vindt 1,20 laag terwijl dat voor mij toch behoorlijk aan de maat is.

Dit is mijn driejarige. De tweede keer in haar leven dat ze een paar hindernissen springt....
Afbeelding
Niet opgejaagd door de zweep of wat dan ook. Alleen het 'straatje' ingeleid.

Maar deze is dus nog niet onder het zadel omdat ik dat te vroeg vind. Ze mag de komende tijd wel af en toe vrij springen, maar met beleren wachten we mooi nog een tijdje.
Wanneer ze in de wei staat zijn haar bokken soms hoger dan dit sprongetje. Maar een gewicht van 70 kilo op haar rug vind ik echt nog wat teveel van het goede.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:28

Jenny00 schreef:
Scum schreef:
Zo nu en dan een sprongetje en wat balkjes lopen moet best kunnen met een 3jarige, als hij voor de rest fijn aan pakt. Dat is natuurlijk bij elk paard anders. En een beetje afwisseling is ook fijn voor de paarden.
Fanatiek springen/dressuur rijden lijkt me nog niet aan de orde op die leeftijd.

Hier ben ik het idd mee eens, elk paard is verschillend!

eens...

maarrre... er zijn hier al veel vaker topics overgeweest... ff zoekfunctie! Pling

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:36

ik spring niet met mijn 3 jarige. mocht het wel in de clubles, ze keken mij zelfs raar aan toen ik aangaf dit niet te willen Clown
ik vind vanaf 4 jaar een betere leeftijd, en zal behalve wat balkjes op de grond de komende maanden zelfs nog geen minikruisje springen.
Als ik op de club mensen actief elke week zie mee springen met hele jonge paarden, dan is dat echt iets waar ik mijn hoofd bij schud.
maar goed.. anderen schudden weer hun hoofd bij mij omdat ik mijn paarden met 2.5 inrijd Clown

panter1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:38

Er zijn hier genoeg bokkers, zie 3-jarige paardjes hebben. Waarmee ze al vlink oefenen en wedstrijden rijden?

ntmphoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 18:03

Ik denk dat beperkt springen met een 3-jarige best zou moeten kunnen. Al zou ik persoonlijk nog liever een jaartje of misschien wel twee jaar wachten met springen, maar dat is helemaal afhankelijk van het paard.
Ben ook wat meer voor het later inrijden, dus dan komt dat springen onder het zadel toch al later Knipoog

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:00

ik ben van mening dat een driejarige in ieder geval een sprongetje vrij kan maken. Driejarigen doen immers ook vaak mee aan keuringen en wedstrijden voor jonge paarden.
Onder het zadel vind ik dat je ermee kan beginnen als 'het stuur' erop zit en de rem. Dat kan dus ook zijn als hij nog drie is. Zo af en toe een sprongetje kan geen kwaad. Ik bedoel natuurlijk niet dat je er elke week fanatiek mee moet springen, maar een keer in de zoveel tijd kan geen kwaad. Vooral handelaren en fokkers willen hun paarden zo goed mogelijk en zo snel mogelijk verkopen, dus willen ze zo vroeg mogelijk beginnen met springen.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:10

ik ken een 3jarige die het superleuk vond als er een hidernis in de bak stond. Dan moest en zou ze er overheen. Mijn hengstenveulen was 3 weken dat hij voor het eerst sprong omdat er heel toevallig een kruisje á 20 cm in de bak stond toen hij en mama in de bak stonden. Ik denk dat sommige paarden het gewoon heel leuk vinden. Zo ken ik er ook een waarmee je soms gewoon moest springen omdat er anders in de dressur niks te beginnen was. Ik denk dat je het per paard moet bekijken. Het ene paard is het andere natuurlijk niet.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:15

het balkje draven en klein kruisje springen is ook leuk voor je paard voor de afwisseling, en dat ze het rijden leuk blijven vinden

Maythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:34

Ik sta het toe als iemand zegt dat ze hun 3 jarige regelmatig vrij laten springen, maar echt intensief laten springen onder het zadel is niet gezond.

Een ex klasgenootje van mijn zusje heeft een paard die op haar 3 jaar intensief getraind werdt voor jumping, paard is nu 13 ongeveer en mag niet meer springen wegens een peesontsteking.

Maar het is niet goed je 3 jarige intensief te trainen voor wat dan ook.
Zo had men zus zelf een morganhengst die te intensief werdt gereden toen hij 3 was (voor zowel jumping als dressuur)
het goede gevolg, hij is 6 en reed soms al oefeningen van grand prix, sprong naar de kweker/trainer's zeggen 1.50m
het nadeel, hij mocht van mij niet meer rijden aangezien ik een scheur in de rechtervoor en linker achter pees heb ondekt bij hem.

Ik ben er dus tegen een 3 jarige al echt intensief te trainen voor wat dan ook in de paardensport.