Bokken uitzitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silfie35

Re: Bokken uitzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:56

Heb ook wel eens gezien die als die het paard aan het corrigeren was of iets met de zweep deed en wist dat het paard ging bokken ging hij staan en als hij ging bokken ging ze ook staan zodat ze niet gelijk uit het zadel gegooid werd denk ik!

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:58

Hakken met rijden goed uitdrukken. Echt druk op de beugels houden en gewoon rechtop zitten, niet te ver achteroverhangen (dus niet liggend Tong uitsteken ) en ook niet te veel aan de teugels gaan trekken als ie wel gaat bokken. En het belangrijkste: gewoon rustig blijven..

Susannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:11

Ik heb het juist een beetje andersom: doordat ik wéét dat ik meestal mooi kan blijven zitten (door idd achterover te blijven/gaan zitten), vind ik het minder eng als een paard bokt...Knipoog
Bij ons op de manege zijn er een aantal paarden die wel eens willen struikelen, m.n. als ze net koud van stal komen, en dat vind ik zóveel enger dan een bok..

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:13

achterover gaan zitten als ie gaat bokken, als je recht blijft (proberen te) zitten kukel je sneller voorover (eraf)

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:16

Probeer tijdens het uitzitten ook meteen je paard voorwaarts te rijden:
een écht voorwaarts paard kàn niet bokken!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:17

Gelukkig heb ik echte bokken nog niet meegemaakt aangezien ik niet aan kan klemmen enz. dus lig er redelijk snel af, maar mn paard is nog wel zo vriendelijk te trachten mij te laten blijven zitten:p

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:35

Misschien is zitles een idee? Zo leer je veel beter zitten en dat is uiteindelijk ook erg handig om de bokken uit te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:42

nouja de paardjes bokken niet altijd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-05-08 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:43

nouja normaal druk ik me hakken wel uit . Maar alleen in galop niet. Mijn houding is zo bagger. Ik ga dr echt aan werken. Ik zal mijn ouders wel eens lief aankijken en vragen of ze foto's willen maken

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:44

rechtop zitten, hakken uitdrukken , knieen goed aan je zadel tijdens het rijden, op moment van bokken, evt je been iets naar voor s teken, hoofd van paard altijd hoog proberen te houden bovenlijf iets naar achter en flink been geven! absoluut geen gas terug willen nemen want dan kunnen ze alleen maar beter bokken. als je paard fris is en je bang bent dat ie gaat bokken, voorwaarts rijden in een pittige draf en veel figuren rijden. vooral niet!!!! galoperen . voor een goede bok moet het paard n.l. de achterbenen bij elkaar hebben wat in een pittige draf niet zo 123 lukt

helaas weet mijn pony al mijn trucken en was ze me laatst in 2 heel heel heel gemene bokken te snel af. (eerst je baas ff uit balans halen en dan hop hoofd tussen de benen en mega bokken geven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:45

Susannah schreef:
Ik heb het juist een beetje andersom: doordat ik wéét dat ik meestal mooi kan blijven zitten (door idd achterover te blijven/gaan zitten), vind ik het minder eng als een paard bokt...Knipoog
Bij ons op de manege zijn er een aantal paarden die wel eens willen struikelen, m.n. als ze net koud van stal komen, en dat vind ik zóveel enger dan een bok..

haha ja idd ik vind struikelen niet eng :p

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:48

idd wat iedereen al zegt, achterover zitten (schouders naar achteren borst vooruit) en hakken uitdrukken.
en als je een bok uitzit, zet em dan flink aan het werk, zet het gas derop.

succes en niet bang worden; van vallen leer je zei mijn instructeur altijd, ga je beter van zitten Tong uitsteken

@ miss montana; je leert wel veel meer van die moeilijke manegepaarden die je alle hoeken van de bak laten zien. de meeste houden daarmee op zodra je ze verteld wie de baas is

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 23:08

Het ligt een beetje hoe hij bokt.
Op een dressuur zadel lig je er eerder af dan op een spring zadel als een paard met z'n hoofd tussen benen bokt.
En hoe meer snelheid je hebt hoe makkelijker en trek altijd aan een teugel.
Maar de kunst is probeer het te voorkomen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 06:56

Ik ga altijd staan in mn beugels.
Ben er de laatste 4 jaar niet meer afgevallen tijdens het bokken, maar hoe meer bokken je meemaakt, hoe steviger je gaat zitten Knipoog

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 07:04

Heb ook nog wel een leuke tip: pak het zadel maar beet zodat je je niet hoeft te verhouden om te blijven zitten. Zo zit je je beesie niet in zijn mond te trekken en heb je zelf een beetje meer steun om de bokken uit te zitten.
Ook een beetje proberen aan te voelen of in de gaten krijgen wanneer je beessie begint te bokken...
Succes Pling

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:31

Ik reed vroeger altijd op een manege pony die veel bokte, daar ben ik in al die jaren maar 1 keer door het bokken vanaf gevallen. Dat kwam doordat ze schuinging bokken en toen hing ik ernaast Vork .

Maar nu heb ik sinds een jaar een eigen pony die heel soms bokt, die is soms echt onmogelijk om uitte zitten. Als ik na 1 bokt nog op zit, draai ik haar meestal op een kleine volte - dan kan ze niet bokken.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:44

ik zou zelf niet het zadel pakken, simpel omdat het je hele houding verknalt, koop dan een bokriempje. snap ook niet dat mensen het moeilijker vinden om in een dressuurzadel bokken uit te zitten, het maakt mij niet veel uit eigenlijk, heb menig bok overleefd in dressuurzadel

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:59

benen lang maken, en veel op bokkende paarden zitten Knipoog
Nee zonder gekheid, mijn vorige pony bokte dagelijks waardoor je wel beter leert blijven zitten.
Probeer anders je zit te verbeteren door zonder beugels te rijden.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:00

Je moet altijd in je achterhoofd hebben zitten dat die wel is kan gaan bokken, dus goed zwaar blijven zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:00

okee dankjullie wel.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:07

wat ik bij mijn huidige pony doet, die ook wel vaak bokt (heb hem pas en hij zit me nog echt uit te proberen): flink been geven en voorwaarts drijven, bij deze pony helpt dat goed.
Maar denk dat ieder paard/pony toch weer anders is, en jij rijdt veel verschillende he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:11

jaa. Ik heb geen eigen pony, Dus dan zit je met de les nooit op dezelfde.
En de pony van mijn vriendin kan ook super bokken.
Op een dag ging die alleen maar bokken.
Gelukkig was ik er nie afgevallen maar me vertrouwen in het peerdie was onwijs weggevallen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:32

ook nog een tip laat een hand los. Dus je teugels in 1 hand en de andere hand ontspannen naast je bovenbeen laten hangen. Het makkelijkst is het als je je binnenhand laat hangen.
Zo rij ik als ik een jong moeilijk paard inrijd. Op deze manier kan ik zelf bijna alles uitzitten.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:38

als je de oren niet meer ziet flink voorwaarts drijven en benen preventief iets naar voren doen (dan kom je iets achter de beweging en zit je steviger) en vooral niet voorover gaan zitten!

en op je zit oefenen door zonder beugels of zonder zadel te rijden (dan wel een paardje nemen dat neit zo snel bokt haha...)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:55

hmm, dan maar de verkorte versie van mijn hele verhaal, ik had het al twee keer getypt en als ik wil plaatsen krijg ik een foutmelding en is mijn hele bericht weer weg Boos!

Ik ga een beetje in mijn beugels staan alla verlichte zit, het paard bokt als het ware dan onder je door, ook wil een pluk manen erbij pakken wel een stuk schelen om je in het zadel te houden