Faram @ niet zo'n beste dag... WEL mooie galopfoto's!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Faram @ niet zo'n beste dag... WEL mooie galopfoto's!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 09:58

Sonja schreef:
Prima juist om er van voren mooi af te blijven en je eerst te richten op voorwaarde nr. 1: voorwaarts. Lekker lange lijnen rijden, beetje schakelen in tempo, super.
Wat je ook gerust kunt gaan doen is kleine stukjes wijken daarin meenemen. Echt maar 2 of 3 pasjes, waarbij je heel goed oplet dat je die voorwaartse drang erin houdt. Daar worden ze mooi sterk en handig van.
Verzameling en hoofd/halshouding komt later wel. Voor nu zijn dit hartstikke fijne plaatjes!

ja schakelen gaat ook al érg goed (mens ik moet echt foto's plaatsen van een goede dag!), puur op zit terugrijden en weer voorwaarts eruit, dat doet hij echt super en heel precies. wijken meepakken had ik zelf nog niet aan gedacht, ik dacht dat dat meer voor 'later' zou zijn als we verder zijn, Faram blijft op zich goed tussen twee benen en teugels lopen, en op de hoefslag kan ik hem ook wel wat stelling naar binnen laten meepakken dus ik zal het eens proberen. aan de hand pak ik al wel wat pasjes zijwaarts mee om hem lekker soepel te maken dus ik denk wel dat hem dat prima afgaat eigenlijk.

ik ben niet echt bezig met zijn hoofd- halshouding nog, ik rij voornamelijk met de teugel los of op minimaal contact als ondersteuning, als ik hem echt constant rond wil hebben van voor dan kruipt hij heel erg terug en dat vind ik zonde, en bovendien verwarrend voor hem, aangezien ik hem graag eerst lekker actief door het lijf wil hebben, en anders vraag ik van alles tegelijk.
ik kan hem op zich ook prima met wat meer teugelcontact rijden, maar ik heb eigenlijk liever dat hij het zelf doet, zoals ik al zei vindt hij zijn balans vinden op voltes en daarbij voorwaarts en actief blijven zo al best moeilijk, en hij moet juist zijn eigen weg vinden daarin en lekker op eigen benen lopen.

@ sonja, bedankt voor het compliment!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:00

merrieveulen:
ik bedoel alleen heel licht contact, zodat hij zelf je hand op kan zoeken. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 10:02

dat kan hij op zich prima, in stap doet hij het al heel sterk en ik ga daarin af en toe wel op zijn verzoek in, echter ik merk ook dat wanneer we dat doen, en hij dus 'aan de teugel' komt, hij terugvalt in tempo en niet tegelijk actief kan stappen. ik doe het dus omgekeerd, rij eerst voorwaarts en actief zodat hij dat gewoon wordt, en voeg dan stap voor stap de andere zaken toe. voor nu is een constante fijne aanleuning vragen gewoon nog te moeilijk voor hem.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:05

oke ik snap het Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:09

merrieveulen schreef:
ik doe het dus omgekeerd, rij eerst voorwaarts en actief zodat hij dat gewoon wordt, en voeg dan stap voor stap de andere zaken toe. voor nu is een constante fijne aanleuning vragen gewoon nog te moeilijk voor hem.

Nee joh da's niet "omgekeerd" (ja als je 't spiegelt naar de dagelijkse praktijk die je in veel rijbakken ziet helaas wel Duivel ), dat is JUIST the way it should be!

Wijken onder het zadel kun je gerust mee gaan pakken. Niet voor het resultaat of om een prachtig stukje wijken voor de kuit te laten zien, maar écht voor de gedachte achter de oefening. Dus bv vanuit een arbeidsdraf éven een paar pasjes opzij voor enkelvoudige druk, daarna meteen rechtstellen en weer pasje verruimen. Is een superoefening voor jullie en de fase waarin jullie nu zitten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 16:48

nou dat bedoel ik er ook mee te zeggen, ik zie gewoon zo enorm veel getrek aan teugels om dat neusje erin te krijgen en de kop in de krul... ik vind dat zo zonde en dat is ook de bedoeling niet. het lijkt wel of de neus op de loodlijn zó belangrijk is voor iedereen, dáár wordt aan gewerkt en als het 'gelukt' is komt de rest pas.

bedankt voor je uitleg, hier kunnen wij denk ik wel wat mee. ik ga het gewoon eens op 't gemakkie proberen als ik Faram lekker aan het lopen heb... en dan hopelijk ook foto's ervan, haha!