Picasso (Zuidhorn x Makelaar) @ springwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Re: Picasso (Zuidhorn x Makelaar) @ springwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 00:53

Is een heel mooi paard hoor, de ruiter lijkt niet echt ontspannen (ik kan het fout hebben) je moet een ontspannen en zelfverzekerde houding hebben. Dat zal het paard ook merken en gaat het misschien wel makkelijker.

Bolxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 01:31

Oef, de foto's laten wel zien dat de ruiter zijn handen er behoorlijk vol aan heeft.
Ik heb zelf een aantal keren op een merrie gesprongen die ook geneigd was met 4 benen tegelijk de lucht in te gaan en heel veel tempo te maken bij het aanrijden van de hindernis. Wat ik daar nog van weet is dat het belangrijk was om toch goed voorwaarts te rijden, dus been eraan. Het paard moet ondanks zijn tempo wel goed van achter naar voor gereden worden, anders wordt de afzet door inactieve achterhand bijgezet met de voorbenen waardoor je de kikkersprong krijgt. Echter, voelt het als ruiter logischr om een paard dat hard gaat van voren tegen te houden. Aandrijven voetl dan niet heel logisch. Volgens mij zie ik dat hier op de foto's ook een beetje terug. Op de laatste dressuurfoto zie je namelijk dat picasso (in vergelijking met de eerste dressuurfoto's) traag is met zijn achterhand/op de voorhand loopt. Voor een goede afzet is een actieve achterhand juist erg belangrijk.

Nu vond ik het zelf altijd erg tegenstrijdig om een paard dat al zo hard ging nog eens flink aan te drijven voor de sprong.
Er zaten wel enkele lessen bij waarin ik zelf rustig en geconcentreerd genoeg was om haar wel bij me te houden. Dan kreeg ik het voor elkaar om haar tussen handen en benen op te sluiten door een constante teugeldruk te houden (zonder vast te zetten, want dat stond gelijk aan hard rennen) en goed het been eraan te houden. Op dat moment had ze ook niet de neiging met haar hoofd te gooien en sprongen we heel beheerst en constant en over de rug. Maar... wanneer ik haar ook maar even los liet van voren (per ongeluk), dan kon ik de rest van het parcour wel op mijn buik schrijven omdat ik haar niet meer terug kreeg. Gevolg was dan dat het kikkersprongen werden, en dat ik er bijna naast kwam te liggen omdat ik zelfs het stuur verloor en niet meer kon aangeven welke kant ik op wilde na de sprong. Oeps!
Ik denk dat de tips voor tempo beheersing die ik hiervoor tegenkwam erg goede tips zijn. Ik ben iig erg benieuwd of dit gaat helpen.
Verder hoop ik dat ik mijn ervaring een beetje goed heb kunnen uitleggen wat ik bedoel. Heel veel succes met dit mooie paard!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 03:18

Als tanden en rug goed zijn. En paard dresuurmatig goed over de rug kan lopen, dan zou ik wat vaker lagere sprongen nemen.
Dit kan niet goed zijn voor het paard,allemaal noodsprongen, elke sprong kop in de nek..

En de dressuurfoto laat ook een paard zien dat zijn rug volledig wegdrukt. Mensen die alleen naar het voorbeen kijken zullen misschien nog denken dat het wle wat is. Maar je moet naar het geheel kijken, achterbenen komen totaal niet mee.

Maar goed, als paard dressuurmatig wat beter gereden word,en medisch is ie 100% . Dan zou ik onder begeleiding eens wat vaker lager springen, in-uitjes etc. Zodat balans en houding van ruiter ook beter word.
Ik vind het echt een prachtig paard, maar rijtechnisch kan het stukken beter Lachen

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:16

Ik ga mee met crossmonster! Het is een heel mooi paard, en als hij medisch 100 % is zou ik is beginnen met wat lager enzo. Met goeie begleiding inderdaad. Lekker gaan oefenenen en succes! Knipoog

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:20

de foto's geven niet echt een fijn beeld, je ziet dat hij enorm word tegen gehouden in zijn beweging.
Als ik jullie was zou ik even helemaal opnieuw beginnen laag en werk aan je houding !!

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:55

Anouska schreef:
Maysie schreef:
Ten eerste mooi dier en qua dressuur ziet het er zo 1,2,3 wel fijn uit. Ruiter zit daar ook netjes alleen handen moeten rechtop.

Ik zou qua dressuur veel veel overgangen rijden en ben je daarna ook van plan te gaan springen galop even achterwege te laten. Op lange zijdes en ook op korte over gangen rijden terug en voorwaarts ect ect. veel veel met stem en gewicht. voltes en lange lijnen. Ga dan met een enkele balk aan het werk. Leg die op een volte neer of op een lijn van bijvoorbeeld B naar A of E naar A je snapt van wel wat ik bedoel. Eerst in stap erover en dan draf gaat hij duwen drammen of hard op de rem en pasje terug. weer aankomen en met je stem mooi kalmeren. Gaat dit nou zo goed dan kan je dit ook in galop doen. Ook daar de overgangen goed oefenen. Waarom op zo'n lijn omdat dit een korte lijn is en minder aan moedigd om tempo erachter te zetten. Gaat dit goed leg dan een balk op de binnen hoefslag lange zijde neer. Ook hier weer in de 3 gangen en links en rechts overheen. Dan ga je stap draf balken doen . soms wat breder leggen en dan wat smaller. Galop balken laat je even achterwege.
Dan kan je eventueel een balken parcoursje doen . Daartussen in ook weer goed op die overgangen en ruggebruik en nageven letten.

Is hier de controle dan lange zijde galopbalken. mooi meetellen en terugzitten. Gaat dit netjes dan klein kruisje vanuit draf dit kan je op bouwen naar een KLEIN stijltje ook dit vanuit draf tot 1 m is makkelijk vanuit draf te doen zelf mooi terug zitten naar de sprong toe en let op het ruggebruik en het nageven weer. Gaan het paard drammen terug nemen niet erlangs maar stil zetten en pasje terug. Hij moet geduld hebben en wachten wachten en wachten. Dit bouw je uit naar in uitjes of kleine dubbels en let op kleine lage sprongetjes op niet al te lange lijnen. ga zelf netjes mee houd je onderbeen wat naar voren en ontspan en geef mee met je hand ga zelf neit teveel naar voren maar blijf iets terug zitten daardoor heb ja bij de afsprong meer controle qua snelheid.

Wat kan je erbij doen bij de kleine kruisjes en stijljes V tjes leggen (2 balken op de sprong in een V vorm) Hier door wordt het paard aangemoedigd in het midden te komen en lichtelijk te gaan buigen. Wat je ook erbij kan gaan doen is 8tjes over de hindernis. je springt hem rijd een stukje rechtuit volte en weer aankomen andere kant hierdoor wordt de ruimte voor snelheid beperkt.

Hou op de sprong je handen ietswat laag om de hoofdhouding naar beneden aan te moedigen en dus ook het ruggebruik tot buigen. Ga zelf niet plat liggen op de sprong want dan is de snelheid snel omhoog.

Na de in uitjes kan je wat hoger gaan bouwen en let erop dat het paard moet wachten . In theorie klinkt het makkelijk maar is moeilijker dan lijkt.. Ik heb ook een race monster.
Martingaal mag misschien ook een tikje strakker

Verder houding ruiter, armen meer bij lichaam handen ontspannen en meer meegeven onderbeen iets naar voren voor beter balans punt. NIet te ver uit het zadel en niet plat gaat liggen. Iets terug zitten op de sprong. Handen stukje lager

Klopt de tuigage en rug verder ?? i.v.m. met wel heel extreem rug wegdrukken?

Succes Knipoog

Kijk, daar hebben we wat aan! Harnanchement is in orde, daar ligt het zeker niet aan. Ik ga bovenstaande uitprinten en menemen voor de volgende training, bedankt voor de tips!

hehe iemand die het snapt Bloos
nog een kleine toevoeging je kunt het "wachtproces" nog uitbeiden door ook na de hindernis proberen zo snel mogelijk halt te houden, zonder te trekken uiterraard!
en voor optimale aanloop naar een dubbelsprong ook nog eerst werken met een grond balk alszijnde tweede hindernis!
dus kruisje dan een galopsprong en dan balk!
het gaat immers om de controle van het paard zonder hem zijn enthousiastme te ontnemen!
succes

Lotterdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:01

leuk paard ben met het commentaar van MAYSIE eens!

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:42

Dat hij niet goed mee zit is al duidelijk, maar de ruiter trekt het hoofd van het aard ook scheef boven de sprong. Hierdoor zal hij nog mee gaan spannen.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:56

Ik denk dat dit paard ergens last van heeft, z'n rug en / of z'n nek. K zou m even laten doorlichten...

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:57

ik heb wel een paar tips!
heb zelf ook een raket met springen
Maar dit lag grotendeels bij mezelf.
Onbewust knijpt de ruiter met zijn benen, je kan het goed zien aan de houding en zit, de ruiter geeft ook weinig mee met zijn handen, dus misschien ook de ruiter zijn fout?? ik weet echt niet hoe het paard is hoor dus ik trek geen conclusies Knipoog
Hier wat tips. Lachen
als je een hindernis springt, zet het paard meteen halt na de hindernis, en na de hindernis ga zowel linksom als rechtsom Lachen
als je op de hindernis aanrijd en je merkt dat het paard versnelt of wegdrukt, zet het paard dan meteen halt!
Als dat niet lukt dan draai een volte, het paard hoord naar jou te luisteren dus mag het paard niet zomaar zich versnellen.
Als je losrijd, zorg dan voor een losse teugel met een klein beetje contact, en ga diep in het zadel zitten.
En als je op een hindernis aanrijd, geef GEEN been want dat doe je onbewust toch! Geef alleen been in de afzet en niet daarvoor. En na de hindernis, ga weer diep zitten en probeer van die teugels af te blijven! Lachen
heb het zelf zo gedaan en mijn paard springt nu echt super!
Heerlijk ontspannen weer. ! Lachen
Succes ermee..!! Knipoog

En trouwens, het paard hoeft niet meteen ergens last van te hebben! kan ook gewoon zijn dat het paard GRAAG na de hindernis trekt, ken er meer van die dat doen en die hebben ook nergens last van! Lachen

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:59

Pollewoppy schreef:
Oei, vind het springen er echt niet fijn uit zien...
Je ziet het er echt niet aan af dat dit paard internationaal gesprongen heeft. Volgens mij hindert de ruiter het paard gigantisch in de mond (correct me if I'm wrong)

Dressuurfoto's zien er beter uit.
wel een imponerende schimmel Ja

Precies ! Volgens mij ook , het paard heeft hij hoofd heel erg hoog als hij springt , en hij ontspand ook niet. De teugels iets langer en meer mee gaan met de beweging ! Knipoog
De dresuur foto zijn er goed uit.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:03

Ook ik vind het niet echt een fijn beeld
Maar er is al erg veel commentaar gegeven waar ik het mee eens ben, dus wat heeft het dan voor zin het nóg een keer te zeggen Lachen Ga er iig hard aan werken Ja

Ik vind het wel een prachtig paard en als het correct loopt, weet ik zeker dat het een toppaardje is Ja

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:07

IK vind vooral de laatsen paar foto's een super rot beeld geven , hji word echt met zijn hoofd om hoog getrokken.
Ontspan meer , ga meer mee met zijn beweging en trek hem niet in zijn mond.

Impilixus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:14

mooi paard.. !
vind tspringen rniet helemaal goed uitzien, maar kan zin dat ie druk is of dat er iets gebeurd is warom ie zo springt.
dat hoofdje is leuk onder de sprong net of ie denkt, o god die blken bijtenofzo. Clown
mijn paard is ook van zuidhorn.
aleen dan Zuidhorn × pion. moeder is : zanette.

veel sucses en pleziernog met je paardj.
xx

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:18

Mooi paardjes

Je ziet wel wat een kracht het paard heeft als ie springt, ik vind het knap dat je het durft.
Zoals ik het paard zie is het nogal opgefokt en moeilijk in bedwang te houden..

Waarschijnlijk heeft het paard meer aanleg voor dressuur.. Vind ik zo te zien

Maar toch boven de sprong proberen meer mee te geven..proberen Knipoog

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:24

Ik heb er zelf eentje die ook graag met 320 km/u er over wil(de) dus weet helaas waar ik het over heb..
Lijkt of de ruiter erg veel druk op de teugels heeft, reactie van het paard is vol daar tegen in en dus nog harder waardoor er (i.c.m. het trekken) geen sprake meer is van enkel ruggebruik..
Persoonlijk zou ik niet de hoogte in gaan tot het paard normaal kan springen over een lage hindernis. Lijkt me wel zo eerlijk voor het paard en ook wel zo veilig..
Rijdt hij met pessoa? Deze kan ook extra druk geven (enkel gebroken pessoa drukt bij trekken aan de teugel in het verhemelte en geeft dan ook deze reactie; kop de lucht in en rug wegdrukken)

Ik zie bij elke foto de ruiter de handen erg bij het zadel houden, trekken geeft dus deze hoofdhouding als reactie, probeer de handen veel meer naar voren te brengen, ookal ben je dan bang dat je de controle helemaal verliest..
Wat bij mijn paard erg goed heeft geholpen is de teugels loslaten, niet tempo terug trekken voor de sprong maar juist teugels ver naar voren bij het aanrijden van de sprong. Lijkt een idiote oplossing maar paard trekt nu niet meer tegen mij in en zoekt nu zijn eigen tempo en komt steeds rustiger terug.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:39

Wat maysie zegt is een hele goede les. Ik snap alleen niet waarom jullie daar nog niet mee bezig zijn. Is er wel intructie? Als dat er niet is dan zou ik op zoek gaan naar een goede springinstructeur. Deze zal met dezelfde oplossing komen.

De eerste keer als je dit gaat proberen zal het wel niet makkelijk gaan. Ben bang dat je hem heel lastig stil krijgt. Dit is echter wel een must. Misschien is het handig om eerst een ruiter met springervaring te zoeken die hiermee aan de slag wil. Het luisterd namelijk erg nauw en gezien de houding van de ruiter is deze niet heel erg ervaren. (hoewel ik ook wel snap dat je op zo'n paard niet als een stijllist erop kunt zitten.)

Succes

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 10:40

Alina schreef:
Ik heb er zelf eentje die ook graag met 320 km/u er over wil(de) dus weet helaas waar ik het over heb..
Lijkt of de ruiter erg veel druk op de teugels heeft, reactie van het paard is vol daar tegen in en dus nog harder waardoor er (i.c.m. het trekken) geen sprake meer is van enkel ruggebruik..
Persoonlijk zou ik niet de hoogte in gaan tot het paard normaal kan springen over een lage hindernis. Lijkt me wel zo eerlijk voor het paard en ook wel zo veilig..
Rijdt hij met pessoa? Deze kan ook extra druk geven (enkel gebroken pessoa drukt bij trekken aan de teugel in het verhemelte en geeft dan ook deze reactie; kop de lucht in en rug wegdrukken)

Ik zie bij elke foto de ruiter de handen erg bij het zadel houden, trekken geeft dus deze hoofdhouding als reactie, probeer de handen veel meer naar voren te brengen, ookal ben je dan bang dat je de controle helemaal verliest..
Wat bij mijn paard erg goed heeft geholpen is de teugels loslaten, niet tempo terug trekken voor de sprong maar juist teugels ver naar voren bij het aanrijden van de sprong. Lijkt een idiote oplossing maar paard trekt nu niet meer tegen mij in en zoekt nu zijn eigen tempo en komt steeds rustiger terug.

Nee, het is geen pessoa, een dubbel gebroken ringtrensje. Teugels los zal erg spannend worden, ook al staat de sprong op 30 cm, hij springt toch meestal minimaal een meter, maar het valt eens te proberen.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 10:44

egnie schreef:
Misschien is het handig om eerst een ruiter met springervaring te zoeken die hiermee aan de slag wil. Het luisterd namelijk erg nauw en gezien de houding van de ruiter is deze niet heel erg ervaren. (hoewel ik ook wel snap dat je op zo'n paard niet als een stijllist erop kunt zitten.)

Succes

Er hebben hele ervaren ruiters mee gesprongen die er ook weinig tot niks mee konden en Bas is zeker niet onervaren in het springen. Omdat het paard het zo leuk vindt (beetje te leuk) en hij zoveel kracht van achter heeft, willen we het toch gaan proberen. Er is begeleiding en we zullen zeker de tips gaan meenemen.

Lau_Ra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:51

Ik heb geen verstand van springen maar mijn gevoel zegt dat het paard niet lekker springt? Het houdt zijn hoofd zo omhoog, volgens mij zit de ruiter het paard in de weg..

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 10:53

Lau_Ra schreef:
Ik heb geen verstand van springen maar mijn gevoel zegt dat het paard niet lekker springt? Het houdt zijn hoofd zo omhoog, volgens mij zit de ruiter het paard in de weg..

Daar gaat de discussie op het moment ook over, zie andere berichten.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:00

Anouska schreef:
Nee, het is geen pessoa, een dubbel gebroken ringtrensje. Teugels los zal erg spannend worden, ook al staat de sprong op 30 cm, hij springt toch meestal minimaal een meter, maar het valt eens te proberen.

Ik verklaarde degene die mij dat vertelde ook voor gek..
Ik heb 30 verschillende bitten geprobeerd, niks wilde lukken...
En inderdaad, teugels los en absoluut niet trekken vond ik doodeng, mijn maag draaide echt om en ik durfde het ook amper.. maar.. het werkte wel Lachen
Elke keer werd hij rustiger, hoefde niet meer tegen mij in te trekken en kon nu zijn eigen tempo bepalen en mooi basculeren Lachen
Probeer het gewoon eens, je hebt echt niets te verliezen lijkt me Lachen

En laat er iemand naast staan die daar heel bewust op let en ook toeschreeuwt dat je losser moet laten, het is namelijk ook gewenning om bij te hard gaan te gaan trekken, dat moet ook "even" uit je systeem zeg maar Clown
Succes!

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:07

Doet hij dit met vrijspringen ook?
ik zal je paard eerst laag laten springen, leg een balk voor en na de hindernis, zodat hij niet te ruim kan springen.
het is een heel erg mooi dier, maar hierdoor gaat zijn rug eraan

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 11:11

Alina schreef:
Probeer het gewoon eens, je hebt echt niets te verliezen lijkt me Lachen

Behalve de mogelijkheid tot lopen Haha!

Nee, ik ga er zelf niet op, ben bezig met training van mijn eigen paard en dat is zo'n ander geval dat dat alleen maar verwarring met zich meebrengt.

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:14

Die heeft totaal geen plezier in het springen... oren plat, rug weggedrukt. Hoe komen jullie aan dit paard? 't ziet er een beetje uit alsof hij kapot gereden is in het springen.