KiWiKo schreef:wat zegt je instructeur hiervan???
daar ben ik ook wel benieuwd naar
heb je hulp van ervaren mensen betreft inrijden
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
KiWiKo schreef:wat zegt je instructeur hiervan???
melissa111 schreef:ik zou een zweepje bij de hand pakken als hij bokt of steiger geef je hem een harde tik .en als hij/zij het nog een keer doet geef je een hardere tik enzevoort.hij/zij word vanzelf wel moe als ze moe is ga je nnog lekker een uurtje rijden.ze houd dan ooit wel op.
Ik ga jouw toch ook niet over de rooie meppen? Lekker weer hoor, tegenwoordig lossen we alles met de zweep op. 
melissa111 schreef:ik zou een zweepje bij de hand pakken als hij bokt of steiger geef je hem een harde tik .en als hij/zij het nog een keer doet geef je een hardere tik enzevoort.hij/zij word vanzelf wel moe als ze moe is ga je nnog lekker een uurtje rijden.ze houd dan ooit wel op.

Norway_girl schreef:melissa111 schreef:ik zou een zweepje bij de hand pakken als hij bokt of steiger geef je hem een harde tik .en als hij/zij het nog een keer doet geef je een hardere tik enzevoort.hij/zij word vanzelf wel moe als ze moe is ga je nnog lekker een uurtje rijden.ze houd dan ooit wel op.
Ben jij wel helemaal lekker bij je hoofd?Ik ga jouw toch ook niet over de rooie meppen? Lekker weer hoor, tegenwoordig lossen we alles met de zweep op.
Van mensen zoals jij krijg je de meest afgestompte paarden terug, kopschuw etc.
Maargoed TS, ik zou iig wat andere experts vragen, waneer je instructie niet genoeg is. Misschien heeft ie ergens last van? Onze 3 jarige heeft ook van die streken, maar die van jouw is even andere koek. Sterkte ermee!
Norway_girl schreef:melissa111 schreef:ik zou een zweepje bij de hand pakken als hij bokt of steiger geef je hem een harde tik .en als hij/zij het nog een keer doet geef je een hardere tik enzevoort.hij/zij word vanzelf wel moe als ze moe is ga je nnog lekker een uurtje rijden.ze houd dan ooit wel op.
Ben jij wel helemaal lekker bij je hoofd?Ik ga jouw toch ook niet over de rooie meppen? Lekker weer hoor, tegenwoordig lossen we alles met de zweep op.
Maargoed TS, ik zou iig wat andere experts vragen, waneer je instructie niet genoeg is. Misschien heeft ie ergens last van? Onze 3 jarige heeft ook van die streken, maar die van jouw is even andere koek. Sterkte ermee!
montyjansen schreef:een paard steigert niet omdat hij het leuk vind, er is vast een reden voor, te sterk inwerken van een hand of één die terugwerkt, waardoor hij zijn achterbeen niet goed kan onder brengen, of pijn in de lendenen, heupen, er kunnen allerlei voorbeelden zijn.
Maar goed, daarom is het ook zo moeilijk. De ene moet een flinke patat hebben, de andere heeft echt een probleem en dan maak je meer kapot dan je goed doet. melissa111 schreef:Norway_girl schreef:
mijn manier werkte wel met mijnzelfbeleerde dreamer die eerst bokte maar nu is hij heel lief EN NIET AFGESTOMPT.ik zit al in de L1
Je hebt er dus totaal geen verstand van. Ik wil wel wat foto`s van jouw op je geliefde Dreamer zien
EN trouwens ik rijd al M2
Nu graag weer online, stuur maar PB.Chupa schreef:Hij is erg sensibel, heel gevoelig, druk en temperamentvol. Tegenovergestelde van mijn andere paard. Is voor mij dus ook even wennen. Bij alles wat je doet krijg je een gigantische reactie. Als je zijn vertrouwen eenmaal hebt, is ie erg braaf maar hij is ook angstig.
Chupa schreef:Hem met de zweep o.i.d. aanpakken heeft totaal geen zin bij hem, omdat zijn vorige eigenaar hem niet erg vriendelijk heeft behandeld.
) Er zit niks anders op als hij niet reageert op je been. Jij zal moeten leren de tik met de zweep zo te doseren dat je toch de gewenste reactie krijgt. En dat leer je alleen maar door te doen. Van nature is een paard namelijk geneigd te reageren op druk van het zadel/been door zich te te spannen/bol te maken (gevolg is bokken). Daarom moet je ook nooit klemmen met je benen op een (jong) paard. Deze spanning kun je alleen af laten vloeien door voorwaarts te gaan. Een tik veroorzaakt een schrikreactie en dan zal een paard van nature/uit reflex vluchten. Van deze 'vlucht' reactie maak je gebruik bij het paard voorwaarts leren gaan. Later zal hij leren dat op je been te doen. Chupa schreef:Wat de zweep betreft heb ik me misschien niet helemaal goed uitgedrukt. Er waren mensen in het topic die het nodig vonden om hem wel met de zweep 'af te raggen' en te straffen en dat gaat er bij mij dus niet in. De zweep als hulpmiddel/verduidelijking voor mijn been kent ie wel.
Chupa schreef:Hij reageert heel fel op de zweep, een klein tikje is meer dan genoeg om hem keihard voorwaarts te krijgen.
Ik stelde het meer in het algemeen
Ik ben ook echt niet tégen zweepgebruik. Als ik een van onze merries niet op het juiste moment met zweep rijd (en dan ook goed aanpakken) wordt ze zo lui als wat. Hij is gewoon heel gevoelig
Bedankt, jullie allebei. melissa111 schreef:ik zou een zweepje bij de hand pakken als hij bokt of steiger geef je hem een harde tik .en als hij/zij het nog een keer doet geef je een hardere tik enzevoort.hij/zij word vanzelf wel moe als ze moe is ga je nnog lekker een uurtje rijden.ze houd dan ooit wel op.