Inzet travers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Inzet travers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:29

Hoe herkenbaar suusje. Zelf heb ik het nooit, maar als ik een ander op mijn paard laat rijden krijgen ze haarv aak niet in galop en gaat ze steeds krommer lopen Haha!
Pas als ze het binnenbeen eraf halen springt ze braaf aan.
Ik zag dat ook een keer bij een vers manege paard gebeuren. Paard had al flink wat hoger gelopen en stond heel netjes aan de hulp. Met aangalloperen ging hij echter met de kont naar binnen en als ze hem dan gingen bijtikken (hij was immers stout in hun ogen) gaf hij een bok (logisch). Toen ik weer iemand zag tobben met hem, daf ik de tip om het binnenbeen eraf te halen en voila, beestje was zo dwars nog niet. Hij begreep er gewoon niets van.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:33

Ik zelf denk dat je meer instelling meot vragen en ook je lichaam lichtelijk meedraaien want in galop meot je recht blijven zitten en bij travers mag je best lichtelijk meedraaien en je hoofd in de richting waar je naar toegaat. Ik ga er vanuit dat je je buitenbeen iets verder naar achteren legt dan dat je normaal voor de galop doet.

Als je paard in galop springt netjes terug nemen en opnieuw proberen en zo elke keer opnieuw proberen en als hij het goed doet belonen doe het ook eens op de middenlijn en niet in de hoek aanzetten want je wordt altijd wel gevraagd in de hoek aan te galloperen bij hoger niveau ook op de lange zijde Mara probeer gewoon een sop de middelijn en van B naar E en etc. Lachen maar blijft altijd belonen als hij eht goed doet.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:38

Probeer de travers in te zetten vanuit een volte 10 meter. Blijf op de volte rijden totdat hij goed los is en de buiging ook echt wil pakken. Zet dan pas de travers in. Mijn paard gallopeert juist aan als ik mijn binnenbeen op de singel hou en mijn buitenbeen naar achter leg. De truc was, hou je binnenbeen wel op zijn plek maar duw hem niet aan. Ga maar eens nationale proeven kijken, bij de travers en appuyementen zie je ze allemaal hun binnenbeen iets van het paard halen (iets "afsteken", zorgen dat het been er niet tegenaan ligt). Succes ermee!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:42

Ik gebruik een stemhulp, klik is in draf blijven en het galopgeluid heb ik van een westernruiter geleerd: het geluid dat je maakt als je een kat lokt. Dit galopgeluid leer ik ze aan de longe. Dit werkt dus echt perfect (in ieder geval bij de 3 paarden die ik beleerd heb sinds ik bij die westernstal heb gestaan). Wel zachtjes doen, zodat de jury je niet hoort. Ik heb mijn paarden ook nog stemcommanda's geleerd voor gang terug (gewoon hoooooo) en achterwaarts (ander klikje).
Nadeel is dat je paard ook in galop gaat als iemand anders het kattelokgeluid maakt, haha, dat maak ik dus regelmatig mee omdat dit geluid bij iedereen een beetje hetzelfde klinkt en heel veel mensen dit geluid onbewust maken als ze aan het paardrijden zijn.

Edit: bij inzet travers klik ik dus altijd, en paard blijft in draf. De merrie die ik nu heb had dat in 2 dagen door.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:44

anneve schreef:
Ik gebruik een stemhulp, klik is in draf blijven en het galopgeluid heb ik van een westernruiter geleerd: het geluid dat je maakt als je een kat lokt. Dit galopgeluid leer ik ze aan de longe. Dit werkt dus echt perfect (in ieder geval bij de 3 paarden die ik beleerd heb sinds ik bij die westernstal heb gestaan). Wel zachtjes doen, zodat de jury je niet hoort. Ik heb mijn paarden ook nog stemcommanda's geleerd voor gang terug (gewoon hoooooo) en achterwaarts (ander klikje).
Nadeel is dat je paard ook in galop gaat als iemand anders het kattelokgeluid maakt, haha, dat maak ik dus regelmatig mee omdat dit geluid bij iedereen een beetje hetzelfde klinkt en heel veel mensen dit geluid onbewust maken als ze aan het paardrijden zijn.

Maar die geluiden kan je neit tijdens een proef doen dat wordt als een fout gerekend teminste bij mijn proef deed ik het geluidje wat je doet las je je hond roept of je pony en dat werd als een fout gerekend

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:48

kwestie van zachtjes genoeg doen Knipoog maar als je paard er eenmala aan gewend is, is het ook niet meer nodig

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:57

probeer vanuit een kleine volte traver te doen en dan dus vanuit de volte op de lange zijde door te gaan.
als je paard dan toch aanspringt, overgang terug en weer een volte en traver... en ga zo maar door. misschien werkt dit?

succes!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:11

Galophulp in combinatie met stemhulp voorlopig gebruiken. Ik neem aan dat je je buitenbeen gebruikt bij de galop, als je een travers probleem hebt nu? Dan voor travers inzet al de juiste stelling en buiging vragen, buitenbeen erbij en binnenteugel er aan houden. Zodra de inzet duidelijk is, verloopt de oefening ook wel goed. Paard moet nu alleen het verschil tussen galop en travers leren. Bij juist beleid heb je dit met een paar trainingsessies verholpen.