Lichtrijden of doorzitten? vraag/discussie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 01:39

In de westernsport wordt altijd doorgezeten...Dit ook omdat een westernzadel het lichtrijden niet echt bevorderd.
Nu ligt een westernzadel ook op een groter rugoppervlak dan een dressuurzadel, en het zal van paard tot paard verschillend zijn hoeveel last /of ook niet) hij ervan heeft.
Persoonlijk zit ik liever door, maar merk wel dat mijn paard beter ontspant met lichtrijden, ook met westernzadel.

Dus ik rij het liefst licht.
Maar als ik de keuze heb tussen doorzitten en eraf te liggen wist ik het wel.
En mijn keuze is om er NIET af te liggen.

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 11:27

Jippie schreef:
Frisheid bij een jong paard zou ik liever oplossen door eerst te gaan longeren [10-15 min]. Daarna zou ik pas opstappen.
Doorzitten doe ik alleen wanneer een paard zijn rug gebruikt. Bij een jong, fris paard dat gaat dribbelen bouw je te veel spanning op door door te zitten. Een jong bokkend paard rij je naar voren.

hier ga ik helemaal in mee.
Ik zit eigenlijk nooit door als de rug niet ontspannen is.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 13:41

Ik wil ook niet zeggen dat ik altijd doorzit, maar gisteren bijvoorbeeld. Ro besluit direct zodra ik de bak in ga dat die pion in de hoek bijt. Dat betekend bij haar stijgeren en never nooit meer door die hoek. Ik ga dan op mijn kont zitten en schop (of pak de zweep en mep) haar dus die hoek door. Nu is het zo dat Ro dit graag zeker 15 min. vol wil houden. Dus ik blijf dan doorzitten en zet haar keihard aan het werk. Ik blijf hierbij dus doorzitten spanning of geen spanning. Ik heb gewon het idee dat ik meer te vertellen heb ook als ze dus op dat moment niet stijgert of bokt. Pas na 20 min als ze besloten heeft dat het geen zin meer heeft om weg te schieten en dwars te doen ga ik weer licht rijden rij de ontspanning erin. En zo rijd ik dus de jonge paarden. Als ze braaf zijn ga ik ook lichtrijden. Haha!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 14:21

Sjuimpje schreef:
Als paarden beginnen te stuiteren blijf ik er liever ietsje boven hangen in een vage verlichte zit.
Als je echt in de rug gaat zitten en ze geven een bok krijg je gratis vliegles of een hernia. Schijnheilig

Dat doe ik dus ook altijd... Werkt bij de ene pony (sorry ik rijd alleen op pony's Haha! ) wel en bij de ander weer wat minder.

Heb ooit eens een (van de vele) pony in proberen te rijden (had heel veel hulp van mensen met meer ervaring hoor) wat echt heel irritant werken was. Allemachtig, deze pony mocht je op een of andere manier niet aanraken met je benen, hij was er heel erg bang voor. En daarbij moest je ook nog eens lichtrijden. Nou, probeer het maar eens, ook je knien niet aanspannen, en dan moet je dus gaan lichtrijden vanuit de beugels in plaats van uit je knien. Iets dat ik vroeger altijd deed maar ik kan het nu niet meer. *LOL* Maar goed, ik kreeg er zo dus geen zuiver lichtrijden meer uit want het beestje had echt zo'n rakketak gangetje waarbij je heel snel moet lichtrijden en dus werd het zo'n betje een bonkebonk op zijn rug... *LOL* Waarna ik dus een flinke salto maakte want dat beest kon wel bokken!

Maarja, beetje meer ontopic, ik vind het fijner om door te zitten (op een pony die niet bokt Knipoog ), dan kan ik er beter mee werken.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 14:33

Ik rij een vrij jonge merrie. Ze is nu 4 en een beetje. Ik rij op haar altijd licht, behalve in overgangen(logisch). Ze kan ook wel eens een bokje geven of van voren hupsen maar als ik op haar door ga zitten is dat voor haar meer een hulp om nog irritanter te gaan doen ( ik vind haar nog niet echt makkelijk zitten), met lichtrijden kan ik haar beter voorwaarts en aan het werk rijden. Met bram rij ik ook altijd licht omdat ie anders meteen de ontspanning weer kwijt is. Het probleem bij hem is dat je het niet aanvoelt wanneer hij iets gaat doen dus ik kan ook niet optijd ingrijpen dus ga je automatisch op je kont zitten want tijd om te gaan staan heb je niet en hij springt met 4 benen in de lucht of bokt scheef.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 15:07

Er worden nu twee dingen door elkaar gehaald, doorzitten/lichtrijden in het normale dressuurmatige werk en doorzitten/lichtrijden als paarden boklustig zijn. Bij het eerste rijd ik vnl. licht en bij het tweede zit ik eigenlijk meteen door omdat ik dan de boel wat beter uitzit.