Lady Turiba (v. havel) springen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minkie

Re: Lady Turiba (v. havel) springen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 12:01

[quote="karinFTbing"]
Het hiermee eerst te leren en als dat goed gaat kan hij eraf Knipoog
quote]

maar je merkt toch als je de stiek eraf haald dat ze helemaal niet heeft geleerd hoe ze moet lopen,
wanneer ben je eigenlijk van plan om die stiek eraf te halen? juist door die stiek kan je paard nooit goed in de aanleuning zijn, omdat hij waarschijnlijk gewoon in het stiek hangt.
ik hoop dat je nieuwe instructrice je beter les gaat geven.

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 12:41

Mooi paardje heb je... Jammer dat ie zo moeilijk is. Is ook wel een beetje een "Havel-trekje" volgens mij, tenminste die ik heb gekend, waren aardig pittig, maar niet verkeerd.

Ik ga mee met de rest door te zeggen dat je dat elastiek er echt af moet doen. Verbranden dat ding, er is nog nooit een paard beter van geworden!
Ga idd veel longeerwerk doen met touwtjes of een pessoa, en als je niet weet hoe het werkt is er vast wel iemand die je wil helpen.. je hebt hier in ieder geval al genoeg commentaar gekregen, zit vast wel iemand bij toch Knipoog

Succes met je nieuwe instructrice en geef niet te snel op!

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 12:59

Silence schreef:
Volgens mij ben jij veel te veel bezig met haar ´netjes´ te laten lopen.

Maar nageelijk rijden mag nooit een doel op zich zijn.
Als jij op een correcte manier rijd, dus ontspannen, achterhand er goed onder en van die mond afblijven, rijden op je zit en been, dan zal de ontspanning veel sneller bij je paardje te vinden zijn, waardoor ze uit zichzelf omlaag komt.

Dus neem even rust qua rijden...ga grondwerk doen of longeren en begin dan met een nieuwe instructrice.
En uiteraard die stiek eraf laten met je eerste les. Weet je meteen of het een goede instructrice is, aangezien die niet naar hulpteugels grijpen, maar het rijtechnisch op proberen te lossen.
En dat duurt waarschijnlijk wel wat langer, maar is zoveel beter en fijner voor je paardje en je hebt er een leven lang profijt van.
Al die hulpteugels lossen het probleem niet op, maar verbloemen het alleen maar.
Ze heten niet voorniks HULPteugels, en niet PROBLEEMOPLOSSENDEteugels.

En wat betreft je opmerking:
Citaat:
Als ik zonder rijd vind ik haar wel vervelender lopen en krijg ik haar veeel moeilijker omlaag

Dat is het echte paardrijden en dat moet JIJ nou net gaan oplossen.
Is misschien hard in het begin, maar het zijn wel de feiten, waar jij nu met je neus bovenop gedrukt wordt.
Elke keer die ´troep´ eraan hangen zorgt ervoor dat je paardje nooit goed leert lopen van zichzelf uit.
Dan zal het altijd zo blijven.

Je hebt eigenlijk wel groot gelijk...
Ik en mijn zus hebben beiden moeite om te ontspannen als ze wil zakken, dus dan snapt ze het natuurlijk al niet en ze heeft het geloof ik ook nooit echt geleerd. Ik weet van 2 bazen hoe ze is gereden, de vorige was iemand die puur recreatief reed en niet op haar lopen lette (zie onze beginfoto's, zo liep ze 2 jaar lang) en daarvoor werd de in de krul getrokken.

De lessen zijn maar 1 keer per week, dus mijn zus en ik moeten afwisselen.
Gelukkig mag ik als eerst.
Ik zal haar goed uitleggen hoe wij hebben geleerd te rijden (waarschijnlijk weet ze dat al wel, want er rijd ook iemand anders die naar haar is over gestapt die net als ons eerst van dezelfde les kreeg).
Ik hoop dat het dan beter gaat.
Ik was eerst ook niet echt voor het stiek, ik wilde geen hulpteugels, maar aangezien ze wel een zwakke wervel heeft, dacht ik dat het voor haar fijner zou zijn en dat ik haar zo kon leren laag te lopen.
Ik hoop dat ik het bij mijn nieuwe instructie gewoon zonder leer, want ik vind het heel belangrijk dat mijn paard haar rug goed gebruikt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:06

OK dan! Hartstikke goed dat je er wat mee gaat doen.
Probeer bij die eerste les de stiek gewoon van het begin af aan af te laten.
Meenemen kan altijd, maar niet meteen gebruiken. Alleen bij hebben voor het geval dat Knipoog
(dat zal ook goed zijn voor jouw gevoel denk ik)

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 13:11

Noujaa, ik neem hem gewoon wel los mee de eerste les en ik vraag gewoon hoe zij erover denkt Tong uitsteken
Maar ik weet al bijna zeker dat zij er tegen is Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:13

Grote kans dat het je dan prima lukt zonder stiek Knipoog
Heb ook wat vertrouwen in jezelf en klamp je niet zo vast aan hulpteugels.
Komt helemaal goed Knipoog

Los meenemen mag, maar niet aan je paardje Haha!

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 13:16

Als ik naast der sta lukt het me wel, maar als je erop zit is het toch wel moeilijk Knipoog
Het is wel een aantal keer gelukt om haar ineens te laten zakken, maar het probleem is haar daar te houden en dat ligt natuurlijk weer in mijn ontspanning.
Ik heb over het algemeen toch veel moeite met ontspanning, omdat ik ook een tijd erg bang was dat ze er vandoor ging, gelukkig ben ik er nu niet bang meer van Lachen
Het zal wel even duren voordat wij beiden het hebben geleerd, maar deze instructrice heb ik bij andere mensen ontzettend goed les zien geven, dus ik hoop dat het werkt Lachen

(En ik hoop dat ik over een jaartje met haar een hindernisje rústig kan springen, natuurlijk zonder stiek Tong uitsteken)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:07

Silence wat ben ik ontzettend blij met jouw reactie Haha!
Lekker duidelijke uitleg waar de tijd voor is genomen, daar hebben we wat aan Knipoog

Vandaag heb ik op Tuub gereden. Gister had ik even op een ander paard gezeten, en bij hem gevoeld hoe ik hem 'nageeflijk' moest rijden. Nu lukte het op een gegeven moment bij Tuub ook ineens een beetje! Haha! Ik was zo blij Haha!
Tuub was vandaag echt lekker voorwaarts en toen ik haar haar spieren even had laten strekken ging ze af en toe ineens zakken. Dat hielden we een seconde of wat vol en dan schoot ze ineens weer omhoog. Maar ik krijg het wel al in de gaten dus hoe het moet Lachen
Ik dus vandaag eerst begonnen met de snelheid, toen met stelling en nageefelijkheid. Ging echt lekker, ben zo trots Haha!
(sorry hoor Tong uitsteken ben gewoon heel blij )

Ik geef veel mensen hier gelijk wat dat stiek betreft. Ik zie het nut er ook niet meer van in. Zelf vond ik al dat Tuub er gewoon te sterk voor was en gewoon haar hoofd omhoog TROK en nu ik jullie uitleg lees weet ik vrijwel zeker dat het geen zin eer heeft..

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 18:20

Ik ben blij dat jij er nu ook zo over denkt Manon.
Door die uitleg van Silence is het me echt duidelijk geworden.
Wel goed dat je door Maszaro het nu wel door hebt!
Misschien moet ik het dan ook eens proberen op hem Knipoog Tong uitsteken

Thammie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:29

Dit heb ik dus ook een beetje gehad een instructrice die zei dat ik met thienderman (hoe je het ook schrijven ma moest rijden terwijl mijn pony nog nooit nagevelijk had gelopen. Heb hem snel weer af gedaan, ben daar ook blij om ik denk dat je je paard het beste leert rijden zonder. Je zal er veel geduld voor moeten hebben dat heb ik ook gehad maar nu gaat het al stukken beter. Wat ik vooral merkt is dat ze met dat ding wel nagevelijk liep maar zodra ik hem er afhaalde ze der hoofd om hoog gooide dus als je dan een keer wedstrijd heb dan kan je het wel vergeten dat ze nagevelijk loopt. Was teminste bij die van mij.

Paardrijden is veel geduld hebben, en vertrouwen krijgen in elkaar.

Succes... X

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 20:39

Ervaring van iemand anders is wel fijn om te horen!
Bedankt voor je reactie!
Het is inderdaad natuurlijk ook zo op wedstrijden dat je er niet mee mag rijden, maar bij fnrs op onze manege nog wel.
Maar ik denk dat ie er wel af gaat nu Knipoog
Zowiezo bij onze nieuwe instructie Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:02

Fijn dat ik jullie op deze manier een beetje heb kunnen helpen Knipoog
Graag gedaan in ieder geval.

Succes ermee en ook met de nieuwe instructrice.

roosp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:23

Snap niet dat mensen hier zo lopen te zeuren over dat elastiek.
Eraf halen? Dan loopt ze waarschijnlijk met der hoofd tussen de
sterren, wat erg slecht is voor haar rug/houding en ook nog is
stukken moeilijker is om haar dan rond te rijden.. het elastiek is
echt lang zat en trekt haar niet in een krul, want DAT is juist
vaak het probleem.. Uiteindelijk moet hij eraf ja, maar dit is een
goed begin.. en dan over elastiek met het springen, deze hinderd
haar hier niet! oke het zou beter zijn als het eraf gaat, maar op
deze hoogte zit het de pony totaal niet in de weg.. al is springen
met elastiek gewoon niet slim.

Dan zijn er ook nog mensen die zeggen dat het met ontspanning
enzo makkelijk zou gaan, toevallig ken ik deze pony en ze is echt
niet makkelijk! Verder zijn de ruiters ook nog geen Z ruiters dus
gaat het niet allemaal zomaar even vanzelf!

Ze ziet er goed uit en al een stuk ontspannender dan op de
eerste springfoto's! je ziet gewoon dat de pony zelf qua lichaam
een stuk ontspannender en makkelijker erover heen komt!