Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
WildChild schreef:Linda_E schreef:ik word gewoon verdrietig als ik de reacties lees hoe je zogenaamd een paard een vliegende gallopwissel aan moet leren
dit is (dressuur)rijtechnisch gezien vloeken in de kerk wat hier allemaal word "geadviseerd"
Hoe moet het dan wel?

Linda_E schreef:ik word gewoon verdrietig als ik de reacties lees hoe je zogenaamd een paard een vliegende gallopwissel aan moet leren
dit is (dressuur)rijtechnisch gezien vloeken in de kerk wat hier allemaal word "geadviseerd"

En daar zal ik met haar ook nooit aan beginnen
ZarcoTje schreef:Ik wil haar helemaal geen vliegende galopwissel aanleren.
Ik wil haar gewoon een wissel aanleren,bv. als ik op de rechterhand gallopeer,dat ik haar kan laten 'overspringen' tot de linkergalop
Vliegende galopwissel moet ik heus nog niet kunnen,dat zal ik veel later wel lerenEn daar zal ik met haar ook nooit aan beginnen

Anoeska schreef:Wat denk jij dat een 'vliegende' galopwissel is dan?
ZarcoTje schreef:Anoeska schreef:Wat denk jij dat een 'vliegende' galopwissel is dan?
Uhm..Tjah,ik ben een belg,en ik heb er dus andere woorden etc. voor,maargoed,momenteel staat mijn paard toch kreupel,dus ik kan er niet aan beginnen,wss zal het ook niet lukken.
xpasalx schreef:lees een boek
ZarcoTje schreef:Anoeska schreef:Wat denk jij dat een 'vliegende' galopwissel is dan?
Uhm..Tjah,ik ben een belg,en ik heb er dus andere woorden etc. voor,maargoed,momenteel staat mijn paard toch kreupel,dus ik kan er niet aan beginnen,wss zal het ook niet lukken.
ZarcoTje schreef:Linda_E schreef:ik word gewoon verdrietig als ik de reacties lees hoe je zogenaamd een paard een vliegende gallopwissel aan moet leren
Ik wil haar helemaal geen vliegende galopwissel aanleren.
Ik wil haar gewoon een wissel aanleren,bv. als ik op de rechterhand gallopeer,dat ik haar kan laten 'overspringen' tot de linkergalop
Vliegende galopwissel moet ik heus nog niet kunnen,dat zal ik veel later wel lerenEn daar zal ik met haar ook nooit aan beginnen
je weet volgensmij niet echt waar je over praat........ Anne_GTI schreef:Ik vind het makkelijkste om het vanuit een rechts/linksomkeert te doen. Flink doorsluiten in de halve volte, rechtstellen/omstellen op de rechte lijn en bij het bereiken van de hoefslag changeren. Gebruik je het schot als extra aanleuning/begrenzing.

Linda_E schreef:Het aanleren van een vliegende wissel moet je altijd op een rechte lijn rijden (om het aan te leren), bijvoorbeeld in contragalop op de binnenhoefslag of op de diagonaal en dan de wissel willen rijden op X en niet aan het eind van de diagonaal de hoek in en omgooien.
Je moet ook niet je zit verplaatsen van links/ rechts of andersom, dan springt je paard alleen maar om uit onbalans en niet omdat hij met kracht vanuit de achterhand wisselt.
Je oefent de wissel vanuit een ontspannen, tactmatige en gedragen galop (niet te veel terug verzameld en ook niet te veel voorwaarts). Voorbeeld: je wilt van links naar rechts wisselen op de diagonaal. Je rijd in de linker gallop en in de wending de diagonaal op houd je je benen allebij al naast de singel (dus niet rechterbeen achter de singel en je geeft niet meer de specifieke "linker gallop hulp"). Eenmaal op de diagonaal vraag je in die linker gallop goed stelling naar rechts, je houd je benen nog steeds naast de singel. Dan ga je aftellen op de gallopsprongen (vind ik handig) 1, 2, en op 3 leg je je linkerbeen overdreven naar achteren en geef je overdreven de rechtergallophulp, geef je paard met je zweep een extra tik erbij. Zo is het overdreven duidelijk voor je paard wat je van hem vraagt. Tijdens deze hele oefening blijf je rechtop zitten en ga je niet naar links/ rechts of van voor naar achteren hangen met je lichaam. Het is juist de kunst om je paard zo min mogelijk te storen of uit balans te brengen. Je paard moet dit op kracht doen en niet uit onbalans in een wending met jou er half naast hangend, dan is het wel een wissel maar technisch nooit één voor een 8. En hoe wil je dan in je proef een wissel gaan rijden op een rechte lijn? Of om de zoveel passen als je het alleen maar kunt door je paard uit balans te brengen?
Het is zeker niet een eenvoudige oefening. Sommige paarden pikken het makkelijk op maar bijvoorbeeld het paard waar ik nu Z1 mee rij mag ik al lang Z2 mee starten maar heeft zoveel moeite met die vliegende wissels. Ze raakt er van in de stress, hierdoor raak ik continue de sprong, tact, regelmaat en ontspanning kwijt en kan ik niet verder oefenen met de wissels. Ik ga niet eerder Z2 starten dan dat ik de wissels vlekkeloos kan rijden en ze niet meer in de stress raakt.
Ik heb ook wel paarden gereden die het zo onder de knie hadden.