Handen... Hoog of laag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Handen... Hoog of laag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:56

suus_ schreef:
poes:
daar had ik nog nooit over na gedacht, en de lagen zijn ook gevoeliger als de mondhoeken? (dat ze zo makkelijker in 'de krul' lopen?!)

schande voor je lesgever Ja

Wat pahlstrom zegt ben ik het echt volledig mee eens: je mag inwerken met je handen, maar nooit langer dan een paardenpas.

annemijn1010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:53

Je handen laag! Lachen Zit er netjes uit en is inderdaad wat je lesgever zegt beter Haha!

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:55

Maar wat doet een hulpteugel dan? Die werkt net zo lang in tot het paard nageeft. Soms is dat wel langer dan een (paar) paardenpas(sen) Verward

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:09

Dan zit de hulpteugel te strak. Als het paard zijn hoofd in jouw neus parkeert is het anders. Maar een martingaal leidt de teugels alleen in te hoge positie om zodat niet meer inwerken voorkomen wordt. Een thiedeman hoort ook zo in te werken, een elastiek ook en bijzet hoort niet mee gereden te worden. Slof heeft de persoon zelf in de hand, welke hebben we nog meer? Thiedeman is dus niet! om aan de teugel te rijden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:10

ik rij te laag met mijn handen, en ook daar nijgt mijn pony net zo hard om achter de teugel te gaan lopen als dat ik ze hoog houd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 01:10

Vera_noes schreef:
Maar wat doet een hulpteugel dan? Die werkt net zo lang in tot het paard nageeft. Soms is dat wel langer dan een (paar) paardenpas(sen) Verward

Weerstand bieden langer dan een pas ok, maar inwerken (vb bij het vwnw je handen even wijder zodat je ook met een lange teugel even kunt uitnodigen om naar beneden te gaann mag echt maar 1 pas, anders verstoor je het ritme toch?

xLeyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:28

Je handen/armen horen in een doorlopende lijn van je teugels te lopen. Dus als het ware een verlengstuk van je teugels!
Lichte weerstndbieden is natuurlijk niet verkeerd, maar nooit lang! Altijd korte ophoudingen geven en niet seconden/minuten lang blijven hangen en trekken. Knipoog

xLeyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:29

poes schreef:
Vera_noes schreef:

Weerstand bieden langer dan een pas ok, maar inwerken (vb bij het vwnw je handen even wijder zodat je ook met een lange teugel even kunt uitnodigen om naar beneden te gaann mag echt maar 1 pas, anders verstoor je het ritme toch?

Dit heb ik idd ook altijd geleerd! nooit langer dan een pas ophoudingen geven..

PaardenLeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:58

Meestal er tussen in, niet overdreven laag of hoog Knipoog

_Susanne_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:51

Het wisselt echt, de een zegt laag en de ander hoog. Heb geleerd met wat lagere handen te rijden. Ik denk dat beide goed is het is maar net een manier van rijden.

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:27

xLeyx schreef:
poes schreef:

Dit heb ik idd ook altijd geleerd! nooit langer dan een pas ophoudingen geven..

Ja maar ik geef dan geen ophouding, maar ik hou mijn hand gewoon op 1 plek(beide handen trouwens). En dan is er wel wat druk op de teugel, maar als ik mijn been eraan hou geeft ze vanzelf na en loopt ze in de houding die ik graag wil, en dan is de teugeldruk eraf en geef ik ontspanning. Nou, als ik stelling vraag, en soms doet ze dat niet alleen op mijn binnenbeen, dan moet ik van mij lesgeefster mijn binnenhand naar binnen zetten en op die manier stelling vragen. En dat doe ik ook weer net zolang totdat ze nageeft(en dus buigt) en dan krijgt ze ontspanning. En als een paard ontspanning krijgt als hij op de goeie plek loopt, heeftie dat snel genoeg door. En als je je been er maar bij houd! dan trekt je paard ook niet terug. En het ritme blijft gewoon goed hoor. Je geeft ontspanning op je teugel als je paard het goed doet, want een paard wil graag ontspanning en geen druk. En als je ontspanning geeft als die het goed doet, dan wil die altijd dat punt weer opzoeken. En als jij naar 1 pas alweer ontspanning geeft, dan denkt je paard dat het zo goed is, terwijl jij het niet zo bedoeld! Ik bedoel hier niet mee dat je heel erg stug met je hand moet zijn, maar wel duidelijk. En als je paard het eenmaal door heeft, wordt dat moment van teugeldruk ook steeds korter. Met ontspanning bedoel ik dat je de geen druk meer op je teugels hebt.

Indiana92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:38

liever hoger dan lager dnek ik zo

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:02

of je je handen laag of hoog houd, kan ook temaken hebben hoe je de oprichting wil hebben in de hals.
ik had het aan mijn instructrise gevraagt waarom zij haar handen zo hoog hield en wij ze laag moesten houden (ze was bezig met klaarmaken voor een wedstreid)
ze zij dat de jurie liever meer oprichting ziet als je een hoger niveau rijd.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:43

handen laag word je als eerste aangeleerd omdat als je paard ervan door gaat vaak de eerste reactie is handen omhoog, terwijl je jezelf dan juist uit evenwicht brengt. later moeten je handen wat hoger, als je 'gevorderd' ruiter bent. dit is beter voor je zit en je kunt van daaruit meer ' inwerken' dat gaat nit als je met je handen op de manenkam zit.

Marittt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:04

Het ligt aan de oprichting van de hals. Als je je handen iets hoger houdt, kan dat je uit balans brengen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:33

Vera: weerstand is anders dan inwerken: ik vind als een paard het bit niet aanneemt je zeker niet volledig moet 'loslaten', maar gewoon weerstand bieden (handen gewoon ontspannen op de plaats zonder trekken). Maar als je inwerkt, dan mag het niet langer dan een pas, je hand naar binnenz etten vind ik zeker wel inwerken. Beter even je hand een stukje omhoog en een kneepje, dan geven ze gewoon gelijk toe (uiteraard in combinatie met zit en been!)

Florientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:17

Je moet je handen inderdaat in een lijn met de teugels houden. Als je ze te hoog houdt, is de kans groter dat je je handen minder stil houdt en dat je er perongelijk aan trekt zonder dat dit de bedoeling was.

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:59

poes schreef:
Vera: weerstand is anders dan inwerken: ik vind als een paard het bit niet aanneemt je zeker niet volledig moet 'loslaten', maar gewoon weerstand bieden (handen gewoon ontspannen op de plaats zonder trekken). Maar als je inwerkt, dan mag het niet langer dan een pas, je hand naar binnenz etten vind ik zeker wel inwerken. Beter even je hand een stukje omhoog en een kneepje, dan geven ze gewoon gelijk toe (uiteraard in combinatie met zit en been!)

Ja ik bedoel ook inderdaad weerstand bieden Knipoog

tolik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:52

onderarm 1 lijn met de mond van je paard. loopt je paard hoog gesteld handen hoger als neerwaarts. duimen hoogste punt. en je polzen iets naar buiten draaien. zo kun je tegen houden en weer mee geven ook wel kneden.. het is geen trekwerk zoals veel mensen rijden.

Leintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:34

Ik ben het helemaal met je lesgever eens!;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:12

ik ken mensen die rijden als waren zij bijzetteugels; handen wijd en ongeveer op de knie.
Ja, het paard gaat wel in de krul hoor, maar als dat de bedoeling zou zijn, waarom knuppen we er dan niet gewoon standaard een stel bijzetteugels bij aan?

Nee, gewoon onderarm in het verlengde van de teugel, elleboog naast je lichaam en handen ca een handbreedte boven de schoft, afhankelijk van de hoogte van het hoofd van het paard.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:05

Hoog.

Binnenkort begin ik zelf met de methode lessen van Antoine de Bodt (rechtrichten) en dit rijdt veel lekkerder en dan moet je ook met je handen hoog rijden. Omdat je met je handen laag vaak je paard dwingt om in de teugel te lopen zonder dat je zelf lekker rijdt. En deze methode is ook erg goed voor je rug, omdat je deze minder belast. Kijk maar eens op de site van Antoine de Bodt

Cazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:47

Ciaraaa schreef:
Hoog.

Binnenkort begin ik zelf met de methode lessen van Antoine de Bodt (rechtrichten) en dit rijdt veel lekkerder en dan moet je ook met je handen hoog rijden. Omdat je met je handen laag vaak je paard dwingt om in de teugel te lopen zonder dat je zelf lekker rijdt. En deze methode is ook erg goed voor je rug, omdat je deze minder belast. Kijk maar eens op de site van Antoine de Bodt

Helemaal waar. Ben het met je eens.

liesje1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:28

Mizora schreef:
Je armen in een rechte lijn met je teugels houden. Dus lage halshouding wat lagere handen, hoge halshouding wat hogere handen.

ik ga hier in mee Knipoog