Jong paard gooit me er opeens af

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simone_40

Re: Jong paard gooit me er opeens af

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:04

Misschien zat zijn oor een beetje onder het hoofdstel? Of lag het zadel misschie achterste voren?

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 11:07

Bedankt voor de reacties en tips Lachen Ik was zelf nogal overvallen aangezien dit het eerste paard is dat zo reageert. Waarschijnlijk is hij gewoon erg gevoelig en moet ik veel geduld met hem hebben.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:24

geduld is altijd goed..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:46

KiWiKo schreef:
9 van de 10 keer is dit het "probleem" Het zal nog wel een paar keer gebeuren, en dat is helemaal niet erg

Risico van het vak Knipoog Vaak kan een handige ruiter wel aanvoelen dat een paard spanning opbouwd. De kunst is om die af te kunnen laten vloeien zonder ongelukken Haha! Maar goed; soms kun je het ook echt niet voorkomen. Ik ben ook wel eens gelanceerd van mijn paard. Die was al 4 weken zadelmak. Nooit geen pas verkeerd gedaan. Ik stapte op en hij begon direct te stuiteren. Gevallen, direct weer opgestapt en toen was het over. Daarna heeft hij het ook nooit meer gedaan.

Het is wel handig om het paard niet af te wachten. Dus als je opstapt direct goed naar voren laten gaan (en dan niet terug laten komen in tempo, allen op jouw initiatief). Als ik op een jong paard stap laat ik hem altijd snel aandraven na het opstappen, of zelfs galloperen als het paard dat makkelijker vindt (nadat hij eerst even aan de longe is losgewerkt natuurlijk) Dan ben je ze voor, meer in control en in draf/galop bouwen ze minder spanning op en als ze wel gaan bokken kunnen ze nooit zo hoog bokken als vanuit stap/stilstand.

Chupa schreef:
Waarschijnlijk is hij gewoon erg gevoelig en moet ik veel geduld met hem hebben.

Geduld is prima, zolang je dat maar niet verward met 'afwachten'. Juist als de kans erin zit dat hij gaat bokken is het beter om toch direct voorwaarts te rijden. De kans is groot dat wanneer je te voorzichtig wordt het alleen maar erger wordt.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 13:23

Bedankt voor de tips, jasmijn78 Lachen Ik denk inderdaad dat je gelijkt hebt, dat het ook een kwestie van doorpakken is, dat hij anders heel gauw doorkrijgt wat hij wel kan doen en hij niet meer weet waar de grens ligt.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:18

Ben volledig akkoord met feliciaa en jasmijn78. In het begin braaf omdat ze overdonderd zijn. Na een paar keer hetzelfde, proberen ze toch eens iets nieuws. Mss had hij net op dat moment nog wat spanning in zijn lijf en was dat beentje tegen zijn ribben wel de ontsteking.
Jonge paarden altijd goed voorwaards houden, dat ze zeker geen tijd hebben om na te denken over gekke streken.
Succes!!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:25

Je kan pas na 10x gereden hebben zeggen, of hij het goed doet of niet.
Heb vaak paarden gehad die pas de 8ste of 9de x uit hun dak gingen, dat komt omdat ze de eerste keren echt nog overdonderd waren.

De 1 heeft spierpijn, de ander heeft ineens door wat er allemaal gebeurd. Dit is heel normaal.

Pas na 15x kun je zeggen dat je paard (redelijk) goed zadelmak is.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:42

Chupa schreef:
Bedankt voor de reacties en tips Lachen Ik was zelf nogal overvallen aangezien dit het eerste paard is dat zo reageert. Waarschijnlijk is hij gewoon erg gevoelig en moet ik veel geduld met hem hebben.

Dit heb ik ook gehad met mijn dier toen. Is zadelmak gemaakt, ik paar maanden aardig kunnen doorrijden (wel was ie vaak een lopend bommetje, maar deed ie uiteindelijk niks). Had m toen L klaar toen ik op een dag weer ging rijden. Bak was nat, maar verder was t een gewone dag. Merke verder ook niks vreemds aan meneer. Ik stap erop, niks aan de hand. Ik laat de teugels even lekker lang, zoals altijd aan het begin. Hij ontspant zich en zo lopen we even lekker een rondje. Opeens draait ie zich een kwartslag en begint ineens GEWELDIG LOMP te bokken. Echt rodeo, zoals jij het ook beschrijft. Kon er onmogelijk op blijven zitten.
Toen ik eraf lag ging paard zelf nog rondje of 10 in volle rodeo de bak door.
Waar t vandaan kwam? Ik weet het nog steeds niet.

Op dit moment heb ik weer zo'n soort diertje. Een druktemakertje en heel gevoeldig dier. Schrikt van het minste of geringste, maar we zijn nu een paar jaar verder en ik ben weer en paar jaar ervaring rijker. Met haar ben ik al een maand of wat bezig met grondwerk. En moet zeggen dat ze hier enorm rustig van is geworden en nóg steeds rustiger wordt. Heb haar al vanaf februari niet meer gereden, maar dat komt wel weer.

Tja, je hebt gewoon een paniekerig dier. Ik zou ook voorstellen om grondwerk met je dier te gaan doen, maar wel echt weten wat je doet. Als je hier geen ervaring in hebt dan zou ik voorstellen om er iemand bij te halen die dit wél heeft en samen met diegene met je paard op de grond bezig te gaan.

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:49

heel herkenbaar, en ik weet nog steeds niet wat het geweest is.
Ik stap op hij begint als een gek te rodeoen ik bleef best lang zitten en viel uiteindelijk heel hard op mijn stuitje op het harde. (lang last van gehad)
Er was niks aan de hand alles zat goed, hij was toen meer dan een half jaar onder het zadel.
nooit eerder gedaan, en ook nooit meer gedaan Verward
hij was 4 en hengst. ik denk gewoon een dominante streek, hij heeft namelijk nooit meer zo gek gedaan. ik ben er dan ook wel met pijn en moeite opgekrabbeld en heb hem even goed aangepakt maar door de pijn kon dit helaas niet erg lang. dus mmmmhhhh I don't now, je bent iig niet de enige geweest Knipoog

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 06:44

Die van mij wilde geen zadel meer op na dit gebeuren Lips are sealed
Meisje bij ons op stal die zou er wel eens ff op gaan nadat ik er vanaf van gekletterd. Ze had alles niet gezien, maar had t haar heel duidelijk verteld. Zij deed mn paardje weer een zadel op en wilde m longeren en paard werd KNETTERGEK. Deed alles om t zadel van zn rug te krijgen, alsof hij nog niet zadelmak was. Hij werd ook levensgevaarlijk in t land ineens. Begon andere paarden aan te vallen en heeft het hek van t land (v ijzer) bijna plat gewalst.
Je begrijpt dat ik er dus nooit weer op ben gegaan Vork en van grondwerk had ik nog weinig kaas gegeten, dus ben ook niet op die manier aan de slag gegaan. Kon m niet meer zien en iedereen op stal riep dat ik m moest verkopen. Niemand durfde er aan de hand nog mee te lopen. Ook wel wat overdreven, maar gaf wel aan hoe erg ie was.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:42

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met een 6-jarige. jasmijn geeft je hele goeie tips: je moet het paard altijd voor blijven. Jij moet het initiatief houden.

En het motto bij jonge paarden: altijd voorwaarts! De keer dat ik er vreselijk afgebokt ben was vanuit stap. Als je hem flink aan het werk zet heb je al veel minder kans dat hij het doet.

Succes!