Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

victorielove schreef:Dankjewel voor de tips.
Jullie mogen komen kijken hoorHahaha.
Hij word niet met een normaal bit gereden, wat ik al heb gezegt, maar een bit die veranderd in een stang als hij gaat trekken. Ik merk zelf dat als hij veel te snel gaat dat ik ga hangen aan de teugels omdati k hem met mijn zit of stem niet terug krijg. Ik weet dat dit niet goed is maar het is echt zo'n reactie..
Hij loopt aardig goed nagefelijk alleen iets te hoog. Heb ook geen idee hoe ik hem lager krijg.
. Voelde me al weer een beginner de laatste tijd. Tigo wil ook alleen maar hard en nog harder... En hoe langer hij loopt, hoe harder hij wil! Als ik er net op zit gaat het goed. Tijdje losstappen, niks aan de hand. Tot ik begin te draven en figuren rijden. Dan gaat langzaam de turbo aan en is het gaan met die banaan... En als je hem dan tegenhoud probeert hij door bokken toch af te dwingen om harder te mogen. Hij is sowieso een ongeduldig typje, ook op stal of naar de wei toe. Het zit hem ook wel in zijn karakter denk ik... 
Pensionnetje schreef:Al 30 jaar rij en train ik heethoofden. Waarom? Omdat niemand het aandurft. Bij al deze paarden werkt de methode van eerst laten uitrazen en pas dáárna aan de hulpen gaan zetten het beste.
Hoe meer je terug rijdt hoe groter de frustratie bij dit soort paarden. In de begin fase laten galloperen!
Van de mond afblijven, verder NIETS vragen, geen hulpteugels, niet boos worden etc etc....
Laten gaan! Pas als de stoom van de ketel is kun je eraan gaan werken eerder zijn ze voor geen reden vatbaar.
Die paarden krijgen zoiets van : Jaaah pffff vandaag ff niet hoor. Ineens hebben ze de tijd om zich in plaats op het racen, op jou te gaan focussen.
Geef ze iedere keer heel karig één dropje en ze blijven zeuren. Pensionnetje schreef:En het leuke is, het werkt ALTIJD!Die paarden krijgen zoiets van : Jaaah pffff vandaag ff niet hoor. Ineens hebben ze de tijd om zich in plaats op het racen, op jou te gaan focussen.
Laag in tempo rijden met veel wisselingen is in de begin fase het slechtste wat je kunt doen. Eerst rust in die koppies zien te krijgen.
Zie het als kinderen die willen snoepen, geef ze in een keer héél veel en ze krijgen er al gauw genoeg van...Geef ze iedere keer heel karig één dropje en ze blijven zeuren.
Pensionnetje schreef:Dat is zacht gezegd een kamikaze paard. Alles begint bij de basis opvoeding. In de stal, aan de hand, onder het zadel. Een paard dat "de rit aanneemt" heeft geen respect voor jou! Begin met het respect te herstellen, anders zal het onder het zadel altijd een gevecht blijven.
Maar dat wordt erg lang omdat hier uit de doeken te doen. Kom eens langs zou ik zeggen.....
Pensionnetje schreef:Wees bij paarden met een sterke vluchtdrang hoofdzakelijk ERG DUIDELIJK en niet flauw. Stel je grenzen maar geef ze bij paniek de ruimte om éven aan hun vluchtdrang gehoor te geven. Daarna weer meteen terug naar waar je mee bezig was. Ruimschoots belonen voor het goede maar kort en vooral duidelijk straffen voor al het foute.
Paarden met een sterke vluchtdrang zijn onzekere paarden. Jij zult het een mate van zekerheid moeten bieden. Dit doe je door duidelijk, doortastend op te treden met iedere dag, uur én minuut dezelfde regels te stellen. Pas dan krijgen ze hun rust (en zekerheid).
Pensionnetje schreef:Al 30 jaar rij en train ik heethoofden. Waarom? Omdat niemand het aandurft. Bij al deze paarden werkt de methode van eerst laten uitrazen en pas dáárna aan de hulpen gaan zetten het beste.
Hoe meer je terug rijdt hoe groter de frustratie bij dit soort paarden. In de begin fase laten galloperen!
Van de mond afblijven, verder NIETS vragen, geen hulpteugels, niet boos worden etc etc....
Laten gaan! Pas als de stoom van de ketel is kun je eraan gaan werken eerder zijn ze voor geen reden vatbaar.
Pensionnetje schreef:Tja, met een heethoofd neem ik andere maatregelen.
Een heethoofd heeft véél energie en kan hij deze niet kwijt dan worden ze narrig.
Véél en vaak laten werken. Juist veel en vaak laten galloperen en zeer weinig tempowisselingen.
Daar worden ze alleen maar heter van. De tempowisselingen komen pas als hij zijn energie beter weet te gebruiken. De eerste keren zul je waarschijnlijk 20 minuten als een dolle door de bak vliegen, maarja, dat hoort erbij. Weet je paard eenmaal dat hij mág galloperen, lang en vaak, dan neemt de drang juist af. Worden ze rustiger, beter beheersbaar en dan komt de tijd voor de tempowisselingen pas. Hij moet moet vergeten dat hij niet mag galloperen (dan wil hij juist zo graag) hij dient te leren dat hij MOET galloperen, wanneer jij het wilt, zolang jij het wilt en op de manier waarop jij het wilt.
Laat hem de eerste keren galloperen zolang als hij het nodig vindt ( kan soms echt 20 minuten zijn). Valt hij dan uiteindelijk terug in tempo/draf dan geef JIJ been bij en laat hem nog 3 rondjes galloperen.
Jij hebt dan bepaald, jij had het laatste woord, jij hebt uiteindelijk gewonnen. Je zal zien na een paar keer gallopeert hij niet meer zo heftig, de lol is er vanaf en de tijd van het echte trainingswerk kan beginnen. Succes!
sjorsie schreef:Pensionnetje schreef:Al 30 jaar rij en train ik heethoofden. Waarom? Omdat niemand het aandurft. Bij al deze paarden werkt de methode van eerst laten uitrazen en pas dáárna aan de hulpen gaan zetten het beste.
bij mijn paard hebben we dit in het begin ook gedaan maar z'n conditie werd ook steeds beter, na een tijdje kon ie met gemak een uur aan een stuk door knetterhard galopperen zonder een teken van moeheid oid, daarom zijn we toch verder gaan zoeken.
Pensionnetje schreef:Dan heb je vast een heel bijzonder paard. Want één uur aan een stuk heb ik zelfs met doorgetrainde heethoofdige endurance paarden nog niet meegemaakt. Dan heb ik het over pezige volbloeden met een zeer grote longinhoud.