Jong paard, fel tegen de hand...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissDonna

Re: Jong paard, fel tegen de hand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:23

kan dit geen evenwicht kwestie zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:34

onley schreef:
is er dan ook een tandarts bij geweest ?
als het paard vreselijke haken heeft bevordert dit het kauwen op het bit ook niet

TS schrijft dat er een DA bij is geweest (die jeweetwelDA met z'n "goeie" adviezen Boos! Boos! ) en hij constateerde dat er niets mis is in de mond maar wel zag dat het paard het bit niet aannam.

Nu zou ik sowieso deze DA niet meer serieus nemen en al helemaal niet meer bij m'n paard willen hebben, maar goed. Hij heeft iig geen anatomische kennis in huis (anatomie van de mond), dus een paardentandarts erbij halen die dit wèl heeft, is zeker een must.
Natuurlijk kan het ook aan het zadel liggen, of andere lichamelijke oorzaken. Het paard verdient het dan ook dat àlles nagekeken wordt.
Tot die tijd iig geen bit meer in doen en bitloos ervaren hoe het paard daarop reageert. Na het wisselen kun je altijd het rijden met bit weer oppakken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 07:27

Ik viel bijna van mijn stoel, dat die VA zoiets durft aan te raden! Het dier heeft waarschijnlijk pijn van het bit. Ipv dat die VA aanraadt om bitloos te gaan rijden, nee koste wat kost dat stuk ijzer in z'n bek! Boos!

Jan_VT schreef:
Volgens de de DA heeft het paard gevoelige mondhoeken, en moet het paard echt gewend worden aan het bit. De DA raadt nu aan het paard gedurende 3 weken bijna alles met bit te laten doen, dus eigenlijk 24/24 u met bit op stal staan. Hierdoor zou het paard leren op het bit te kauwen, en het bit dus te aanvaarden.

Dat is toch gewoon dierenmishandeling?

Stoom uit je oren

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 07:44

Een gebit laten uitbalanceren kan heel goed helpen. Voor een goede tandarts kun je me pben. Kijk ook of je paard recht is. Zet het paard achter met 2 benen naast elkaar neer, ga achter je paard staan als dat kan en leg je vingers op de heupen van je paard. Zijn ze even hoog? Zelfde bij de schouders, voorbenen vierkant zetten, gleuf op de schouder tot bovenaan volgen en kijken of schouders gelijk zijn. Eerste halswervel, vlak achter het hoofd kan ook scheef zitten, soms komt deze atlas zelfs tegen de kaak aan met buigen. Als dit allemaal niet recht is kan het rechtzetten van je paard zeker helpen, heb hier goede ervaringen mee. Voor tel kun je PBen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 07:49

Aub breng dit beestje naar Ellen Kral, zij zit op de kliniek in Roosendaal. Ze is zelf dierenarts, maar kan zo veel met paarden die aanleuningsproblemen hebben etc.
Het eerste waar ik namelijk aan denk, is een paard met rugproblemen. In je handen heb je haar hele rug zitten, niet alleen de mond.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:00

laat paardje een keer maseren (zie voor masseradres bijv)
http://www.bruysend.nl/
Ik heb haar bij mij laten komen heb zelf ook jong paard en 'heb' geen problemen en toen zij hem een behandeling gaf werd hij daar stukken beter van kortom ik kan me wel herkennen in de opmerking die hier eerder is geschreven dat jonge paarden 'spier'problemen hebben
succes in ieder geval of is je probleem inmiddels al opgelost?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:53

Ben wel heel benieuwd welke dierenarts dit was? Is dit topic geen grote grap of zo? Ik weet dat er dierenartsen zijn die het ook niet meer weten en dan maar simpelweg wat roepen (ze worden immers betaald voor advies). Maar dit gaat wel heel erg ver.

Hoe haalt hij het in z'n hoofd om bij een paard van ruim drie te zeggen dat er niks in de mond kan zijn dat problemen geeft? Wisselen paarden tegenwoordig niet meer? Heeft hij tijdens de hele opleiding met zijn kop onder de grond gezeten of zo?

Ik zou serieus de dierenbescherming en de KNMvD bellen. Straks zijn er nog mensen die naar deze malloot luisteren. En als hij een rekening stuurt, mooi een briefje met uitleg terugsturen waarin je uitlegt waarom je niet betaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:45

Deze DA houdt mij ook nog steeds bezig. Boos!
Iemand met een diergeneeskundige opleiding die het diergeneeskundige beroep uitoefent, MAG dergelijke "adviezen" niet geven imo en mag van mij meteen uit zijn functie gezet worden. Dergelijke "adviezen" komen neer op pure dierenmishandeling en een paard breken.

Heel triest dat dit gebeurt. En het baart me zorgen of er niet nog meer van zulke DA's rondlopen.
TS opent een topic, maar hoeveel mensen zullen dergelijke "adviezen" wel opvolgen "want de DA zal het wel weten"?!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:47

Als ik iets geleerd heb, is het wel om zelf een beetje na te denken i.p.v. alles klakkeloos aannemen van een (dieren)arts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:57

femmefatale1 schreef:
Gebruik een hoofdstel met een lage neusriem, en bevestig de teugels aan het bit én het ringetje van de neusriem..
Wel zo dat hij wel wat beweging voelt bij het bit, maar dat deze verder niet inwerkt.

Ik heb het ook gehad bij een jong paard, en heb het zo gedaan..
Paard was zo echt heel fijn te rijden.. en wende zo langzaam aan het bit..

Na alle reclame die langsgekomen is in in dit topic (Jan, je hebt wel genoeg adres je zo Haha! ); vind ik dit nog de beste tip. Je kunt trouwens zelf nog eens in de mond kijken of je iets opvallends ziet op de lagen en of het bit wel goed los ligt van de tanden.
Succes ermee, het komt wel goed.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 23:45

Lovely schreef:
femmefatale1 schreef:
Gebruik een hoofdstel met een lage neusriem, en bevestig de teugels aan het bit én het ringetje van de neusriem..
Wel zo dat hij wel wat beweging voelt bij het bit, maar dat deze verder niet inwerkt.

Ik heb het ook gehad bij een jong paard, en heb het zo gedaan..
Paard was zo echt heel fijn te rijden.. en wende zo langzaam aan het bit..

Na alle reclame die langsgekomen is in in dit topic (Jan, je hebt wel genoeg adres je zo Haha! ); vind ik dit nog de beste tip. Je kunt trouwens zelf nog eens in de mond kijken of je iets opvallends ziet op de lagen en of het bit wel goed los ligt van de tanden.
Succes ermee, het komt wel goed.

Wel, ik heb deze tip ook opgevolgd, en moet zeggen dat het paard er zeer goed op reageert. Het lijkt er dus wel op, dat er een normale, maar wel iets gevoelige gewenning aan het bit gaande is...
Ik ben vergeten te vermelden dat een goede tandarts reeds op bezoek was geweest, en dat die zei dat er geen haken of dergelijke waren.

Ik vond het 24/24 u bit-verhaal ook wel een beetje gek... vandaar dit topic. Voor de onrustigen hier in dit topic Knipoog Ik heb het NIET toegepast. Het leek me ook geen uitweg te bieden. Uiteindelijk moet het paard het bit gebruiken tijdens het rijden, niet wanneer het op stal staat.
Wel durf ik een keer meer het bit indoen. Bijvoorbeeld wanneer ik het paard naar de weide breng, of wanneer ze even in de wasbox staat, als ik de stal mest. Ik geef haar dan ook altijd iets lekkers, zodat ze goed knabbelt op het bit.

Het loopt veel aangenamer nu, en dus ben ik best opgelucht. Veel leuker werken. Het zal wel wat tijd vragen vermoed ik. Maar die heb ik... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:47

Ja, goed bezig Lachen. Zo zie je maar weer dat met moed, beleid, trouw en geduld ook een hoop problemen vrij makkelijk opgelost kunnen worden Knipoog.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:12

Als het gebit in orde is, misschien kun je dan een ander bit proberen? Zo'n happy mouth ding misschien? Die hebben wij weleens geprobeerd en dat ging al stukken beter.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:09

Jan_VT schreef:
Wel, ik heb deze tip ook opgevolgd, en moet zeggen dat het paard er zeer goed op reageert. Het lijkt er dus wel op, dat er een normale, maar wel iets gevoelige gewenning aan het bit gaande is...

Ik heb het topic even doorgelezen en deze tip viel mij ook gelijk op.
Ik weet toevallig dat mijn instructeur op deze manier een hele poos een hele gevoelige merrie heeft gereden en gesprongen, omdat ze te heftig op het bit reageerde.
Met de teugels aan de neusriem was er niks aan de hand en kon hij haar heel fijn rijden!

Super dat je het ook al uitgeprobeerd hebt en dat het werkt!
Zal zeker voor beide veel meer plezier in het werk geven!
Succes verder!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:16

jan jongen. dat is lang geleden dat ik jou hier op bokt ben tegen gekomen!

probeer zelf vooral nie terug te werken (wat ik ook niet denk dat jij zou doen) Want je paard is door en door sterker.. Ik heb een tijd een 5 jarige lanciano x weltmeijer hengst onder mijn kont gehad, die dit zelfde probleem vertoonde. Ik ben hem om de dag gaan longeren (zon half uurtje, met een pessoa longeerteugel). Ik moest zeggen dat dit onder de man, een heel verschil was. Zijn sterkmaak problemen waren zo goed als weg, en dat tegen de hand in? nee dat was er ook bijna niet meer.. enkel nog als die wat te hoog in de hormonen zat..

Ik longeer zelf erg veel met een pessoa.. Ik pas dit bijna toe bij alle paarden (nu ook al met het zadelmak maken) En het scheelt gewoon erg veel paarden raken gewent etc. Mischien kan dit bij jou ook helpen? aangezien als een paard echt bang voor ht bit is.. helemaal flipt op een klein stukje druk wat er al op komt.
(lees het commentaar van urielle)

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 22:48

Navidad schreef:

Het is idd al lang geleden! Hoe is het ermee man...? Knipoog

Ik heb ook liggen denken over deze manier van longeren. Maar moet hier eerst nog over bijleren. Ik ben ook van het principe, dat wat je een paard op de grond kunt leren door een goede manier van werken, altijd is meegenomen.

Verder wil ik even melden dat de merrie dag in dag uit vordert. Zelfs op die manier, dat ik denk haar in de late zomer ergens te starten op wedstrijd. Werken is leuk geworden nu...

Alvast bedankt voor alle tips iedereen. Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:52

Fijn om te horen!!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 23:20

Jan_VT schreef:
Navidad schreef:

Het is idd al lang geleden! Hoe is het ermee man...? Knipoog

Ik heb ook liggen denken over deze manier van longeren. Maar moet hier eerst nog over bijleren. Ik ben ook van het principe, dat wat je een paard op de grond kunt leren door een goede manier van werken, altijd is meegenomen.

Verder wil ik even melden dat de merrie dag in dag uit vordert. Zelfs op die manier, dat ik denk haar in de late zomer ergens te starten op wedstrijd. Werken is leuk geworden nu...

Alvast bedankt voor alle tips iedereen. Knipoog

hier gaat alles goed jongen.. lekker druk, met de paarden.

Netjes dat het paard met de dag vordert! Laat je wel effe weten waar je start dan. dan kom ik wel even buurten Haha!