Stoere Roel (3-jarige friese ruin) beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: Stoere Roel (3-jarige friese ruin) beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:38

Afbeelding

zie jij hier ergens een knoop? ik zie op een paar foto's een knoop. maar hier heb je duidelijk 2 teugels in je handen! Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:39

dubbel

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:43

lotjj92 schreef:
ik heb een hoop beleringen meegemaakt. veel verhalen gehoord van mijn zusje (die heeft op een stal stage gelopen) en zelfs dar hingen ze er geen slof aan. ons paard is ook op een andere manier beleerd. maar niet vastgebonden en in een krulgetrokken. maar hij ging langzamerhand nageven. hij heeft 2 maanden ergens gestaan om de basis te leren. en wij longeerde dus ook niet aan een hoofdstel. (ook dat vind ik pas in latere status kunnen). maargoed je hebt er duidelijk verstand van zoals je zelf zegt. dus ik zou zeggen ga zo lekker door Knipoog . ik heb ook namelijk nog nooit een paard dat beleerd word direct aan de teugel zien lopen. dus mijn vermoeden is dat je wel bezig geweest bent met aan de teugel te krijgen.

zucht.... Zoals hij nu loopt loopt hij alles behalve zoals een paard zou moeten lopen die nageeft. Dit komt doordat hij zelf naar beneden kruipt als ik contact zoek met het bit. Persoonlijk is het enige wat ik wil dat hij mij gewoon laat meerijden. Voor de rest ben ik nog helemaal nergens mee bezig. En ik vind het erg jammer dat ik meteen in een hokje geplaatst wordt hier.
Ik kan het nog 10000x zeggen, maar geloof niet dat het gehoord wordt: Ik rij NIET met slof, is ook NIET mijn bedoeling, paard hoeft NIET aan de teugel.
Zoals je op de laatste foto's kunt zien durf ik al wat meer ruimte te geven, omdat hij zich goed gedroeg.

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:45

wat een gezeur toch, moet ze toch zeker zelf weten of ze dat nou doet! het is nu al iets van 10 keer gezegt. zo typisch bokt. :S

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:45

lotjj92 schreef:
Afbeelding

zie jij hier ergens een knoop? ik zie op een paar foto's een knoop. maar hier heb je duidelijk 2 teugels in je handen! Knipoog

Nee hoor, zoals je ziet komt er maar 1 uiteinde uit elke hand, dus maar 1 teugel.
De slof loopt achter de teugel over de hals naar de andere kant, waar de knoop hangt.
Nogmaals: ik heb geen slof vastgehad tijdens het rijden, maargoed. goed zoeken, misschien kan je nog zoiets vinden Bloos

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:46

ik heb je een pm gestuurd met een foto van onze fries nadat er meer dan 10 keer opgezeten was. wel ff een ander beeld he? niet erop en rijden maar! nee. dat is precies wat ik bedoel. jij beweerd dat hij zijn rug nu goed gebruikt voordat je erop staat. nou ik denk dat hij zijn rug helemaal verknald omdat jij hem niet de kans geeft om stabiliteit te vinden. er is laatst in een blad nog een heel artikel geweest over hoeveel friezen hun rug verknald wordt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:46

Ziet er goed uit!
Soms een beetje opgekropt nog, maar dat mag wel in het begin.
Gezeik over die slof zeg, zeker van mensen die niet kunnen rijden met zo'n ding. Je gebruikt 'm niet eens Frusty Nogmaals prima hoor!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:47

waarom moet ie er dan om als ze hem toch niet gebruikt? blijf ik toch zooo vreemd vinden he.

het is trouwens nog levensgevaarlijk dat je de slof in een knop los hebt. wat als die in paniek raakt? of bokt steigerd of op hol slaat. pff moet niet aan de gevolgen denken Sigaar

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:48

lotjj92 schreef:
ik heb je een pm gestuurd met een foto van onze fries nadat er meer dan 10 keer opgezeten was. wel ff een ander beeld he? niet erop en rijden maar! nee. dat is precies wat ik bedoel. jij beweerd dat hij zijn rug nu goed gebruikt voordat je erop staat. nou ik denk dat hij zijn rug helemaal verknald omdat jij hem niet de kans geeft om stabiliteit te vinden. er is laatst in een blad nog een heel artikel geweest over hoeveel friezen hun rug verknald wordt.

Ik beweer dat helemaal niet, nu verdraai je mijn woorden.
Ik zeg dat ik wil dat een paard eerst spieren opbouwt voordat er iemand op gaat zitten.
Je gaat zelf toch ook niet zomaar de marathon lopen zonder dat je iets opbouwt?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:49

tartaarsaus schreef:
lotjj92 schreef:

Ik zeg dat ik wil dat een paard eerst spieren opbouwt voordat er iemand op gaat zitten.
Je gaat zelf toch ook niet zomaar sporten zonder dat je iets opbouwt?

maar je kunt een paard zijn spieren toch ook opbouwen zonder hem vast te zetten? een paard moet leren nagefelijk te gaan lopen. niet automatisch maar in een krul te lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:50

superwoman schreef:
Ziet er goed uit!
Soms een beetje opgekropt nog, maar dat mag wel in het begin.
Gezeik over die slof zeg, zeker van mensen die niet kunnen rijden met zo'n ding. Je gebruikt 'm niet eens Frusty Nogmaals prima hoor!

Helemaal eens Ja

En BTW, er staat geen enkele spanning op die slof, ruiter zit keurig, en werkt van echter uit....

Als iedereen op Bokt zo reed was ik heel gelukkig Ja

Dus hou op met zeuren over de slof Boos!

S_uus

leuke fries Haha!
ze doet de slof niet af puur omdat ze er te lui voor is.. zegt ze net toch??

Asra was in het begin ook erg bezig met achter de teugel lopen ookal had ik de teugel los Lachen
Maar dat is ook goed gekomen .. Ben nu al zo'n half jaar bezig met hem inrijden in alle rust en zonder slof.
Ik longeer hem nog niet eens met passoa (hij is net 4) maar daar is ieder zijn mening anders over Lachen

succes verder komt wel goed Lachen
Laatst bijgewerkt door S_uus op 28-04-08 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

lotjj92 schreef:
waarom moet ie er dan om als ze hem toch niet gebruikt? blijf ik toch zooo vreemd vinden he.

het is trouwens nog levensgevaarlijk dat je de slof in een knop los hebt. wat als die in paniek raakt? of bokt steigerd of op hol slaat. pff moet niet aan de gevolgen denken Sigaar

Dan vind jij dat vreemd, prima
En denk dan maar niet aan de gevolgen....

Ik vind het er netjes uit zien Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:51

gewoon die slof eraf. ik heb niks tegen sloffen echt niks. maar wel tegen paarden die beleerd worden met slof. als ik jou was zou ik maar bij het begin beginnen. ophouden met proberen te galoperen. en hem de tijd te gunnen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:51

Wat een gezeik zeg... Rolleyes
Op de foto die lotjj92 quote kan je duidelijk zien dat de slof over de hals hangt.

Gaaf bokkie, hij groot is hij?

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:51

lotjj92 schreef:
tartaarsaus schreef:

Je gaat zelf toch ook niet zomaar sporten zonder dat je iets opbouwt?

maar je kunt een paard zijn spieren toch ook opbouwen zonder hem vast te zetten? een paard moet leren nagefelijk te gaan lopen. niet automatisch maar in een krul te lopen

Dat doet hij ook niet. Zoals ik al zeg durft hij nog niet gauw los te laten, maar ik wil graag dat hij nog veeeel verder zakt en dat de slof dan ook veel losser is. Hij was nogal druk vandaag en dan gaat hij wat vaker in protest.
Het liefst heb ik hem met zn neus op kniehoogte... lekker ruggebruik en ontspannen

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:53

Ziet er goed uit! Inderdaad mag wat meer over de rug, maar dat komt vanzelf wat is zijn afstamming?

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:53

Lotjj92: zoals je zelf kunt lezen stop ik daar dus ook mee en wil ik hem eerst bevestigd hebben in stap en draf.

KarinvdM: Hij is nu denk ik zo rond de 1.62, maar groeit nog wel eventjes door denk ik!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:55

tartaarsaus schreef:
lotjj92 schreef:

Dat doet hij ook niet. Zoals ik al zeg durft hij nog niet gauw los te laten, maar ik wil graag dat hij nog veeeel verder zakt en dat de slof dan ook veel losser is. Hij was nogal druk vandaag en dan gaat hij wat vaker in protest.
Het liefst heb ik hem met zn neus op kniehoogte... lekker ruggebruik en ontspannen

heb je daar een pm over gestuurd. ik vind het er niet SLECHT uitzien. alleen als ik dit aanknoop met een eigenlijk onbeleerde fries vind ik het gewoon veel te snel gaan. gun hem de tijd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:57

lotjj92 schreef:
heb je daar een pm over gestuurd. ik vind het er niet SLECHT uitzien. alleen als ik dit aanknoop met een eigenlijk onbeleerde fries vind ik het gewoon veel te snel gaan. gun hem de tijd.

ja, vooral wachten, zodat hij zich verveelt en nieuwe dingen gaat verzinnen.
Je moet je altijd gewoon aanpassen aan het paard. Ook in de basis kun je veel oefeningen doen om het leuk te houden voor een paard

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:58

Joh Lotjj92, waarom beleer jij hem niet als je alles zo goed weet?!

Wat een super paard zeg!! Ik vind trouwens dat je erg netjes zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:58

Hij wordt toch niet beleerd met slof?

Slof is er aan tijdens longeren en ts haalt hem er niet af, mAAR legt hem in een knoop.

Imo niks mis mee.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:58

lotjj92 schreef:
tartaarsaus schreef:

Ik gun hem alle tijd.
Hij is nu 2 maanden lang zo'n 3x per week gelongeerd op allerlei manieren. Hij leert steeds meer te zakken en daar ben ik blij om.
Alles onder het zadel is inderdaad nieuw, en daar gun ik hem alle tijd voor

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:00

tartaarsaus schreef:
Hij is nu denk ik zo rond de 1.62, maar groeit nog wel eventjes door denk ik!

Jammer dat Friezen vaak wat klein zijn.
Hier staat er nog eentje op de verlanglijst, maar die moet wel groter zijn.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:01

tartaarsaus schreef:
lotjj92 schreef:

Ik gun hem alle tijd.
Hij is nu 2 maanden lang zo'n 3x per week gelongeerd op allerlei manieren. Hij leert steeds meer te zakken en daar ben ik blij om.
Alles onder het zadel is inderdaad nieuw, en daar gun ik hem alle tijd voor

heb je er verder over gepmt. i kvind het een mooi paard. maar het eerste wat ik dacht met die slof en 3 keer onder het zadel. moet dit nou?? het is enkel een momenten opname