Haflinger Wolder (3) @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nessie

Re: Haflinger Wolder (3) @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 16:44

Als je hem eerst had gezien, dan zouden je ogen eruit vallen van het tempo Tong uitsteken Wolder is een nogal bazig paardje, en hij bepaalde wat hij wou doen.. Dus dan reed je met wat moeite een rondje, en dan stopte hij.. Het woord werken had hij blijkbaar nog nooit van gehoord.. Dus in die paar weken heeft hij enorme vorderingen gemaakt.
Mijn lesgeefster zei ook: Je rijd nu met het gevoel alsof je te snel rijd (ik weet ook dat we hard gaan) , maar het is echt beter, dat hij merkt dat wanneer hij voorwaarts is, en dus veel impuls, dus drang om te willen lopen heeft, dan kun je weer terugwerken naar een rustiger tempo.

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:53

Haha okee! Haha! Ga zo door dan Lachen, want nu zie ik in dat dit dus beter is. Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:02

Het dier is 3 weken onder het zadel en jij rijd al tempo wisselingen? Tja...niet echt mijn manier. Ik zou eerst maar eens zorgen dat hij gaat nageven en over zijn rug gaat lopen.Vw nw dus. Als je dat EN je tempo beter onder controlle hebt ga je eens denken over tempo wisselingen.Zoals ik het op het filmpje zie, heeft dit niets te maken met een tempo wisseling, maar meer met sneller draven of galoperen. Een tempo wisseling moet vanuit het achterbeen komen en dat lukt nooit als er geen ontspanning is en die zie ik in elk geval niet terug in je filmpjes.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:03

Mooi haf, vind foto 10 er leuk uitzien:)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 17:09

aerdenhout1 schreef:
Het dier is 3 weken onder het zadel en jij rijd al tempo wisselingen? Tja...niet echt mijn manier. Ik zou eerst maar eens zorgen dat hij gaat nageven en over zijn rug gaat lopen.Vw nw dus. Als je dat EN je tempo beter onder controlle hebt ga je eens denken over tempo wisselingen.Zoals ik het op het filmpje zie, heeft dit niets te maken met een tempo wisseling, maar meer met sneller draven of galoperen. Een tempo wisseling moet vanuit het achterbeen komen en dat lukt nooit als er geen ontspanning is en die zie ik in elk geval niet terug in je filmpjes.

Ík heb nooit gezegt dat ik het ook op dat filmpje deed.
Wij willen juist eerst dat hij netjes op de beenhulpen reageert, en voorwaarts loopt, dan komt neerwaarts ook nog wel.
Je kan hem nu wel neerwaarts vragen, maar dan zal hij niet meer voorwaarts lopen.

We willen nu eerst een voorwaartse pony, daarna kan hij rustiger lopen maar wel actief blijven, en daarna kan hij nageeflijk worden, dat bied hij nu gewoon niet aan in combinatie met voorwaarts.

Ik denk niet dat mijn lesgeefster en ik en jij het ooit met elkaar eens zullen worden Knipoog

joycekuif

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:11

wat een mooie haflinger zeg!
ziet er voor zo 'n jong beestje erg leuk uit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:17

Je pony is niet voorwaarts, maar vlucht! Maar dit wordt een eindeloze discusie ben ik bang. Zolang jij er tevreden mee bent is het toch prima? Je hebt in elk geval een hele leuke haflinger die echt wel verder kan komen in de sport. Wees er dus zuinig op.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 17:21

Hij is voorwaarts, hij maakt zijn passen goed af.
Maar hij moet ook nog rustiger gaan lopen, daar ben ik het wel met je eens, maar wel goed actief blijven, en sjaa.. dat is nog best lastig aan het begin.
Ik ben er zeker zuinig op, want met hem wil ik ook lekker de sport in Lachen
En ik denk inderdaad dat dit niet zoveel zin heeft, maar in ieder geval, iedereen die hem kent in het echt vind het allemaal super gaan en echt een verbetering al. Lachen

Filmpje 1:
Vind ik écht 100% niet vluchterig
Filmpje 2:
Is snel, misschien iets richting vluchterig, maar niet heel erg
Filmpje 3:
Ik heb ook rustigere stukken galop, hier reed ik hem wat meer naar voren, alleen mijn moeder staat op sommige filmpjes echt hele verhalen te vertellen, wat nogal irritant is Tong uitsteken

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:43

@aerdenhout1: Ik begrijp niet zo goed waar je het over hebt...
Deze pony is 3 weken onder het zadel en wordt mooi gereden.
Loopt lekker voorwaarts en is imo best redelijk in balans al.

Persoonlijk vind ik ook niet dat er in dit stadium al vw/nw gereden hoeft te worden, laat hem maar lekker lopen, 'echt' trainen komt later wel.
Dit is nog een soort van gewennings periode.

@Nessie: Mooie haf, ziet er super uit! ga zo door!

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:39

Ik ben het met aerdenhout1 eens. Ik heb zelf ook 2 paarden doorgereden die voorwaarts-neerwaarts ingereden waren. En omdat ik in het begin wat moeite had met het voorwaartse tempo, vond ik het moeilijk om ze voorwaarts-neerwaarts te rijden omdat ze al zo voorwaarts waren.
Ik vind het heel slim dat jij je haflinger goed voorwaarts wilt rijden OK dan! maar probeer je paard het liefst zo ontspannen mogenlijk te laten lopen. En als jij het paardje voorwaarts-neerwaarts rijd en hij stopt, zit jij hem waarschijnlijk te veel in de mond. Laat hem jouw hand opzoeken.

Ik vind dat hij echt een onwijs schattig koppie heeft trouwens! Haha!

chrissie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:50

ja ik ben het eens met de anderen dat het paard rennerig is en dat houd dus in op de voorhand.Impuls betekent niet hard gaan maar kracht ontwikkelen uit de achterhand.Ik zou voltes gaan rijden in het begin in rustige gangen.Beetje buigen, beenhulpen aanleren, wijken.Nu rent hij weg voor je been.Vind hem wel aardig hard gaan voor een hafje.Hoe krijg je hem nu rustiger dan beetje in zijn mond hangen? Verpest je zijn mond ook mee.Gewoon licht contact houden beetje hals laten strekken hand leren volgen en dan van achteren in je handen drijven.The classical seat dvd van sylvia Loch is erg mooi om te bekijken en van te leren.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 16:30

Ik ben het er dus 100% niet mee eens dat je een paard nu al laat wijken, dat is een moeilijke oefening voor een paard dat zo lang onder zadel is.
Hij heeft nu leren op zijn eigen benen te lopen en op zijn eigen benen door te lopen.
Ik heb nu gewoon contact met de mond, niks meer of minder, maar hij zoekt je hand nog niet echt op, het komt wel soms een beetje, en dan wordt hij ook beloond.. Beenhulpen reageert hij nu op, en buigen, sja stelling op de volte en goed de hoeken door en wat wendingen meer niet.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:34

Wat een mooie haflinger Lovers
Hij loopt netjes, ik vind vooral foto 3 een fijn beeld geven!
Ziet er super uit....

veel plezier met hem en jullie zijn een leuke combi *LOL*

Tot je volgende topic Knipoog

Edit: Vind vooral de draf erg goed beeld geven, galop zou iets regelmatiger mogen en minder crosserig!
Laatst bijgewerkt door DolceGabbana op 03-05-08 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:35

Wat een super lekkere haflinger. Ik vind het er netjes uit zien. Ik denk dat je, je paardje nog even lekker op zijn eigen benen moet laten lopen, zonder allerlei moeilijke oefeningen. Op deze manier komt hij mooi in everwicht en blijft lekker voorwaarts.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:46

Nessie schreef:
Ik ben het er dus 100% niet mee eens dat je een paard nu al laat wijken, dat is een moeilijke oefening voor een paard dat zo lang onder zadel is.
Hij heeft nu leren op zijn eigen benen te lopen en op zijn eigen benen door te lopen.
Ik heb nu gewoon contact met de mond, niks meer of minder, maar hij zoekt je hand nog niet echt op, het komt wel soms een beetje, en dan wordt hij ook beloond.. Beenhulpen reageert hij nu op, en buigen, sja stelling op de volte en goed de hoeken door en wat wendingen meer niet.

Ben ik het ook mee eens hoor Ja wijken en al die moeilijkere oefeningen is veel te veel nog..
Goed dat je hem veel beloont als hij wat omlaag komt. Het kan geen kwaad om hem daarbij een beetje te helpen. Probeer maar eens een beetje te spelen met je hand en te ontspannen(=belonen) als hij gaat zakken.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:17

Het ziet er super uit! ik vind dat tegenwoordig mensen na 1 week onder het zadel al hun paard aan de teugel willen hebben en het liefste willen ze al klaar zijn voor de B maar ik ben van mening dat je op langer termijn veel meer bereikt als je rustig aan begint en je pony de kans geeft om te wennen. En wijken moet je gewoon als oefening gebruiken he;) Je moet dat gewoon zo nu en dan doen om hemr goed voor je been te laten worden hij hoeft niet te wijken als hij maar reageerd op dat been dan is hij super braaf! Het is dus niet de bedoeling dat je gaat afwenden been er in hakt zweep erbij en wijken want dat kan hij nu echt nog niet hebben!

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:20

@ bijvoorbeeld Aerdenhout1; Hij is pas 3 weken onder het zadel!! Vind je het gek dat hij nog vlucht? Het kan er niet gelijk al relaxed en beheerst uitzien. Ja, misschien als je niet zon druktemaker hebt, die alles goed vind en alles gelijk snapt, zoals jij nodig heb voor je manege. Als hij zo hard gaat, zal hij wel eerder zn balans kunnen vinden. Ik vind wel dat hij goed van voren naar achter gereden moet worden, dan gaat hij op een gegeven moment zelf wel zakken.

Ik vind dat je jezelf niet hoeft te verdedigen tegen over hun. Jij had echt geen jong paard gekocht, als je niet wist hoe je ermee om moest gaan. Je hebt ook goeie begeleiding en écht een prachtig dier!!! Kwijl
Veel plezier en succes ermee! Haha!