Voor het eerst op bokt: Friese stermerrie @ training Z1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Voor het eerst op bokt: Friese stermerrie @ training Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:42

wat een prachtige merrie!!!ik zou graag de stang teugel losser zien...je houding komt vast wel goed,je weet wat je fout doet...

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:16

een schitterend paard!
en met je houding zal het vast wel goed komen, je kunt zien dat er echt foto's bij zitten waar het al erg goed eruit ziet, en je paard ziet er lekker ontspannen uit, dus volgens mij hinder je hem er niet echt mee, alleen jezelf wat meer denk ik Tong uitsteken

Met de beenbescherming vind ik het inderdaad erg gevaarlijk, want je paard hoeft zich maar een keer goed aan te tikken en je hebt hem zo kreupel, en dat hij er blijvende schade aan over houdt, die kans is echt veel groter bij aantikken dan strijken. Doe alsjeblieft voorzichtig, en doe hem gewoon peesbeschermers om, en eventueel springschoenen/kogelbeschermers.

Je moet er trouwens wel rekening mee houden dat de stang heel anders functioneert met een lossere kinketting, dan met een strakkere, de hele inwerking wordt anders, en zo is deze niet bedoeld. Dus ik zou gewoon de kinketting wat strakker doen en dus net zo losjes rijden als je nu doet, dan krijg je ook niet dat hij doorslaat, en lijkt het ook niet of je hem erg strak rijdt.

Ik vind het verder een heerlijk paard om te zien, maar doe er alsjeblieft voorzichting mee, ik weet hoe het is om je paard na 1 verkeerde beweging superkreupel te hebben, zij is nu na anderhalf jaar nog niet goed en dat wil je echt niet hebben. (dat was overigens wel met bescherming maargoed)

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 22:21

Wienna schreef:
JessicaD88 schreef:
Ik vind je houding inderdaad ontzettend slecht Ik kan me zelfs haast niet voorstellen dat je met zo'n houding in het Z terechtkomt..
Je geeft het paard zo totaal geen steun. Je knieen liggen mijlen ver van het zadel vandaan, je hak trek je op, je zit krom waardoor je op je kruis zit in plaats van op je kont je handen staan verkeerd, tja zo kan ik nog wel wat dingen opnoemen Bloos Niet om banketstaaf te zijn maar ik denk wel dat je daar hard aan moet gaan werken.

Het paard vind ik trouwens super Knipoog

Zo vind ik het wel heel erg overdreven gezegd hoor Verward

He Marlies, leuke combi zijn jullie Ja Je houding weet je nu, denk af en toe ook aan dat je stang wat losser mag. Succes!!!!

Dank je! Hoe is het met jou en je paardje?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:51

Je houding is niet ontzettend slecht zoals ze hier zeggen ...Maar je moet idd wel op je beenligging letten !
Verder wel een mooi paard & ze kan mooi lopen zeg !

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:57

Prachtig paard, je hebt echter wel houdings foutjes die erin zijn geslopen, maar goed dat je kan leren van deze foto's. Krijg je ook les?

De stang zou ik inderdaad losser laten. Je hoeft niet constant contact te hebben met de stang. Verfijning van de hulpen.

Succes ermee.

xFjordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:59

Ze is wel heel mooi ja. Haha!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:03

Als je de kinketting strakker doet is de inwerking van de stang vele malen vriendelijker dan met losse kinketting, omdat je op die manier veel directer en dus veel eerlijker inwerkt.

Ik vind op eigenlijk alle foto's de stangteugel veel te strak, en het paard te kort in de hals. Ook een Fries kan met lengte in de hals lopen.

Als je jezelf langer maakt in je zadel, rug recht, schouders terug, handen ietsje hoger en dichter bij elkaar en meer mee naar voren geven, dan heb je al een heel ander plaatje. Heel veel succes met je prachtige merrie!

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:07

Wat een mooie fries!
Dat dekje staat ook lekker flitsend! Bloos
Ziet er goed uit hoor!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:16

Ziet er goed uit Marlies.
Daarnaast weet jezelf waar je aan moet werken, dus dat komt wel goed.. succes en misschien zie ik je in ESBEEK?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:17

zeer mooi dier! Je houding weet je zelf al. Ook vind ik dat het paard net wat opwaartser mag gaan lopen. Ze kruipt er vaak iets achter.
Als je het voor elkaar klijgt haar net wat te laten zakken achter, zodat ze opwaarts komt in het front en zelf je been er lang aan kan houden..... Vingers aflikken Dan wordt het smullen Clown Knipoog

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:38

karin_gracia schreef:
een schitterend paard!
en met je houding zal het vast wel goed komen, je kunt zien dat er echt foto's bij zitten waar het al erg goed eruit ziet, en je paard ziet er lekker ontspannen uit, dus volgens mij hinder je hem er niet echt mee, alleen jezelf wat meer denk ik Tong uitsteken

Met de beenbescherming vind ik het inderdaad erg gevaarlijk, want je paard hoeft zich maar een keer goed aan te tikken en je hebt hem zo kreupel, en dat hij er blijvende schade aan over houdt, die kans is echt veel groter bij aantikken dan strijken. Doe alsjeblieft voorzichtig, en doe hem gewoon peesbeschermers om, en eventueel springschoenen/kogelbeschermers.

Je moet er trouwens wel rekening mee houden dat de stang heel anders functioneert met een lossere kinketting, dan met een strakkere, de hele inwerking wordt anders, en zo is deze niet bedoeld. Dus ik zou gewoon de kinketting wat strakker doen en dus net zo losjes rijden als je nu doet, dan krijg je ook niet dat hij doorslaat, en lijkt het ook niet of je hem erg strak rijdt.

Ik vind het verder een heerlijk paard om te zien, maar doe er alsjeblieft voorzichting mee, ik weet hoe het is om je paard na 1 verkeerde beweging superkreupel te hebben, zij is nu na anderhalf jaar nog niet goed en dat wil je echt niet hebben. (dat was overigens wel met bescherming maargoed)

Dat bedoel ik nou Lachen

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 09:55

Mindfields schreef:
Als je de kinketting strakker doet is de inwerking van de stang vele malen vriendelijker dan met losse kinketting, omdat je op die manier veel directer en dus veel eerlijker inwerkt.

Ik vind op eigenlijk alle foto's de stangteugel veel te strak, en het paard te kort in de hals. Ook een Fries kan met lengte in de hals lopen.

Ik zal de ketting wat strakker doen! Hij zat ook extreem los omdat mijn kinkettingbeschermer kapot was gister en ik die er dus af heb gedaan zonder de kinketting strakker te doen.

Aan de lengte in de hals werken we heel hard, zo ook te zien op de eerste paar foto's, ben het met je eens dat ze op de 'wei foto's' zich teveel opdrukt.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:58

Marliesvr schreef:
Ik zal de ketting wat strakker doen! Hij zat ook extreem los omdat mijn kinkettingbeschermer kapot was gister en ik die er dus af heb gedaan zonder de kinketting strakker te doen.

Aan de lengte in de hals werken we heel hard, zo ook te zien op de eerste paar foto's, ben het met je eens dat ze op de 'wei foto's' zich teveel opdrukt.

Toch vind ik dat ze zich ook opkrult op de andere foto's, ik denk dat je haar alleen maar wat meer lengte in de teugels hoeft te geven, want er staat veel druk op de voorkant, dus ze krult zichzelf niet op maar krijgt van jou de ruimte eigenlijk niet zegmaar. Handjes weg en van je af 'duwen' alsof de teugels stokken zijn. Komt echt wel goed met jullie hoor!

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:12

Wat een mooie friese merrie!
Ik heb als verzorgpaard ook een friese merrie ook genaamd Sjoukje Tong uitsteken ! haha
Stoer hoor!...vooral dat blauwe! Bloos

_YVN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:28

Ziet er goed uit hoor.

Alleen je stangteugel is soms wat scherp.
Veel succes in het Z1!

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:59

Bedankt voor de leuke reacties!

Shirley__ schreef:
Wat een mooie friese merrie!
Ik heb als verzorgpaard ook een friese merrie ook genaamd Sjoukje Tong uitsteken ! haha
Stoer hoor!...vooral dat blauwe! Bloos

Haha,das toevallig! Ja, echt een friese naam hé Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:33

Dan zou ik achter strijklappen nemen, en geen peesbeschermers Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:54

ik vind het echt een prachtige merrie.

als ik eerlijk ben vind ik het echt doodzonde van je houding( zoals in je in je begin post zei je trekt je hak op) ik vind echt voor het mooie Z1 plaatje. dat je echt daar aan moet gaan werken. want dan zou het er echt super uitzien! ga zo door!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:48

Simba_ schreef:
Bij een travers of schouderbinnenwaarts kunnen ze zich voor flink aan tikken hoor!!!
En wat te denken van je uitgestrekte draf? Je paard zal niet de eerste zijn die zich met zijn achterbeen voor aantikt..
Idd, ieder voor zich, maar het is onverantwoord als je weet waar je mee bezig bent.

laatste keer dat ik controleerde mogen paarden het ín de proeven ook niet. En dat is toch waar je de oefeningen zo correct mogelijk uit voerd. Dus waar zit het gevaar? Aantikken is meestal op de kroonrand dat je dan een wondje hebt of vlak onder de kogel, zelden op de kogel zelf. Laat noch de peesbeschermer, nog de bandage, op de plek zitten waar de meeste paarden aantikken Knipoog Ieders eigen keuze om bescherming om te doen of niet. Onverantwoord vind ik nogal grof uitgedrukt hier. Mijn ontzettend ruim lopende pony (voor zijn grootte) die Z getraind wérd had ook nooit bescherming om. Als het dier correct gereden word is de kans klein dat hij zich zodanig aan tikt dat er blijvende schade is of zelfs maar schade is. Knipoog Tuurlijk zijn er paarden die in hun enthousiasme sneller aantikken. Maar als TS van haar paard weet dat zij niet zo vlot aan tikt lijkt het me niet meer dan logisch dat ze ook geen bescherming om doet...Waarom zou ze dan?

TS; vind je stanggebruik en teugelhulpen in het algemeen op alle foto's ontzettend grof voor een Z combinatie. Dat vind ik nog meer jammer en opvallender dan die houding...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:53

Je ziet weinig mensen hun Friesje zo goed over de rug rijden en aan de teugel. Dat opkrullen valt erg mee. Tuurlijk rij je opvallend grof voor een Z combinatie, je rijd een Fries niet waar?! En je houding.. oeioeioei.. dramatisch!! Haha! Lekker afzeiken mensen.. keep on going!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:56

Noah2006 schreef:
Je ziet weinig mensen hun Friesje zo goed over de rug rijden en aan de teugel. Dat opkrullen valt erg mee. Tuurlijk rij je opvallend grof voor een Z combinatie, je rijd een Fries niet waar?! En je houding.. oeioeioei.. dramatisch!! Haha! Lekker afzeiken mensen.. keep on going!

wat heeft dat er mee te maken? Omdat het ras wat grover is moet het ook maar strenger in de mond gepakt worden? Lijkt me dat hun mondje net zo gevoelig is als dat van een arabisch volbloedje Ach gut En heb echt al een hoop friezen zien lopen die wel zacht in het mondje gereden worden op hoog niveau Knipoog

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:59

Noah2006 schreef:
Tuurlijk rij je opvallend grof voor een Z combinatie, je rijd een Fries niet waar?!

Deze zin snap ik niet geheel?
Omdat je een fries rijdt, mag je grof rijden?
Das de grootste kolder wat ik ooit gehoord heb!
Waardeloos.. een fries kun je ook op je pinken rijden..!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:59

Ze heeft hem netjes rechtgericht en er staat weinig spanning op de armen. Ze was niet op Z niveau gekomen als ze hem echt hard in de mond reed.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:05

Noah2006 schreef:
Ze heeft hem netjes rechtgericht en er staat weinig spanning op de armen. Ze was niet op Z niveau gekomen als ze hem echt hard in de mond reed.

Maar dan snap ik je zin nog steeds niet waarin je zegt dat het eigenlijk logisch is dat ze grof rijdt omdat ze een fries rijdt??
Ik rij er twee, waarvan eentje in het Z en heb nog een ander in het Z gereden, maar heb ze nooit grof gereden?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:08

Omdat erg veel mensen het op grof rijden gooien omdat je op een Fries rijdt. Ik vind haar erg beheerst overkomen, het ruggebruik is goed, er staat weinig kracht op de teugel, en je ziet het paardje goed zij best doen. Je hoeft niet grof te rijden omdat ze juist met trens rijdt. Met trens rijden is juist verfijnder, omdat jouw eigen bewegingen fijner zijn. maar goed ieder zijn mening hier op bokt Haha!