"Aan De Teugel"-hype.. Deel 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eslixapie

Re: "Aan De Teugel"-hype.. Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:06

Om te beginnen vind ik dat er een groot verschil is tussen 'aan de teugel lopen' en het paard 'aan de teugel trekken'. Het laatste vind ik schandalig, dat is geen paardrijden vind ik.

Bij ons op de manege is het doel in de les het paard te gymnastiseren en lekker los te rijden. Dit om het paard zijn rug goed te laten gebruiken en de achterkant eronder te krijgen. We doen ook veel aan losrijden aan het begin van de les, sowieso wordt er in de eerste 20 minuten alleen maar aandacht besteed aan 'voorwaarts neerwaarts' rijden, dus met alleen teugelcontact. Pas daarna gaan we werken aan het aan de teugel rijden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:15

ik zou willen dat ze hier in frankrijk ook zo les gaven op maneges,hier kunnen ze alleen maar hard en springen dat is weer het tegengestelde.
Ik reed laatst op een paard,voor de gelegenheid,een vriend van mij wilde daar een paard kopen dus ik had er ook een gehuurd,dat paard van mij zat compleet vast,die worden dus nooit gegymnastiseerd,triest.
Het paard waar de vriend op zat,5jaar oud,was wel naar ontspaning toe te rijden,hij heeft hem 2 weken op proef,ben benieuwd,het is z'on schatje!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:30

eslixapie schreef:
Om te beginnen vind ik dat er een groot verschil is tussen 'aan de teugel lopen' en het paard 'aan de teugel trekken'. Het laatste vind ik schandalig, dat is geen paardrijden vind ik.

Bij ons op de manege is het doel in de les het paard te gymnastiseren en lekker los te rijden. Dit om het paard zijn rug goed te laten gebruiken en de achterkant eronder te krijgen. We doen ook veel aan losrijden aan het begin van de les, sowieso wordt er in de eerste 20 minuten alleen maar aandacht besteed aan 'voorwaarts neerwaarts' rijden, dus met alleen teugelcontact. Pas daarna gaan we werken aan het aan de teugel rijden.

Aan de teugel lopen?
Volgens mij betekend 'aan de teugel' het volgen van de ruiterhand en heeft het niks met nagevelijkheid te maken.
De meeste noemen het aan de teugel, maar het rond worden van voor, samen met het bollen EN het volgen van de ruiterhand noemen we NAGEVELIJKHEID!

PLEASE ga dit goed gebruiken, want anders blijven we met dergelijke discussies bezig. Een paard hoort nagevelijk te lopen en niet aan de teugel. De meeste, die praten over het 'aan de teugel' laten lopen van hun paard rijden hun paard met een valse knik zonder rug- en achterhandgebruik.
NAGEVELIJKHEID is de basis in de dressuur. Een paard dat nageeft, zijn rug bolt en zijn achterhand goed gebruikt, daar gaat het om.

eslixapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:18

@ Judje, bedankt voor het verbeteren. Voor mij heeft aan de teugel lopen wel degelijk te maken met nagevelijkheid. Volgens mij kan een paard namelijk niet aan de teugel lopen als het niet nagevelijk is.

Ohjah, de volgende keer kan het ook zonder de grote letters. Ik ben niet blind.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:40

in mijn ogen ligt er vrij weinig verschil tussen "aan de teugel" en "nagevelijk"..
daarentegen zit er wél een groot verschil tussen deze twee dingen en het "in de krul-trekken" hoe het "aan de teugel-lopen" wordt genoemd door mensen die dit alleen doen voor de show. (weet niet zo goed hoe ik het anders uit moet leggen)

ik moet wel zeggen dat ik het ook eerder nagevelijk noem dan aan de teugel, omdat je dan idd meer onderscheid maakt tussen het in de krul trekken en nagevelijk/aan de teugel.

eslixapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:50

Tsjah nou jah, noem het hoe je wil. Voor mij maakt het geen verschil. Ging mij meer om het verschil tussen 'in de krul trekken' en 'aan de teugel/nagevelijk' lopen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:06

@eslixapie: het was niet alleen tegen jou bedoeld hoor, al gebruikte ik jouw bericht als voorbeeld.
Het groot schrijven van nagevelijkheid, is misschien overdreven, maar als ik kijk hoe vaak termen verkeerd worden geinterpreteerd... Dat is gewoon te sneu voor woorden. Vandaar, meer uit frustratie.

Eerder dacht ik ook: spelen met je teugels, paard knikt: WAUW! Maarja, dan kom je er ineens achter dat het toch niet zo goed is. Toch, mijn paard liep achter de teugel (niks in de hand), maar toch ook weer 'aan de teugel', want ze volgde mijn hand wel en toch niet goed gereden. Daarom en voornamelijk om het feit dat de meeste denken dat 'aan de teugel' het knikje in de hals is vraag ik te praten over nagevelijkheid.
Maar goed, we begrijpen elkaar en bedoelen hetzelfde. Haha!

eslixapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:49

@ Judje: Aha, met je laatste bericht begrijp ik beter wat je bedoeld Knipoog En we bedoelen inderdaad hetzelfde Haha!

rtfmlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:44

de pony die ik altijd rijd hoef je maar een beetje contact te houden en hij gaat al aan teugel

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:44

Ben het ook met jullie eens dat het vaak door de ouders komt en dat er te weinig goede instructie aan te pas komt.. Hierdoor leren die kinderen het meteen al verkeerd.

Ik heb ook een hekel aan die mensen die alleen maar lopen te trekken in de mond of te zagen.. Het is zo jammer dat mensen niet begrijpen dat nageefelijkheid pas echt komt als het paard ontspant, maar door te gaan trekken in die mond zal dat paard niet ontspannen maar met een valse knik gaan lopen.

Ik zelf heb nog niet zo lang een paardje van 4 jaar. Ik zit nooit aan de teugels te trekken, en nu 2 maanden verder ontspant hij al lekker en zoekt zelf mijn hand op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:05

Vroegah was zagen toch wel het ergste wat je kon doen...
Maar dat is niet meer zo... erg vreemd vind ik dat...

Michelliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:27

Vind aan de teugel mooi maar overbodig :l

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 15:41

Michelliee schreef:
Vind aan de teugel mooi maar overbodig :l

Ik denk dat jij in de krul bedoelt. Knipoog
Die is inderdaad overbodig.

Maar nageeflijkheid ('lelijk' aan de teugel genoemd) is zéker niet overbodig. Door nageeflijkheid gaat het paard op eigen benen lopen, de rug wordt gebruikt en de achterhand zal onder de massa treden, ook is het paard niet langer afhankelijk van de ruiterhand (bv door te hangen) maar heeft hij een constant, rustig contact hiermee. Hij zal deze kunnen volgen zonder uit balans te raken. (bv hals strekken als de ruiter de hand naar voren doet)

Door dit alles gaan de rugspieren sterker worden en de dragende taak van de ruggengraad overnemen wat veel beter is voor de rug van het paard en zijn algehele ontwikkeling. Een paard dat correct nageeflijk is zal betere en zuiverdere gangen vertonen en zich op lange termijn lichamelijk beter voelen. Echter echt alleen als een paard correcte nageeflijkheid heeft bereikt, en niet in de krul wordt getrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:15

Ja dat zie je wel heel vaak...
Het lijkt idd wel dat 'als je je paard in een krul kunt rijden' dat je dan een bepaalde status hebt bereikt oid...
Maar de oorzaak is eigenlijk, dat mensen denken dat goed kunnen rijden, als ze het voor mekaar krijgen om hem naar beneden te trekken... En als je denkt dat je goed bent.. Koe Waarom zou je dan veranderen? Ik denk dat er vrij weinig mensen zijn die beseffen dat het gewoon niet de bedoeling is.. Jury's straffen het ook niet af hoor.. En ik als manegeruitertje heb ik óók les gehad van mensen die zeiden (en ik vertrouw mijn instructrices eigenlijk wel eerder als een willekeurig iemand die naar me toe komt 'je doet dit niet' 'je doet dat niet goed'), als je maar hard genoeg trekt .. Ja als je onwetend bent, je denkt dat je paard goed loopt, omdat die op de loodlijn loopt, en je dus hartstikke goed bezig bent én het wordt ook nog eens beloond door een jury.. Clown

Op dit moment kán ik mijn paard niet aan de teugel (waarmee ik in wekrelijkheid nagevelijk bedoel; kom ik net achter Koe ) krijgen.. En om heel eerlijk te zijn is dat wel mijn voornaamste doel.. Nou zijn er een aantal stoorfactoren waardoor het niet lukt.. Die wegwerken, zijn voor mij wel de voornaamste doelen.. Persoonlijk denk ik wel dat nagevelijkheid de hele basis van het paardrijden is, en in dat opzicht snap ik wel hoe die 'hype' dan zo ontstaan is.

Susannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:24

Ik vind het zo erg dat hier op mijn manege te weinig aandacht voor is geweest... Boos!
Ik ben heel hard bezig om eraan te werken maar betrap mezelf er te vaak op dat ik eerder wil dwingen dan wil vragen.. Als het namelijk niet goed lukt om mijn (les)paard nagevelijk te krijgen, krijg ik de opmerking dat ik strenger moet zijn.
Maar wat is in vredesnaam strenger?? Meer been, meer schakelen, meer wendingen, duidelijkere ophoudingen, ...??
Ik zou eigenlijk privéles moeten hebben want in 1x pw een les tussen 20 andere mensen leer je zoiets niet makkelijk (af).. Maarja.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 14:53

Susannah schreef:
Ik vind het zo erg dat hier op mijn manege te weinig aandacht voor is geweest... Boos!
Ik ben heel hard bezig om eraan te werken maar betrap mezelf er te vaak op dat ik eerder wil dwingen dan wil vragen.. Als het namelijk niet goed lukt om mijn (les)paard nagevelijk te krijgen, krijg ik de opmerking dat ik strenger moet zijn.
Maar wat is in vredesnaam strenger?? Meer been, meer schakelen, meer wendingen, duidelijkere ophoudingen, ...??
Ik zou eigenlijk privéles moeten hebben want in 1x pw een les tussen 20 andere mensen leer je zoiets niet makkelijk (af).. Maarja.

Twintig mensen !! Wow dat zijn gewoon te veel mensen voor één les! Dat jij uberhaupt nog iets leert in zo een les. Scheve mond

Susannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:42

Ghehe nou ja 20 is misschien wat overdreven... Ik tel ze nooit maar misschien ligt het eerder rond de 15..
Maar daarvan zijn gemiddeld 5 lesklanten en de rest is pensionners..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:44

Susannah schreef:
Ghehe nou ja 20 is misschien wat overdreven... Ik tel ze nooit maar misschien ligt het eerder rond de 15..

15 in een 20x40 bak vind ik anders ook belachelijk veel hoor..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 18:32

Menino schreef:
Susannah schreef:

15 in een 20x40 bak vind ik anders ook belachelijk veel hoor..

Inderdaad, bij ons op de manege was het maximum 8 á 10 maar dat was dan echt het maximum...

Susannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:20

De bak is 20x60..
Maar ik ben er ook niet blij mee nee Knipoog

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:36

Maar ik lees heel vaak dat mensen zeggen: "Ik hoef maar een klein beetje druk op de teugels te zetten en hij komt al aan de teugel" Echter denk ik dan, wat doe je dan met je been? En wat voor africhting heeft je paardje gehad? Vaak zie ik ook op de ponyclub dat er bij de wat verdere afgerichte pony's haast geen druk komt kijken. Het been kan er ook af, die pony's lopen uit zichzelf op de verkeerde manier aan de teugel.

Echter moet ik met best wel druk rijden, vooral op de buitenteugel. En heel veel met m'n been rijden. Daar komen die van mij op nageefelijk. Ze volgen me hand, ontspannen in de rug en zetten hun achterhand eronder. Echter vind de wat oudere dame dit niet altijd leuk (omdat ze dan wel echt aan het werk moet), en gaat dan lopen klieren. Vandaar ook dat ik best wel veel druk moet hebben om haar er toch doorheen te krijgen. Ze kan niet altijd in de verkeerde houding lopen.

De wat jongere moet ik eigenlijk ook met druk rijden, echter heb ik zelf vaak een hele ontspannen hand en haast geen druk. Ben vooral bezig met het van achter naar voor rijden en LENGTE! (dus neusje richting de grond). Die heeft namelijk erg de neiging om op te kroppen en rug weg te drukken. Die is op die manier nageefelijk door lengte te krijgen.

Beide pony's kun je behoorlijk verknallen door van voor maar aan de teugels te trekken, ent uurlijk lopen ze dan ook wel netjes in een boogje. Dus lopen ze aan de teugel maar niet nageevelijk.. Die van mij lopen echt niet "mooi" aan de teugel, maar wel mooi nagevelijk Lachen

Helaas leren ze op veel manege's en van ouders dat je van voor moet trekken, en dan drijven. Dan krijg je idd die valse knik. Wat van mij wel mag is eerst lekker lol met je knol, leer eerst maar is fatsoenlijk te blijven zitten en maak is een sprongetje een buitenritje etc. En als je goed kan blijven zitten kun je aan je eigen houding werken, tegen die tijd dat alles goed is ben je zelf oud genoeg (als het goed is) om te begrijpen dat je een pony/paard niet aan de teugel moet trekken, maar de nageevelijkheid veel belangrijker is Lachen En misschien kun je dan bij een goede instructie lessen waardoor het rijden veel beter gaat. Helaas gebeurt dit niet, wat kinderen moeten vaak al v.a 7/8 jaar op wedstrijd.. Scheve mond

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:20

ik heb dus leren rijden op een veld. mijn papa gaf mij 'les' (zijn uitleg; teugels in 1 hand, dat is stoer, naar links gaan is de linkerteugel aanspannen en naar rechts de rechterteugel, sneller is even duwen met de benen en trager is beide teugels spannen, probeer maar eens), hij had het ook op een veld geleerd.
het enige nadeel was dat ik dus niet zo een goede houding had. maar qua teugels , dat was op het langste en in 1 hand.

Pas na een jaar ben ik 10 lessen gaan volgen in een manege en dan een paar jaar daarna 2 keer een paardenkamp gaan doen.
op die manege en paardenkamp werd helemaal geen aandacht besteedt aan aan de teugel rijden. ze keken op je zit, je hulpen, of je de juiste figuren reed.
dus nu is mijn zit goed, maar wist ik tot een jaar geleden niet wat aan de teugel rijden was.
ik heb dit geleerd toen ik een paard ging kopen, en op een proefrit hield ik licht contact (waslijnen eigenlijk Haha! ) met de mond van het paard en hij was helemaal ontspannen, maar liep niet aan de teugel omdat ik dat dus niet echt kende, of wist hoe het moest. mijn ouders hadden de opmerking gegeven dat de andere paarden in de bak toch zo een mooie krul in de nek hadden. de eigenaar zei tegen mijn ouders dat het paard wel mooi ging rijden als ik beter kon rijden en meer aan de teugels trok. nou ja..

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:39

Voor mij is nageeflijk zijn het belangrijkste. De ene keer kan dat lang en laag zijn en de andere keer wat meer bij elkaar. En gewoon door vriendelijk af te vragen en blijven proberen.
Ik ben op dit moment het doorzitten aan het oefenen en dat gaat ook het fijnst wanneer hij nageeflijk loopt.
Dan swingt hij als het ware onder me door en gooit me nauwelijks omhoog. Ik heb er alleen nog wel moeite mee om dan mijn handen netjes stil te houden...

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:49

Ik ben een voorstander van voorwaarts neerwaarts rijden. Mijn paardje kent de basisdingen nu en ben haar nu aan het leren op eigen benen lopen. Zichzelf te dragen en de achterhand te gebruiken. doordat ik haar voorwaarts en neerwaarts rij.. Geen 30 kilo in mn handen maar een vederlicht diertje in de mond die heerlijk kan lopen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:54

Zo ben ik ook begonnen en van daaruit vraag ik soms iets meer oprichting en dat gaat de ene keer wel en de andere keer niet, dan gaat hij hangen, dus dan laat ik dat weer los. Zo stel ik m'n doel steeds bij.
Nu rijd ik geen westrijden, probeer hem wel op L2 niveau te rijden, dat kan hij nu (is 7) gemakkelijk aan.