Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
eslixapie schreef:Om te beginnen vind ik dat er een groot verschil is tussen 'aan de teugel lopen' en het paard 'aan de teugel trekken'. Het laatste vind ik schandalig, dat is geen paardrijden vind ik.
Bij ons op de manege is het doel in de les het paard te gymnastiseren en lekker los te rijden. Dit om het paard zijn rug goed te laten gebruiken en de achterkant eronder te krijgen. We doen ook veel aan losrijden aan het begin van de les, sowieso wordt er in de eerste 20 minuten alleen maar aandacht besteed aan 'voorwaarts neerwaarts' rijden, dus met alleen teugelcontact. Pas daarna gaan we werken aan het aan de teugel rijden.
En we bedoelen inderdaad hetzelfde
Michelliee schreef:Vind aan de teugel mooi maar overbodig :l

Waarom zou je dan veranderen? Ik denk dat er vrij weinig mensen zijn die beseffen dat het gewoon niet de bedoeling is.. Jury's straffen het ook niet af hoor.. En ik als manegeruitertje heb ik óók les gehad van mensen die zeiden (en ik vertrouw mijn instructrices eigenlijk wel eerder als een willekeurig iemand die naar me toe komt 'je doet dit niet' 'je doet dat niet goed'), als je maar hard genoeg trekt .. Ja als je onwetend bent, je denkt dat je paard goed loopt, omdat die op de loodlijn loopt, en je dus hartstikke goed bezig bent én het wordt ook nog eens beloond door een jury..
) krijgen.. En om heel eerlijk te zijn is dat wel mijn voornaamste doel.. Nou zijn er een aantal stoorfactoren waardoor het niet lukt.. Die wegwerken, zijn voor mij wel de voornaamste doelen.. Persoonlijk denk ik wel dat nagevelijkheid de hele basis van het paardrijden is, en in dat opzicht snap ik wel hoe die 'hype' dan zo ontstaan is.
Susannah schreef:Ik vind het zo erg dat hier op mijn manege te weinig aandacht voor is geweest...![]()
Ik ben heel hard bezig om eraan te werken maar betrap mezelf er te vaak op dat ik eerder wil dwingen dan wil vragen.. Als het namelijk niet goed lukt om mijn (les)paard nagevelijk te krijgen, krijg ik de opmerking dat ik strenger moet zijn.
Maar wat is in vredesnaam strenger?? Meer been, meer schakelen, meer wendingen, duidelijkere ophoudingen, ...??
Ik zou eigenlijk privéles moeten hebben want in 1x pw een les tussen 20 andere mensen leer je zoiets niet makkelijk (af).. Maarja.
Susannah schreef:Ghehe nou ja 20 is misschien wat overdreven... Ik tel ze nooit maar misschien ligt het eerder rond de 15..
Maar daarvan zijn gemiddeld 5 lesklanten en de rest is pensionners..
Menino schreef:Susannah schreef:Ghehe nou ja 20 is misschien wat overdreven... Ik tel ze nooit maar misschien ligt het eerder rond de 15..
Maar daarvan zijn gemiddeld 5 lesklanten en de rest is pensionners..
15 in een 20x40 bak vind ik anders ook belachelijk veel hoor..

En misschien kun je dan bij een goede instructie lessen waardoor het rijden veel beter gaat. Helaas gebeurt dit niet, wat kinderen moeten vaak al v.a 7/8 jaar op wedstrijd..
) met de mond van het paard en hij was helemaal ontspannen, maar liep niet aan de teugel omdat ik dat dus niet echt kende, of wist hoe het moest. mijn ouders hadden de opmerking gegeven dat de andere paarden in de bak toch zo een mooie krul in de nek hadden. de eigenaar zei tegen mijn ouders dat het paard wel mooi ging rijden als ik beter kon rijden en meer aan de teugels trok. nou ja..