Hoe kunnen we dit probleem aanpakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 15:14

Ik zit hier eigenlijk voortdurend aan het hoofdschudden te denken. Het komt alleen voor op de terugweg? Of heeft ze het altijd en wordt het alleen erger op de terugweg? Kan het zijn dat de merrie een Head Shaker is? Dat ze allergisch is voor zonlicht? Dat het niet opletten op de terugweg daardoor komt omdat ze gewoon ontzettend veel hoofdpijn heeft?

Ze begint altijd vrolijk aan de buitenritje schreef je...volgens mij is er iets mis met dat paard...ik zou er toch eens de dierenarts naar laten kijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 15:15

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 18:06

Citaat:
Wat goed helpt is een rustig paard meenemen. Tenminste dat helpt bij mijn paard.
Verder vroeg ik me af of je het voer niet kunt aanpassen aan jouw onrustige paard. Ik weet niet wat je voert, al is het hetzelfde als al jou andere paarden krijgt, misschien reageerd jouw paard daar net iets feller op?? Het is maar een idee hoor, maar ik ben ook benieuwd wat je voert.

We rijden altijd met een groepje, of met zijn tweeen of met zijn drieen....dit omdat ik vines niet meer alleen wil laten lopen. Alleen als de vrachtwagen in de buurt is en naar strand kan rijden, mag ze alleen erop uit.
Ze krijgt op dit moment luzerne, brok en 4granen en schep slobber....de anderen krijgen dan nog een bak haver en alle paarden krijgen een halve baal hooi.

Om het uit te kunnen sluiten ben ik toch nog benieuwd hoeveel biks en vooral welk soort biks. Het valt me op nl dat daar helemaal niet opgelet wordt en naar gevraagd wordt. Toch is het een belangrijk aspect waar absoluut naar gekeken moet worden lijkt me.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-02 20:06

dat hoofd schudden is echt alleen de terugweg...de heenweg loopt ze super rustig!
Een paardje wat een head shacker is, doet die het altijd of niet...want als ze in het weiland rijd is er namelijk niks aan de hand (maar dan rijd ze ook veel korter)...kan de dierenarts uitsluiting van head shacking bevestigen? Hoe werkt zoiets?
Ze krijgt 2 keer op een dag, 1 maat bix en 1 maat 4-granen........merk brok: equiral onderhoudsbrok, ik weet even niet wat we op dit moment in de container hebben Scheve mond maar we hebben ook een aantal spullen van PAVO liggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 21:34

Ben je er zelf al wel uit of je hier te maken hebt met 1. angst of onzekerheid bij het paard of 2. dat het misschien puur een ongehoorzaamheid is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 21:37

Als je paard alleen maar snel naar stal toe wil, zou ik even voor stal weer omkeren en weer aan een rit beginnen. Doe dat een paar keer en ik denk dat ze zich gaat gedragen....

En ik denk dat je Head Shaking uit kunt sluiten als ze het alleen op de terugweg doet....

pieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 22:21

ik denk niet dat je je paard steeds moet belonen met een snoepje als ie iets goed heeft gedaan. ze doen het dan namelijk niet meer voor het vertrouwen in jou maar alleen omdat ze weet dat ze er een snoepje voor krijgt. het worden dan meer kunstjes en dan gaan ze er een spelletje van maken. ik zou toch ook proberen de teugel niet te strak aan te houden. als een paard namelijk iets eng vind wil hij z'n hoofd opzij buigen om vanuit zijn gezichtspunt het voorwerp scherper te kunnen zien. hij kan het voorwerp dan beter observeren en ook bekijken of het werkelijk wel zo eng is. als jij dan de teugels strak aanhoudt weet zo'n paard nooit met wat voor eng 'monster' hij te doen heeft. gedraagt je paard zich eigenlijk ook zo in de bak? als hij het namelijk daar al doet is het buiten natuurlijk dubbel zo eng. je zou misschien wat freestyle oefeningen kunnen gaan proberen. dat is echt goed voor het vertrouwen met je paard. je paard leert dan ook om op jouw lichaamstaal te reageren. als jij bijvoorbeeld gespannen op je paard zit voelt hij dat ook. het tegenovergestelde geldt natuurlijk ook als je ontspannen bent.
ONWIJS VEEL SUCCES!!!!!! *LOL* *LOL* *LOL*

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-02 23:26

Jippie schreef:
Ben je er zelf al wel uit of je hier te maken hebt met 1. angst of onzekerheid bij het paard of 2. dat het misschien puur een ongehoorzaamheid is?

Ik weet het niet helemaal zeker.....volgens mij is het geen angst, ik denk eerder dat ze niet zeker weet of ze nou naar huis gaat en daarom onrustig word omdat ze steeds dichterbij komt bij wat ze zo graag wil.
Ongehoorzaamheid is het niet, want ze luisterd perfect...ze doet verder alles voor je. Dus eigenlijk een soort onzekerheid. We hebben eigenlijk nog niet geprobeerd of het beter of helemaal over is als Brechje mee loopt. Brechje is nu nog niet onder het zadel en het is te ver lopen voor mij (heb hele slechte knieen)naar het strand, brechje heb ik met de fles opgevoed en tolereerd geen andere mensen aan het halstertouw....maar kan natuurlijk wel met vrachtwagen heen en lopens terug (die 20 min kan ik wel lopen) Als ze het dan nog doet, dan weten we in iedergeval dat het aan Brechje ligt!

in de bak is ze heel rustig en ze is al een beetje free-style bezig....de andere 3 zijn al helemaal zo beleerd, maar bij haar gaat het wat minder hard. Ik wil er wel bijzeggen dat het een paard is die heel slecht dingen oppakt (vooral vorig jaar was dat heel erg), maar heeft ze het eenmaal door dan gaat het ook goed blijven gaan. Maar dat ligt denk ook aan de manier hoe ze daarvoor behandeld is.....ze stond tot haar 2de in een weiland, helemaal alleen, kon zelfs niet aan een halster lopen en had geen contact met mensen(alleen voeren)...toen we haar op hadden gehaald en in het weiland hadden gezet kwam ze bijna door het draad omdat ze met ons mee wilde, toen hebben we Brech er dus bijgezet en toen ging het goed. Ze moet het eerst goed plaatsen en daarna gaat ze voor je door het vuur, ze is super aanhankelijk en lief!

Citaat:
En ik denk dat je Head Shaking uit kunt sluiten als ze het alleen op de terugweg doet....

gelukkig, we hebben op dit moment een heel erg ziek paardje en kan niet nog iets bijkomen Scheve mond

Ze is daarnet alleen maar in het weiland wezen rijden, omdat ze onwijs aan het knallen zijn hier en Suzan wou niet met haar de straat op......en ze was nu wel erg braaf! vind het wel jammer dat we nog niks hebben kunnen proberen, maar dat komt nog wel....