zwakke achterhand/knie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: zwakke achterhand/knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 20:28

Patoucha schreef:
Mijn merrie heeft het ook gehad. Alles geprobeerd, toch na 1 jaar besloten om een inkeping te maken in dr kniebanden. Ze heeft toen een maand 24/7 buiten gestaan en na die maand heb ik haar weer opgepakt. Sindsdien nergens geen last meer van. Mijn merrie was 4 jaar toen we zijn begonnen met binnendoor te zetten en veel oefeningen voor de achterhand, maar ze was te oud(stond al te lang zo) om het zo nog te verhelpen. Ook na de operatie moet je de spieren rondom de knie goed trainen. Beste manier vind ik, klassiek, zowel aan de hand als onder het zadel.

Mijn paardje word dus 5. In jou verhaal is dat al te laat om met trainingen te verhelpen als ik het goed lees he?
Maar gelukkig heeft DA er zo ook gewoon goede hoop in!

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:36

Messchien ook niet slecht, even een chiropraktiker te laten kommen, voor evtl de halswervels naar te laten kijken?
Kann alles in verbinding staan. Hoeft maar even in de box vast te liggen, en het ongelukje is al gebeurt Huilen .
Heb een Kollega in Luxemburg, en die heeft het zelfde gehad, en nu gaat Mickey heel goed. Ondertussen nu wel al 15 jaar Haha! .
Veel sterkte, en maar even verder bokken, als wij jouw kunnen helpen Haha! .

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:06

Zeker kun je ook in de avond bellen hoor,
Ik zou zeker ook niet/nog niet voor een inkeping gaan, is het paardje nog erg jong voor,
De mijne had het ook toen ze 4/5 was en is nu 9 en nergens geen last meer van.
gewoon geduld en trainen dan komt het denk ik wel goed.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:28

Mijn paardje word dus 5. In jou verhaal is dat al te laat om met trainingen te verhelpen als ik het goed lees he?
Maar gelukkig heeft DA er zo ook gewoon goede hoop in![/quote]

Dat had mijn DA ook. We hebben toen echt alles geprobeerd. Ik hoop dat het voor jou paardje nog wel helpt. Een operatie is ook niet alles.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 13:30

damiano schreef:
Messchien ook niet slecht, even een chiropraktiker te laten kommen, voor evtl de halswervels naar te laten kijken?
Kann alles in verbinding staan. Hoeft maar even in de box vast te liggen, en het ongelukje is al gebeurt Huilen .
Heb een Kollega in Luxemburg, en die heeft het zelfde gehad, en nu gaat Mickey heel goed. Ondertussen nu wel al 15 jaar Haha! .
Veel sterkte, en maar even verder bokken, als wij jouw kunnen helpen Haha! .

wat bedoel je?
vast in de box liggen?

Nu staat mijn paard 24/7 buiten dus kan zich niet vastrollen (al is er wel een schuilstal), maar wat is er gebeurd dan?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 13:31

Patoucha schreef:
Maar gelukkig heeft DA er zo ook gewoon goede hoop in!

Dat had mijn DA ook. We hebben toen echt alles geprobeerd. Ik hoop dat het voor jou paardje nog wel helpt. Een operatie is ook niet alles.[/quote]

ok ik begrijp het.
Nou we gaan er tegen aan! Ga zo trainen Lachen

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:47

Mijn pony heeft het ook... Hij wordt volgende maand pas 2 dus is het geen probleem.
Ik heb ook alle mogelijkheden besproken met de DA.
Alles wat hierboven al besproken is qua achterhand training heb ik ook te horen gekregen... Hij wordt binnendoor bekapt...
Ook als het niet over zou gaan dat de binnenste kniebanden door gesneden kunnen worden..
Het nadeel is alleen dat je paard dan niet meer staand kan slapen omdat zijn knieen niet meer in het slot gaan...

Ik geef mijn pony Soulmate... Dit helpt bij o.a. bij de ontwikkeling van de spieren....

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:01

Vastleggen in de box; wil zeggen, dat hij ergens niet goed kon opstaan, en dat je paard met grooter gewelt is opgestaan. Daat gebeurd heel vaak.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 16:26

Damiano, ik snap dat vastliggen ind ebox wel. maar wat was er gebeurd bedoelde ik meer.
Was daar door de knieblessure gekomen?

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:17

Ja, jammer genoeg wel, want hij heeft zo tegen de wand geslagen voor hoog te kommen, dat hij daardoor het heeft gekregen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 15:45

Hoi Allemaal,

Afbeelding

Hier filmpje van de pony in kwestie! Ik hoop dat hij het doet.

Ze loopt weer perfect, wonder boven wonder heb ik het alweer een paar dagen helemaal niet gezien! terwijl het vorige week zo verschrikkelijk was.

Ik heb donderdag voor het eerst in de bak gereden , hadden net een bui over ons heen gehad en kwamen in een los, mul, stuk zand (van longeren): pony voelde zand en ging gelijk liggen!!!! Ik schrok me een ongeluk en heb dr overheen gehesen en gegilt en ze stond me echt aan te kijken van : "ja maar.. ik ben net natgeregend en heb een loszittende vacht? Dan is dit toch DE oplossing? Rolleyes "
Maargoed, toen snapte ze dat je niet mag rollen tijdens het rijden en gingen we aan de slag. Lekker gestapt en alles verkent (er staan veel dingen daar om de bak), toen rustig aan gedraaft. Ik heb het blokje een beetje gevolgd;
Maar eerst nog van te voren: ik ben haar vorig jaar zomer gaan inrijden, in de winter wat rustig aan gedaan en toen het voorjaar werd weer aan de slag gegaan voor haar knie vooral. Nu is het weer zomer en gaan we in de bak beginnen. Vandaar dat we alles nog best lastig vinden Lachen. zo ging het;
We gingen draven, en weer stappen, draven en weer stappen, draven wat langer en weer stappen..zucht. wil de baas nou dat ik zo'n heel rondje draaf dan? Oooohh nu snap ik het! Dus eindelijk had Fahya door dat we een heel rondje zomaar konden draven! Heb haar op de lange zijdes wat aangespoord zodat we wat harder/gestrekter gingen. Ik voelde dat ze dan goed grote stappen zetten, in de hoek nam ik haar weer terug op mn zit (dat kan ze heel goed) en reden rustig de hoeken door. Voltes heb ik alleen in de vorm van C naar A genomen, dus halve volte C , rechtstellen, halve volte A. dan op de andere hand dezelfde oefening in verzamelen in de hoeken, en strekken op rechte stuk.
Ook nog een grote steiger gemaakt omdat in het midden INEENS (terwijl ze er eerst al in dacht te gaan rollen) een volte was gereden van het longeren van het andere paard, en we daar overheen draafde : TOINK omhoog en daarna een gebolde sprong omhoog en toen waren we weer bij de les.
Ook heb ik wat wijken geprobeerd, dat vond ze wel erg lastig, maar op zich ging het wel.

Na deze training, heb ik niks meer gezien aan haar knie. Toeval? Ik weet het niet. Maar ik ben er blij mee.
Vanavond of morgen ga ik weer de bak in. Moet nog even de dag verder plannen ivm wei werkzaamheden, maar in ieder geval vandaag of morgen proberen we het weer!

Tips? graag!
maar wilde even laten weten dat het goed gaat Lachen

PS als we goed in de bak gewend zijn vraag ik de eigenaar bak of ze me wil lesgeven. maar eerst moeten we eigen zijn in de bak , maar dat is mijn mening.

groetjes!