Andalusier Sam ijverig@work (academische rijkunst)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Re: Andalusier Sam ijverig@work (academische rijkunst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:13

Wat mij opvalt:

Waar is je cap?
Ziet er idd niet helemaal rad uit.
Je bent heel druk met je benen.
Je zit scheef.

Verder leuk paard Knipoog Ik zou alleen als ik jou was eerst met je rijstijl aan de gang gaan voor je je paard nieuwe dingen wil leren, omdat je het hem op deze manier verkeerd aan kan leren.

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:20

Hi, erg leuk om te zien dat je ook volgens de AR rijdt! Vindt dat het er al goed uitziet!

stef: ze noemen deze "neusriem" wel degelijk een kaptoom. Heb stage gelopen in Arnhem op een trainingstal waar ze volgende deze methode paarden trainen, en ook daar noemen ze het een kaptoom... Dus de benaming lijkt me juist.

Zoals ik het begrepen heb, is het doel van de AR om je paard zichzelf te laten dragen, door zoals eerder genoemd eerst de grote lijnenen van de basis aan de hand te leren, en daarna erop verder te gaan.

bit/kaptoom: in eerste instantie wordt alleen met kaptoom gereden, maar het doel is uiteindelijk om met een ...bit te rijden (sorry weet de naam niet meer!) vandaar dat er op een gegeven moment een combi komt met een "normaal'bit, daarna volgt vaak de combi kaptoom ...bit en als laatste het uiteindelijk bit.

Als ik ergens iets fout heb gezegd.. aanpassing of aanvulling voorbehouden!

Persoonlijk vindt ik het erg goed dat je les neemt om alles wat meer te bevestigen! Let vooral op je eigen houding, het komt allemaal goed!
SUCCES!

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:32

ja het is ook een kaptoom, werk zelf ook met precies deze kaptoom Knipoog Dus daar hoeft geen discussie meer over gevoert te worden Tong uitsteken
Voor de mensen met interesse:
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=152
Staat ook erg veel info over deze rij/tranings methode.

Ik ben er zelf nog te kort mee bezig om je tips over het rijden ofzo te geven, dus zal mezelf niet meer laten horen in dit topic Clown

ladylau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:36

Heey! Ziet er goed uit Knipoog Ik volg ook academische rijkunst, (fijne manier van rijden he? Tong uitsteken )
Wij oefenen overigens alles eerst aan de hand (schouderbinnenwaarts, travers etc.)
Ik ben wel benieuwd of jullie dat ook doen? Heel mooi paardje trouwens! Kwijl Kwijll

Since1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:48

Ik vind Sam nog altijd een knapperdje Haha!
Hoofdstel past ook mooi bij hem!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:45

Hey Marit,
Sam ziet er erg goed uit zeg!

Ik denk eerder dat ze de academische rijkunst in de titel heeft gezet, omdat je anders vragen krijgt waarom je met kaptoom rijd (want het is echt een kaptoom). Goed dat ik zie dat Sandra naar Heemskerk komt! Een aantal stalgenootjes zitten nu zonder les en we wisten niet of Sandra wel naar ons (Castricum) toe zou komen. Nu kan ik ze in elk geval vertellen dat ze dat wel doet Haha! Verder kan ik alle commentaar wel begrijpen, maar ja, de dag dat paardrijden vanzelf en makkelijk gaat is bij mij nog niet langs gekomen Haha! Clown

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:26

hmmz, heb een dergelijk ding in mijn handen gehad op een andalusier stal, dat was een serreta, zonder ribbels, gewoon van metaal met leer overtrokken.
Glad metaal lijkt me prettiger dan een fietsketting Verward

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:47

Lusitano schreef:
(hij valt heel erg op zijn linkerschouder, zwaar rechtsgebogen paard dus..)

Op de foto's kan ik 't niet goed zien. Maar het lijkt mij meer dat dit een linksgebogen paard is. Aangezien je op het filmpje duidelijk naar buiten wordt gezet, het paard de staart naar links draagt, hij over de buitenschouder wegloopt en het linker achterbeen korter zet dan het rechter.

Tis maar een moment opname hoor, dus kan het ook mishebben Lips are sealed

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:51

Volgens mij is het paard echt niet rad. Het is wel moeilijk te zien omdat het paard te diep en over de buiten schouder wegloopt. Maar volgens mij is hij linksvoor niet rad???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:54

Ik kon vanmiddag op mijn werk het filmpje niet zien, maar heb het nu bekeken. Ook ik ben van mening dat het paard niet zuiver toont op het filmpje.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:01

nadina schreef:
Leuk paard. Ik vroeg mij af: hoe werkt je hoofdstel precies? De teugel lijkt ook aan de neusriem bevestigd? Ben erg nieuwsgierig!

Het is een portugees hoofdstel met een simpele kaptoom er overheen. Ik vind het hoofd wel zwaarbehangen uitzien nu, Ik had gewoon een paar bakstukken van een normaal hoofdstel gepakt en de kaptoom als 'neusriem' gebruikt.. Op correcte hoogte uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:11

Ook ik vind het paard niet rad lopen, idd links voor.
Maar ook vind ik hem achter heel stijf dus het zou me niet verbazen als het daarvanuit komt.
Hij kijkt ook niet blij.
Ik zou als eigenaresse daar echt naar laten kijken Lachen

Persoonlijk vind ik de titel ook anders als het beeld wat daarna komt.
Probeer je benen stil te houden.
Waardoor je hele lijf waarschijnlijk ook wat rustiger wordt en daardoor ook je handen.
Prober hem verder te leren om te buigen om je binnenbeen.
met de binnenhand zo werken krijg je een paard niet rechtegericht.
Dat zal toch met debuitenhand moeten, maar vooral het been Lachen

Wel vind ik het een leuk paard om te zien, maar voor je verder rijd even de Da of fysio/osteo erbij Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:21

runningkawa schreef:
Ook ik vind het paard niet rad lopen, idd links voor.
Maar ook vind ik hem achter heel stijf dus het zou me niet verbazen als het daarvanuit komt.
Hij kijkt ook niet blij.
Ik zou als eigenaresse daar echt naar laten kijken Lachen

Persoonlijk vind ik de titel ook anders als het beeld wat daarna komt.
Probeer je benen stil te houden.
Waardoor je hele lijf waarschijnlijk ook wat rustiger wordt en daardoor ook je handen.
Prober hem verder te leren om te buigen om je binnenbeen.
met de binnenhand zo werken krijg je een paard niet rechtegericht.
Dat zal toch met debuitenhand moeten, maar vooral het been Lachen

Wel vind ik het een leuk paard om te zien, maar voor je verder rijd even de Da of fysio/osteo erbij Lachen

Dit klopt, de paardennek is zo flexibel, door die te buigen schiet je niks op, om een paard recht te richten moet er buiging zijn in het líchaam.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:25

Ik zie ook een niet zo heel fijn plaatje. Alhoewel ik het een heel mooi paard vindt, zie ik heel veel spanning. Die niet weggewerkt kan worden wanneer jij je blijft spannen! Ook zie ik op je filmpje dat je erg veel been geeft. Ik weet niet of dat je rijstijl dit aanmoedigt, maar het lijkt mij toch niet de bedoeling...

Ik denk dat als je je paard iets meer voorwaarts gaat laten lopen dat de spanning er uit weg kan vloeien. Maar ja, dat zeg ik ook maar op basis van een filmpje Knipoog

Iig heb je les en komt het vast wel allemaal goed Lachen

Veel plezier met je mooie paardje!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 09:19

stef schreef:
is geen kaptoom, is een serreta (als ik het zo goed schrijf) heb zo'n ding weleens in mijn handen gehad en je moet echt weten waar je mee bezig bent...
Ik vind het niet echt een fijn beeld geven eerlijk gezegt

Om precies te zijn is het een caveson en absoluut geen serreta!

Ik gebruik hem inderdaad als ik iets meer druk op de teugels wil aannemen. Zodat ik de mond ontlast. Vooral omdat ik inderdaad aan mijn houding nog flink moet werken. We zijn nog helemaal in de basis bezig!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 09:32

Jullie hebben helemaal gelijk dat het nog niet perfect oogt. Ik hoop over een jaar of 10 aan het beeld te kunnen voldoen dat jullie hebben van AR...
We staan nog helemaal aan het begin. De inwerkende binnenhand is om hem van zijn binnenschouder af te halen. Dat vind ik even belangrijker dan de aanleuning.
De onregelmatigheid was er inderdaad in het begin. Komt doordat hij wat over zijn tempo loopt en heel erg scheef is. Aan het einde van de les liep hij zuiver en begon hij zijn achterhand beter te gebruiken.

De term AR heeft met meer te maken dan alleen kunstjes. Voor een uitgebreide uitleg www.paardenbegrijpen.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:36

Ik snap de gedachte van "van de binnenschouder af" halen wel, maar niet hoe je dat op deze foto's doet.
Ik zie je namelijk jouw ruitergewicht JUIST op de binnenschouder leggen, en snap de inwerking van die binnenhand richting schoft niet. Hoort eigenlijk meer bij Rijtechnisch dan HAW, maar ik ben zo benieuwd naar de gedachte erachter (zit op de genoemde site te kijken en kan daar ook m'n antwoord niet vinden)...

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 09:36

we werken inderdaad ook aan de hand (zie profiel)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:38

Ik vind het voor het begin er goed uitzien, het is wel heel belangrijk dit paard goed recht te richten, (zoals je zelf al aangeeft loopt hij daardoor niet rad in het begin)

Ik weet dat AR niet met buitenstelling werkt, maar toch denk ik dat het in jou geval wel goed kan helpen, hij is echt heel scheef, namelijk, en hoe sneller recht, hoe beter voor zn rug Knipoog

super mooi paard heb je wel trouwens Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:41

Apart zo met caveson (weer wat geleerd Knipoog ), het ziet er wel ingewikkeld uit, maar ik denk toch wel paardvriendelijker dan meteen met het bit te gaan rommelen. Een mooi paard. Ik vind het leuk dat je met zo een pracht paard AR wilt gaan doen, veel succes ermee.

Dat hij onregelmatig was in het begin van het filmpje kan idd zijn dat hij over zijn tempo liep en dat je op dat moment veel vraagt wat hem uit balans brengt. Balans is wellicht ook wel nog zijn probleem.

Je hebt goede les, dus komt helemaal goed, veel succes.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:43

Ik vind het interessant om te zien dat nog mensen zo werken. Ok, er zijn nog verbeterpunten, maar zoals de topicstarter zelf aangeeft, zit ze nog maar aan het begin van de "route".
Het te diep wegkruipen ga je later vanuit je zit beter kunnen opvangen, als je leert voelen wanneer het paard niet meer in balans loopt.
Voor mijn gevoel is het grootste aandachtspunt hier de verfijning van je eigen houding. Ik zou vooral streven naar een evenwichtigere en nog veel en veel stillere zit. Ik heb de indruk dat je hem nu soms zelf uit balans brengt.

Wij hebben ons laten inspireren door het werk van Anja Beran en op basis daarvan een headshaker/borshapper die op bepaalde momenten haast niet meer te berijden was, voor een stuk herschoold, met gunstig resultaat.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:42

Je zegt dat hij over zijn tempo heen liep. Maar op het filmpje zie ik toch een paard dat wel niet zo door loopt.

Kan totaal een verschil van trainingsmethode zijn, Klassiek Dressuur is iets waar ik totaal niet bekent mee ben dus zie het alsjeblieft niet als negatieve kritiek ofzo, maar als ik een beeld zie als ik nu bij jou paard zie, zou ik mn paard juist eerst verder naar voren door vragen, waar ij gemakkelijker zijn balans kan vinden, en waar hij misschien wat in mijn hand zou durven komen. En van daaruit ook aanleuning gaan zoeken. In het voorwaartse zijn ze vaak ook makkelijker recht te richten.
Ik heb het natuurlijk niet over door de baan heen crossen, maar met beleid naar voren Knipoog

Mja, ik train ook maar ijslanders, dat is natuurlijk wel een totaal ander iets. Maar voor mij is het wel logisch, aangezien ik toch een aantal keer heb gemerkt heb dat het werkt. Maar als jij je paard op een andere manier wil trainen, laat je dan vooral niet tegen houden door mij Knipoog

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:19

Nikitah86 schreef:
Hier de fotograaf, die geen last had van de bolling op aarde maar van koude handen waardoor ze de foto's op de gok gemaakt heeft Knipoog. Maar het ging om het idee en dat is gelukt :-D.

Inderdaad, fotograferen met koude handen is heel erg lastig! Vooral als ze zo koud worden dat je ze bijna niet meer kunt bewegen!

Maar het idee is inderdaad gelukt! En het gaat om het mooie paard, niet om de horizon. Knipoog

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:24

Hey Marit, Sam ziet er goed uit.
Zelf heb ik ook geen verstand van AM dus vandaar dat ik ook eventjes mijn mond hou, succes en benieuwd hoe het er over een tijdje eruit ziet!

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:51

Volgens mij zitten jullie helemaal op de goede weg hoor. Je bent nooit klaar en uitgeleerd.
Volgens mij heb je een heel prettig lesgeefmens. Zie er maar weinig achter een paard gaan staan om te kijken of hij wel rechtloopt Knipoog .
Ik vind dit persoonlijk veel prettigere plaatjes om naar te kijken dan menige andere dressuurruiter. Jij gaat werken vanuit je paard en verbeterd/versterkt zijn zwakke kanten.
Oké er valt nog wat bij te schaven maar is dat niet altijd zo. Niemand is perfect.
Mijn droom is dat er meer mensen uitgaan van de mogelijkheden van het paard i.p.v. wat ze graag zouden willen met een paard.