Wanneer terecht om zweep flink te gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Novalues

Re: Wanneer terecht om zweep flink te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:49

nee zolang hij nog wel op je been reageerd niet hard slaan. een klein wakker maak tikje. maar om hem goed voor jou been te houden en tempo's te rijden. probeer veel tempo wisselingen te rijden. ga eens verzamelen. of juist strekken doe een middedraf. en rijd veel overgangen. en probeer hem zo voor je been te krijgen. slaan is nl nooit een oplossing

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:57

Ja maar het zijn juist die kleine tikjes waar een paard van afstompt. Ik geef liever 1 rotmep als het hele uur van die nutteloze aaitjes...

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:54

Ik vind het onterecht, Heb je les want dan hoop ik dat je instructrice/teur je goed advies geeft.

Ik denk dat jij de gene bent die gewoon harder moet werken. Dus veel overgangen tempo wisselingen daar krijg je ze actief mee en dan zijn ze ook met jouw bezig. Op het moment dat jij been geeft reageerd hij dus dat is goed maar hij valt terug na een paar stappen dan heb jij je paardje niet goed aan het been.
Als het echt een keer nodig is dan mag hij best een keer een tik hebben maar dan wel een goede.

Maar bij jou zou ik eerst het probleem op een andere manier oplossen. Dus die manier die ik net schreef.

succes

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 10:12

ALs hij niet reageerd na 2 tot 3 keer been , dat vind ik het terecht om hem een tik te geven .
Als hij dan in tempo is , als hij dan weer trug valt in zijn tempo , gewoon weer op nieuw proberen met 2 tot 3 keer been , en dan een tik als hij niet reageerd ! Over hoe vaak je been wilt geven , moetje zelf maar kijken , dat licht er aan wat jij daar van vind..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 10:21

één keer een hele goede tik, ik hou der niet van om de hele les te moeten meppen, na een keer moet het genoeg zijn, en als dat dan door heel de manege te horen is, jammer dan Haha!, maar ze moeten gewoon luisteren naar je benen.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:41

Hallo Aukje, gelukkig dat je er nog steeds over twijfelt of het goed is om te slaan, dat je je er niet lekker bij voelt is een goede reden om het niet te doen! Dankzij het feit dat het paard het goed vindt dat je op hem rijdt, KUN je op hem rijden, daar moet je respect voor hebben. Een paard is er niet alleen voor het plezier van de mens maar het moet van twee kanten komen, je bent tenslotte met paardrijden begonnen omdat je paarden leuk vindt, anders had je wel een brommer gekocht, toch? Als je nog niet met hem buiten mag rijden kun je ook met hem gaan wandelen en je kunt ook heel wat andere spelletjes in de bak met hem doen dan longeren of rijden, kijk maar eens bij Vrijheidsdressuur (bv hier op het forum met Auke, het friese paard) of bij het onderdeel 'trail' van westernruiters, dit vinden de meeste paarden ontzettend leuk om te doen, en de reden hiervan is dat ze zelf moeten nadenken hierbij. En natuurlijk kun je hem leren om na 1 (lichte been)hulp in hetzelfde tempo te blijven zoals ik al eerder vertelde, als je vragen hebt mag je me altijd PM'en!

lovepardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:07

Nee dus, hij reageert toch al als je hem een kleine tik geeft dus waarom hem zo straffen. Nergens voor nodig

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:19

Eigenlijk hoort je been constant tegen het paard te liggen met een constante druk, dan gaat je paard ook constant lopen, ik denk dat jij zelf gewoon moeite hebt me tempo-controle.

als hij hier niet op reageerd kan je hem 1 x een flinke tik geven, waarschijnlijk reageerd hij daarna ook wel op een klein tikje. ik vind het zielliger dat iemand de hele tijd moet "pushen" om een paard vooruit te laten lopen!!

slimshady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:51

Klara16 schreef:
Je doet een paard een groter plezier door hem een keer goed aan het been te zetten( desnoods met flinke tik), dan door hem elke vijf passen opnieuw te storen met een hulp waar hij dan onvoldoende op reageert.

Dus ik denk dat de zweep flink gebruiken terecht kan zijn, maar niet als het vaak gebeurt

mee eens, want hij stompt anders toch af.

Sacayawea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:02

Had ook dat probleem, maar dan bij aanspringen in galpo, ik moest mijn been heel ver achteruit leggen en dan heel hard duwen voor hij aansprong.
Ik heb dat opgelost door gewoon de normale hulp te geven, niet overdreven, en de moment dat hij niet reageerde een felle tik, sindsdien galopeerd dit paard veel actiever en beter aan, zijn galop op zich is ook veel beter, dus ik denk dat je mss even je zweep moet gebruiken.
Gr. jana

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:53

Zweep gebruk is hier niet terecht. Als jij je paard voor bent en met een wakend been rijd, komt hij niet terug in tempo. Imo een ruiterfout dus. Dat kan geen zweep of spoor oplossen. Daarbij kan je bij geen reactie hem ook een tikje met je hak geven ipv de zweep. Veel doeltreffender, omdat het paard direct weet waar hij op moet reageren. Dat is je been en niet de zweep.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:06

Sporen heb je in dit geval niets aan, die zijn alleen bedoeld als je je hulpen wil verfijnen en niet om een paard voorwaarts te krijgen. Daarvoor heb je je zit en je benen.
Zweep is ook niet bedoeld om je paard mee te slaan maar om hem te animeren tot beter gebruik van bijv. de achterhand of door een klein tikje hem bij de les te houden/ krijgen. Hij reageert niet omdat jij niet duidelijk genoeg hulpen geeft of omdat hij nooit goed geleerd heeft om op been te reageren. In beide gevallen zul je dus moeten werken aan het aanleren van de voorwaartse hulp op been en zit,
evt. met een klein tikje op de plek van je been of op de hals. Zelf consequent zijn hierin; dus wakend been, drijvende zit, normaal contact met het bit, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:11

Je kan beter even een keer een flinke tik geven dan dat je de hele tijd aantikt met je zweep of been. Gisteren had ik een zware les en Whis was niet zo voorwaarts en een beetje aan het miepen. Dus heb ik haar ook even 1 keer een tik gegeven waardoor ze even wakker werd en weer bij de les was. Maar ik vind wél dat een tik met de zweep terecht moet zijn en alleen gegeven moet worden op de momenten waarop het paard het even nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:26

Vjestagirl schreef:
Je paard reageerd op je been. Dat hij terugzakt is voor jou een teken dat je je been er goed aan moet houden. slaan gaat dit niet oplossen...

@ zeeuwtje: soms is het wel terrecht. Ik had van de week een paard wat gewoon echt NIET reageerde op mijn been/zweephulp (dameszadel) Ik heb heb 1 goede klap gegeven, en daarna liep hij gewoon...

Hier sluit ik mij volledig bij aan.
Ik denk dat dit terugvallen eerder te zien is als fout van de ruiter, als fout van de pony.
Jij bent de gene die je been er goed aan moet houden, dit valt dus niet op te lossen met de zweep. Maar met je eigen benen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:31

__Charlotte schreef:
Vjestagirl schreef:
Je paard reageerd op je been. Dat hij terugzakt is voor jou een teken dat je je been er goed aan moet houden. slaan gaat dit niet oplossen...

@ zeeuwtje: soms is het wel terrecht. Ik had van de week een paard wat gewoon echt NIET reageerde op mijn been/zweephulp (dameszadel) Ik heb heb 1 goede klap gegeven, en daarna liep hij gewoon...

Hier sluit ik mij volledig bij aan.
Ik denk dat dit terugvallen eerder te zien is als fout van de ruiter, als fout van de pony.
Jij bent de gene die je been er goed aan moet houden, dit valt dus niet op te lossen met de zweep. Maar met je eigen benen.

Je haalt me de woorden uit mn mond Haha!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:33

Jazz loopt op buitenrit een beetje sloom.
Ik geef altijd been maar het helpt meestal niet..

Dan geef ik geen mep met de zweep maar dan waarschuw ik haar eerst door en klein tikje te geven.
Als ze dan nog niet doorheeft dat ze toch echt moet luisteren geef ik haar een hardere tik, maar dat is bijna nooit nodig want bij de waarschuwing heeft ze al door dat ze moet stoppen met vervelend doen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:34

Ik wil wel even een opmerking maken over het been eraan houden. Dit is een wakend been. Dat je niet gaat drijven om het tempo erin te houden, dan stompt ie nog meer af namelijk.

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:22

MariekeS_ schreef:
nou ja. één flinke tik is beter dan heel veel kleine aaitjes met je been, maar in dit geval denk ik niet dat je hem moet 'wakker schudden'. Een paar flinke meppen vind ik dus niet terecht. Als je een duidelijke tik geeft gelijk na het geven van een duidelijkere beenhulp en dit blijft herhalen gaat hij het wel snappen. Geef hem wat tijd, maar flinke meppen vind ik onterecht.

Mee eens Vork Als je paard helemaal niet reageerd, mag je best een flinke tik verkopen!!

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:15

Misschien 1 tikje. Want anders reageerd hij straks helemaal niet meer op het been...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:03

Het is nooit terecht om een zweep te gebruiken voor even flink te tikken, denk dat de fout bij de ruiter gezocht moet worden.
Als je paard niet op je been reageert zul je toch moeten gaan verzinnen waar het fout is gegaan,
Dus even heel veel stapjes terug doen en weer met veel geduld je paard uitleggen wat je vanm hem wil.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:43

Als hij weer terug valt heb je idd niet goed je been eraan Knipoog
Dus vind ik een paar flinke meppen ook niet terecht....

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:19

de zweep mag nooit op die manier gebruikt worden, enkel als verlenging van je arm.
Als je pony na een aantal passen weer terugvalt, let dan eens op of dat niet komt door jouw houding. Misschien word jij gedwongen om je pony harder te laten lopen (door bijv. instructeur), terwijl je het eigenlijk zelf ook niet wilt. Op dat moment straal je dat uit, je pony denkt: 'als jij het niet wilt, waarom zou ik het dan wel moeten doen?' Dat is dus niet iets wat je verhelpt met de zweep. Ga zelf actief zitten om je pony voorwaarts te houden, als het dan nog niet lukt moet je eerst de lichamelijke oorzaken uitsluiten. Bovendien kan het zijn dat het tempo de pony gewoon niet ligt. Net als dat het niet eerlijk is om een oude fokmerrie tegen een jong renpaard te laten rennen is het niet eerlijk als jouw pony hard moet lopen terwijl hij dat eigenlijk niet kan..

veel succes!