Help! mijn benen doen raar!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amadeo

Re: Help! mijn benen doen raar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:39

aerdenhout1 schreef:
Scheve blokjes werken voor dit soort dingen juist prima!
Maar de hoge kant moet dan natuurlijk wel aan de buitenkant zitten dus je kleine teen is dan hoger als je grote teen.
Wat ook nog wel eens wil helpen om je er aan te herinnneren dat je je tenen naar binnen moet doen, is een paar sporen aandoen. Vaak ga je daar dan veel bewuster van zitten.
Natuurlijk geen scherpe sporen, maar dat snap je wel neem ik aan.

Dit werkte dus bij mij totaal niet, had geen enkele verbetering tot gevolg. Maar dat ligt ook aan de mate waarin je "vastzit" en ik zat, net als de TS behoorlijk vast. Wat TS zelf ook al beschrijft, ik drukte ook mijn hakken altijd keurig uit..... te erg zelfs. Doe ik nu nog wel, maar de draai vanuit miujn heupen is dus al wel een heel stuk verbeterd.

TS, succes met alle oefeningen en kijk maar wat voor jou goed werkt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:47

Om in de correcte houding op je paard te gaan zitten moet je 2 dingen doen:
1. verdeel je gewicht gelijk over je kleine tenen.
2. til je hoofd op

Alles wat er tussen zit volgt dan vanzelf.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:51

dat was bij mij niet genoeg, ik had op beide kleine tenen zeker gelijke druk en mijn hoofd is altijd er rechtop, ik zat dan ook niet scheef ofzo......

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 17:32

Wat men eerder zei, dat klopte bij mij. Ik zat niet op mijn kont, maar op de achterkant van mijn benen.
Ik drukte mijn hakken netjes uit, met als gevolg dat ik mijn voet dan wel moest uitsteken. En daar heb ik blijkbaar mijn balans jaren gevonden.
Ik leer het mijzelf nu weer helemaal af. Druk aan het oefenen, maar ik wil graag verder in de dressuursport dus ik doe mijn best!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 20:57

Vandaag les gehad, half uur zitles.. au mijn spieren!
Ik moet volgens mijn instructrice meer met mijn schaambeen naar boom v. zadel, dus meer naar voren. en dan ook meer op billen zitten.
Volgens haar heb ik een springers houding! Mijn knieën echt ertegen aan willen houden!
Nou moet ik dus mijn knieën holler maken (meer strekken zeg maar) maar wel met mijn dijen contact houden.
Mijn benen wat verder naar achteren, en helemaal lang maken. Bovendien moeten die schuine blokjes er voor mij uit! Da's stukken beter.
Voor de rest schouders naar achter, buik aanspannen en borsten naar voren..
Dit doet nu pijn! Maar goed, flink oefenen..
Het zag er iig stukken beter uit!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 07:40

Wat raar, dat is namelijk vrijwel het tegenovergestelde wat ik je zou laten doen. Je instructrice vraagt je om met kracht in de juiste houding te gaan zitten. Je knieën sluiten helemaal niet mooi aan en door je bekken naar voren te kantelen, blokkeer je je heupgewricht nog meer.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:11

je knieen moet je ook niet met kracht tegen het zadel aan willen hebben, je moet leren zo ontspannen mogelijk van top tot teen te zitten. Dus ik verbaas me ook wel over je zitles, Dagmar_k..... Als je in balans wil blijven zitten met een ontspannen (rechte) rug op een bewegend ding/ dier, dan span je automatisch je buik en rugspieren aan om überhaupt te kunnen blijven zitten! En je schouders naar achteren is in de praktijk meestal alleen maar dat je de boel (je bovenlijf bedoel ik) flink aanspant en blokkeerd, net als je heupen. Je kunt beter de onderste punten van je schouderbladen naar elkaar toe denken. schouders moet je laten hangen. Hmmm..... het is een beetje raar op deze manier, ik zie je niet, maar ik probeer je 'zitles' online te geven merk ik......

Ik elk geval hoop ik dat je houding verbeterd zonder dat je meer spanningen in je lijf gaat krijgen!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:39

Online zitles geven is inderdaad niet echt mogelijk. Ik heb wel van alle oefeningen in mn hoofd, maar zonder de combinatie te hebben gezien, laat ik het maar even voor wat het is. Misschien is het dynamische beeld wel heel anders dan weergegeven op de foto's of zijn er dingen die prioriteit hebben en die niet naar voren komen op de foto's.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 09:43

Ja Alicia2u dat zou inderdaad kunnen. Ik neem aan - dat als je gediplomeerd bent - er wel kaas van gegeten hebt.
Maar goed. Misschien heb ik het wel raar opgeschreven hoor, maar probeer idd sommige dingen maar eens op papier te zetten.
Ik spande mijn buikspieren nooit aan. Die gebruikte ik helemaal niet. En deze moet ik nu dus veel meer gebruiken (ik voel ze nu, zo naar gisteren, heel duidelijk!!! Bloos )
Ik zit van mijzelf eigenlijk een beetje met mijn kont naar achter, tegen de lepel - heet dat nou zo? - van het zadel.
Daarom moet ik voor mijzelf als ezelbruggetje houden, mijn schaambeen naar voren te brengen. En dan echt op mijn kont te gaan zitten, daarvoor moet ik toch wat mijn bekken kantelen.
Mijn knieën sluit ik van mijzelf aan. Daar zoek ik steun denk ik. Ik heb ook altijd met vzh zadel gereden, misschien ook daarom.
Ook trek ik mijzelf het liefste op, en leg ik mijn benen naar voren.
Ik moet dus - volgen instructrice - zorgen dat ik met mijn bovenbenen wel contact blijf houden maar niet meer met mijn knieën wil knijpen. Die kan ik beter strekken (en wat holler maken) en dan druk ik automatisch mijn hakken uit en vliegen mijn tenen naar binnen.
Alleen om mijn benen naar achteren te houden dat is nog erg zwaar, tien jaar verkeerde houding gaat er aan vooraf..
Is het zo misschien duidelijker?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:29

Ik geef (theorie)les aan leerlingen van de ORUN fase 1 en laat me het je zeggen; de meesten (80% of meer) zitten verschrikkelijk en hebben geen idee over hoe ze anderen netjes moeten laten zitten. Voor de nul-meting was meer dan de helft gezakt op de zit. Diploma is dus geen garantie, tenzij je Centered Riding gediplomeerd bent (want dat is enkel zitten).

Misschien past je zadel jou niet helemaal; je beugelophanging te ver naar voren en je zit te klein. Hoe zit je zonder zadel?

Schaambeen naar voren kantelen is bijna nooit een goed idee; daar wordt je rug hol van. Je rug is niet te bol, tenzij je met je schouders achter je heupgewricht zit, wat me bij jou op de foto's iet opvalt.
Ik zou je oefeningen geven op je heup te roteren in plaats van je bekkenpositie te veranderen; als je heup los is, volgt de rest namelijk vanzelf.
Buikspieren en rugspieren moet je doorgaans niet aanspannen, maar zijn in evenwicht. Je spant alleen je buikspieren (minimaal) bij een overgang terug naar halt.

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:14

Lastig ! Hmm
ik denk dat je gewoon heel erg op moet gaan letten ?
Mischien leer je het zelf af

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:25

Ik zie dat je al goede informatie hebt gekregen, zowel van bokkers (er stonden echt handige tips tussen, ga ik ook proberen! Knipoog ) als van je instructrice.

Wat mij heeft geholpen is het volgende:
veel oefenen in de verlichte zit, in draf en galop. Om goed balans te houden, moet je dan wel recht en in een goede houding op je paard zitten. (let erop dat je dus echt NIET meer in het zadel terecht komt!)
In de draf ga je langzaam aan naar het lichtrijden toe, door eerst na 6 passen te gaan zitten (zitten=het zadel licht aanraken. als je echt gaat zitten, kom je te hard terecht). Dan na 5 passen, 4, 3 en 2. En dat steeds afwisselen. Je balans wordt er beter van!
Ga daarna nog eens normaal lichtrijden en voel het verschil...
bij het losrijden doe ik nog regelmatig de versie met 1 x zitten na 2x staan. sta-sta-zit dus. echt een goede oefening.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:45

Bovenstaande oefeningen zijn inderdaad goed voor de balans, maar doen niets aan de positie van je heup.

Probeer het volgende eens op een stilstaand paard:
Ga helemaal naar voren, op de hals van je paard liggen, en daarna helemaal achterover, zo ver als je kunt op de kont van het paard 'liggen'. Doe dat een aantal keren en maak de schommelingen steeds kleiner, tot je een punt hebt gevonden waar je zowel je rugspieren als je buikspieren kunt ontspannen. Dat is je Balancepoint en daar moet je op zitten.
Als je schommelt, let er dan goed op dat je benen wel op de plek blijven, op die manier maak je namelijk ook je heupgewricht wat losser, net zoals bij de benenzwaai-oefening in galop.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:07

Goed op je zit letten, op je billen zitten let goed op je houding want je valt ook een beetje naar voren. ontspan in je lijf maak je benen lang.
Laat iemand je eens longeren dan kan je zelf op je zit letten.
En probeer wat Alicia2u zegt probeer dit ook aan de longeerlijn dan hoef jij alleen op je houding en zit te letten. als dat beter gaat dan wordt je beenligging ook beter. En je hoeft aan de longeerlijn niet op de teugels te letten of dat hij naar beneden hoeft laat hem maar lopen en let op dat moment alleen op je zelf.

succes

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 17:49

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:55

Misschien handig dat er iemand bij de bak staat die steeds, tot je erbij neervalt, je beenhouding corrigeert ?

enne.. je beugels zjn ongelijk Knipoog

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 18:07

Goh ik vroeg mij het idd ook af, zeker toen ik de foto zag, maar misschien ook omdat ik teveel naar binnenleun?
Ik zal nog eens weer kijken of ze gelijk zijn, haha, of ik ben scheef!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:50

Je knikt in in je heup en als je vanachteren zou kijken, zou je ruggengraad wss uit het lood zijn. Allemaal problemen vanuit de heup. Vraag eens aan je instructrice of ze met 'de klok' kan werken.
Als je zelf wat goede oefeningen wilt proberen zowel met als zonder paard, raad ik je het boek Basis rijkunst; wat beweegt de ruiter van Anne Muller aan. Ik denk dat je daar veel aan hebt.
Voordat je je paard kunt recht- en oprichten, moet je dat zelf zijn, en jij bent verre van dat.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:58

Heb dit probleem ook erg gehad haha. Ik ben er zelf heeel concequent? op gaan letten. Heel bewust rijden mbt tot je houding. Heeft erg goed geholpen!

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:15

Ik heb er ook wel eens last van. Maar al stukken minder dan vorig jaar. Je moet er eigenlijk zelf steeds aan denken dat je je benen goed moet houden. Tong uitsteken Zo heb ik het afgeleerd (grotendeels, ik doe het nl af en toe nog steeds).

Amber_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:36

Je moet er indd gewoon heel consequent op gaan letten, dan gaat het vanzelf beter. Ik zit zelf heel scheef, daar moet ik ook erg consequent op letten, dat is wel heel erg lastig maar het gaat wel beter.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 17:06

Al jullie ideeën, tips en meningen neem ik mee! Ik heb ook een informatie-mail geschreven naar zitles bij ballingehof, op simulator.
Maar goed, vandaag even gesprongen voor de verandering. Helaas met een keer beland met mijn gat in het zand. Hij sprong toch, en tja met mijn dressuurzadeltje had ik toen helemaal geen steun meer. Maar ik moest ook zo hard lachen! Ik kreeg spontaan de slappe lach Haha!

Zal jullie de foto's niet onthouden:

Afbeelding

Afbeelding

En nou ben ik nog benieuwd, zit ik hier ook nog vast met mijn heupen, of werk ik hem vanuit daar nog tegen?