Ik en jurdy @ springen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

Re: Ik en jurdy @ springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:21

de eigenaar van de pony is verantwoordelijk als er iets gebeurd, maar goed in dit geval zullen dat waarschijnlijk je ouders zijn.

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:27

Als je het mij vraagt kijkt de pony niet vervelend uit zen ogen maar erug ongelukkig..
Ik snap niet waarom je met een hackamore rijd, het is veel onvriendelijker naar je paard toe en ook hoe ze ermee rijd ziet er niet uit.
Het kan misschien de keuze van de eigenaar zijn maar als het meisje die hem rijd er niet mee om kan gaan dan vind ik het alleen maar zielig.
Maar goed dat is mijn mening.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:06

Tr3z3l_l0v3r schreef:
Nou over die hackamore heeft zij niks te zeggen, het is mijn pony en ik heb besloten om hem met hack te rijden dus veel keus heeft ze niet.
Ik vind hem bitloos stúkken fijner lopen dus dan ga ik niet aankloten met een bit.

Fijn dat het fijner is voor jou, maar het ziet er niet fijn uit, dat bedoelen een paar mensen hier te zeggen. Bovendien is niet iedereen in staat om zo even met een hack te rijden, misschien kan jij het wel maar je zusje nog niet..?

Tr3z3l_l0v3r schreef:
Ik heb nooit kappen om, hooguit met echt springwerk en dat was dit dus niet

Springen is springen, ook bij het springen van een prutserig klein kruisje kan jouw paardje zich al bezeren.

Tr3z3l_l0v3r schreef:
Prikkeldraad, die wei wat je daar zag op de foto staan ze ook niet op, en het is ook niet mijn keus om er prikkeldraad neer te zetten maar daar valt nu even weinig aan te veranderen.

Paarden mogen niet eens op een wei gehouden worden met prikkeldraad. Het is echt levensgevaarlijk...En dan de keuze om de paarden elkaar te laten besnuffelen met draad ertussen...wat als een van de twee besluit even met een voorbeen uit te halen...???

Tr3z3l_l0v3r schreef:
En het zal best dat hij onvriendelijk uit zijn ogen kijkt, maarja daar kan hij weinig aan doen Knipoog

Ik vind hem helemaal niet onvriendelijk uit de ogen kijken, dat vind niemand hier, ze vinden het totaalbeeld met de hack onvriendelijk ogen, dat is wat anders.. Knipoog

Tr3z3l_l0v3r schreef:
Nou sorry maar konden jullie toen jullie net reden perfect rijden ? Ze rijd super netjes voor iemand met haar ervaring dus Knipoog

En ze houd haar handen idd niet perfect stil maar ze rijd onder begeleiding en met touwhalster kan ik haar niet laten rijden.
We hebben al andere bitloze optomingen gebruikt zoals een touwhalster en een crossropebridle maar daar reageerde hij niet heel fijn op, tenminste niet om dressuurmatig mee te rijden.

Het gaat er hier om dat ze hard met de hack inwerkt, als ze niet met hack kan rijden moet ze dit ook niet doen, of alla western lekker de teugeltjes wat langer laten en licht contact houden Lachen

Tr3z3l_l0v3r schreef:
Maargoed, al het commentaar is typisch bokt, heb het haar al afgeraden fotos hier neer te zetten tenzij je anky bent of natural. Maar nu blijkt dus ook bitloos totaal slecht te zijn, sjonge sjonge bokt weer Dromen

Grootste onzin aller tijden.De mensen willen alleen maar goedbedoelde adviezen geven. Wat je er mee doet is jouw zaak.

Enneh, denk je nu werkelijk dat Anky ook nooit commentaar heeft gekregen over haar rijstijl? Waarom denk dat mensen zoals zij en Ludger Beerbaum etc. altijd nog les hebben? Onder he mom van 'De beste stuurlui staan aan wal' wordt hier veel commetaar op bokt weggewuift. Maar ik heb liever iemand die erbij is als ik rijdt (die echt verstand van zaken heeft), want iemand op de grond ziet gewoon nog een beetje meer naar mijn mening Lachen

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:09

Als je zo slecht over bokt denkt, wat doe je hier dan nog???

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:20

Wat jammer dat je je zo snel aangevallen voelt.
Het lijkt me niet nodig, aangezien iedereen het volgens mij opbouwend bedoelt.

Wat de hackamore betreft: dat ding is een stuk strenger dan menig optoming met bit. Daarom loopt je paard voor je gevoel waarschijnlijk ook fijner, doordat het scherper inwerkt.
Bedenk goed dat het niet voor niets is, dat je pas op wedstrijden mag verschijnen met een hackamore als je Z springen bent..... Dat is te vergelijken met een stang en trens bij dressuur. Daar mag je ook pas mee starten als je bewezen hebt dat je goed kunt rijden...doordat je alle lagere klasses doorlopen hebt. Datzelfde geldt voor een hackamore. Dat je daar als bitloze optoming mee mag starten, zegt al genoeg over de inwerking. Met andere bitloze optomingen mag je niet starten.
Denk hier maar eens goed over na.
Als je zusje op de pony rijdt, zou ik er daarom een andere optoming in doen (watertrensje, bustrens desnoods).
Je zusje zit nog niet volledig in balans, zo op de foto's te zien, dus ik vermoed dat ze ook nog steun zoekt op de teugels.
Jij zult er uiteindelijk nadeel van ondervinden, als je pony daardoor ongevoeliger wordt op fijne hulpen...dus je zult er dan nu wellicht wat voordeel van hebben....in de toekomst wordt je pony alleen maar moeilijker nageeflijk te rijden.
En dat zou jammer zijn.

Ook wat ik hier zeg, is geen aanval op jou. Ik zeg dit om je bewust te maken van wat je doet en hoe je het doet. Wellicht kun je dan zelf conclusies trekken.
Ik zeg ook niet dat je dingen anders moet doen...of dat je het helemaal fout doet. Ik geef een advies, vanuit mijn eigen ervaringen. En het is aan jou wat je er mee doet. En OF je er iets mee doet.
Paardrijden is nu eenmaal hartstikke moeilijk...en ook ik...op mijn 39e leer er regelmatig nog weer wat nieuws bij, door te kijken en te luisteren naar de ervaringen van anderen.
Succes met je pony en met je zusje.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:39

Ik geef meestal me mening niet als ik iets er niet prettig uit vind zien, maar wilde hier toch even achterlaten dat de foto's die je erop hebt gezet er absoluut niet ontspannen uitzien en de pony kijkt op geen enkele foto blij/oortjes naar voren..

Je kan altijd eens proberen om em anders te rijden, zorg iig dat je zelf ook goed gekleed bent om te rijden en helemaal met springen.

Een bitje zou misschien wel prettiger zijn als een hack..

Iig succes!
Hopelijk haal je ook positieve dingen uit de commentaren die zijn gegeven en kun je er wat mee.

Ik zou iig als ik jou was de boel zowel rijtechnisch als de spullen die je gebruikt (bij jezelf en je pony) aanpassen.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:46

@ ans, wat bedoel je met die laatste zin ? Ik weet trouwens ook niet of je nu commentaar geeft op Ts of op mij.
Maargoed, volgende keer zal ze wel fijn rijden met een bit, en ze heeft de teugels normaal veel te lang maarja Knipoog
Als ik ervoor kies geen kappen om te doen, is dta nu eenmaal zo. Ook zo kan een paard kreupel raken dat heb ik wel weer gezien met mijn paard, is gewoon in zijn stal gebeurt dus.

Ik snap en begrijp jullie commentaar wel maar ik heb vanalles qua bitten geprobeerd en hij loopt op geen een fijn en bitloos loopt hij stukken fijner.
Ze hangt totaal niet aan de teugels want die heeft ze altijd te lang, maar deze fotos zijn allemaal nutteloze fotos en snap ook niet waarom ze ze erop heeft gezet maargoed, zit geen een goede bij maar das haar keus.

Ik heb van te voren zelf gereden omdat ik eigenlijk zou rijden die dag en daarom dat ze misschien der chaps is vergeten o.i.d.

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:52

joyy schreef:
Hakken naar beneden! gym schoenen vind ik trouwens gevaarlijk om mee te rijden, maar oke daar zal ik verder niet over zeuren. en waarom de keuze van een Hack? ik vind hem een beetje onvriendelijk ogen zo..

precies! ben ik het helemaal mee eens Knipoog en dan kun je wel zeggen dat je in het begin niet perfect rijdt maar dressuur is de basis en daar hoort hakken daar beneden ook bij ! Knipoog

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:15

Tr3z3l_l0v3r schreef:
@ ans, wat bedoel je met die laatste zin ? Ik weet trouwens ook niet of je nu commentaar geeft op Ts of op mij.
Maargoed, volgende keer zal ze wel fijn rijden met een bit, en ze heeft de teugels normaal veel te lang maarja Knipoog
Als ik ervoor kies geen kappen om te doen, is dta nu eenmaal zo. Ook zo kan een paard kreupel raken dat heb ik wel weer gezien met mijn paard, is gewoon in zijn stal gebeurt dus.

Ik snap en begrijp jullie commentaar wel maar ik heb vanalles qua bitten geprobeerd en hij loopt op geen een fijn en bitloos loopt hij stukken fijner.
Ze hangt totaal niet aan de teugels want die heeft ze altijd te lang, maar deze fotos zijn allemaal nutteloze fotos en snap ook niet waarom ze ze erop heeft gezet maargoed, zit geen een goede bij maar das haar keus.

Ik heb van te voren zelf gereden omdat ik eigenlijk zou rijden die dag en daarom dat ze misschien der chaps is vergeten o.i.d.

Ik bedoel met de laatste zin dat ik iig zou zorgen voor rijlaarzen of stevige schoen met hak (dan schiet je niet door de beugels heen als met sportschoenen het geval kan zijn) en chaps en voor het paardje zou ik gewoon een bitje proberen..
Heb zelf mijn kwpn'er erg lang met appelbitje gereden, dit zijn gewoon vriendelijke bitjes en ik ben gewoon echt geen hackamore fan.. hier moet je echt goed mee om kunnen gaan want ze werken erg sterk in.. sterker als een bit.

Mijn reactie was bedoeld voor de amazone op het paardje Haha!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:30

Hij loopt nu eenmaal niet fijn op een bitje, denk ook waarschijnlijk omdat hij bij zijn vorige eigenaar nogal verkloot is daarmee, zij heeft hem met pelhambit gereden, met stang en trens :S en van al dat soort bitten.

Maar volgende keer zal ik haar met een gewoon trensje maar laten rijden, en haar hakken is idd een probleempje maar ik denk dat wanneer ze haar leren laarzen heeft dat een stuk beter gaat Lachen

xxJenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:13

Tr3z3l_l0v3r schreef:
Ik ben niet verantwoordelijk voor der, het is mijn zusje dus mocht er wat mee gebeuren, ja das poedersuiker voor haar maar niet mijn probleem.

Tr3z3l_l0v3r schreef:

Waar ben jij meebezig?
Je zusje is dus totaal niet belangrijk..??
Als zij er naast flikkerd en kapot gaat van de pijn zeg je dan ook maar : "Sorry is niet mijn probleem??"
Dit vind ik erg asociaal en egocentrisch!

En je laat je paard naar de klote lopen door geen bescherming om te doen??
Sorry hoor maar als je paard dat nodig heeft doe je ze toch gewoon om??
Ik vind dit ook behoorlijk hoog.

En dat hij niet fijn loopt op een normaal bit dat zal best vervelend zijn ..
Maar dan laat je je zusje alsnog (als onervaren ruiter) Zonder normaal bit rijden.
Dat beestje zal behoorlijk veel pijn hebben gehad!

Ook vind ik dat als iemand wat Normaals als commetaar geeft jij meteen vol derop in gaat.
Daarom doe ik dit nu ook even!

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:27

Tr3z3l_l0v3r schreef:
Ik ben niet verantwoordelijk voor der, het is mijn zusje dus mocht er wat mee gebeuren, ja das poedersuiker voor haar maar niet mijn probleem.

Het is een sociaal iets dat een oudere zus er iets aan doet als zoiets verkeerd gaat. Als je weet dat het onveillig is om met schoenen te rijden of met grote oorbellen dan doe je er toch iets aan? Je ziet toch zelf dat het paard geen gelukkige uitstraling heeft?
Als je zusje een ongeluk krijgt doordat ze met dr schoenen blijft hangen in dr beugels(of dergelijke), zeg je vast niet meer: 'ooh poedersuiker voor dr'.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:38

Wat jammer dat er weer twee reacties vol er in hakken, terwijl er door de zus van de TS net een beetje acceptatie kwam op de reacties.
Door nu weer zo fel van leer te trekken (vooral xxJen en eknein iets minder) bereik je volgens mij het tegenovergestelde: dit komt namelijk weer zo aanvallend over, dat ze in dit geval heel begrijpelijk zo maar weer de verdediging in kan schieten.
Hetgeen jullie zeggen ben ik het mee eens....maar je kunt het ook anders verwoorden als je ziet dat er al meer acceptatie en begrip is gekomen.
Jammer hoor...dat het zo moet.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:52

Ook ik vind dat de kritiek als opbouwende kritiek zou moeten worden gegeven hoe oneens je het er ook mee bent.
De 1 rijdt hier al 30 jaar, de ander nog maar net en ieder doet het op zijn manier en zou wat van een ander kunnen leren.

Ook ik heb mijn "kritiek" gegeven en heb gewoon op een normale manier verwoord waar ik kritiek op heb en waarom.

Dus ben het met Polly2 eens.. als je kritiek hebt breng dat dan op een subtiele leerzame manier zodat zoals ik ook lees de zus van de TS er iets aan zou kunnen doen, dingen aan kan passen.
Want ik heb na mijn "kririek" ook opgemerkt dat ze dat zeker wel wil doen.

Groetjes Ans

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:00

Hoi,
ik heb geen verstand van een hackamore maar de bakstukken zitten wel op het bot, is dat niet erg?
Voor de rest zou ik de volgende keer met rijlaarzen rijden is een stuk veiliger maar dat heb je zelf al gezegd.
Probeer ook wat meer mee te gaan op de sprong.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:16

Ik vind dit echt zo'n geweldig mooi paard!
Heb je toch besloten het dier zelf te houden?

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 07:06

Nou het kan me zeker wel wat schelen als er wat met haar gebeurt maar ik wil alleen maar zeggen dat ze niet mijn verantwoording is en ik kan haar moeilijk zeggen niet erop te mogen, het is ook haar pony Lachen

en over die beenbescherming, ja sorry maar zo kan ik hem altijd helemaal gaan inpakken, gisteren zijn ze allemaal met de hele groep de wei op gegaan voor het eerst weer en dan vallen er vaak genoeg ook rake klappen maar ik kan hem niet altijd bescherming om gaan doen, hij heeft geen ijzers o.i.d. en als hij een heuse klap tegen zijn been aankrijgt helpen kappen ook niet altijd. En zoals ik al zei is een blessure zo gemaakt en dat kan dus ook in de stal gebeuren Lachen

Op de bakstukken ga ik nog kleine bontjes doen denk ik omdat de huid daar in het begin nog wel wat geirriteerd was Knipoog

@ annetje : Ja hij werd eerst gehuurd, maar nu ik zelf zijn stalling ga betalen en mijn zusje nu wel wilt gaan rijden houden we hem ook deels voor haar, het is ook een geweldig beest *LOL*

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:54

Tr3z3l_l0v3r schreef:
Nou het kan me zeker wel wat schelen als er wat met haar gebeurt maar ik wil alleen maar zeggen dat ze niet mijn verantwoording is en ik kan haar moeilijk zeggen niet erop te mogen, het is ook haar pony Lachen

en over die beenbescherming, ja sorry maar zo kan ik hem altijd helemaal gaan inpakken, gisteren zijn ze allemaal met de hele groep de wei op gegaan voor het eerst weer en dan vallen er vaak genoeg ook rake klappen maar ik kan hem niet altijd bescherming om gaan doen, hij heeft geen ijzers o.i.d. en als hij een heuse klap tegen zijn been aankrijgt helpen kappen ook niet altijd. En zoals ik al zei is een blessure zo gemaakt en dat kan dus ook in de stal gebeuren Lachen

Op de bakstukken ga ik nog kleine bontjes doen denk ik omdat de huid daar in het begin nog wel wat geirriteerd was Knipoog

@ annetje : Ja hij werd eerst gehuurd, maar nu ik zelf zijn stalling ga betalen en mijn zusje nu wel wilt gaan rijden houden we hem ook deels voor haar, het is ook een geweldig beest *LOL*

zijn benen zijn toch belangerijk?! ook al heb je gewoon peesbeschermers om in de wei, het is wel een stukje veiligheid. ik snap ook wel dat ze in de stal ook wel een blessure kunnen krijgen, maar door peesbeschermers of iets anders kan je toch weer voorkomen dat je paard een blessure kan krijgen onder het rijden. Knipoog

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:33

Ik ga ze dus never niet met kappen de wei opdoen he Knipoog