Hoe pakken jullie dit aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

@smousje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 01:09

Hai,

Wat ik je aanraad is om rust en ontspanning in je paard te brengen.

Dat racen kan een uiting zijn van,pijn,angst,onbegrip.
Begin daarom inderdaad weer met de basis.
Eerst handoefeningen,daarna longeerwerk,leren luisteren naar jou comando die begrijpelijk is,wordt voor het paard.

Het rijden moet je even zien als bijzaak,het gaat erom dat het dier je gaat vertrouwen.
Dit bereik je niet door met je paard te gaan vechten(je verlies het toch en het wordt alsmaar erger.)

Als het onbegrip is en daardoor dus angstvluchten zijn mag je zeker je paard niet rond gaan jagen tot ie er bij neervalt,dit geeft alleen maar meer onbegrip en dus angst.

Je heb je paardje nog kort begreep ik,leer je dier dus eerst eens echt goed kennen.

Geef het paard de tijd om dingen opnieuw te ontdekken en ook jou te leren kennen en daardoor vertrouwen in je krijgt.

Zover ik het kan volgen is het dier niet goed aangereden of al eerder niet begrepen en daardoor heeft het paard een verkeerde eerste indruk met het rijden onthouden.

Dat is iets waar je met geduld en liefde aan moet werken.
Wel moet je conceqent zijn,zodat het paard je goed begrijpt maar handel vanuit rust en ontspanning en beloon het paard voor al goede wat ie doet en negeer het verkeerde gedrag.
Begin ook met kleine en korte oefeningen en laat daarna je paard er over nadenken en het in zich opnemen.

Ligt het tuig verder goed,is jou houding goed(of hinder je het paard onbewust)

Afwisseling in het werk maak een paard ook happy.

Ik heb degelijk ervaring met moeilijke paarden en ben ervan overtuigd dat bijna niets zonder reden gebeurd,ga daarna op zoek en werk aan een fijne samenwerking met jou en je paard.

Veel succes en geniet van je dier.

Groetjes Smousje.

lein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:58

Wat ik ook wel intressant vind om te weten, is of hij er op bepaalde momenten tussenuit naait. En misschien als je hem heel druk bezig houdt met figuren sturen/lijnen. Veel overgangen wil ook nog wel is helpen.
Tja het is een beetje moeilijk te zeggen van een afstandje omdat je het probleem niet kunt zien.

Maar het belangrijkste is wel dat je een goede band met hem opbouwt en dat hij je leert te vertrouwen.
Maar ook dat hij weet dat jij de baas bent, niet alleen met rijden maar in de hele omgang.
Nou sterkte ermee

Groetjes Marjolein

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 13:58

Als jij verteld dat hij een hangend rooster heeft, dan zou ik niet eens gaan rijden. Zo als ik jouw verhaal hoor heeft hij er last van en zou ik als ik jou was niet rijden of in ieder geval zonder bit in. Je maakt op deze manier alleen maar meer kapot dan dat je goed doet. Het kan zijn dat ik jouw verhaal verkeerd begrepen heb en dat hij geen last van zijn gebit heeft (misschien heeft ie wel een wolfstand) en dan zou ik het advies van alle anderen opvolgend :-D

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 18:27

lein, wanneer hij er tussenuit naait is eigenlijk gelijk, of tenminste, hij probeert het gelijk. Figuren rijden en sturen helpt niet, overgangen zijn bijna niet mogelijk, zeker niet in het begin. Ik krijg hem zelfs bijna niet meer in stap dmv 'normale' hulpen, en ik wil hem niet te veel in zijn mond zitten... En vanuit stap stuift hij trouwens ook gewoon weg.

Mikey, ik heb de tandarts er naar laten kijken, een wolfstand heeft hij niet. Het hangend rooster is niet in hele erge mate, en ik merk dat hij er met een ongebroken bit wel degelijk minder last van heeft. Bitloos heb ik geprobeerd (hackemore), maar daar is hij totaal niet van onder de indruk. En aan een hack gaan hangen vind ik geen optie.

Wat ik echter vreemd vind, is dat zijn vorige eigenaresse het er vandoor gaan er uit heeft gekregen, maar dat hij het bij mij nu wel weer zo erg doet. Zou een andere omgeving dan zo vreselijk veel invloed hebben? Ik heb hem voor ik hem kocht een aantal maal gereden, toen deed hij het niet. (Alleen bij buitenrijden probeerde hij het, maar kon ik hem vrij gemakkelijk stoppen).

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 18:30

Kan je dan eens geen les vragen van de vorige eigenares?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 18:34

Eh, redelijk moeilijk, zij woont vlak bij Amersfoort, ik vlak bij Rotterdam... En zij heeft Jordy verkocht omdat het bij haar niet lukte alles zo te laten lopen zoals ze wilde. Ze had niet de controle over hem die ze zou willen hebben.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 21:01

Hoi Alice,

Toen Simone Jordy net had, reed ze bij mij in de les, maar durfde ze er voor geen goud op te stappen. Jordy had toen al een week stil gestaan omdat ze er niet op drufde en Simone liep huilend naast hem, zo eng vond ze het. Ik heb haar toen overgehaald om op mijn pony te gaan zitten en ben toen zelf op Jordy gestapt (die ik daarvoor nog nooit had gezien). Hij was toen erg bang voor iemand op zijn rug. Ik kon m'n voet niet eens in de beugel zetten, als ik dat probeerde begon Jordy te galopperen. Uiteindelijk heeft Linda (Joop 007, mijn instructirce toen) zijn oor vastgepakt zodta hij niet weg kon rennen en ben ik er op gaan zitten. Na een tijdje werd hij wel wat rustiger, maar hij was toen vooral heel erg gestresst en bang. Ik heb Jordy toen een tijdje gereden en het ging op een gegeven moment redelijk goed. Ben toe nook met hem gaan springen en ook dit deed hij goed. Ik heb hem toen nog een tijdje eerst gereden, en als hij dan de meeste energie kwijt was ging Simone erop, na een tijdje is Simone hem helemaal zelf weer gaan rijden. Jordy was vooral erg bang, bang als er iemand op zijn rug ging zitten, bang als je te veel met je been deed, bang als je teveel met je hand deed en ging dan rijden. Zolang je zelf heel rustig bleef bleef hij ook redelijk rustig. Simone had echter (wat ook wel te begrijpen is) nog niet helemaal het volle vertrouwen in Jordy, met als gevolg dat Jordy en Simone bang waren en dat gevoel bij elkaar versterkten. Jordy begon ook wat meer uit te proberen. Zo was hij op een gegeven moment met gen mogelijkheid op te linkerhand te rijden. Op de rechterhand kon ik toen alles met hem (ik reed hem weer af en toe omdat het niet zo goed meer ging en als Simone geen tijd had) maar zodra ik van hand veranderde begon hij te rennen, maakte hij een noodstop in de hoek, draaide om en rende de andere kant op. Heel gevaarlijk, hij keek niet meer uit en ik heb er regelmatig bijna naast gelegen. Ook dit probleem is weer minder geworden, bij mij draaide hij nauwelijks meer om. Als hij omdraaide en begon te rennen was hij niet meer te stoppen (het probleem dat jij nu ook hebt). Ik heb hem wel eens doorlaten rennen, tot hij wilde stoppen (dan nog een rondje door laten rennen), maar als ik weer probeerde op de linkerhand aante draven/ een volte te stappen begon hij, hoe uitgeput hij ook was, weer te rennen. Ik zou dit dus niet proberen! Je moet heel rusig blijven, hem geen pas laten versnellen en proberen hem op tijd om te trekken (kleine volte ofzo). Maar goed, als Simone erop ging, probeerde hij het natuurlijk uit en doordat zij nog onzeker was ging dat dan weer mis. Er is een tijd geweest dat Jordy wel naar mij en niet (of minder) naar Simone. Heel vervelend voor haar natuurlijk, bovendien had ik niet de tijd om Jordy heel veel te rijden. Na een tijdje ging het bij Simone ook beter. Maar hij verzon steeds wat nieuws, en als hij ging rennen, was ie niet te stoppen en rende overal doorheen, is regelmatig de bak uitgerend en rende dan mesthoop op/ stal in enz. Levensgevaarlijk! Ik ben er nog wel eens door een stalgenoot vanaf gehaald omdat hij het te gevaarlijk von worden (en hij vind niet snel iets gevaarlijk). Kijk dus alsjeblieft heel goed uit met Jordy! Simone heeft toen idd les genomen en is met slof gaan rijden, volgensmij niet de beste oplossing, maar goed ze was vrij wanhopig. Maar mede doordat ze niet fijn met Jordt kon rijden reed ze weinig, werd Jordy frisser en ging het vaak fout. Toen heeft ze besloten hem te verkopen, lijkt mij een heel goed besluit, want zo ging het niet langer!
Ik ben het met mensen hier eens (eigen ervaring) dat Jordy een geweldig paard is/ kan zijn. Maar zoals ik hem meegemaakt heb (en jij waarschijnlijk nu ook) is hij levensgevaarlijk en moet je echt heel voorzichtig zijn. Rustig blijven en heel consequent zijn is erg belangrijk bij Jordy.
Als je wilt, wil ik wel een keer langskomen, of ik je kan helpen weet ik alleen niet.
Succes!

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 21:55

Jamey heeft eens in de zoveel tijd ook zo'n uitbarsting. Vele zullen het niet met me eens zijn, maar ik zet haar tegen het hek. Als ik haar op de volte zet ligt ze onderuit, dat probleem heb ik ook altijd als ik haar in de bak loszet (ze is niet voor niks het snelste paard op de manege) dan gaat ze zo hard en dan op de volte, en dan ligt ze onderuit. Ik zet haar gewoon tegen het hek aan. Ze moet er maar is van leren dat ze er niet zomaar tussenuit mag naaien. En ik heb geen zin in ongelukken, keb al te vaak mijn arm gebroken. Ik rijd niet met een scherper bit, ik heb gewoon een normaal enkelgebroken trensje erin hangen. Ik rijd wel met een hoofdstel met sperriem, zodat ze haar tong niet over het bit kan gooien. Verder rijd ik met martigaal, zodat ze haar hoofd niet al te ver omhoog kan gooien.

Succes!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:00

Bij Jordy kan je beter niet proberen hem tegen het hek te zetten. Daar probeert hij dan namelijk ook doorheen te rennen. Hij kan echt gevaarlijk worden, bovendien blijft hij redelijk goed overeind op een volte. Ik heb idd ook wel eens gehad dat ik hem met een been voelde wegglijden, maar hij is nog nooit echt onderuit gegaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:58

Kijk , ik snap sowieso al niet dat je er elke keer weer opstapt om te gaan vechten.
Waar ben je dan in hemelsnaam mee bezig ?!

Verbaast me toch elke keer weer als ik hoor hoelang mensen door blijven prutsen , telkens weer erop stappen om te vechten...

Elke keer dat je erop stapt en het dier gaat ongecontroleerd rondknallen bevestig je weer dat het zo hoort.
Dat beestje weet dalijk nieteens beter meer , heeft nu al geleerd ruiter erop = rondknallen = eng. Als je nu weet dat het goed kan gaan nouja okee , dat je dan erop gaat kan ik nog wel begrijpen.
Maar als je vantevoren al weet dat het 1 en al gezenuw , gestress en geknal wordt dan ga je dat toch niet doen Verward

De eerste dagen dat ik Rena had was het net zo , ik kon m'n been nog niet aanleggen om haar rond door een hoek te laten lopen of ze knalde er al helemaal over de zeik vandoor , echt zo loeihard dat door de wind de tranen uit je ogen liepen , en het puur geluk was dat ze zich al krabbelend overeind kon houden , doodeng !! Scheve mond
Bovendien bokte ze daar ook nog eens stevig bij en was keihard in de bek. Ik heb het 2 dagen heel rustig en kalm geprobeerd maar ze was te gevoelig en onzeker en toen ben ik er mee gestopt.
Je moet niet door blijven gaan met zoiets , je wilt er toch geen gewoonte van maken ?! En je bent al helemaal van de pot gerukt als je uit gaat laten razen , dat kun je echt beter niet doen. Soms kan het heel goed werken , als je een paard hebt dat zijn grenzen kent , goed z'n voeten neerzet en zichzelf niet doodloopt. Maar als ik jou zo hoor is bij dit paard het risico dat hij een noodsmak maakt (samen met jou Scheve mond ) veels te groot.
Niet doen dus , zoek de ellende niet op en ga er niet mee door !!

Dit is helemaal geen rijtechnisch probleem want van rijden komt het nog geeneens. Dit is puur opvoedkundig en gebrek aan vertrouwen , dat hij niet op een Hackamore reageert is ook puur omdat het dier nieteens weet wat de bedoeling is.....

Ik zou met hem precies hetzelfde doen als ik met Rena heb gedaan :
niet erop gaan want dat wordt toch stress en alles wat je niet wilt.

Begin heel relaxed en ontspannen plezier te hebben met je paard , lekker wandelen , grazen , oefeningetjes doen , op een vriendschappelijke manier , consequent en eerlijk vanalles leren terwijl je leuke dingen doet.
Leer stemhulpen van stap , draf , halt en galop , achterwaarts.
Rustig om tempo te vertragen...ga er samen op uit en heb lol , wordt zijn baasje dat hij kan vertrouwen , en wordt maatjes.
Lekker sportief kilometervreten , nog goed voor je eigen conditie ook Haha!

Leer je paard aan dat hij met jou op een vertrouwde manier plezier kan hebben , dat jij trots op hem bent als hij zijn best doet , leer hem graag voor je te werken.

Nu bevestig je alleen maar dat rondknallen door er telkens weer aan te beginnen..... echt heel fout.

Doe alsof het een jong paard is dat nog nooit bereden is en begin bij het vertrouwen en plezier , het reageren op je stem.
Als dat goed zit en de rust en gehoorzaamheid is er , dan heb je als je er weer op gaat heel wat meer te vertellen , aan je stem kan hij dan al horen wat je wilt , dat is dan vertrouwd.
En ondertussen wil hij graag z'n best voor je doen omdat je dan enthousiast belonend tegen hem praat.
Rena doet daar ongelofelijk haar best voor , voor een enthousiaste "knap hoor ! " en een aaitje.
Het idee dat ze dat kan verdienen houdt haar bij de les.

Rena heb ik geeneens gelongeerd , ben gaan wandelen en doen , daarna naast de fiets , daarna met zadel , daarna met loshangende beugels ( had ze zo door dat ze niet elke keer weg hoefde te knallen als ze wat in haar zij voelde) , daarna met hoofdstel.....en terwijl je zo lekker aan het rommelen en doen bent stap je er ineens op , geeft een klopje op de hals en stap er weer af. Volgende keer weer onverwachts ineens erop na een fijne flinke wandeling , en even een rondje stappen aan lange teugel , ontspannen, Snel er weer af voordat het fout gaat , en je hebt samen een prima dag gehad.
Zo steeds verder opbouwen , heel relaxed. Heerlijk stressloos bezig zijn , heb je ook het meeste plezier samen en het snelste resultaat.
Na 2 weken reed ik heerlijk met haar buiten , reageerde ze super op m'n been en zit , kon haar rijden op m'n stem en had de teugels dus eigenlijk geeneens nodig.
Omdat ik bovendien uit haar mond bleef (ze rende toch niet meer) werd haar mond weer gevoelig en voelde ze het al als ik een kneepje gaf in een losse teugel , dan stond ze al stil.
Na een paar maanden ben ik haar op Hackamore gaan rijden , is gewoon een kwestie van opvoeding ......

Kijk maar wat je ermee doet , maar ik zou iig zeker niet doorgaan met dat gestress , want dat kan nooit zijn wat je wilt dus hou er dan zelf mee op...en begin stressloos opnieuw. Gaat veel sneller dan maar steeds weer die confrontatie aan te gaan door het per-sé met rijden op te willen lossen...

Je geeft aan dat je niet wilt dat hij scheurt , en dat je niet teveel in zijn mond wil zitten.
Heel simpel : zit hem dan ook niet in zijn mond en ga er dan ook niet mee scheuren ! Jij bent zelf diegene die er elke keer weer aan begint.....dus doe dat dan ook niet maar pak het anders aan.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 19:30

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit geweldig kan helpen bij een paard en dat dit jou ook goed geholpen heeft. Maar of dit bij Jordy helpt, het zal misschien een stuk schelen als hij jou helemaal vertrouwt. Maar het is voor een (groot) deel gez**k van zijn kant. In de tijd dat ik hem heb gereden en hij zo vreselijk was in de bak, kon ik (en Simone) er wel gewoon op stappen en een stuk mee gaan buitenrijden. Helaas is hij hier ook dingen uit gaan proberen en lukte dit op een gegeven moment ook niet meer. Maar hier was het dus (voor een deel) geen kwstie van gebrek aan vertrouwen.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 19:49

Als ik weet dat Marilyn zich behoorlijk aansteld geef ik der eerst een mep, houd der lekker aan het been. Mevrouw moet dan lekker door lopen, totdat ze normaal doet. Als ze echt fit is dan gooi ik der ff los

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 20:30

Ik denk dat je aan Richtje haar mening heel veel waarde moet hechten.

Misschien een oplossing om hem een tijdje te longeren? Kan hij aan je wennen en uitrazen aan de longe. Krijgt hij toch beweging en kan je hem misschien proberen wat meer op te voeden via de longe.

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 23:58

Ook ik heb Jordy van heel dichtbij meegemaakt. Naar mijn idee moet je absoluut NIET gaan trekken, maar dat gaf je geloof ik zelf ook aan. Ik heb een keer op jordy buitengereden waarbij hij er ook gigantisch tussenuitkneep, midden over de weg, midden in het verkeer. Mijn eerste reactie (wat in echte nood vaak wel helpt bij Tiek) was trekken, zagen en doen. Na een tijdje had ik door dat dit niet werkte, zodra ik ontspande rustig spelen hem terugvroeg minderde hij al snel vaart, zodra hij in draf was, sprong ik eraf en jawel...toen stond hij direct stil!

De eerste keer dat ik op jordy ging, ging hij er telkens vandoor bij simoon. ik ging op jordy reed aan een lang teugeltje, wat ik destijds ook bij tiek deed. Galop, wendingen (waar hij bij haar mee omkeerde) niks was een probleem. Of dat kwam door het ontspanne sfeertje, de lange teugel of de plotselinge verandering (gespannen ruiter, korte teugel naar lange teugel, zekere ruiter), ik weethetniet, maar dat was wel wat er gebeurde. Een andere keer dat het niet ging, en ik nam het van haar over, toen was hij er bij haar behoorlijk vandoor gegaan, en was dus al veel al uitgeraasd, was ik de hele tijd bezig hem VWNW te rijden, waarbij hij zich steeds beter naar mijn hand ging richten en waarbij hij ook helemaal ´vergat´ te klieren.

De volgende dag reed ik weer op Jordy, en Simoon ging proefjes voorlezen. Daarbij ging het weerhelemaal fout, toen ik hem eerst weer, met het nodige protest dat wel, weer geconcentreerd had lopen, ging het allemaal prima.

Tja er zijn momenten waarbij er prima met Jordy te werken is, ik probeerde het vandoorgaan te negeren, moeilijk uit te leggen hoe, maar gewoon doorgaan waar ik mee bezig was, dan maar een versnelling hoger, en dat werkte eigenlijk prima. Na een tijdje concentreerde hij zich weer op mij, waardoor hij zich ook gewoon terug liet nemen. Dat is ook denk ik wat jij het beste kan doen, als je ongeveer begrijpt wat ik bedoel.

Reed ik hem een paar dagen achterelkaar, dan merkte je dan het die laatse dag al een stuk minder was.

Verder weet ik zeker dat jordy zijn capaciteiten heeft, en heb ik ook vermoedens waardoor hij zo geworden is. Simoon weet ook hoe ik erover denk, maar dat ga ik hier niet openlijk op bokt zetten. Als je mijn ´visie´ wil weten moet je maar even pb´en ok?

Verder heel veel succes. Ik ben er HONDERD procent van overtuigd dat Jordy goedkomt, daar het feit dat je in enkele dagen al verbetering merkt.

Rene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 01:33

Ik heb ook een keer zo'n pony meegemaakt, gewoon helemaal fout beleerd..... Deze heeft een half jaar een soort rustperiode gehad met voornamelijk longewerk (regelmatig met iemand op haar rug)
Pas toen ze op commando alles aan de longe kon en zonder protest deed met iemand op de rug zijn we langzaam aan begonnen met los te rijden.
We hebben haar dus als het ware helemaal opnieuw beleerd en ruim de tijd daarvoor genomen.....nu is het een toppony!

Voordat je op een pony stapt, zou ik zorgen dat deze pony jou goed kent, vertrouwd en jouw commando's opvolgt.
Meer grondwerk met hem doen.
Met onze jonge pony's wordt veel gewandeld en commando's aangeleerd voordat ze 3 jaar zijn, is alles voor hen gewoon en gewend. Met drie kun je er vrijwel zo mee weg rijden.
Ik denk dat jordy deze goede voorbereiding op het rijden gemist heeft....
Zorg voor duidelijk en ben goed consequent.
De lat niet te hoog leggen, werkt vaak ook.
stel een klein haalbaar doel en streef dat na, heb je dat doel bereikt, neem dan een nieuwe doel.....en ga zo stap voor stap met hem aan het werk.
Veel succes ermee!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 13:26

Richtje schreef:
Maar het is voor een (groot) deel gez**k van zijn kant. Maar hier was het dus (voor een deel) geen kwstie van gebrek aan vertrouwen.

Lees je eerste eigen stukje nog eens, en dan dit bovenstaande weer. In je eerste berichtje spreek je van "angst" om iemand op zijn rug te dragen, nu over gezeik en GEEN gebrek aan vertrouwen.

Ik denk dus dat het wel degelijk een gebrek aan vertrouwen is, een zekere onzekerheid. Jordy heeft velen malen moeten verhuizen (bij BMstables is hij meerdere keren teruggebracht, heeft velen eigenaren gehad, en is nu wéér verhuisd), wat naar mijn mening nooit bevordelijk kan zijn. Hij heeft veel meegemaakt, nooit durven te wennen aan vastigheid, want elke keer werd hij toch weer verkocht. Daar moet je respect voor hebben, geduld. Probeer juist dat vertrouwen tóch te winnen.

Ik ben het met Myrthe eens, ik weet hoe zij hierover denkt, en ik ben het dan ook niet eens met Richtje en Simone´s manier van handelen. Dit niet als aanvalling op hun!! Maar, alhoewel ik bijna nooit op Jordy heb gezeten, ben ik van mening dat dit geen zeiken meer genoemd kon worden. Daar moet een achtergrond achter zitten.

Overigens ben jij al verder dan Simone, Alice. Ik geloof namelijk niet dat zij wist dat Jordy last had van een hangend rooster.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 13:37

Mandy ik snap dat je hier twee verschillende dingen uit haalt.
Ik ben van mening dat het bij Jordy in het begin echt alleen angst en onbegrip was, de eerste paar weken zeg maar. Daarna is het een tijdje wat beter gegaan en toen hij toen weer opnieuw begon, het zeg maar weer erger werd en hij ook weer nieuwe dingen uit ging proberen was het naar mijn idee voor een deel dus wel gezeik van zijn kant.

Verder ben ik het zeker met je eens dat hij nooit echt de kans heeft gehad om genoeg vertrouwen in iemand te krijgen. Maar met bovenstaand stukje probeerde ik eigenlijk (verkeerd verwoord door mij) aan te geven dat hij buiten wel vertrouwen in ons had, maar in de bak weer steeds erger begon te zeiken.

Ik ben het zeker met je eens dat Alice wat dat betreft verder is dan Simoen, want zei was van mening dat er geen tandarts naar Jordy hoefde te komen toen wij dat voorstelden (geen aanval op Simone, want zei dacht echt dat ze deed wat goed was voor Jordy).

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 13:45

Nee dat wist ze niet, dat bleek pas toen ik hem kocht.
Ik geloof ook dat er een achtergrond achter zit, maar het moet op te lossen zijn. In zijn verdere doen en laten is hij namelijk de rust zelve, en absoluut niet wantrouwend of zoiets. Alleen zodra je met hem aan het werk gaat, of dat nou longeren of rijden is.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 23:24

NaVy!"]
[quote="Richtje schreef:
Maar het is voor een (groot) deel gez**k van zijn kant. Maar hier was het dus (voor een deel) geen kwstie van gebrek aan vertrouwen.

Lees je eerste eigen stukje nog eens, en dan dit bovenstaande weer. In je eerste berichtje spreek je van "angst" om iemand op zijn rug te dragen, nu over gezeik en GEEN gebrek aan vertrouwen.

Ik denk dus dat het wel degelijk een gebrek aan vertrouwen is, een zekere onzekerheid. Jordy heeft velen malen moeten verhuizen (bij BMstables is hij meerdere keren teruggebracht, heeft velen eigenaren gehad, en is nu wéér verhuisd), wat naar mijn mening nooit bevordelijk kan zijn. Hij heeft veel meegemaakt, nooit durven te wennen aan vastigheid, want elke keer werd hij toch weer verkocht. Daar moet je respect voor hebben, geduld. Probeer juist dat vertrouwen tóch te winnen.

Ik ben het met Myrthe eens, ik weet hoe zij hierover denkt, en ik ben het dan ook niet eens met Richtje en Simone´s manier van handelen. Dit niet als aanvalling op hun!! Maar, alhoewel ik bijna nooit op Jordy heb gezeten, ben ik van mening dat dit geen zeiken meer genoemd kon worden. Daar moet een achtergrond achter zitten.

Overigens ben jij al verder dan Simone, Alice. Ik geloof namelijk niet dat zij wist dat Jordy last had van een hangend rooster.
[/quote]
Beste Navy,
Jordy is niet een enkele keer verkocht op BM Stables, alleen aan Simone!!
Geen leugens verzinnen alsjeblieft.
Jammer dat het niet ging met Simone, ik was erbij dat ze Jordy kocht, en het klikte echt met hen.
Jordy is echter gevoelig, heeft een hekel aan beginnende ruiters, die niet kunnen "zitten"
Dit komt omdat hij is ingereden bij zijn 1e eigenaar, die er nog niet veel kaas van heeft gegeten.Hij komt uit Brabant, en is Nederlands gefokt.Ook is het van nature gewoon een vlotte jongen, die weinig beenhulpen nodig heeft.
Hierna is ie bij BM echt doorgereden.Op het laatst konden er ook wat mindere ruiters op hem rijden.
Mijn advies als je die wilt:
Probeer goed en gevoelig te zitten op hem.Juist geen druk op de teugels, Maar geef en neem.Scharnier in je polsen.Als je hem gaat stappen met de teugel los, zal hij echt ontspannen!Lang galoperen heeft geen zin.Galopeer liever niet met hem, de eerste tijd.Veel stapwerk inlassen.
Laat geen andere personen op hem rijden.Hij is eenkennig.
Ik zal wel weer een hoop commentaar krijgen op dit stukje, maar ik wilde alleen even helpen! Schijnheilig

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 00:16

Hmmm...even iets rechtzetten. Wat Navy schreef heeft zij NIET verzonnen, dat is wat Simone ons altijd verteld heeft. Dat was ook de reden dat ze hem niet terugdeed toen het niet ging, ze vond het zielig als hij voor de zoveelste keer weer terug moest.

Als dit verzonnen/verkeerd begrepen is, is dat bij simone gebeurd, zij heeft ons dit verteld.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 18:58

Tiko schreef:
Hmmm...even iets rechtzetten. Wat Navy schreef heeft zij NIET verzonnen, dat is wat Simone ons altijd verteld heeft. Dat was ook de reden dat ze hem niet terugdeed toen het niet ging, ze vond het zielig als hij voor de zoveelste keer weer terug moest.

Als dit verzonnen/verkeerd begrepen is, is dat bij simone gebeurd, zij heeft ons dit verteld.

Ik geloof je.
Het is nl niet het eerste wat Simone verzint!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-02 23:11

Gister heb ik Jordy weer gereden, en ik moet zeggen dat ik best tevreden was In het begin nog even drukdoen, dribbelen en wegcrossen, maar daarna..... Super!

Ik heb hem geen rondjes laten crossen, maar ben gewoon doorgegaan waar ik mee bezig was, voltes en gebroken lijntjes rijden, stelling vragen etc. Dan maar in z'n 5... En ondertussen proberen hem vooral op mijn zit terug te rijden en zachtjes en rustig met mijn hand te vragen. Al vrij snel kwam hij terug in tempo, en ontspande hij. De rest ging eigenlijk prima!
Hij blijft wel heel snel lopen, maar daar gaan we aan werken, ik kon gister al aardig schakelen.

Vandaag maar even gelongeerd, er werd hier iets te veel vuurwerk af gestoken naar mijn zin Scheve mond Hij bleef er aardig rustig onder, maar ik wil voorlopig zo weinig mogelijk onder het zadel doen waarvan hij over de zeik kan gaan, ik ga hem nu niet extra stressen...

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 03:09

Volgens mij gaat dit tussen jullie helemaal goed komen,Alice, enne........

Blijf geduld houden, krijg je straks dubbel terug!!!!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-03 22:19

Waar ik nu alleen over zit te tobben, is dat ik bang ben dat hij dat wegcrossen zal blijven doen, ik maak hem namelijk wel duidelijk dat ik het er niet mee eens ben, maar ik kan het dus alleen rustig aanpakken. Hij galopeert het liefst gelijk weg als ik er op stap, maar hem dan gelijk met een duidelijke (strenge) hulpen terugkrijgen gaat dus niet, het enige dat werkt is het als het ware negeren en doorgaan waar ik mee bezig ben (bedankt trouwens myrthe (Tiko) voor de tip!).

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 22:44

Heej meis!

Wat fijn dat het werkt! Ja...dat is ook het geen wat ik me wel eens heb afgevraagd...ik kan je dan ook niet echt antwoord geven Haha! Misschien dat ie doorheeft dat werken ook fijn kan zijn, dat hij vanzelf minder en over een tijd misschien niet meer gaat rennen?

Ik vind het iig geweldig om te lezen dat het zo goed gaat! Ik vertrouw er echt honderdprocent op dat het je gaat lukken!

Heel veel succes!