scheef achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mellamoshan

Re: scheef achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:11

ja en nee, hiermee wordt bedoeld dat het niveau waarop je rijdt niet iets te maken heeft met scheefheid. al ben ik van mening dat je op een bepaald niveau en misschien ook wel in het springen je paard gewoon rechtgericht moet zijn. Maar feit is dat het een kwestie van trainen is en blijft want anders wordt hij weer scheef.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:13

Kijk, er is verschil in niveau van africhting en niveau van wedstrijden. Een paard dat Z loopt hoeft niet voldoende rechtgericht te zijn. Ik zie ze regelmatig nog scheef rondhobbelen in de Z. Dat zegt dus niet altijd veel. Er kunnen ook paarden in de B lopen die al fijn en redelijk recht zijn. Dat heeft meer met de kennis en ervaring van de africhter te maken als het wedstrijdniveau.

Een paard dat scheef is heeft altijd te maken met de natuurlijke scheefheid. Het zijn niet 2 verschillende dingen. Dat kan verergerd worden door de ruiter of een val. Het kan ook verbeterd worden door een ruiter of een fysio bijvoorbeeld. Maar het rijden is toch wel de belangrijkste factor voor verbetering.

Ook heeft dit met spieren te maken, een eenmaal bereikt niveau behoudt je niet eeuwig als je het niet onderhoudt. Dus je moet dat onderhouden....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:14

Oke bedankt. Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:16

Ik hoop dat je er wat aan hebt Haha!

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:20

heel interessant onderwerp. Mijn paard loopt inmiddels wel redelijk achterwaards, maar blijft nog wel wat scheef gaan. Dit heeft met beide punten die hier genoemd worden te maken, zowel spanning als weinig balans.

Aan de spanning wordt gewerkt en heb ik al veel goede tips gekregen maar voor de balans vind ik het lastig om daaraan te werken. Ik rij bijna nooit op de hoefslag zelf, rij veel overgangen. Zijn er nogmeer tips?
Ik last net ook veel figuren, overgangen...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:21

Het komt er dus op neer dat een paard wat scheef achterwaarts gaat weinig balans of juist gespannen is en dat komt weer doordat het paard niet goed rechtgericht is?

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:24

Niet alle spanning komt toch door het niet rechtrichten?

Maar volgens mij klopt je samenvatting wel sb

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:25

hoe zit het eigenlijk met het halthouden. De mijne houdt vanuit draf netjes vierkant halt, maar vanuit stap niet. Ik denk zelf dat ik haar vnauit stap niet goed genoeg voorbereid.

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:27

Misschien ook door balans?

Mijne heeft dat ongeveer ook. Vanuit draf gaat het goed, maar vanuit stap drukt ze haar neus uit, heel wat anders eigenlijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:08

Niet genoeg actief voorwaarts in de stap kan daar aanleiding voor zijn.
En dan bedoel ik dus niet dat je paard harder moet stappen Lachen

Esperanza legt verder heel goed uit hoe het zit met het rechtrichten.
Dat is iets wat je ook altijd moet onderhouden, als je hem nu traint en je hebt fijne les en hij is echt recht is het niet zo dat je daar nooit meer naar hoeft te kijken Lachen

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:13

Hm dat kan kloppen kw, ben inderdaad met haar bezig wat actiever van achter te krijgen. Ze had ook een erg slappe achterhand (soweizo 0 bespiering) toen ik haar kreeg en dat is pas 4 maandjes geleden Lachen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:15

Komt dus wel goed Ja
Dadelijk ineens doet ze het Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:16

mellamoshan schreef:
hoe zit het eigenlijk met het halthouden. De mijne houdt vanuit draf netjes vierkant halt, maar vanuit stap niet. Ik denk zelf dat ik haar vnauit stap niet goed genoeg voorbereid.

Stap is ook een moeilijkere gang qua balans. Langzamere gang spreekt de spieren ook meer aan. Dus naast het voorbereiden zal het ook verbeteren als je paard sterker wordt. Dus meer op het achterbeen gaat dat verbeteren.

Lizzie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:33

In het achterwaarts wordt het bekken gekanteld en daardoor komt er meer druk op de spieren en willen een scheef paard dit graag ontlopen.
Door ze juist in het achterwaarts rechtuit te laten gaan rek je de spieren voorzichtig op en knappen ze vaak heel erg op.
Ik gebruik het achterwaarts gaan graag als een gymnastische oefening mee.[/quote]

dit klinkt erg logisch.
alhoewel ik er zelf verder nooit wat van heb gehoord Nagelbijten / Gniffelen
het is erg handig Lachen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:39

achterwaarts gaan tussen 2 balkjes door wil ook nog wel eens helpen maar ik sluit me aan bij running kawa, zorg dat je je paard goed rechtricht

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:39

runningkawa schreef:
Komt dus wel goed Ja
Dadelijk ineens doet ze het Lachen

mooi, we werken rustig aan verder dan Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:42

Wildgirl schreef:
achterwaarts gaan tussen 2 balkjes door wil ook nog wel eens helpen maar ik sluit me aan bij running kawa, zorg dat je je paard goed rechtricht

goede tip die ga ik een keer proberen.. Knipoog

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:45

Dat van tussen 2 balkjes is een heel goede oplossing!
Zo beperk je je paard toch, zonder dat hij/ zij steun van de bakrand op kan zoeken Knipoog
Wat bij mijn paardje ook heel goed hielp is het been aan de kant waarop ze wilt wegdraaien,
extra naar achteren te leggen, niet veel maar net wat meer dan het andere
En verder, blijf gewoon uitproberen op zoek naar oplossing voor jouw paard en natuurlijk BALANS en RECHTGERICHTHEID kweken!

Succes!

_LuCa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:30

goede druk op beide teugels, dus die druk ook eerlijk verdelen.
Ook met de benen de zelfde druk geven aan beide kanten, mocht je paard naar links uitwijken dan moet je wat meer drijven met je linkerbeen, en met rechts dus net andersom. Succes Knipoog

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:34

Eerlijke druk op 2 teugels en allebij je benen er even sterk aanhouden Knipoog ,, waarneer ze iets wil afwijken naar 1 kant dat been net heel even iets meer druk geven Knipoog

vraag marjolein eens om je te helpen Ja die heeft mij ook geholpen Knipoog (van jou stal.)

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 07:31

Wilde het toch even kwijt: Juv hield heel netjes 4kant stil gisteren Haha! Tong uitsteken