Lichtrijden zonder beugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Re: Lichtrijden zonder beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:10

Dus uberhaupt zonder beugels rijden is geen aanrader?
Laatst bijgewerkt door Yucca op 07-04-08 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:11

jawel. Mits je dan je benen mooi lang houdt en ook niet gaat klemmen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:34

runningkawa schreef:
Klemmen met je knieën is niet goed voor je houding
Lichtijden moet vanuit je voeten komen, niet vanuit aanklemmende knieën

Wij doen die oefening ook wel eens (en ik heb het ook een keer 'voor echt' gedaan toen ik mijn enkel nog niet kon belasten) maar lichtrijden zonder beugels doe ik zeker niet door mijn knieen aan te klemmen!
Wat mij helpt is vaak: nog meer zorgen dat je rechtop en lang blijft, en ook je benen lang houdt. Dan is het vooral de beweging volgen met je heupen en opvangen op mijn dijbenen (niet mijn knieen). Het komt bij mij dan ook vooral uit mijn buikspieren en mijn concentratie...

En mij helpt het om weer eens bewust te letten op het niet zelf gaan lichtrijden (op eigen spierkracht) maar het allemaal uit de beweging van het paard te halen en het zo klein en rustig mogelijk houden, door niets te forceren. En dat helpt weer als ik buitenrijd en denk 'deze draf zou ik nog uuuuren kunnen volhouden, zo weinig inspanning kost het me'.

(Wij krijgen wel geleerd je knieen aan je zadel te houden, maar net zoals 'contact op de teugel' niet betekent dat je aan de teugel hangt of trekt, hoeft knieen aan je zadel helemaal niet te betekenen dat je verkrampt op je zadel moet zitten. Lachen )

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:20

Iddel schreef:
@ Kawa Ik mag van mijn instructrice ook niet klemmen met mijn knieeën..

Maar hoe moet het in vredesnaam uit mijn voeten komen als ik geen beugels heb? Kun je me dat uitleggen?

Mijn instructrice liet me voor mijn evenwicht ook wel eens zonder beugels lichtrijdem. Zij vertelde me daarbij expliciet dat ik NIET moet klemmen met mijn knieen, maar net moest doen alsof ik beugels in had en dus vanuit de bal van mijn voet moet rijden, alsof ik daar omhoog kwam. Bovendien moest ik geen steun zoeken op mijn bovenbenen, maar op mijn onderbenen. Naar mijn mening werkt dat wel: toen ik daarna met beugels ging rijden lagen mijn onderbenen mooi aan het paard.

Het is wel ontzettend moeilijk! Tong uitsteken

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:26

ff.. krijg al spierpijn/zere benen van dit lezen.

ik oefene idd ook wel eens zonder beugels..maar dan alleen doorzitten.. lichtrijden zonder beugels..is voor de meeste ruiters helemaal niet te doen.. en dan gaan ze idd klemmen/knijpen.. rijden zonder beugels dus alleen doen onder de juiste beleiding

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:59

inprinciepe is lichtrijden zonder beugels niet eens zo moeilijk! Toen ik beginnende ruiter was dacht ik dat het moest en toen deed ik het ook gewoon zonder zadel haha gewoon goed mee bewegen met het paard en van uit je heupen Lachen

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:07

als ik zonder zadel rij ga ik ook vaak genoeg lichtrijden, maar doe dat echt niet vanuit me knieen hoor! als ik ga klemmen (ook met bovenbenen) hou ik t hooguit 2x vol omdat ik dan kramp krijg.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:55

runningkawa schreef:
Ander instructie nemen... oooh wat zeg ik nu weer... Duivel

Klemmen met je knieën is niet goed voor je houding
Lichtijden moet vanuit je voeten komen, niet vanuit aanklemmende knieën
Dan leer je op je paard te zitten ipv "in" je paard

juist, ik heb het helaas ook ooit zo aangeleerd (zonder beugels.. klemmen met bovenbenen), en helaas is het me nog steeds niet gelukt om 't goed af te leren. Ik ben me er weldegelijk bewust van, maar afleren is moeilijk als je 't een tijd fout hebt gedaan! Ik vind het nu nog steeds moeilijk om m'n benen goed lang te maken.
Bezint dus eer ge begint Knipoog