Winston @ B debuut in Hellendoorn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__KELLY

Re: Winston @ B debuut in Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:06

myxlea schreef:
Dankjullie Lachen

@__KELLY Ik kan niet zonder sporen rijden want hy is gewoon niet actief genoeg en dit is gewoon een moment opname want ik blijf er zoveel mogelijk met mijn sporen vanaf maar wanneer hy zyn tempo verliest druk ik mijn spoor er goed in zodat hij weer voorwaarts is en dan houd ik voor de rest gewoon mijn been er goed aan.

@Loes Ja dat dekje hebben we net nieuw bij de ponyclub maar hy is heel vervelend hy schuift telkens naar achteren daar heeft iedereen last van dus daar kan ik niks aan doen, by het opzadelen en nog een kee rmet inrijden heb ik hem weer goed gedaan maja..

Ik denk dat jij dan het nut van sporen niet helemaal weet, sporen zijn niet om hem actief naar voren te rijden, daar heb je je been voor nodig. Als jij nu al je sporen nodig heb om hem voorwaarts te rijden dan gaan verdere oefeningen straks ook nooit lukken.
Momentopname kan zo zijn maar is wel toevallig dat je bij meerdere foto's je spoor er in drukt.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:11

Als 'ie langzaam is op je been kan je hem met losrijden daar scherper op maken zodat je in de ring niet zo hoeft te drijven.
Veel (schijn)overgangen rijden! Geen reactie meteen een pets en weer opnieuw, en dat consequent volhouden.
Leuke pony om te zien! Jullie vormen ook een leuke combinatie.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:13

__KELLY schreef:
myxlea schreef:
Dankjullie Lachen

@__KELLY Ik kan niet zonder sporen rijden want hy is gewoon niet actief genoeg en dit is gewoon een moment opname want ik blijf er zoveel mogelijk met mijn sporen vanaf maar wanneer hy zyn tempo verliest druk ik mijn spoor er goed in zodat hij weer voorwaarts is en dan houd ik voor de rest gewoon mijn been er goed aan.

@Loes Ja dat dekje hebben we net nieuw bij de ponyclub maar hy is heel vervelend hy schuift telkens naar achteren daar heeft iedereen last van dus daar kan ik niks aan doen, by het opzadelen en nog een kee rmet inrijden heb ik hem weer goed gedaan maja..

Ik denk dat jij dan het nut van sporen niet helemaal weet, sporen zijn niet om hem actief naar voren te rijden, daar heb je je been voor nodig. Als jij nu al je sporen nodig heb om hem voorwaarts te rijden dan gaan verdere oefeningen straks ook nooit lukken.
Momentopname kan zo zijn maar is wel toevallig dat je bij meerdere foto's je spoor er in drukt.

Het is maar net hoe je het bekijkt, Knipoog
Als dit meisje had gezegd: "Ja, ik rijd met sporen, maar ik had ook wel zonder gekund in principe, maar dan moet ik heel veel meer moeite doen met mijn been om hem lekker actief en gehoorzaam te krijgen,dus als verfijning van de hulp doe ik een spoortje om." Dan heb je toch precies hetzelfde resultaat? Ik denk dat als ze nu met spoortje rijd en zorgt dat hij helemaal gehoorzaam is e.d. dat ze over een tijdje best zonder spoortjes zou kunnen.. Knipoog

Leanne, mooi debuut hoor... Dat gaat helemaal goedkomen met jou en Winston, kan je ook nog wel een tijd op blijven rijden qua maat toch! Heb je SL eigelijk nog?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:26

Susanne_ schreef:
__KELLY schreef:

Het is maar net hoe je het bekijkt, Knipoog
Als dit meisje had gezegd: "Ja, ik rijd met sporen, maar ik had ook wel zonder gekund in principe, maar dan moet ik heel veel meer moeite doen met mijn been om hem lekker actief en gehoorzaam te krijgen,dus als verfijning van de hulp doe ik een spoortje om." Dan heb je toch precies hetzelfde resultaat? Ik denk dat als ze nu met spoortje rijd en zorgt dat hij helemaal gehoorzaam is e.d. dat ze over een tijdje best zonder spoortjes zou kunnen.. Knipoog

Leanne, mooi debuut hoor... Dat gaat helemaal goedkomen met jou en Winston, kan je ook nog wel een tijd op blijven rijden qua maat toch! Heb je SL eigelijk nog?

Tja daar zijn de meningen over verdeeld. Ik vind dat je been voor voorwaarts is, niet de spoor !! (en zo hoort het ook, dat is eigenlijk helemaal geen mening maar er zijn veel misverstanden over de functie van een spoor)
En de hulp wordt hier aan de foto's te zien niet verfijn. Vind dit een beetje een te duidelijk spoorhulp wat betekend dat hij niet lekker aan het been is. Voorwaarts rijden en overgangen naar draf/gallop etc. moet je op je kuitdruk rijden absoluut niet met je hiel/spoor met je hiel tik je alleen even aan als je geen reactie krijg op je been. Dat is echt 1 grote misverstand over de functie van een spoor die heel veel gemaakt wordt !
Hoe wil je dan nog makkelijk zijgangen gaan rijden als je de spoor al nodig heb voor het voorwaarts rijden ?
Kan je beter de spoor afdoen zodat er dus geen misverstanden komen.
Ik zou zeggen rijd zonder spoor, probeer ehm zo veel mogelijk zelf te laten lopen , kakt ie weer wat in geef hem dan gewoon 1x duidelijk been dat hij desnoods wat naar voren schiet tot hij zelf de goede snelheid aanhoud. Je moet een pony trainen om hem al meer zelf te kunnen laten lopen met zo min mogelijk hulpen (dus niet constant drijven) en een spoor geeft alleen maar die extra hulp waardoor deze pony nooit zelfstandig zijn eigen tempo kan aanhouden, laat staan straks zijgangen e.d. uitvoeren. Omdat je pony dan echt zijn eigen tempo moet kunnen aanhouden anders kom je echt benen te kort.
Elke pony kan zonder zweep en zonder spoor rijden vooral zonder sporen (zweep is wat lastiger zonder te rijden als bijv. je pony al een aantal jaar niets anders gewend is). En dat vind ik ook juist zo belangrijk om daar naar toe te streven !
En dan nog, in de M1 is een spoor pas verplicht en dat hebben ze niet zomaar verzonnen omdat ze dat wel een mooie klasse vonden om dan met een spoor te beginnen. Dat hebben ze dan verplicht gesteld omdat dan een spoor pas echt noodzakelijk is. Dus waarom dan al 3 klassen eerder een spoor om doen ?

Om je pony voorwaarts te krijgen moet je overgangen maken, geen reactie ? tik hem dan duidelijk bij met je hiel/kuit (zonder spoor !), of is je pony de zweep gewend tik hem dan goed voorwaarts met de zweep (maar probeer er naar toe te werken dat hij opslot dezelfde reactie krijg met je kuit/hiel als de reactie wat je met je zweep krijg) . Desnoods laat je hem even een rondje goed vooruit galloperen dat hij wakker wordt. Ook veel overgangen maken net zo lang tot je de gewenste reactie krijg met alleen kuit. En dit onder de training wel er tussendoor herhalen zodat hij het niet vergeed. Ook veel schakelingen (middendraf enz.) maken en schijnovergangen (bijna stap en vlak voor dat hij in de stap komt weer voorwaarts rijden) wordt je pony goed wakker van.
Dus zorg dat je pony heel goed aan het been wordt en train daar vooral op, laat de nagefelijkheid misschien een beetje links liggen maar hou wel contact en pas als je merk dat hij op zijn eigen benen voorwaarts loopt dan je pony wat naar beneden vragen. (want zonder dat een pony voorwaarts is/impuls heeft kan je pony ook moeilijk nagefelijk worden)
En dit krijg je niet voor mekaar in 1 training maar als je dit elke dag goed train (en wel ook andere dingen tussendoor doen zoals figuren rijden enz) dan merk je vanzelf wel dat dit beter werkt dan een spoor.

Mijn advies blijft dus, doe alstjeblieft die spoor af want zo komen er misverstanden tussen paard en ruiter. Voorwaarts rijden op je kuit en kuit geven = reactie, geen reactie is duidelijkere hulp voor wel reactie. Niet elke seconden aandrijven want je pony moet zo veel mogelijk zelfstandig lopen. Kakt hij wat in 1x duidelijk been en zo er voor zorgen dat hij uiteindelijk zelf de goede tempo aanhoud.

Heel verhaal maar ik hoop dat dit misverstand zo voorkomen wordt,

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:57

winnnn Lovers
hij is leuk lea Haha!
nette punten voor zijn eerste concours hoor!

xx

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:04

Leuke pony, zonde dat hij wat vervelend was.

Als tip zou ik zeggen beugels wat langer, hakken uitdrukken en je handen meer zelf dragen.
En zoals ook al is gezegd, meer (schijn)overgangen maken dan wordt je pony actiever op je been.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 17:27

Bedankt iedereen Lachen

@ __Kelly ik gebruik mijn spoor ook echt niet om hem voorwaarts maken zeg ik gebruik overal mijn benen voor maar wanneer hij niet reageert gebruik ik snel vlug goed mijn spoor zodat hij weer naar voren moet zeg maar, kan het niet goed uitleggen maar ik weet wel dat ik hem op de goede manier gebruik, ik rij namelijk niet op sporen maar op mijn kuithulpen maar als hij daar gewoon niet op reageert dan gebruik ik mijn sporen Knipoog

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:26

6 van de 10 keer zie ik jou op de foto's je spoor er in prikken dus kennelijk reageert hij niet goed en als jij snel en vlug hem met je spoor aantikt vindt ik het heel knap van de fotograaf dat die precies op die momenten de foto maakt en je trekt ook wel erg je hak op wat betekend dat jij redelijk die spoor er in prikt.

Maargoed ga er verder niet op in want kennelijk vind jij je spoorgebruik wel normaal dus heb niet veel nut om hier nog verder op door te zeuren ik zou zeggen doe wat met mijn bovenstaande info of niet Knipoog .