heb ik mijn pony te hard laten werken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

123321

Re: heb ik mijn pony te hard laten werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:14

Ik zou niet vaak lang gaan rijden
maar een paardje zoals die van jou kan het wel hebben anders had je dat tijdens het rijden echt wel gemerkt
maak je dus maar geen zorgen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:25

Ik denk ook dat het makkelijk kan hoor! 2 uur is echt niet te veel voor een paard dat geregeld loopt.

fiekhe schreef:
Wat mij opvalt is dat veel mensen zeggen dat het paard zelf wel aangeeft wanneer het niet meer kan. Zo zijn er inderdaad wel, maar wist je dat er ook veel zijn die dat niet aangeven? Bij manken bv, wordt het soms pas duidelijk als het echt al zeer serieus is, omdat het paard dàn pas een teken van pijn laat blijken. Terwijl hij daarvoor ook al wel pijn had, maar hij vond "nog niet genoeg om het te laten merken". Hoewel het beter was geweest had hij dat toch laten merken. En dat zijn niet alleen "macho"paarden hoor. Paarden hebben een hoge pijngrens... Soms zou het beter zijn moest die wat lager zijn eigenlijk.

Wilde hier toch even op reageren, want paarden verbergen pijn naar mijn mening niet omdat ze 'macho' zijn of omdat ze ons willen plezieren door gewoon door te gaan. Het verbergen van pijn is voor paarden gewoon een instinct, een beschermingsmechanisme. Als paarden in het wild laten zien dat ze pijn hebben, zijn ze zwak en het doelwit van roofdieren, dus ze doen het gewoon uit overlevingsdrang, niet om de macho uit te hangen Knipoog (sorry beetje offtopic)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:31

Je paard heeft een goede conditie dus een keertje 2 uurtjes rijden is heus niet erg. Haha!

Lovee_meetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:20

Manegepaarden rijden toch ook 2 a 3 uur op een dag? Ik rij mijn pony 3/4 keer per week en de ene keer een halfuurtje maar als ik een keer een hele dag in het bos ga rijden van 12 tot 6 ofzo dan houdt hij dat makkelijk vol. Dan heeft ie om 6 uur nog steeds zin om te crossen. Hij is 13.. Maar aangezien jij elke dag rijdt heeft jou pony ook echt wel een goede conditie hoor;)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:49

fiekhe schreef:
Wat mij opvalt is dat veel mensen zeggen dat het paard zelf wel aangeeft wanneer het niet meer kan. Zo zijn er inderdaad wel, maar wist je dat er ook veel zijn die dat niet aangeven? Bij manken bv, wordt het soms pas duidelijk als het echt al zeer serieus is, omdat het paard dàn pas een teken van pijn laat blijken. Terwijl hij daarvoor ook al wel pijn had, maar hij vond "nog niet genoeg om het te laten merken". Hoewel het beter was geweest had hij dat toch laten merken. En dat zijn niet alleen "macho"paarden hoor. Paarden hebben een hoge pijngrens... Soms zou het beter zijn moest die wat lager zijn eigenlijk.

Maar in dit geval lijkt het me niet zo'n probleem dat je 1 x twee uur hebt gereden, je rijdt sowieso behoorlijk veel dus het lijkt me niet echt een probleem hoor. Lachen

Je hebt helemaal gelijk. Die van ons laten ook nooit merken als ze pijn hebben. Je moet het laat maar zeggen 'uit ze trekken' anders lopen ze nog gewoon door.